ïn balans om oefeningen te doen of oefeningen doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat acht jij waar?

Eerst werken aan een goede balans, dan oefeningen
25 (29%)
Oefeningen helpen om een goede balans te krijgen
59 (70%)

Totaal aantal stemmen: 84


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 19:44

Die van mij kan op 2 beentjes ook wel blijven staan, in balans...

Ik vind het alleen een beetje jammer dat a8 beweert dat zij een paard blijvend recht kan maken.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-04 20:59

Ik weet niet precies waar je dat vandaan haalt Lov maar misschien heb ik iets gezegd wat ik niet zo bedoeld heb. Je hebt gelijk dat een paard van nature niet recht is, maar dat is niets nieuws dat zijn wij mensen ook niet. Ik zeg en beweer alleen dat je paard recht moet zijn en in balans als je op je paard rijdt. Dat is in mijn visie noodzakelijk om blesuures en problemen te voorkomen. En ik kan dat. Scheve paarden zijn binnen 10 minuten recht.

SP: ik herhaal volgens mij helemaal jouw woorden niet. Het is juist een logica om aan de wat meer gerichte dressuuroefeningen te beginnen als je paard al in balans is. Dus niet om balans te krijgen.

Ik voel me gelukkig al lang niet meer aangevallen hoor, Voor mij is dit gesneden koek en het bewijs heb ik al meerdere malen gezien.

Misschien moeten we daar dan toch naar toe gaan werken Jippie. De locatie klinkt in ieder geval goed.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 21:40

a8, weer ontwijk je de vraag: nog hoor ik niet waarom je juist niet enkele oefeningen kan/mag gebruiken om zo een paard rechter te krijgen. een keer een meeting lijkt me ook wat doeltreffender jippie, zo komen we er iig niet uit. ik hoor het wel, ik ben geinteresseerd.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 22:07

Ik vind het persoonlijk paard afhankelijk.

Ik rijd jong, oud, bevestigd, groen, enz...

Ik ga met Locanda mee.

De jonge paarden (3 -5) rijd ik oefeningen mee tot L1 en als ze ouder zijn en al meer balans hebben vraag ik verder en moeilijkere stukken die dan ook om meer balans vragen.

Al kan ik mij ook enigssinds vinden in A8H, aangezien ik de eerste 3 maanden met een jong paard alleen maar veel rechte lijnen rijd, om te zorgen dat hij meer balans krijgt en spieren om latere oefeningen te kunnen uitvoeren.

Want als er nog geen spier opzit, word het voor mij bijna onmogelijk oefeningen eruit te rijden.

Edit: ook ik heb intresse in een clinis of iets dergelijks van A8H

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:15

De grap is dat de vraag van A8 helemaal niet gaat over jonge paarden.

A8, als dat paard in 10 minuten recht is, hoe gaat dat dan de 11e 12e 13e etc. minuut??? Een paard dat zich goed ontwikkeld heeft kan zich makkelijker en langer recht houden, maar zal nog steeds niet altijd maar 100% recht zijn en blijven.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 23:55

Dat hangt geheel af van het paard.

Het ene paard moet eerst rechtgesteld worden om tot een correcte buiging getraint te worden (het type paard wat makkelijk LDR gereden kan worden), het andere paard kan mbv een zijgang buiging krijgen, waarmee je de bovenlijn laat ontspannen en zo balans laat zoeken (het paard waarbij LDR geen effect heeft, en dus klassiek gereden wordt).

Ik heb 2 heeele goede voorbeelden op stal staan Haha!

Het ligt er dus maar net aan hoe het ruggebruik is, kortgezegd.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 08:52

Lov, het gaat over alle paarden waar een ruiter op zit! Als dat paard na 10 minuten recht is, blijft hij onder mijn controle recht. Dat vind ik rijkunst. Dat paard heb ik dan leren dragen en zodra de eigenaar erop gaat zitten voelt deze het verschil. Zo'n paard blijft makkelijk om mee te werken. Daarmee bedoel ik dat hij snel recht is, als je er mee gaat werken.

SP: ik ontwijk jouw vraag niet, jij hebt alleen het antwoord gemist. Speciaal voor jou: een paard wat in balans is, verdeelt zijn gewicht en het gewicht van de ruiter gelijkmatig over zijn 4 benen. In deze balans kan het paard het gewicht in verhouding blijven verdelen. Dat betekent dat wanneer je oefening gaat doen en het gewicht bijvoorbeeld bij een piaffe naar achteren wordt gebracht, het paard het in verhouding aan past aan de balans waar het dier zich in bevindt. Als je nu oefeningen gaat doen met een paard wat nog niet in balans, loop je dus onnodig risico op blessures(overbelasting) aan het bewegingsapparaat en rijtechnische problemen. Het is daarom dus verstandiger om eerst je paard goed in balans te krijgen alvorens je de oefeningen gaat doen. Zo simpel is het eigenlijk.

Tyrza, ik ben het niet helemaal met je eens. Volgens mij blijft het principe namelijk gelijk en is dat volgens mij niet afhankelijk van het ruggebruik. Ik ben dus van mening dat je onvoorwaardelijk moet streven naar balans. Want dan is het ruggebruik ook correct. Ik begrijp jou laatste zin dus ook niet helemaal. Ik denk dat je bij een paard wat zijn rug niet correct gebruikt of gebruiken wil, je daar eerst aan moet gaan werken. In zo'n geval los je het probleem op als je het paard leert dragen. Dan gebruiken ze hun rug namelijk correct. Voor mijn gevoel is het doen van oefeningen om balans te krijgen dus een veel te groot risico op problemen omdat deze paarden op een onnatuurlijke manier hun balans moeten gaan compenseren. Hierdoor krijg je dan enorme gote kans op overbelasting. Ook denk ik, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee, dat de paarden minder meewerkend zijn en meer spanning hebben. De paarden die ik rijd zijn in balans omdat ik ze leer dragen, en hebben geen enkel probleem met nageeflijkheid( 2 ons druk op de teugel en impuls) Die paarden blijven hun gewicht in verhouding tijdens de zwaardere oefeningen zelf aanpassen zodat de balans gegarandeerd blijft.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:03

Lovely schreef:
Wat versta je precies onder "evenwicht"??? Zolang hij op zijn pootjes blijft is er al sprake van een zeker evenwicht, daarom ben ik best benieuwd wat jij er precies onder verstaat, dan begrijp ik ook wat je bedoelt.



ik zit niet zo in de materie dus hou ik het simpel en daarmee bedoel ik dat hij mij kan dragen en recht door de bak kan gaan zonder te gaan slingeren. ik ben echt alleen met het dragen bezig dus en daarbij zou ik niet weten hoe ik genoemde kunstjes moet uitvoeren dus al zou ik het willen gebruiken voor de balans, ik zou het niet kunnen. dus wij houden het nog simpel met rechte stukken en voltes om mijn paard in balans te laten lopen.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:06

Ik denk dat het ook maar net eraan ligt hoeveel balans je eist van je paard.

Het paard waar ik het over heb die mbv oefeningen los gekregen moet worden, kan best in balans lopen aan een lossere teugel. Een M proef zou hij makkelijk met deze balans kunnen rijden. Maar op ZZ Zwaar niveau, waarin hij nu loopt, heeft hij meer moeite, want er wordt meer verzameling geeist.

Op het moment dat ik meer geslotenheid vraag, krijgt ie moeite, gaat hij slingeren, zelfs af en toe onregelmatig lopen of een pasje struikelen. Hierdoor komt hij teveel omhoog aan de voorkant, is niet meer nagevelijk en smakelijk. Dan kan ik ook niet nog eens storen aan de voorkant.

Als ik het paard een pasje laat wijken, laat hij de bovenlijn los, kan ik hem weer smaklijk laten worden, desnoods in het wijken even contrastelling aannemen. Hierdoor is hij dus niet meer verkrampt, gaat zich dragen, loopt onder me, heeft weer takt en regelmaat én staat weer open voor mijn been.

Van spanning is geen sprake. Het dier doet het graag. Je hoort het ook aan zijn ademhaling. Juist als ik deze oefeningen doe, komt er regelmaat in zijn ademhaling. En als je dan ook nog eens "braaf" zegt, groeit ie helemaal Lachen

Het is dus geen onwil. Het paard wil graag meewerken, maar is fysiek beperkt. Dan zal je dus andere dingen moeten gaan zoeken.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:13

Mijn pony's hebben ook geen probleem met de nageeflijkheid hoor, maar ik doe t niet zoals jou Knipoog
Ze staken nooit, als je door de oefeningen een paard beter in balans laat lopen dan betekent dat niet dat je veel gewicht in je handen hebt hoor.
Daar heb ik iig geen last van.

Juist door schoudervoor/binnen met schakeltjes, appuyementen, wijken met schakeltjes, travers( ook op voltes) en overgangen te rijden, krijg ik t gewicht meer op t achterbeen, daar is toch niets mis mee? De oefeningen rijd je dan nog niet voor een 7/8 of hoger, maar daarvoor moet t paard eerst meer dragen. En dat lukt daarna ook.

Dat doe je natuurlijk niet met n heel jong paard, maar dan kan je ook voltes gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:17

Dat van die in 10 min. recht maken dat zou ik graag een keer zien.
Maar ik blijf heel erg sceptisch. Antoine verkondigde ook zo iets en dat werd gestaafd door vele Bokkers. Ik ben toen gaan kijken en het enige dat ik zag waren paarden die na 10 minuten niet stokkreupel maar 'gewoon' kreupel liepen Clown

Als een paard scheef is dan doet hijdat omdat dat voor hem het meest comformtabel is. Zijn hele fysieke gestel in gebeouwd naar die scheefheid. Wanneer je dat in 10 min. echt 100% recht wilt maken dan zal een paard daar zeker verzet op geven. De nieuwe manier van recht bewegen zal hem pijn doen omdat hij daar fysiek niet op ingesteld is. Je moet een paard dus de tijd geven om recht te kunnen ontwikkelen, ook fysiek en dat duurt een tijd.

Dus wanneer jij beweert een paard in 10 min recht te kunnenmaken dat zeg ik
- zo iets is niet fair naar een paard omdat dat alleen lukt onder dwang OF;
- jouw recht maken is niet hetzelfde al wat ik daar onder versta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:31

Jippie, ik denk het laatste. Vooral omdat je bij het rechtmaken bezig bent met iets te veranderen wat een paard van de natuur meegekregen heeft en dat is best moeilijk.
Er is ook geen mens dat correct op 2 benen stil kan staan, als ik je vraag dat te doen volgens het boekje, dan denk je eerst oh ja, maar na korte tijd gaat je lijf weer vragen om een verandering, of het liefst lekker in 1 heup hangen zoals anders. Oefening baart kunst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:36

Weer benieuwd naar een clinic Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:37

Ik denk dat je gelijk hebt Lov.
En dan doet me dit verhaal weer zo denken aan de wonderen die AdB ons beloofde en wat hij allemaal kon met paarden. En dat werd nog eens onderstreept door horden aanhangers die zijn woord net zo verkondigden.
Dat was een beetje een sprookje geworden dat veel gelijkenis had met het sprookje "De kleren van de keizer".

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:48

Lovely schreef:
Ik vind het alleen een beetje jammer dat a8 beweert dat zij een paard blijvend recht kan maken.


Citaat:
A8, als dat paard in 10 minuten recht is, hoe gaat dat dan de 11e 12e 13e etc. minuut??? Een paard dat zich goed ontwikkeld heeft kan zich makkelijker en langer recht houden, maar zal nog steeds niet altijd maar 100% recht zijn en blijven.


Lovely, in 10 minuten wordt het paard recht, na 10 minuten blijft het paard recht. Ik heb dit inmiddels in de praktijk ondervonden. Op papier lijkt haar methode niets nieuws te bieden, maar in de praktijk blijkt het toch revolutionair.

Ik vertel dit niet zomaar, want mijn pony was extreem scheef, ik kon geen rechte lijn rijden. Nadat aqua8 er 10 minuten op had gereden was hij recht en dat is hij nu, 4 weken later, nog steeds. Ik kan je dan ook alleen maar aanraden om in de praktijk kennis te gaan maken met haar werkwijze. Het is de enige manier om echt te kunnen begrijpen wat ze bedoelt en waar ze mee bezig is.

Daarna begrijp je ook waarom je niet doormiddel van oefeningen een paard recht kan maken, maar een recht paard wel bijdraagt tot het goed uitvoeren van oefeningen. Oefeningen zijn om te gymnastiseren, niet om recht te richten!!

Ik geloofde eerst ook niet dat haar methode anders zou zijn dan wat andere trainers, ruiters en boeken verkondigen. Nogmaals, om het goed te kunnen begrijpen moet je echt eens komen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:50

Ik had hier dus een heel verhaal getypt, maar omdat de server niet echt meewerkt is dat weer verdwenen.

Maar anyway, als ik kon toveren dan wist ik het wel en als ik een of ander verhaal kon verzinnen waarmee ik geld kon los peuteren van goedgelovige paardenmensjes, dan wist ik het ook wel.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:50

Clinic dus Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:52

Ylva, ik heb geen extreem scheef of kreupel paard, dus aan die van mij is echt geen eer te behalen voor al die titatovenaars.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:52

gijsenkim schreef:
Clinic dus Haha! Haha! Haha!


Volgens mij ziet A8H het niet zo zitten, er werd al eerder hier in dit topic een vraag naar gesteld...

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:53

Jippie en Lovely, er komt geen enkele vorm van dwang kijken bij aqua8horse. GEEN hulpteugels, zweep of sporen.

Als het rechtrichten daadwerkelijk afwijkt van jullie definitie, hebben jullie waarschijnlijk nog nooit een echt recht paard gezien / gevoeld.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:54

Lovely"]
...als ik een of ander verhaal kon verzinnen waarmee ik geld kon los peuteren van goedgelovige paardenmensjes, dan wist ik het ook wel.
[/quote]
[quote="gijsenkim schreef:
Clinic dus Haha! Haha! Haha!
nee... gratis clinic Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:55

Citaat:
Als het rechtrichten daadwerkelijk afwijkt van jullie definitie, hebben jullie waarschijnlijk nog nooit een echt recht paard gezien / gevoeld

Dit kun je natuurlijk ook omdraaien Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:56

Ylva, ik denk dat je nu een klein beetje doordraaft.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:56

ylva schreef:
Als het rechtrichten daadwerkelijk afwijkt van jullie definitie, hebben jullie waarschijnlijk nog nooit een echt recht paard gezien / gevoeld.
dat klinkt aardig arrogant.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 09:57

[quote] goedgelovige paardenmensjes [/qoute]

Als je goed leest heb ik gezegd dat ik het geloof omdat ik het met mijn eigen ogen heb gezien en ik het heb gevoeld. Het geld niet alleen voor mijn paard, ik heb het inmiddels ook bij vele anderen gezien. Nogmaals, je kan hier geen goed oordeel over geven als je het niet met je eigen ogen hebt gezien.

Waarom een clinic als je hier welkom bent Haha! ? Je wordt met open armen ontvangen, ook als je daarna nog steeds niet overtuigt bent.
Laatst bijgewerkt door ylva op 22-07-04 09:58, in het totaal 2 keer bewerkt