Stilstaan tijdens het opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zertab

Berichten: 12218
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 17:46

Laura_x_ schreef:
Oefenen oefenen en nog eens oefenen _/-\o_

Meerdere pony's die ik heb gereden deden dit. Stijg niet enkel in het begin op, maar stijg ook eens op en af onder het rijden. Meerdere keren kan ook. En zorg dat je het commando 'ho' er goed in hebt zitten.

Met mijn huidige verzorgpony heb ik goed geoefend met het commando 'ho'. Loopt ze vooruit? Zet ik haar net zo lang achteruit (tot op de plek waar ze stond in het begin) tot ze het doorkrijgt, nu doet ze het eigenlijk amper meer :)

En niks geen teugels strak, alles op de losse teugel.


Juist wel strak. Met losse teugels gaan alle paarden al meteen aan de loop. En je leert ook altijd met strakke teugels opstijgen. Natuurlijk moet je hem niet in zijn mond trekken,maar een beetje druk is nodig. Vooral in het begin,als je ze het nog moet aanleren dat ze stil blijven staan.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:21

Dat is misschien wel zo aangeleerd, maar ik vind dat het ook zonder moet kunnen. Met mijn berijdpony gaat het nog niet helemaal perfect, maar er zitten goede momenten tussen. We zijn hard aan het werk ermee :)

Als je het commando 'ho' er goed in hebt zitten, waarom zou je paard dan op de loop gaan? Natuurlijk ligt het ook aan het karakter van je paard.

Zertab

Berichten: 12218
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:27

Maar als een paard het commando nog niet kent,en jij stapt met losse teugels op,dan weet een paard toch ook niet wat ie moet doen. Druk op de teugels en een kneepje betekent remmen. Met opstijgen heb ik lichte druk op de teugels en geef ik soms een kneepje. Dan begrijpt hij me wel. Met losse teugels weet hij met zichzelf echt geen raad.

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:46

Nee, dat snap ik. Ik had het eigenlijk meer over paarden die het commando wél kennen, beetje verkeerd verwoord misschien. Ik ben het ook nog druk aan het oefenen hoor haha :P

Maar in theorie, zouden paarden het op commando moeten kunnen. Maar het ligt natuurlijk aan het paard ;)

bertie

Berichten: 1848
Geregistreerd: 19-10-03
Woonplaats: Bunderhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:58

Wat bijzonder dat een aantal keren wordt gezegd dat je de binnenteugel meer aan moet nemen dan de buitenteugel.
Zo draait een paard juist steeds van je weg.
Als je de BUITENteugel aanneemt draait het paard naar je toe.

Precies zo als wanneer de hoefsmid er is: het hoofd naar de ANDERE kant houden.

Zodra je op je paard zit niet 'een paar tellen' wachten, maar die periode varieren. Je paard mag pas weg zodra je er een hulp voor geeft.
In rust, heel ontspannen zitten. Wachten.
Westernruiters nemen daar zo maar tien minuten voor. Waarom zou jij die tijd niet nemen om je paard iets te LEREN?
Vooral geen stress.


Mandarijn12 schreef:
Ik heb laatst iemand het volgende zien doen:

Binnenteugel er 'iets te' goed aan. Dan kan hij geen kant op. Vervolgens je linkervoet in de beugel en in het zadel gaan staan. Gaat hij lopen, blijven staan, blijft hij staan, rustig gaan zitten. Zag er wel veilig uit.

Erg goed is het niet voor de paardenrug, maar goed, veiligheid boven alles, dus als je eens in het bos op wilt stappen zonder je paard kwijt te raken lijkt dit mij een goede oplossing ;)

Zertab

Berichten: 12218
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:37

Ik geef druk op beide teugels. Dat werkt het beste omdat dat tijdens het rijden ook deels de hulp van remmen is.

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 19:20

Wat bij mijn 1e verzorgpony de oplossing was was erg simpel en doeltreffend. Ze heeft het nooit meer gedaan.
Deze pony snapte dan eigelijk ook donders goed wat de bedoeling was maar deed het gewoon niet. (Liep over me heen).
Deze beste pony hebben wij een keer toen ik wou opstappen en mevrouw er in galop vandoor wou gaan wel zo'n gigantische rotschop verkocht dat mevrouw ineens toch maar stil bleef staan.
Vanaf die dag heb ik nooit meer een weglopende pony gehad tijdens het op(en af) stijgen.

Niet de meest ideale manier, en niet geschikt voor ieder dier. Zeker als het dier niet begrijpt dat hij eigenlijk hoort stil te staan. Maar voor de grappenmakers onder deze ;).

De pony waar ik nu mee bezig ben gebruik ik het commando Ho zoals al vaker gezegd wordt met daarbij het terug zetten op de plek waar hij stond, teugels op contact houden en tegenhouden als ik voel dat hij wil gaan lopen. Het zal nog even duren maar deze pony weet dan ook niet beter als dat waardoor ik hem geen rotschop geef :).

suvan

Berichten: 861
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Zuiden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:30

Kanzi schreef:
Ik heb het mijn pony geleerd door hem altijd direct na het opstijgen een brokje te geven (dus vanaf zijn rug). Ik heb hem bij het huis staan, en heb dus niet iemand in de buurt die hem even vast kan houden, ik moest het solo oplossen.
Hij is nu met opstijgen bezig met dat brokje dat hij hebben wil ipv onrustg en voor- of achterwaarts gaan of gaan draaien. Werkte bij mij echt super.
Ik wilde zelf geen dwangmiddelen gebruiken, omdat mijn pony daar heel erg druk van wordt en dan juist gaat lopen dansen.


Zo heb ik het ook aangeleerd omdat ik ook geen hulp heb. En het werkt echt prima, overal en ten alle tijden.

suvan

Berichten: 861
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Zuiden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 23:33

Babeth schreef:
Blijft ie dan niet schooien om een brokje als je hem een keer niet geeft als je opstijgt??


Helemaal niet, want je bouwt het af: de ene keer wel, de andere keer niet...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:24

Na jaren proberen om mijn haf stil te laten staan en van alles geprobeerd te hebben geef ik haar nu wat lekkers wanneer ik ben opgestegen.
Ze staat nu al weer jaren helemaal stokstijf stil op elk moment. Ik heb het nooit afgebouwd en heb altijd wat lekkers bij mij. Maar dit kan ook simpel als niet alledaagse beloning gegeven worden.

horlynnses
Berichten: 642
Geregistreerd: 24-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 17:29

ik had het eerst ook.
ik hou zijn teugels kort en zorg dat ie met zijn neus naar de muur staat als hij achteruit gaat lopen loop i zelf een stukje voruit en dan snel opstappen nu blijft hij meeestal gewoon eurig staan

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:05

bertie schreef:
Wat bijzonder dat een aantal keren wordt gezegd dat je de binnenteugel meer aan moet nemen dan de buitenteugel.
Zo draait een paard juist steeds van je weg.
Als je de BUITENteugel aanneemt draait het paard naar je toe.

Precies zo als wanneer de hoefsmid er is: het hoofd naar de ANDERE kant houden.

Zodra je op je paard zit niet 'een paar tellen' wachten, maar die periode varieren. Je paard mag pas weg zodra je er een hulp voor geeft.
In rust, heel ontspannen zitten. Wachten.
Westernruiters nemen daar zo maar tien minuten voor. Waarom zou jij die tijd niet nemen om je paard iets te LEREN?
Vooral geen stress.


Mandarijn12 schreef:
Ik heb laatst iemand het volgende zien doen:

Binnenteugel er 'iets te' goed aan. Dan kan hij geen kant op. Vervolgens je linkervoet in de beugel en in het zadel gaan staan. Gaat hij lopen, blijven staan, blijft hij staan, rustig gaan zitten. Zag er wel veilig uit.

Erg goed is het niet voor de paardenrug, maar goed, veiligheid boven alles, dus als je eens in het bos op wilt stappen zonder je paard kwijt te raken lijkt dit mij een goede oplossing ;)


Ik had het ook niet over de dagelijkse opstaprituelen, maar meer wanneer het paard knetterdruk is en je in je eentje bent. Of bij eentje die als een raket afgaat. Heb het gezien bij een clinic in Ermelo van een professional en het beviel me wel. Dat geldt dan voor name bij paarden die juist niet rechtdoor moeten. Paarden die als een raket afgaan. Bijvoorbeeld jonge paarden, paarden met 'ruiter'problemen, opgenaaide paarden wanneer je zand hebt gehad in het bos, etc.
Laatst bijgewerkt door Mandarijn12 op 03-05-12 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:06

Ik ga zometeen ook maar eens oefenen. Wil niet steeds afhankelijk zijn, maar ben bang dat als ik het alleen doe, het eens misgaat.

Koekje lijkt me handig, maar hoe weet hij nu dan dat hij een koekje krijgt als hij stil staat ;) ? Het ho, is ook een goede.

Bonitolover

Berichten: 187
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:42

Laat je paard stilstaan, je kan hem ook door iemand vast laten houden. Stap op, ga rustig zitten. Laat hem gewoon even ontspannen stilstaan, en geef hem een snoepje voordat je opstapt en als je eropit. Stap dat op jouw teken weg.

Hem in de hoek zetten wil ook nog wel eens werken, en gewoon super veel oefenen. stap een keer op in het land of ga met de trailer ergens heen bv naar vrienden/kennisnaar met een bak/land of naar een manege en vraag of je hier mag rijden. ( Mag vaak wel als je niet in de weg loopt. Kost misschien wel wat. Bij mij kost dit ongeveer 4,50. ) Je kunt ook op buitenrit gaan, en afstappen en weer opstappen. Neem wel iemand mee ( Bv op de fiets ) die je kan helpen.

Mijn paard deed dit ook altijd, echt heel vervelend want dan kon ik mn evenwicht niet houden. Ik gaf hem bij het aansingelen een snoepje, en als ik erop zat ook. Ik heb het ongeveer 4 week gedaan, en sindsdien staat hij altijd stil. ( Wel een beetje schooien, maarja dat liever dan lopen. :) ) Succes!

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:32

Het is zowaar gelukt gisteren, binnen een uur snapte die het. Nu consequent volhouden. Steeds in stapjes gedaan, krukje ernaast en stilstaan = beloning, voet in de beugel en stilstaan etc. In 4 fasen en uiteindelijk stond hij met erop gaan zitten ook stil. Kon zelfs met lange teugel haha.

Bonitolover

Berichten: 187
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:31

Mandarijn12 schreef:
Het is zowaar gelukt gisteren, binnen een uur snapte die het. Nu consequent volhouden. Steeds in stapjes gedaan, krukje ernaast en stilstaan = beloning, voet in de beugel en stilstaan etc. In 4 fasen en uiteindelijk stond hij met erop gaan zitten ook stil. Kon zelfs met lange teugel haha.


Super, goed bezig! +:)+

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:55

Mijn jonge ruin heeft dit ook gedaan. Bij hem was op dat moment de oorzaak dat het zadel niet meer helemaal goed lag. Nadat zadel aangepast was bleef hij dit natuurlijk doen omdat hij opstappen ervaarde met verkeerde druk van zadel ( ondanks dat er nog maar 3x opgestapt is nadat hij begon weg te lopen )

Ik heb als volgt geoefend. Ging naast het paard staan op plaats van opstijgen en dan begon hij te lopen ( voor/achter/opzij ) dan zette ik hem in de achteruit totdat hij ontspannen weer was en probeerde het opnieuw. Toen ik daar gewoon kon staan zonder spanning deed ik voet in de beugel en hetzelfde, niet stilstaan is in de achteruit, daarna erop hangen, en daarna erop zitten en blijven staan. Zo is hij ook zadelmak gemaakt en zo heb ik dit probleem er ook weer uit gekregen. Paard blijf keurig stilstaan aan lang teugeltje zolang ik geen hulp geef om weg te stappen.

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:36

Ik lees hier tips zoals in achteruit zetten .. maar mijn paard zet ik al in een hoekje en iemand houd der vast. het is zodra ik mijn been erover gooi dat ze achteruit hupt zal ik maar zeggen. Met een koekje werkt bij ons ook wel maar ik ben niet zo voor voedselbeloning wat als je ooit is geen koekje hebt ...dus ik zit hier een beetje vast.

kusvoorjou
Berichten: 1937
Geregistreerd: 10-12-09
Woonplaats: drenthe

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:15

die van mij deed het ook..
de linker teugel strakker houden dan de rechter, zodat als ze begint te lopen, om je heen loopt en niet voor uit loopt (dus kort bij je blijft)

Heb ook wel eens iemand er naast gehad met snoep/brood.
met een ander paard iemand er naast gehad die een zweep op haar neus hield (absoluut niet er mee slaan/dreigen) maar gewoon op de neus leggen.. hielp bij dat paard heel goed en blijft nu altijd goed stil staan ook op vreemd terrein

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:01

Maar heb je niet zoiets van dat jou paard gwn uit respect alleen al voor jou moet blijven stilstaan en niet voor een snoep .. of is dat onlogisch van mij om te denken.

DL_

Berichten: 5256
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Lith, NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 22:35

Blijf zelf vooral rustig en laat iemand anders jouw paard even vasthouden :) Het niet stil willen staan komt ergens vandaan. Het is geen onwil!

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:31

Ben een weekje bezig geweest met opstappen en vandaag meermaals kunnnen opstappen zonder dat ze een voet gezet heeft dus, superblij ben ik :D

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 19:39

Ik heb een paar weken terug geoefend, en wederom vandaag gewoon doodstil met opstappen, wat een rust en heerlijkheid! :)

Idifix

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: België

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 20:46

Idd :)