probleempaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
robijnlover
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: noord-brabant

probleempaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 21:58

Hallo,

Sinds kort heb ik mijn oude paard weer terug (terug gekocht) en ze is helemaal verpest door de vorige eigenaar.
Het was een kei lief paard maar daar is dus niks meer van over, ze was redelijk ingereden maar sinds dat ze verkocht was is er helemaal nix meer mee gedaan.

Elke keer als ik nu met haar ga rijden begint ze te bokken en te steigeren als een gek! Het opsteigen en aanstappen gaan goed, maar zodra ik in draf wil overgaan is het net een rodeo paard.

Aan de longe doet ze het hartstikke goed en bang is ze niet want haar nieuwsgierigheid ligt het niet.

Ze is nu 6 jaar oud en heeft een veulen van bijna 2 maanden. Ze is nu alweer 5 maanden bij ons. Heeft het misschien zin om haar helemaal weer opnieuw in te rijden, van het begin af aan? Verward


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:20

Ten eerste is het geen probleempaard. Maar is er een probleemruiter mee bezig geweest!

Is hij gezond? Zo ja, consequent zijn en eens flink op de sodemieter geven wanneer ze haar dagelijkse rodeorondje start. Durf je dit niet, iemand zoeken met lef en ervaring!
Laatst bijgewerkt door Solvej op 28-06-04 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:23

Humm Okkie1, ik ben het niet met je eens.

Ik denk dat je beter gewoon weer van begin af aan kunt beginnen. Dat paard kan er nu eenmaal niets aan doen dat ze zo verknalt is bij de vorige eigenaar. Ik denk dat 'eruit slaan' hier even niet zoveel zin heeft.

Heb je alle overige oorzaken uitgesloten? (rug/gebit/goed passend zadel)
Laatst bijgewerkt door Apple op 28-06-04 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:23

heb je haar al eens gelongeerd met iemand erop? hoe gaat dat?
ik denk dat je het heel rustig aan weer op moet bouwen, anders voorlopig een paar weekjes allen maar stappen, zodat ze haar balans/vertrouwen/...terug kan vinden

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:26

mmm,heeft ze geen probleem met dr rug(van het veulen)moeilijke geboorte of iets dergelijks?

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:29

Apple schreef:
Humm Okkie1, datzelfde advies heb je in een ander topic ook gegeven Scheve mond.

Ik denk dat je beter gewoon weer van begin af aan kunt beginnen. Dat paard kan er nu eenmaal niets aan doen dat ze zo verknalt is bij de vorige eigenaar. Ik denk dat 'eruit slaan' hier even niet zoveel zin heeft.

Heb je alle overige oorzaken uitgesloten? (rug/gebit/goed passend zadel)


Belonen wel dan? Tuurlijk kan het paard daar niks aan doen. En om maar weer even in mijn vergelijking met de kleuter te vallen een voorbeeldje:

Een moeder kan zijn kleuter niet aan en is wanhopig. Wat doet ze: ze geeft hem maar snoepjes om het kind rustig te krijgen. De kleuter wordt beloond voor het goede gedrag en kan zijn gang gaan. Sterker nog hij wordt gemotiveerd om zijn gang te gaan.
Uiteindelijk krijgt de kleuter nog meer problemen, zijn karakter wordt ernaar gevormd en verwacht dat het hem altijd zo makkelijk zal gaan. Hij komt op de middelbare school, een plek waar wat van hem verwacht wordt en hier wordt hij weer gestraft voor zijn gedrag. Eerst zal hij het niet snappen, maar na verloop van tijd begrijpt hij dat hij beloond wordt wanneer hij respect heeft voor anderen en niet alleen neemt maar ook geeft en dat hij op zijn plaats wordt gezet wanneer hij over de grenzen gaat. Knipoog

Tuurlijk zijn er paarden waarbij je met een zachte hand meer oplost dan met een harde hand. Maar wanneer een paard het mij gevaarlijk maakt en hij is verder gezond, dus puur verzet, dan geef ik hem liever op zijn sodemieter dan dat ik hem erin steun.
Wanneer een paard erg gevoelig is, is het probleem al op te lossen door hem de kans er niet voor te geven en eens je stem te verheffen. Maar zo gevoelig komt hij niet over aangezien dan het probleem waarschijnlijk geen 5 maanden duurde!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:37

maar voor je het paard op zn sodemieter geeft moet je wel nagaan waaropm hij zo doet en of het puur verzet is, hij kan het ook gewoon erg moeilijk vinden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 22:39

missnynke schreef:
maar voor je het paard op zn sodemieter geeft moet je wel nagaan waaropm hij zo doet en of het puur verzet is, hij kan het ook gewoon erg moeilijk vinden.


Dat hij de draf 'opeens' moeilijk gaat vinden is zeer onwaarschijnlijk. Wanneer het paard geen gebreken heeft lichamelijk dan is hij waarschijnlijk gewoon veel te verwend gereden.

robijnlover
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 23:08

Ze is van top tot teen onderzocht toen we haar weer terug hadden en er is nix aan de hand. Als ze wordt gelongeerd en ik zit erop gaat het prima maar dan is het ook 2 tegen 1 .
Aan het veulen zal het niet liggen want ze heeft al eerder een veulen gehad.
Ik rijd nu al 12 jaar en volg nog steeds lessen, want er valt altijd nog iets nieuws bij te leren.
Zadel en hoofdstel zitten goed dus daar ligt het ook niet aan en verwend is ze niet want het meisje wat ermee reed heeft er maar 5 of 6 x opgereden,misschien is ze wel gewoon lui geworden.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:09

In 6 keer kan veel fout gaan, maar niet zo erg dat er zoveel protest uit komt. Hoe hebben jullie het tot nu toe proberen op te lossen en wat zegt je instructrice/instructeur?

[edit]Dat luie, daar noem je een belangrijk punt trouwens. Wanneer dat het is, zul je er toch doorheen moeten rijden en 9 van de 10 keer is de zachte hand de oplossing niet om een begin te maken[/edit]

robijnlover
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-04 23:22

Ik rijd eigenlijk nu alleen maar aan de longe omdat ik weinig zin heb om botten te breken, zodra ze doorheeft dat de longe eraf is beginnen we weer van voo rafaan. Huilen
Hulpstukken wil ik niet aan beginnen tenzij het echt niet meer anders kan, want dat is de laatste optie!
We hebben de bak al de helft kleiner gemaakt zodat ze niet meer als een dolle rond kan gaan crossen, maar dat heeft tot nu weinig zin gehad.
De rijinstructrice rijd er ook mee maar heeft hetzelfde probleem.
Maar als je eraf valt komt ze toch naar je toe om te kijken of alles goed is en ze blijft wachten totdat je weer opstaat.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:28

Hulpstukken, wat versta je daaronder, ook een zweep?

Ik denk dat zolang dat paard niet op zijn plaats wordt gezet het probleem ook niet opgelost wordt.

snoocky

Berichten: 987
Geregistreerd: 13-03-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 01:12

sorry ik denk gewoon heel erg consuqwent zijn en weer helemala ovvernieuw beginnen, en duidelijk laten zien als ze iets goed (belonen) en duidelijk laten zien asl ze iets fout doet(op dr flikker geven)

dat zou ik teminste doen helemaal overnieuw beginnen!

«·´`·.(*·.¸(`·.¸ ¸.·´)«·´¨*·.¸.(Snoocky).¸.·*¨`·»(¸.·* *·.¸)`·.¸).·´`·»

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 01:47

Okkie, toch ben ik het niet echt met je eens.
Ze verteld haar paard te hebben verkocht waarna en misschien maar 6 keer op gereden is.
Een paard wat na het inrijden zolang niet perse heeft hoeven lopen, om vervolgens weer op stal te mogen, kan twee dingen vertellen.
Of het is klieren en dan geld jou methode, of het is het niet meer weten hoe het ook al weer moest en dan zul je toch echt opnieuw in moeten rijden, met geduld, maar toch doorzettingsvermogen.

Aan een veulen kan het weldegelijk nog steeds liggen, ook al is het niet de eerste. Er zijn vele merries die het scheiden van een paar minuten de gekste sprongen maken om zo maar naar stal te mogen. Ook daar moeten ze doorheen.

Zelf komt het op mij over als of dit paard er moeite mee heeft nu ineens hard te moeten werken terwijl ze dat niet gewent is geweest en misschien ook als naar heeft ervaren.
Een duidelijke ruiter zal haar kunnen helpen, over dit momentje heen te komen. Nee is nee en goed is goed, maar alles op een consquente manier.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 08:56

Okkie: in het eerste bericht staat 'ze was redelijk ingereden'. Daarna is er maar een keer of 5/6 op gezeten.

Als ik dat verhaal lees dan denk ik meer dat het paard gewoon moeite heeft met het werk en wellicht niet helemaal begrijpt wat de bedoeling is. Opnieuw beginnen met inrijden en erg consequent zijn lijkt mij hier een betere benadering dan 'eruit slaan'. (ik sluit me aan bij Holly). Een paard wat niet begrijpt wat er van hem verwacht wordt kun je niet met 'straffen' zover krijgen dat het plots wel goed gaat.

Begrijp me goed: paarden hebben soms een stevigere aanpak nodig, vooral als er willens en wetens wordt geklierd. Alleen denk ik dat dit in dit specifieke geval niet aan de orde is.

Het blijft natuurlijk internet, wij zien het paard niet in het echt. Het blijft dus altijd gissen naar de juiste aanpak.

Verder quote je mij in je tweede post en ik krijg daarbij het gevoel alsof ik woorden in mn mond gelegd krijg. Ik heb het nl nergens over 'belonen'. Het wordt een beetje zwart/wit neergezet.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:18

Misschien heeft ze juist flink wat petsen gehad, en is ze gewoon doodsbang. Dan vind ik straffen geen goede methode. Dan vind ik het alleen maar super van haar dat ze bereid is helemaal opnieuw te beginnen en daarmee ook een goede vertrouwensband op te bouwen. Ik vind Robijnlovers plan eigenlijk heel goed; opnieuw beginnen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:28

Geef toe dat ik verkeerd gelezen heb, dacht dat het paard goed zadelmak was en doorgereden was (was ook al laat Bloos )
Maar toch zal het paard moeten weten dat dat gedrag niet geaccepteerd wordt. Of hij nu fatsoendelijk zadelmak is of niet. Duidelijke grenzen leggen tussen goed en fout door belonen en afstraffen zal hem er denk ik meer bij helpen om het te begrijpen dan dat het maar geaccepteerd wordt.

Apple, wb woorden in de mond leggen is denk ik geen sprake. Ik weet ook dat je dat niet geschreven hebt. Maar welke methode zou jij dan precies toepassen als je het paard niet op zijn plaats zou zetten omdat hij het toch "niet begrijpt"?

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:29

bubbels schreef:
Misschien heeft ze juist flink wat petsen gehad, en is ze gewoon doodsbang. Dan vind ik straffen geen goede methode. Dan vind ik het alleen maar super van haar dat ze bereid is helemaal opnieuw te beginnen en daarmee ook een goede vertrouwensband op te bouwen. Ik vind Robijnlovers plan eigenlijk heel goed; opnieuw beginnen.


Wanneer ze doodsbang was geweest dan heeft ze een rare manier van angst uiten. Dan zou ze respect voor de zweep hebben gehad en gevlucht zijn voor die angst. Nu gaat ze alleen in protest.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:05

Okkie, ik had al een vermoeden dat je er een beetje naast had gelezen.
Mede daarom ook dat ik het wel met je eens ben, maar tevens toch ook een ander punt aanhaal. Het kan vanalles zijn.

Rozijn
Berichten: 98
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 15:22

mischien heeft het paard last van zijn rug, ik heb toch al zo een verhalen gehoord

robijnlover
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 07:58

Gisteren hebben we het veulen eens mee laten lopen, maar dat gekke gedoe blijft ze houden.
Beenhulpen begrijpt ze wel en een zweep vindt ze alleen maar interresant.
Heb er ook zonder zadel opgezeten maar dat maakte helemaal nix uit,
het rodeorijden blijft erin. Verward

Hoewel ze wel een paar drafpassen heeft gedaan zonder te bokken en te stijgeren. Bloos! en dat met zadel! joepy Haha!
Dat was ook snel weer afgelopen 8 meter verderop daar vond ze het volgens mij wel weer nodig om als een rodeopaard verder te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 08:54

robijnlover schreef:
Gisteren hebben we het veulen eens mee laten lopen, maar dat gekke gedoe blijft ze houden.
Beenhulpen begrijpt ze wel en een zweep vindt ze alleen maar interresant.
Heb er ook zonder zadel opgezeten maar dat maakte helemaal nix uit,
het rodeorijden blijft erin. Verward

Hoewel ze wel een paar drafpassen heeft gedaan zonder te bokken en te stijgeren. Bloos! en dat met zadel! joepy Haha!
Dat was ook snel weer afgelopen 8 meter verderop daar vond ze het volgens mij wel weer nodig om als een rodeopaard verder te gaan.


Zodra ze in de draf braaf is geweest al is het maar 3 passen gelijk terugnemen zadel eraf en op de wei of op stal zetten! dat is de grootste beloning die een paard kan krijgen! Meteen stoppen..
erg nat zal ze denk ik niet zijn aangezien ze voor de rest wel braaf is met stappen..

Ik denk wel dat dit probleem nog een lange tijd gaat duren

Oh ja en voorwaarts houden helpt dat niet een paard gaat toch afremmen om te bokken, als je hem dan voorwaarts rijdt echt heel stevig en veel overgangen maakt??

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:01

Is het misschien niet een beter idee om dit 'professioneel' te laten oplossen. Het zou jammer zijn als je zelf blijft aanprutsen (weet niet of je dat doet, maar ik krijg het idee dat je niet goed weet wat je ermee aan moet). Dan komt het misschien nooit meer goed.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

robijnlover
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-07-04 09:17

Ik heb hulp van mijn rijinstructrise waar ik veel hulp aan heb, robijn was in het begin nog erger, werd toen al gek als ze het zadel zag.
Ben blij dat dat over is en we prutsen echt niet met dat paard, want het is zonde om er nog verder te verpesten. Ze boekt beetje bij beetje wel vooruitgang het duurt alleen heeeeeel lang.

Ik heb haar gisteren ook beloond nadat ze eindelijk een beetje normaal had gedaan zadel en hoofdstel af , uitstappen en de wei in.
Ze had wel interesse in de hindernissen die er stonden, vondt ze erg boeiend

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:36

Ze heeft ook niet 'gewoon' spierpijn? Na tijdenlang niks doen en nu weer wel kan het ook heel goed dat zijn. En hoe is ze met buitenrijden?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Knollboll en 9 bezoekers