Als je een Z-pony hebt, is het makkelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

Als je een Z-pony hebt, is het makkelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 21:09

Een tijd geleden heb ik een nieuwe pony gekregen, hij heeft met zijn vorige eigenaresse in het Z2 gelopen.
Ik heb hem in de l1 moeten startten en zit nu binnen anderhalf jaar in het m1....
De laaste tijd valt mij op, dat ik steeds meer reacties krijg van....ooh jij hebt een z2 pony? dan zal je wel weer in de prijzen vallen, en ooh hij zou wel erg makkelijk zijn.
Mensen denken vaak dat het zo makkelijk is, natuurlijk helpt het allemaal mee....Maar toch...
De ruiter moet het er ook uit kunnen halen...
Als iemand zoiets tegen mij zegt, dan vind ik het gewoon echt niet leuk....
Want mijn pony kan dan wel goed dressuren, maar springen heeft hij nooit gedaan...En dat ga ik hem nu aanleren.

Ik vind dat mensen beter stil moeten staan bij zulke dingen, want in het begin was mijn houding enz. niet goed...en dat kun je echt merken aan je punten.
Nu is mn houding wel goed, en ik merk ook dit keer het verschil in punten


Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:17

Bij een Z pony zitten alle knoppen er al op. En jij moet die zien te vinden. Met geen goede inwerking van ruiter / amazone zal het paard het niet doen.

:){

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:19

maar vind je het zelf ook gemakkelijker met een Z pony? Merk je verschil tussen jullie als team en je vorige pony?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 21:22

Tuurlijk merk je het verschil...
Maar ik moet hier keihard voor trainen.....
En dan zijn zulke opmerkingen niet altijd terecht!
En idd de knoppen zitten erop, maar die moet je er wel zien uit te rijde Haha!

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:25

Het is wel handig dat je weet dat hij het kan en als hij iets niet doet, het aan jou ligt. Maar of het echt makkelijker is met een Z pony? Ik weet het niet. ik denk dat je een goed team moet zijn en dat het dan niet veel uitmaakt of je samen naar de Z toe rijd of dat je pony al Z gelopen heeft.

Daisy

Berichten: 2616
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:26

Het is wel handig dat je weet dat hij het kan en als hij iets niet doet, het aan jou ligt. Maar of het echt makkelijker is met een Z pony? Ik weet het niet. ik denk dat je een goed team moet zijn en dat het dan niet veel uitmaakt of je samen naar de Z toe rijd of dat je pony al Z gelopen heeft.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:27

Tuurlijk zitten al die knoppen er al op. Maar je moet ze wel zien te vinden. En als je op het verkeerde knopje drukt kunnen er ook dingen gebeuren die jij helemaal niet wil ! Dus makkelijker: heus niet altijd hoor ! Laat al die mensen lekker kletsen en veel plezier met je pony !

~Turbohoof Solutions ~

loutje
Berichten: 200
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-04 21:28

Dank je wel Haha!
en plezier hebben we zeker, want het is een schat Haha!

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:52

Dandy schreef:
Tuurlijk zitten al die knoppen er al op. Maar je moet ze wel zien te vinden. En als je op het verkeerde knopje drukt kunnen er ook dingen gebeuren die jij helemaal niet wil ! Dus makkelijker: heus niet altijd hoor ! Laat al die mensen lekker kletsen en veel plezier met je pony !

Helemaal mee eens!!!

You're immortal until proven otherwise

kamaron
Berichten: 2573
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: omg eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 21:57

Het is met zo'n pony natuurlijk wel makkelijker om zelf te leren...of de knopjes die jij kent...dan ook echt werken...
En ja Loutje...dat gezever krijg je altijd...net zo goed als je dan een superdure pony hebt of een goedkopere etc...en met een goed duur zadel of een goedkoopje...dat gekwal blijf je altijd houden...met die JALOERSE GEITEN !!!
laat ze toch...jij hebt er plezeir mee en dat is t belangrijkste....

weer rustig in de paardenwereld aan 't stappen en mega aan het genieten ;)

remi

Berichten: 1714
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Heenvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:01

Ga maar gewoon uit van een hoop jaloezie! Mijn vriendin rijdt ook een paard wat Z2 heeft gelopen als ze wint komt het door het paard(die kan het allemaal al) en als ze geen winst rijdt ligt het aan haar want ze kan niet rijden. Het kan een voordeel zijn, maar niet elk paard/pony die Z heeft gelopen is ook makkelijk na te rijden voor een andere ruiter. Als je ineens het verkeerde "knopje"indrukt gaat hij dingen doen die je helemaal niet wil!! Maar ik denk dat je van een wat meer ervaren paard/pony zeker een hoop kan leren. Dus idd lekker genieten!

Zidane Prix st Georges + 6 Inter1 +1
Snowpuppe's W-double-you Z2+14 verkocht naar Amerika
Da Vinci ZZ-LICHT +36 ZZ-zwaar+12 Prix st Georges+5 Inter 1 +5 inter2 +1 Grand-Prix startgerechtigd!

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:21

uh nee dus. Uit een Z-paard krijg ik nog geen Z oefeningen Haha!

[o]

maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:49

ik rijd ook een Z paard en krijg ook nog niet alle oefeningen eruit! omdat ik het nog niet kan! dussssssssssssssssss....................laat ze maar lekker kwekken he! *LOL*

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 22:52

Niks makkelijker Haha! Haha! Haha! Haha!

Ik zat in changementen om de pas om de doodsimpele reden dat IK uit balans zat........... Haha!:D:D

Een goed doorgereden paard KAN heel moeilijk te rijden zijn

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:13

Tuurlijk....onwijs makkelijk....zodra je uitgevogelt hebt waar de vorige ruiter de knopjes verstopt heeft Haha!

Ik heb vroeger op een paar Z paarden van mijn staleigenaresse gereden.....duurde toch wel even voordat ik de doodsimpele knop van aan de teugel lopen door had Haha!

Als je rechtuit gaat en het paard begint opeens te wijken omdat je blijkbaar iets aanraakte Verward

Makkelijk zal het wel zijn omdat je zeker weet dat als het niet lukt jij gewoon fout zat, je zal er veel van leren, en als je eenmaal door hebt waar die knoppen zitten en hoe je ze moet gebruiken is het ook al een stuk makkelijker.
Moeilijker omdat ze vaak zo secuur gereden zijn dat een cm verschil in beenligging de gekste dingen kan veroorzaken Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:26

Tja, ik vind niet dat je kan stellen dat het per defenitie niet makkelijker is.
Ik heb een goed doorgereden pony gekocht toen ik 14 was, en daarmee vloog ik door de klassen heen. Daarnaast ook wel eens op de pony van een vriendin van me gereden waar nog meer knopjes op zaten en daar kon ik mee appuyeren en al. Terwijl ik zelf eigenlijk voornamelijk de theorie daar achter alleen kende.

Tuurlijk kan het ook hartstikke moeilijk zijn om een pony goed te rijden zelfs al heeft ie Z gelopen, maar het kan zeker ook een stuk makkelijk zijn.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:47

Het heeft ze voordelen en ze nadelen. De knoppen zitten er al op alleen moet je de juiste nog vinden. Je hoeft de pony de oefeningen niet meer aan te leren. je moet ze alleen jezelf nog aanleren.
Ik denk dat je er voornamelijk in de B en L nog profijt van hebt. Vanaf de m wordt het toch een stapje moeilijker.

Lenrieta prest v. Ulster
Unieta sport drs v.Kennedy dressuur Z2+24, springen B+43, L+8.
Walk on Top v. Ooseven ZZ Licht + 15 Te koop
Havalieta v. Bodinus mag nog even genieten van haar jeugd

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 23:58

het verschil zit m alleen met een Z pony wie je gekocht hebt als Z pony en een Z pony wie je zelf Z hebt gemaakt, is dat bij de ene alle knoppen erop zitten en bij de ander moet je de knoppen er zelf opzetten

of het makkelijker is...weetik niet, je moet ze idd zelf nog vinden
als je ze eenmaal gevonden is is het wel relax *LOL*

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 00:01

Ik denk dat je met goede begeleiding toch wel een stapje voor hebt. De pony kan het immers al, dus is het nu aan jouzelf en dat is al moeilijk genoeg. Als je het allebij tegelijkertijd moet leren dan is het drie keer zo moeilijk. Het is niet voor niets dat bij de echt goede rijscholen/instructeurs regelmatig schoolpaarden worden ingezet om de ruiter het gevoel bij te brengen en de oefeningen aan te leren en een ruiter die verder is wordt gebruikt om het jonge paard de oefeningen aan te leren. Dat is algemeen bekend de beste manier.
Toch zal het niet makkelijk zijn om met een Z paard van een ander zelf meteen goed te rijden. Ook een Z-paard kan problemen hebben met aanleuning of truckjes weten om onder het werk uit te komen. Of zo fijn gereden zijn dat het alle kanten op vliegt die jij niet uit wil, of heel goed verstopte knopjes hebben die jij maar niet kan vinden (altijd prettig als de ruiter die het paard zover heeft gereden wat begeleiding geeft na verkoop)

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 00:05

Ik ben het er helemaal niet mee eens. Ik ehb ook een pony gereden die voorheen Z of Z2 heeft gelopen, maar ik vond het best moeilijk om hem te rijden. De knoppen zitten er wel op, maar je moet ze wel zien te vinden en er op de goede manier gebruik van maken. Daarbij was die pony ook nog vaak zo dat als je er niks van vroeg dat hij het dan ook vertikte om goed te lopen of wat dan ook. Ik heb er heel veel van geleerd. En als je goed les krijgt dan wordt je alles op de goede manier geleerd en heb jij het ook sneller door.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 08:15

Als je die knopjes eenmaal gevonden hebt gaat het wel sneller als met een pony die al die knopjes nog moet leren, maar idd zoals hierboven al vermeld: vind die knopjes maar eens Knipoog
Ik heb ook een hele tijd die pony gereden waar mijn instructrice Z mee was geworden en ik lag er alleen maar naast, minstens 3 keer in de week Haha! , maar op een gegeven moment kreeg ik die knopjes onder de knie (na maanden van vallen, opstaan en weer doorgaan) en liep hij meestal de sterren van de hemel OK dan!
Ik moet wel zeggen dat ik van die pony zoooo ontzettend veel heb geleerd, zowel blijven zitten als rijden OK dan!

Jockey_my

Berichten: 2263
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:24

dat hoeft egt niet makkelijker te zijn hoor!!!!!!

ik heb ook op een z paard gereden en die was zo aan het rijden van zijn iegenaar gewent dat het met welke andere ruiter dan ook een net ingereden paardje leek.

Maar zodra je de manier hebt gevonden en het zelf ook kan dan zul je er denk ik wel van profiteren omdat je paard het al kan.

Koos PaardLoos.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:34

Natuurlijk heb je het een klein beetje makkelijker, de knoppen zitten er al op Haha! .

Maar als je het er niet uit weet te rijden, dan haal je nog niet eens een b-proefje. Het is toch de ruiter die het moet doen .

My horse is a real gentleman. When we go over a Fence, he insists on ladies first

Principieel gezien ben ik tegen principes.

goos

Berichten: 178
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:50

ik heb dat ook hoor.ik heb een M2 paard gekocht waar ik B mee start maar jij bent toch een andere ruiter die erop zit jij doet hulpen anders en daar moet jou paard helemaal aan aanpassen.mijn paard doet ook al zijn oefeningen maar daar heb ik een tijdje over gedaan.

soms kan je niet alles krijgen wat je wil,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 09:54

ben ik dan 1 van de weinige die denkt als je goede les hebt dat het wel makkelijker is?
niet dat je niks hoeft te doen, maar ga een groen paard maar eens alles leren, dat duurt echt langer als je dat zelf nog nooit gedaan hebt.

verder knopjes zoeken?
Bijna iedereen leert toch op dezelfde manier die dingen aan.
Heb nog nooit iemand aan het rechteroor zien trekken om een travers te rijden Tong uitsteken

ik denk dus wel dat je in je voordeel bent, maar niet zoveel dat je er nu elke keer de 1e prijzen door wegsleept Lachen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 bezoekers