Stilstaan tijdens het opstijgen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
joske_vuran

Berichten: 947
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Horst

Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 09:29

Hoe leer ik mijn fjord weer stil te staan tijdens het opstijgen?
Gewoon in de bak blijft hij wel mooi stilstaan, maar zodra we ergens anders zijn (ponyclub, wedstrijd) of als we een bosrit gaan maken (dan stap ik altijd bij stal op) blijft hij niet stilstaan. Dan blijft hij maar aan het dribbelen en achterwaarts gaan.
Hoe leer ik hem dit af? In de bak oefenen met opstappen heeft weinig zin, want dan blijft hij toch wel staan.

Fjord Vuran
Z2 dressuur + 1
Klasse 1 endurance + 6


joske_vuran

Berichten: 947
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-04 10:21

Heeft niemand een oplossing??? Verward

Fjord Vuran
Z2 dressuur + 1
Klasse 1 endurance + 6

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:33

In een hoek zetten en naar jou toe laten kijken

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:35

Misschien iemand hem laten vasthouden?
En dan ook alleen opstappen als ie echt stilstaat en belonen dan..
Tijdens het rijden..of iig op het begin weer een keer op/af stappen en stil laten staan..
Wanneer ie gaat dribbelen/achterwaarts..zet em maar 5 rondes achterwaarts Knipoog
T heeft bij mij wel geholpen iig..succes

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:52

eerst goed leren stil staan, ga een keer wandelen en laar hem af en toeeen minuut stilstaan op je stem (HO) en dan en middag de tijd nemen om overal op en af te stappen, eventueel met hulp. Goede belonen als hij het goed doet en hij moet goed weten dat ho = ho. streng en concequent zijn daarin.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

eVeLyNtJuHhH

Berichten: 302
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 21:29

bij ons stond ook een paard op stal, Shadow, die had zo'n probleem. Nog erger zelfs. als je wou opstappen begon ze naar je te steigeren. hoe we dit hebben opgelost? als je ziet dat ze wilt steigeren, zorgen dat je naast haar blijft, dan tussen een hek of iets zetten, dat ze geen kant meer op kan en dan opstijgen. heeft heel goed geholpen. of idd door iemand beet laten houden en dan opstijgen.

Tessa [Over-Shadow]

loez

Berichten: 11062
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:35

heey joske!!

misty heeft het ook.zelfs in de bak.en met bosritten is het super iritant (of op de weg)want als ik dan op wil stappen looptie de weg op Bloos!
en in de hoek zetten heeft bijna geen zin want ze vinden altijd een manier op er tussen uit te knijpen.bij misty helpt vasthouden ook niet.loopt zo aan.ik zal t misty nooit afgeleerd denk ik Bloos maar vuran is nog jonger he;) we verzinnen wel wat met de meeting:P

[o]

Kanzi
Berichten: 2655
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 19:47

Ik heb het mijn pony geleerd door hem altijd direct na het opstijgen een brokje te geven (dus vanaf zijn rug). Ik heb hem bij het huis staan, en heb dus niet iemand in de buurt die hem even vast kan houden, ik moest het solo oplossen.
Hij is nu met opstijgen bezig met dat brokje dat hij hebben wil ipv onrustg en voor- of achterwaarts gaan of gaan draaien. Werkte bij mij echt super.
Ik wilde zelf geen dwangmiddelen gebruiken, omdat mijn pony daar heel erg druk van wordt en dan juist gaat lopen dansen.

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:44

Kanzi schreef:
Ik heb het mijn pony geleerd door hem altijd direct na het opstijgen een brokje te geven (dus vanaf zijn rug). .


Blijft ie dan niet schooien om een brokje als je hem een keer niet geeft als je opstijgt??

Ik vind het altijd gevaarlijk om een paard te belonen met een brokje.
Want in de natuur geven paarden hun voedsel af aan paarden die hoger als hun staan. Dus jij komt als het ware onder je paard te staan hiermee.
Kijk maar op www.paardnatuurlijk.nl daar word het duidelijk uitgelegt over belonen.

Daarom krijgen sommige paarden kuren van snoepjes geven als beloning.

Ik hou het liever op een schouderklopje. Knipoog

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 21:56

het is op zich wel een aardig idee om te leren. Als je eerst beloont met een snoepje kan je later overgaan op goed belonen. later wordt het vanzelfsprekend dat je paard stil staat.
Het gewoon veel doen geeft ook vaak je paard het idee dat het geen zin heeft om weg te lopen want jij klimt er hoe dan ook op. Ik vind hierbij stemcommando's wel belangrijk.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Kanzi
Berichten: 2655
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-04 22:26

Maar dan zou je je paard dus nooit meer mogen voeren of zo?
Natuurlijk kan je het brokje gaan vervangen voor een schouderklopje of zo, het idee erachter is dat hij dat opstijgen gaat asocieren met iets positiefs, en niet met gemopper of een zweep of iets dergelijks.

o_floor_o
Berichten: 196
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: De Lier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 14:17

buiten oefenen met op- en afstappen. Houd je teugels kort en als het niet lukt gewoon weer afstappen, tot hij het wel doet. Wees geduldig en hou vol, jij bent de baas en hij/zij niet. Succes!

XxXxX van FloOr...

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:20

Ook ik gaf mijn paard in het begin regelmatig een brokje na het opstijgen, niet elke keer en nu doe ik het nooit meer maar staat ze wel netjes stil tot ik zeg dat ze weg mag stappen

RedFlame

Berichten: 2210
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 15:41

allebij de teugels strak vasthouden, de binnenteugel iets strakker op de hals en niet opstijgen tot ze egt goed stilstaat en dan belonen, ook als je er op zit nog even stil laten staan, mijn paardje doet dit namelijk ook en van mijn instructrice moet ik het zo doen en veel belonen het blijft moeilijk bij (jonge) paarden vooral als ze opgewonden zijn dat ze iets gaan doen veel suc6 ermee OK dan!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 08:34

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Dus.. je weet dat ze dit doet op vreemd terrein, neem er dan ook de tijd voor om op te stijgen. Laten stilstaan. Beweegt ze? Dan ga je er weer vanaf, niet snel gaan zitten. En nog een keer opstijgen, desnoods 20 keer. Eerst zelf proberen een paar keer, daarna eventueel laten vasthouden. En dit hardnekkig volhouden!

Succes!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Roosch

Berichten: 36595
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 10:35

Jee hoe herkenbaar Haha!
Nouja, ik heb het zo gedaan: Ze bleef maar draaien, toen heb ik haar steeds rondjes laten lopen om mij heen, toen wilde ik er weer op, liep ze me weeeer weg Boos! ik helemaal pissed en ik verloor mijn geduld, dus heb ik haar een harde mep verkocht!
En toen bleef madame Mis-t lekker geduldig staan! Schijnheilig

Your life is your own
You're in charge of yourself

[BEU] [FOTO] Onze reis naar Fins Lapland!

jamie053
Berichten: 1
Geregistreerd: 31-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:39

mijn ooozoo lieve paardje doet dat ook :( ze is heel erg lief enzo maar met opstijgen loopt ze de hele tijd vooruit en achteruit en ze is nogal schuw dus ik ben bang dat als ik haar een tik geef dat ze dan bang voor me word, en dat is echt niet mijn bedoeling... heeft iemand misschien een rustige manier om dat haar af te leren?? a.u.b.? :\

paardje1983
Berichten: 1395
Geregistreerd: 04-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:49

gewoon achteruit laten lopen. en als ie dat niet meer wil dan ga jij gewoon met dwingen om achter uit te lopen. doet dat beetje boven zijn tempo. gaat ie vanzelf nadenken dat ie niet kan winnen met achteruit lopen en blijft ie vanzelf voortaan stilstaan.

jose16
Berichten: 10
Geregistreerd: 11-04-12

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:32

teugels strak houden, en als je erop zit gelijk stil laten staan. een paar tellen zo blijven staan en hij mag pas op jou hulpen weer voorwaarts gaan

Brainless

Berichten: 29658
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:35

Teugels strak houden bij een paard wat juist achterwaarts wegloopt bij het opstijgen is niet de oplossing.
Dan lopen ze nog sneller naar achteren.

Rustig blijven en elke x het paard weer terugzetten op de plek waar je op wilt stijgen.
De eerste paar x kost dit wel wat tijd, maar als je geduldig blijft zul je merken dat het steeds beter gaat.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

MOONH
Berichten: 16
Geregistreerd: 08-04-12

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:39

Oh, dit heb ik geleerd van mijn lesgeefster! Ze had een hele goede tip.
Je moet je paard eerst goed stilzetten, daarna moet je met je voet in de stijgbeugel gaan staan. Als het paard dat gaat lopen moet je je voet niet uit de stijgbeugel halen (dat is juist een beloning, want dan is de druk eraf) maar ook niet opstappen (dan gaat hij nooit stilstaan). Je moet hem dus opnieuw stilzetten terwijl je je voet in de beugel houd. Zo ga je steeds verder hangen maar zorg je dat je het in stapjes doet dus dat hij blijft stilstaan, maar de druk mag niet veranderen als hij weer begint met lopen. Zo stap je dan op en binnen een paar dagen heb je een voorbeeldig stilstaand paard. :)

If you don't reach for the moon you can't follow the stars.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 20:43

Ik heb laatst iemand het volgende zien doen:

Binnenteugel er 'iets te' goed aan. Dan kan hij geen kant op. Vervolgens je linkervoet in de beugel en in het zadel gaan staan. Gaat hij lopen, blijven staan, blijft hij staan, rustig gaan zitten. Zag er wel veilig uit.

Erg goed is het niet voor de paardenrug, maar goed, veiligheid boven alles, dus als je eens in het bos op wilt stappen zonder je paard kwijt te raken lijkt dit mij een goede oplossing ;)

OnlyFroukje

Berichten: 1406
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:54

Mijn fjord liep ook altijd weg als ik erop wilde tot vervelends toe. Soms stond ze stil en dan in draf als ik erop wilde.
op een gegeven moment heb ik er heel kort gepakt. maar er nog niet op.. Eerst me voet in de beugel en even blijven staan. Als ze een stap wilde zetten zei ik uh! en dan in die beugel gaan staan* zodat je nog niet zit maar wel je been over het zadel heen kan doen. Wil ze dan weer weglopen stap je af doe je het op nieuw. Na 3 x stond ze heel lief stil en maakt niet uit waar ik er nu op wil mevrouw staat stil. gewoon even oefenen, en dan lukt het wel en dan als je aan het rijden bent, tussen door ook nog een keer doen.. Doe ik ook zo leren ze het snel. en werkt echt succes

Love you both Elliot en Tanja mijn toppertjes

Zertab

Berichten: 12068
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: Stilstaan tijdens het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:10

Dat doet mijn verzorgpaard ook maar ook gewoon in de bak. Ik houd mijn teugels altijd strak,en stijg niet eerder op totdat hij stil staat. En als hij maar door blijft drammen wijs ik hem erop door met mijn stem duidelijk te maken dat hij stil moet blijven staan,en een klein rukje aan de teugel te geven. En ook als ik erop zit moet hij wachten met aanlopen totdat ik helemaal goed zit,en been geef. Gelukkig gaat het steeds beter :D Hij leert er echt van :)

Laura_x_
Berichten: 4574
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 16:13

Oefenen oefenen en nog eens oefenen _/-\o_

Meerdere pony's die ik heb gereden deden dit. Stijg niet enkel in het begin op, maar stijg ook eens op en af onder het rijden. Meerdere keren kan ook. En zorg dat je het commando 'ho' er goed in hebt zitten.

Met mijn huidige verzorgpony heb ik goed geoefend met het commando 'ho'. Loopt ze vooruit? Zet ik haar net zo lang achteruit (tot op de plek waar ze stond in het begin) tot ze het doorkrijgt, nu doet ze het eigenlijk amper meer :)

En niks geen teugels strak, alles op de losse teugel.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sabbientje en 15 bezoekers