jong paard aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-01 23:47

Hoi!

Browny is nu 5 en ongeveer anderhalf jaar onder het zadel.
Ik krijg haar nog steeds niet aan de teugel, echt goed doorvragen durf ik niet omdat ik bang be dat ze hard in haar mond word, veel wendingen rijden helpt ook niet echt...

Wijken lukt bijna alleen snapt ze het niet helemaal en gaat ze stilstaan en raar doen, hoe los ik dat op?

bedankt,

Groetjes melissa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 23:50

Als je je paard nog niet netjes nageeflijk kunt rijden (van achteren naar voren) heeft het ook nog helemaal geen zin om met wijken te beginnen, want dan zal het meer "omwankelen" worden dan wijken voor de kuit.
Eerst je basis beheersen, en daarna 'moeilijkere' oefeningen gaan doen.

Wat zegt je instructeur ervan?

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-01 00:21

hoi,

Ik kan met haar niet op les, het is niet mijn eigen pony en moet haar ook op het weiland rijden :S

groetjes melissa

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 11:19

Ik rijd ook een jonge pony op het weiland. Is inderdaad lastig.
Toch begint die van mij al aardig aan de teugel te lopen. Eerst deed hij dat ook wel maar dan liep hij alleen maar in de krulom steun te zoeken op mijn handen. Nu vraag ik juist niets. Ik heb normale aanleuning en vraag alleen iets met de buitenteugel, als hij niet nageeft dan maar niet. Hij moet eerst leren op eigen benen te lopen voor hij nageeflijk kan zijn. Die van mij loopt nu vaak uitzichzelf aan de teugel.

Als alles goed gaat ga ik binnenkort eindelijk met hem lessen! Gelukkig want kan wel wat tips gebruiken.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 12:05

Zou je niet eerst gaan longeren en hem bijzetten? Dan kan hij eerst aan de longe nagefelijker worden.

Want een paard moet idd zoals Sonja al zegt, eerst nagefelijk lopen voordat je aan wat nieuws kan gaan beginnen.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 13:07

je handen bij elkaar, er tegen aan rijden en NIET meer doen

is nog jong, en anders kun je ook verkeerde spieren in de halskweken als ze te diep gaan lopen.

IDD longeren met een bijzetje maar doe er niet te veel aan, het moet uit ontspanning komen, en niet uit dwang.

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-01 09:46

hoi!

Bedankt allemaal.
Met bijzet zal bij haar wel niet helpen Boos!
Maar ja we kunnen het altijd proberen.
Verder vind ze springen ook heel leuk!
Ze komt wel naar beneden, maar heel af en toe.
En in het weiland rijden is echt niks met al die geitjes eromheen en een ezel die je achterna gaat galloperen Frusty Schijnheilig *LOL*


groetjes

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 11:16

Het enige woord dat ik mis in al deze reacties is: BENEN!

Goed voorwaarts rijden, en drijven, drijven, drijven. Altijd je benen erbij houden. Klein beetje vragen, veel been, en voila! Zie maar eens hoe het dan gaat.

Als ze er doorheen is, handen ontspannen en mee laten gaan, en veel been houden. Als ze te hard gaat, met je zit opvangen en het tempo blijven controleren.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 11:27

c
Laatst bijgewerkt door janna op 16-04-22 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-01 12:29

Je moet niet gefixeerd zijn op het aan de teugel rijden, belangrijker is om eerst een goed basistempo te kunnen onderhouden en wat kunt schakelen. Zorg dat je paard eerst voldoende op zijn eigen benen loopt en dat hij in ieder geval het halsstrekken makkelijk oppakt. Dat mis ik bij zoveel combinaties die ik zie rijden, de paardjes lopen wel aan de teugel maar kunnen geen van alle halsstrekken. Hij moet ten alle tijden je hand willen volgen, werk dan ook eerst hieraan voordat je je paard aan de teugel gaat rijden. Als jij en je paard ontspannen zijn en je paard goed aan het been (schakelen) is dan valt er niet veel meer aan te rijden, meestal biedt het paard zichzelf dan aan. Afdwingen lukt je toch niet en is bovendien een korte termijn oplossing. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Knipoog