Als je een Z-pony hebt, is het makkelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:10

Saar4 schreef:
Lielle schreef:
Zo eentje rij ik nu.

Springen is gewoon een kwestie van de juiste hindernis aanwijzen, hand voor je ogen, zorgen dat je stevig zit en wachten tot je weer geland bent Haha!

"Hou je mond nou maar meisje, ik regel dit wel" Aldus paardlief

dat deed onze Raimaer zaterdag dus ook, met een meisje van acht in het zadel, die er na de sprong (80 cm! en ze reed er absoluut niet op aan Knipoog ) toch wel naast lag.

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 22:22

Ach gut Haha!
stap 3: zorg dat je stevig zit. Knipoog

Duc doet dat ook, zodra hij een hindernis ziet moet en zal hij er overheen gaan. Na de sprong is hij zelfs in staat om in zijn enthousiasme het hek van de bak mee te nemen..

(stap 2: ogen dicht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:08

Tuurlijk, het is gewoon makkelijker. Als je een paard heb dat alles kent en je leert op les of je kan aardig rijden en je vind de knopjes dan heb je het best makkelijk als je het even met een onervaren paard vergelijk. Wat dat betreft hebben mensen wel gelijk. Ik merk het zelf ook, als ik nu mijn eigen paard heb die vrijwel onbeleerd en getraumatiseerd is en dan het verschil met Z paarden die ik heb gereden...tja, dan is het nou eenmaal zo dat dat drie keer sneller en makkelijker gaat.

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 17:59

Saar4 schreef:
Lielle schreef:
Zo eentje rij ik nu.

Springen is gewoon een kwestie van de juiste hindernis aanwijzen, hand voor je ogen, zorgen dat je stevig zit en wachten tot je weer geland bent Haha!

"Hou je mond nou maar meisje, ik regel dit wel" Aldus paardlief

Dat zou ik best eens willen voelen Knipoog , ik heb tot nu toe alleen groene paarden gereden. Nu denk ik niet dat je alles leert van een ervaren Z springpaard dat alles zelf uitzoekt, want plaatsen zul je met een ander paard dan alsnog moeten leren, en dat is het moeilijkste van het hele springen, zien wanneer het past of niet, en het paard dressuurmatig zo onder controle hebben dat het toch allemaal kloppend te rijden is.

Saar4
Berichten: 2347
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:08

germie schreef:
Citaat:
Dat zou ik best eens willen voelen , ik heb tot nu toe alleen groene paarden gereden. Nu denk ik niet dat je alles leert van een ervaren Z springpaard dat alles zelf uitzoekt, want plaatsen zul je met een ander paard dan alsnog moeten leren, en dat is het moeilijkste van het hele springen, zien wanneer het past of niet, en het paard dressuurmatig zo onder controle hebben dat het toch allemaal kloppend te rijden is.

Het is geweldig. Huup huup, barbaduc. Tong uitsteken

In principe schat hij zelf de afstanden in. Helaas wordt er niet meer zo vaak met hem gesprongen dus als hij dan weer een keer met mij mag is hij zo enthousiast dat hij rustig 6 meter voor de hindernis afzet. En hij redt het ook nog. Dan moet je er toch wel even aan rijden.
"Even dimmen vriend".

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 20:37

het enige wat er goed is als je een z2 paard koopt is dat hij alles al kan maar het nadeel is dat je dan dat je paard gewent is aan de vorige ruiter, je moet het toch nog zelf allemaal uitvinden hoe je paard het mooist kan lopen enzo. misschien moet je es vragen of de oudere eigenaar je wil helpen met je paardje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:06

ik kan me de reactie van die mensen wel voorstellen, ik bedoel je hebt blijkbaar genoeg geld op een Z2 pony te kopen en mensen die bijv. een "gewoon" paardje hebben en die hard geoefent hebben en dan nog niet hoog eindigen omdat jij hun prijzen voor de neus wegkaapt... natuurlijk moet je de knoppen vinden en het ligt er natuurlijk ook aan welke proef je rijd, in de B en L zal het makkelijk voor je zijn om met zo'n paard hoog te eindigen en winstpunten te halen en in een Z proef niet omdat je het zelf nog niet kunt.

In ieder geval heel veel plezier met je paard en trek je niets aan van die jaloerse mensen! je hebt gewoon wat meer geluk en het is heus niet makkelijk om al die reacties te horen en je moet nog steeds hard werken. tis alleen met een Z paard gaat het gewoon wat makkelijker dan met een bijv. L paard.

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:29

Ik heb een paard dan zzlicht heeft gelopen. Als ik winstpunten rij, dan vinden ze het logisch 'want dat kan toch niet anders met zo'n paard'.
En als ik ze niet rij 'hoe kan dat nu weer?met zo'n paard zou je toch met je ogen dicht wp moeten kunnen halen?'

Kortom het is dus nooit goed volgens die mensen! gelukkig is mijn eigen trainster niet zo, zij weet hoe hij is.

Dus ik kan me je irritaties voorstellen!!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:50

Mijn pony heeft ook al Z2 gelopen, en daar heb ik wel n voordeel van hoor!
Echt wel, hij kent de oefeningen al, en natuurlijk probeert hij eronder uit te komen. Maar bij n groen dier moet je ze dr zelf ook nog inrijden Lachen

Overigens vind ik groene dieren vaak nog fijner rijden, mijne kent alle truukjes om er onder uit te komen Knipoog
En hij is moeilijk bij elkaar te rijden, hij is ook overbouwd. ( en was goedkoper dan menig groene pony Schijnheilig ) Maar het is zijn karakter dat t m doet, hij wil over t algemeen graag werken. En daar heb je altijd voordeel mee.

Ik kan me dr wel aan irriteren als iemand zegt dat ik zo netjes op mn kont kan blijven zitten DOOR mijn pony Verward
Nou t meisje mocht t dan ook weleens proberen bij mn pony, nou jammer genoeg voor haar bleek dat niet helemaal waar te zijn Knipoog

Ik merk precies wat de vorig eigenaresse zei, de B en de L doet ie met gemak, en de M en Z gaan vrij moeizaam, daar heeft zij ook lang over gedaan. Je krijgt m bijna niet correct aan t lopen, met t gewicht op de achterhand. Van zichzelf heeft ie eigenlijk geen front en dat merk je wel.

Om eerlijk te zijn vind ik m nu ook mooier dan toen ik m kreeg, hij had amper n spier aan zn lijf.

Maar je moet maar denken, mensen hebben altijd een oordeel klaar, en je doet t omdat je t zelf leuk vind !

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 10:56

Ik weet het niet. Je hebt 'knoppen paarden' en Z paarden.

Met een knoppen paard kan ik het ook. Een vriendin van mij heeft er een. En ik als ras echte recreatie ruiter d'r een keer op. Doe je hand ff zo, en je been ff zus. Voila, allemaal moeilijke oefeningen die ik zelf nog niet eens kon benoemen!!!!!!

Daarna op haar Z paard, kreeg hem amper in draf, laat staan dat ik er een oefeningetje mee kon rijden.
Terwijl zij op mijn echte bos-cross-shet stapte en d'r "ff" wat appeyementen enzo uit reed. Oke, ik wist dat hij nagevelijk kon lopen, ik wist ook dat hij kon wijken, maar dat dat elastiekje dat lenige ook nog zo goed voor je wou gebruiken!!!!

Op een knoppen-paard moet iedereen het kunnen. Op een 'gewoon' Z paard ben je wel ff bezig om dat d'r allemaal uit te krijgen.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 13:24

Ik kwam als manegeruiter bij Kasmeria terecht> Daar zitten idd ook een behoorlijk aantal knoppen op.
Helaas door blessures achter elkaar is ze nooit hoog gekomen. Ze loopt nu L1.
Maar goed, ik wist wel hoe het moest, al die oefeningen, maar probeer jij maar eens een behoorlijke schouderbinnenwaarts te rijden met een manegepaard. Als je mazzel hebt, heb je net een leuk paard onder je kont. Maar goed, bij Kas kon dit wel allemaal.

Wil natuurlijk niet zeggen dat ze makkelijker te rijden is. Als ze een goede dag heeft kan ze alles. Heeft ze een slechte dag, mag ik blij zijn dat ik de basis gewoon goed krijg.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:43

Ik denk toch echt dat het makkelijker is op een paard/pony dat al hoger heeft gelopen, dan op eentje die dat niet heeft gedaan. De knopjes waar iedereen het over heeft zullen bij de meesten toch op dezelfde plek zitten. De hulpen zijn in principe op ieder paard hetzelfde. Als je de juiste hulpen geeft zal het paard de juiste oefening uitvoeren omdat het paard de hulpen herkent. Een paard dat de oefening nog niet kent zul je dat eerst moeten leren. Lijkt me toch een stukje moeilijker..........

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 00:50

nou ik rij nu een z2 paard, maar netjes lopen ho maar, ach zal wel aan mij liggen.
Maar denk idd dat een paard met ervaring makkelijker is dan een zonder. Maar ervoor werken moet je altijd.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 07:01

Roxx schreef:
Ik denk toch echt dat het makkelijker is op een paard/pony dat al hoger heeft gelopen, dan op eentje die dat niet heeft gedaan. De knopjes waar iedereen het over heeft zullen bij de meesten toch op dezelfde plek zitten. De hulpen zijn in principe op ieder paard hetzelfde. Als je de juiste hulpen geeft zal het paard de juiste oefening uitvoeren omdat het paard de hulpen herkent. Een paard dat de oefening nog niet kent zul je dat eerst moeten leren. Lijkt me toch een stukje moeilijker..........

precies. En dan zijn er aaaaallllll die uitzonderingen warbij het o zo moeilijk is om het er goed uit te rijden Knipoog

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:09

ik ken het. Sunbeam is ooit 1 keer Z geweest . dat is al heel lang geleden. ze is nu 23.
daarna heeft ze een tijd helemaal niets gedaan. daarna alleen maar beginners lessen en in de B en nooit meer Z oeveningen gedaan.
nu rij ik haar. en sommigen zeggen ook wel jij hebt het makkelijk ze is 1 keer Z geweest. dan denk ik ja en wanneer en wat heeft ze daarna gedaan NIETS!. dan moet je haar alles weer opnieuw aanleren oke ze kan het nog wel een beetje maar toch je moet ze wel goed trainen anders wordt het helemaal niets ook al is ze een Z pony.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 09:02

Roxx schreef:
Ik denk toch echt dat het makkelijker is op een paard/pony dat al hoger heeft gelopen, dan op eentje die dat niet heeft gedaan. De knopjes waar iedereen het over heeft zullen bij de meesten toch op dezelfde plek zitten. De hulpen zijn in principe op ieder paard hetzelfde. Als je de juiste hulpen geeft zal het paard de juiste oefening uitvoeren omdat het paard de hulpen herkent. Een paard dat de oefening nog niet kent zul je dat eerst moeten leren. Lijkt me toch een stukje moeilijker..........


Ik vind juist van niet. Ik rij liever een jong paard dat nog weinig kent, nog niet is 'verziekt' door mensen die wel even oefeningen willen aanleren, dan een paard wat de oefeningen kent maar al langer gereden is, op 1 manier of juist op verschillende manieren. Want ieder mens rijdt toch anders, zit anders, voelt anders.

Een jong paard kent dit niet en zal zich beter en meer op jou richten.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:21

Maar dan praat je over een verziekt paard, een net gereden Z-paard naar de Z rijden gaat een stuk makkelijker en sneller als een groen paard naar het M rijden.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:33

Okee, daar heb jij weer gelijk in Knipoog
Toch vind ik dat wel fijn, want je kan het paard helemaal op jou instellen, zondar dat een ander er al aan heeft gezeten zegt maar Haha!

Maartje__

Berichten: 7413
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Somewhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:36

Ik vind het absoluut niet kloppen, dat je het met een Z pony makkelijk hebt. Het kost je misschein minder tijd om naar de Z te rijden, omdat hij/zij al de oefeningen onder de knie heeft, maar makkelijk is het niet.

Een z pony/paard heeft vaak al heel wat "rij-uren" erop zitten, hij kent vaak ontzettend veel truukjes om niet te hoeven werken. Ze kennen precies dat als ze 1 keer de ruiter er af gooien, dat ze misschien een tijdje niet hoeven te lopen. En dat soort dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 11:55

dat weet een jong paard ook zo, die zijn ook niet gek Haha!

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 12:39

Ik heb zelf ook altijd jonge paarden (en vroeger pony's) gehad die nog niets konden. Dat is een bewuste keuze. Ik vind het gewoon leuk om met een jong dier aan de slag te gaan en die iets te leren. Als ik dan eens een prijsje win is het doordat ik mijn paard iets heb geleerd en dat is mijn lol. Natuurlijk moet iedereen het voor zichzelf weten wat voor paard hij koopt, maar ik vind het persoonlijk een beetje vreemd wanneer iemand met een Z2 paard in de B of L beweert dat dat net zo moeilijk of misschien nog wel moeilijker is als een paard dat nog nooit in die klasse heeft gelopen. Als je blijft zitten op school is het het tweede jaar meestal toch ook gemakkelijker dan het eerste jaar (zelfs al zou je naar een andere school gaan) omdat je de stof al een keer hebt gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:13

runningkawa schreef:
dat weet een jong paard ook zo, die zijn ook niet gek Haha!


Precies. Haha!

Snipsnap

Berichten: 3798
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 16:23

kijk zo zat ik ook altijd te denken.. ik heb mijn paardje helemaal zelf naar de m2 gereden en ik reed altijd tegen meisjes die een dikke z pony onder de kont hadden zitten. ik zat dan ook nooit in de prijzen omdat hun altijd met de prijzen treken. een vrouw en meisje die zelf ook een z pony hebben die zei zelf tegen angela het komt vanzelf wel dat je weer prijzen gaat halen... kijk onze pony heeft al z gelopen en die van jou nog niet.. heb geduld.. en die van ons zitten alle knopjes al op.. maar nu heb ik dus laats een keer op een z paard gereden en ik dacht laat ik maar eens wat moeilijker oefeningen gaan doen maar het lukte echt niet.. toen ben ik anders gaan denken over mensen die zelf ook een z paard/pony hebben.. het is echt niet gemakkelijk maar ik vind het zelf mooier om een jong paard naar de z heen te brengen.. maar ik weet ook dat als je een z pony hebt en zelf geen ervaring hebt het ook wel moeilijk is..

BiancaS

Berichten: 65
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hardinxveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 19:52

Zo, dit is nou eens leuk om te lezen. Al die meningen Haha!
Heb zelf van alles gereden, maar blijf erbij dat het met een Z-paard toch heel wat makkelijker is. Iedereen zegt: je moet de juiste knoppen vinden, maar zoals gezegd is, de hulpen zijn vaak toch hetzelfde. Paard heeft de balans ed vaak al, en dat ligt bij een jong paard toch wel anders Haha!

Denk dat het belangrijk is zowel groene als doorgereden paarden te rijden. Van beide leer je.

Maar ik vind het heerlijk, met mijn zelf opgeleide goedkope simpele pony die Z-pony's verslaan Haha!