pony naar binnen laten kijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-04 16:02

love_twister schreef:
ja dat weet ik, maar k heb niet zoveel kracht in me been dus dan geef k gewoon kleine schopjes


Paardrijden moet ook geen kracht kosten!
Je moet je binnenbeen eraan leggen en daarom moet hij buigen, doet hij dat niet, zou ik 1 klein schopje geven om vervolgens het been er weer aan te leggen en iets druk.. en niet zoveel druk dat je een muur moet omduwen!!
Als je 1 schopje geeft reageert een paard normaliter op. Prik maar es met je vinger als ie op de poetsplaats staat, daar waar je normaal met je been drijft.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-04 17:20

Je moet je binnenhand van de hals af halen en op de zelfde lengte houden als je andere hand. Dus niet naar voren of achteren halen.
Je moet ook je buitenteugel erbij houden om te voorkomen dat ie zijn achterhand eruit gooit. En inderdaad met de binnenbeen drijven, daar moet ie tenslotte omheen draaien. Zodra hij de achterhand naar buitengooit met de buitenteugel en buitnbeen corrigeren.

Oh, en als hij niet reageerd op je binnenbeen dan mag je hem gerust een tikje met de zweep geven, zo van even opletten jij.

love_twister

Berichten: 31
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-04 16:42

Jnien schreef:
Paardrijden moet ook geen kracht kosten!


nee, weet ik, maar ik heb zo weinig kracht dat ie t amper voelt, dus dan begrijpt ie niet wat ik wil en met een paar kleine schopjes wel

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-04 16:56

Hij voelt het absoluut. Ze voelen toch ook een vlieg die op hun zit? Knipoog

love_twister

Berichten: 31
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-04 15:26

haha, ja das waar Haha!

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-04 17:08

Knipoog

love_twister

Berichten: 31
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 12:02

t is me gelukt (zonder schopjes te geven)!!!! Haha!

sioen

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: schoonaarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 13:10

binnenteugel tegen de hals duwen, zachtjes aandruken met je binnenbeen.
heb je eigenlek les??

love_twister

Berichten: 31
Geregistreerd: 24-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 12:20

ja, k heb les

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:46

Je moet je handen alltijd voor je houden en NOOIT zover naar achteren brengen. Wat dat betreft is het misschien verstandig om bij iemand anders te gaan lessen.

De juiste hulpen voor schoudervoor (het rijden met stelling naar binnen) zijn:
- Binnenhand van de hals af brengen (zover dat je de wimpers van dat oog net kunt zien als je vooruit kijkt).
- Drijven met je binnenbeen (om de ponie goed voorwaarts te houden)
- Opvangen met je buiten teugel (om te voorkomen dat je van de hoefslag af en de volte op gaat)
- Buitenbeen iets naar achter leggen (zodat de achterhand goed onder de massa van de ponie blijft en niet naar buiten (wand) zwaait.

Voor de onervaren ponie is het het makkelijkste als hij na een paar passen rechtuit mag (dus van de hoefslag af en schuin naar de overkant rijden).
Buigt de ponie te ver in dan minder stelling vragen met die binnenhand. En of of meer opvangen met de buitenhand. Dit moet je leren aanvoelen.

Blijft de ponie te recht dan meer stelling vragen (binnenhand meer zijwaarts) en minder buitenhand.

Als de ponie de oefening al kent en te recht blijft kun vanuit schoudervoor een volte op rijden zodat ie leert meer te buigen in de rug.

Wil je ponie te veel buigen dan kan het helpen om hem vanuit die schoudervoor weer recht te stellen en de hoefslag te volgen.

Het aller belangrijkste is dat je goed onthoudt dat je met je handen alleen zijwaarts werkt en nooit naar achteren!

Probeer het maar!