Draver steigert dramatisch hoog en klapt om..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:57

Als een paard om rot te doen steigert, dan kun je een zachte plastic fles met water meenemen en die stuk slaan op zijn koppie. Het moet wel een fles zijn die heel snel kapot gaat, want het is niet de bedoeling hem pijn te doen. Je kunt ook een plastic zak pakken of een ballon. Als die stuk gaat tussen z'n oren en al dat water loopt over z'n hoofd, schrikt dat dier zich het apezuur en zal niet meer durven steigeren. Dit heeft een oud-cavalarist me geleerd. Het is drastisch maar het werkt.
Als het uit gewoonte of schrik is dat hij steigert , dan kun je proberen op een andere manier.n.l. Leer hem op commando gekontroleerd steigeren, en geef hem een beloning als hij het op het goede commando doet. Geleidelijk geef je het commando minder en hij gaat minder steigeren en dan als hij het commando niet meer krijgt ook niet meer omhoog gaan. Je kunt hem ook eens meenemen aan de lijn en zonder ruiter met zadel, dan kun je de reakties beter zien.

Danielle_1

Berichten: 2696
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:59

Nou ja zeg!
Ik sla jou toch ook niet met een fles water op je kop als je vervelend doet?
En welk plastic spat zo uit elkaar?

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 17:44

Klopping: die truc heb ik vaker gehoord, ook met een ei, maar het is praktisch gezien onuitvoerbaar. Op het moment dat hij steil overeind staat heb ik wel wat beters te doen dan in m'n zakken te graaien, bovendien kan ik er niet eens bij.
Dat op commando leren steigeren is levensgevaarlijk. Ik heb ook een steigeraar, maar ik laat het wel uit m'n hoofd om hem er ook nog eens voor te belonen!!!

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:26

Klopping schreef:
Als een paard om rot te doen steigert, dan kun je een zachte plastic fles met water meenemen en die stuk slaan op zijn koppie. Het moet wel een fles zijn die heel snel kapot gaat, want het is niet de bedoeling hem pijn te doen. Je kunt ook een plastic zak pakken of een ballon. Als die stuk gaat tussen z'n oren en al dat water loopt over z'n hoofd, schrikt dat dier zich het apezuur en zal niet meer durven steigeren. Dit heeft een oud-cavalarist me geleerd. Het is drastisch maar het werkt.
Als het uit gewoonte of schrik is dat hij steigert , dan kun je proberen op een andere manier.n.l. Leer hem op commando gekontroleerd steigeren, en geef hem een beloning als hij het op het goede commando doet. Geleidelijk geef je het commando minder en hij gaat minder steigeren en dan als hij het commando niet meer krijgt ook niet meer omhoog gaan. Je kunt hem ook eens meenemen aan de lijn en zonder ruiter met zadel, dan kun je de reakties beter zien.
misschien steigert het paard wel om een reden, omdat i bang is bijvoorbeelt en dan ga je hem nog meer banger maken... dit idee slaat helemaal nergens op! Boos! Boos!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 20:11

eknein schreef:
misscien ligt het wel aan het bit Verward probeer es een rubberen bit.. daar heb ik wel es vaker van gehoord dat ponys steugeren door scherp bit
hoe gaat het met die ruiter die wel gevallen is? heeft ze zich niet pijn gedxaan?


Nee, geen ongelukken gelukkig! Wel geschrokken natuurlijk.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 20:14

Ook vandaag heeft Tino gelopen als begeleiderspaard en hij heeft niet gesteigerd. Wel een druktemaker maar verder was er nu niks aan de hand. Misschien lag het inderdaad wel aan het feit dat hij een tijdje niet als voorrijpaard was gebruikt?! Ik ben daar niet echt van op de hoogte want ik rijd meestal op mijn eigen..
Ben allang blij dat hij de afgelopen dagen niet meer heeft gesteigerd. De stagiaire rijdt er nu op voor.

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 07:41

Margreet schreef:
Dat op commando leren steigeren is levensgevaarlijk. Ik heb ook een steigeraar, maar ik laat het wel uit m'n hoofd om hem er ook nog eens voor te belonen!!!

het ook niet de bedoeling hem te belonen voor een keer te steigeren, maar door het hem op commando te leren, kun je door hem steeds minder het commando te geven het afleren. Zoals iedereen weet kun je paarden niets "afleren" , maar leer ze iets paralel en je kunt hem corrigeren. Dit is echt niet aan iedereen om te doen, je moet de gedachtegang van een paard goed kunnen volgen en zijn reakties kennen en je doet het niet in een korte tijd. Alles neemt nou een maal tijd.

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 07:49

Danielle_1 schreef:
Nou ja zeg!
Ik sla jou toch ook niet met een fles water op je kop als je vervelend doet?
En welk plastic spat zo uit elkaar?

Volgens mij heb jij nog nooit op een paard gezeten die steigerde om je eraf te krijgen. Werkelijk het is heel gevaarlijk en moet gestraft kunnen worden. Het is alleen heel moeilijk en met die fles deden ze het vroeger bij de cavalerie met succes, maar ook niet bij ieder paard kan het. Als een paard vervelend doet kan dat levensgevaarlijk worden voor ruiter en paard.
Oorzaak zoeken en oplossen. En dan is het gemakkelijk een truc-doosje te openen en de oplossing daarin te zoeken. Iedere keer als je van iemand een tip krijgt, stop die in je truc-doos, heb ik jaren gedaan en veel resutaten kunnen behalen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57963
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 14:58

Danielle_1 schreef:
Nou ja zeg!
Ik sla jou toch ook niet met een fles water op je kop als je vervelend doet?
En welk plastic spat zo uit elkaar?

Ik weet toch dat mijn pony een serieuze mep met de zweep kreeg tussen zijn oren als ie alleen al omhoog wou komen! hij heeft een keer recht overeind gestaan en een keer omgeklapt, ik ben er toen afgevallen en de pony is langs mij neergekomen. Als je ooit een paard hebt dat steigert en omklapt, ga je dan ook denken wat zielig is en wat niet? nee toch Lachen
over het feit dat je het niet met een plastiek fles moet doen ben ik het wel eens! een waterbalon of een ei helpt ook, maar een serieuze tik met de zweep tussen de oren doet ook wonderen Knipoog en helpt het niet? dan sla je gewoon niet hard genoeg Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 15:13

lijkt me echt heel erg eng als je paard op je neerklapt (ik denk ook niet dat je het dan kunt navertellen) ik had wel een keer op een paard gezeten dat heel hoog steigerde toen heb ik mezelf er af laten vallen zodat die als die om zou klappen niet op mij neer zou komen Bloos gelukkig is dit niet gebeurt. ik was toen nog klein en durfde hem geen flinke tik te geven Bloos Bloos maar een ballon lijkt me een prima idee, maar het handigst is natuurlijk met de zweep!