Gewicht links, paard gaat rechts of links?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Gewicht links, paard gaat rechts of links?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 17:15

Ronja schreef:
Als mijn paard de neiging heeft om naar binnen te vallen, moet ik van mijn trainer juist op mijn binnenstijgbeugel steunen om ze naar buiten te rijden, waardoor ze weer rechtop gaat lopen en ik weer gewoon recht kan gaan zitten. Maar ik moet eerlijk toegeven dat dit een punt is in onze training wat ik nog erg moeilijk vind, omdat het enorm tegennatuurlijk aanvoelt.

Cassidy schreef:
IK heb weinig kaas gegeten van de dresuur, en ik rijdt western, maar ik heb wel de ervaring dat een paard van nature altijd zijn gewicht onder dat van jouw wil brengen. Dus leun je naar rechts, dan gaat je paard naar rechts. Bij dressuur en bij western....

Wat is het nu eigenlijk?
Als je je linkerzitbeenknobbel belast, gaat je paard dan onder jou willen lopen en dus meer links gaan lopen.
Of gaat je paard dan door de druk links naar rechts wijken(dan niet bedoeld in de context van zijgangen).

In de praktijk gebruik ik gewoon mijn gevoel, ik kan dus niet met woorden uitleggen hoe ik het doe.


Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:17

Als jij naar links hangt, gaat je paard naar links.
Als jij naar rechts hangt gaat je paard naar rechts Lachen
Tenminste, zo is het bij alle manegepaarden hier in Sint Anthonis en ook mijn verzorgpony kan ik zo alleen op mijn zit rijden, dus dit lijkt mij de juiste 'methode'.

Sall

Berichten: 6656
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:17

Mijn ervaring is idd ook, dat een paard van nature altijd probeert ónder jou te blijven.
Vind die tip van je trainer niet echt iets waar ik achter sta.


edit: stomme typefout

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:18

Jaaa leuk! Dan hoop ik dat ik er niet meer van wakker hoef te liggen vannacht Knipoog

Ik zal mn eigen berichtjes even quoten, dat scheelt een hoop overtypwerk!
ronja"]
Cassidy schreef:
IK heb weinig kaas gegeten van de dresuur, en ik rijdt western, maar ik heb wel de ervaring dat een paard van nature altijd zijn gewicht onder dat van jouw wil brengen. Dus leun je naar rechts, dan gaat je paard naar rechts. Bij dressuur en bij western....


Ik quote mezelf eventjes:
Quote:
Dat heb ik vaker gehoord, over dat opzoeken/opvangen van het ruitergewicht maar ik geloof dat dus echt niet. Als jij je gewicht naar links verplaatst in stilstand, zal het paard naar rechts "hangen" om jouw afwijking in het evenwicht te compenseren en dus niet om te vallen. Je gelooft toch niet dat als jij naar links hangt, je paard naar links komt om onder je te blijven of iets dergelijks? Een paard denkt er alleen maar bij na om zelf op zijn benen te blijven staan en als jij erafmietert zal je paard dat een worst wezen. Als jij naar links hangt en je paard hangt óók naar links, valtie om. In een bocht zal een paard, als de ruiter extra gewicht op de binnenzitbeenknobbel brengt, naar buiten weglopen omdat daar geen druk staat. Het omgekeerde is ook waar.


Het enige moment waarop je paard naar links gaat door je zit, is als je met je linkerzitbeenknobbel de achterhand naar rechts drijft terwijl de schouder op dezelfde plaats blijft, en je van daaruit voorwaarts rijdt. Je stuurt vanuit de achterhand en houdt de schouder tegen. Dan duw je tóch je paard van binnen naar buiten door je gewicht naar binnen te verplaatsen.

Als je je paard met je linkerzitbeenknobbel naar rechts duwt, en daarbij de voorhand meeneemt, dan wijk je. Daarom kun je het wijken zo makkelijk beginnen vanaf een volte.
[/quote]

En deze nog:
[quote="ronja schreef:
Ik duw inderdaad mijn paard van links naar rechts bij het wijken naar rechts, daarom heet het ook wijken
Maar ik snap wel wat je wil zeggen en ik vind het interessant, zal vanavond een discussie voeren met mijn instructeur!

Als ik het namelijk vergelijk met mezelf als er iemand op mijn nek zit, en die hangt naar rechts, dan moet ik ook naar rechts stappen om in evenwicht te blijven. Aan de andere kant, als ik in mijn linker hand een zware emmer water heb, hangt mijn lichaam naar rechts om overeind en in evenwicht te blijven. Dit bedacht ik toen ik gisterenavond in bed stapte en heb er nog een uur over liggen piekeren Haha!

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:24

Ronja, de theorie uit je eerste quote klopt niet. Ga maar eens op een ongetraint paard zitten, zet hem stil, ga op je linkerzitbeenknobbel hangen en het paard doet toch écht een stap naar links toe!
Dit heb ik vanmiddag nog ondervonden, paard wat ik aan het beleren ben, stapt dan meteen opzij om weer opnieuw in evenwicht te komen/

Sall

Berichten: 6656
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:28

Maar Ronja, mbt die emmer dan hangt het gewicht toch aan een heel ander punt.
Als je bijvoorbeeld heel lomp opstijgt en het paard zet zich schrap dan 'leunt' ie ook de andere kant op, maar dat is niet te vergelijken met als je erop zit.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Sall

Berichten: 6656
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:29

Enne het paard gaat niet een kant op hangen, maar probeert ónder je te gaan lopen.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-07-04 17:33

Sall schreef:
Mijn ervaring is idd ook, dat een paard van nature altijd probeert ónder jou te blijven.
Vind die tip van je trainer niet echt iets waar ik achter sta.


edit: stomme typefout


Ronja's trainer Knipoog.

Sall

Berichten: 6656
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:44

nu zie ik het ook... was een beetje verwarrend.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:51

Annetje schreef:
Ga maar eens op een ongetraint paard zitten, zet hem stil, ga op je linkerzitbeenknobbel hangen en het paard doet toch écht een stap naar links toe!


Ja, dat weet ik en dat is ook precies wat me dwars zit. Maar met het been waarmee hij naar links stapt, dúwt hij zichzelf naar rechts. Dus toch een compenserende beweging en een kracht naar rechts.

Als je rijdt, en je verplaatst je gewicht naar binnen (steunt op binnenstijgbeugel en ontstaat meer druk op je binnenzitbeenknobbel) dan zal je paard in ieder geval van achteren naar buiten lopen, omdat je hem in de binnenkant begrenst en aan de buitenkant vrijlaat.

En als het gaat over het naar links komen als je naar links zit, moet je even het laatste deeltje van mijn eerste quote lezen...

Nogmaals, ik probeer niemand de les te lezen, ik heb misschien volkomen ongelijk en ik vind het meer dan leuk om daar achter te komen want daar leer ik weer van!

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:53

angelke schreef:
Ronja's trainer Knipoog.


Hee blijf van mijn trainer Haha! Die is zn gewicht in goud waard! Ookal weegtie niet veel.

Misschien slaat hij mij wel voor mijn kop alstie ziet wat voor "onzin" ik hier weer heb lopen posten... *LOL*

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:55

Sall schreef:
Enne het paard gaat niet een kant op hangen, maar probeert ónder je te gaan lopen.


Waarom zou hij dat doen? Verward

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:59

Ronja schreef:
Waarom zou hij dat doen? Verward


om zo in evenwicht te blijven...

een paard gaat echt niet tegenhangen qua gewicht, zo slim zijn ze ook weer niet.
je paard zal altijd proberen om onder je te lopen omdat hij anders simpelweg uit zijn evenwicht is. dus als je op je buitenste zitbeenknobbel gaat zitten ga je een volte vergroten. als je op je binnenste zitbeenknobbel gaat zitten zal je de volte dus verkleinen en nooit vergroten.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:00

Dat met die emmer is volgens mij het effect wat je met opstijgen bereikt, dan hangen paarden die dit gewend zijn van je af (dus naar rechts als je links opstijgt) maar zodra het gewicht erbovenop zit is het dus andersom (zoals je zegt bij je voorbeeld wanneer er iemand op je nek gaat zitten)

Ook is het denk ik zo dat het paard naar rechts gaat wanneer jij op je rechterzitbeen knobbel gaat zitten, omdat je dan automatisch je linker been meer tegen de buik van het paard klemt (ja toch?)
Wel interesante discussie ja, ben wel benieuwd wie er nu écht gelijk heeft!

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:03

Annetje schreef:
Ook is het denk ik zo dat het paard naar rechts gaat wanneer jij op je rechterzitbeen knobbel gaat zitten, omdat je dan automatisch je linker been meer tegen de buik van het paard klemt (ja toch?)


Ja, én je begrenst hem rechts doordat er aan die kant meer druk is van je gewicht.

En ik weet niet of er überhaupt iemand is die gelijk heeft Haha!

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:04

LiSSy schreef:
om zo in evenwicht te blijven...

een paard gaat echt niet tegenhangen qua gewicht, zo slim zijn ze ook weer niet.


Slim misschien niet, maar ze hebben wel evenwichtsgevoel.

Citaat:
je paard zal altijd proberen om onder je te lopen omdat hij anders simpelweg uit zijn evenwicht is. dus als je op je buitenste zitbeenknobbel gaat zitten ga je een volte vergroten. als je op je binnenste zitbeenknobbel gaat zitten zal je de volte dus verkleinen en nooit vergroten.


... en hoe doe je dat dan met wijken? Ga je dan ook op de zitbeenknobbel zitten waar je naartoe wijkt?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:06

Ik denk dat het een klein verschil is in de ruiter........ de ene ruiter zal namelijk door zn gewicht naar binnen te verleggen meer binnenbeen gaan gebruiken...... ik denk dat het daarin ligt.

netzoals elk paard een eigen gebruiksaanwijzing heeft, heeft elke ruiter dat ook Haha!

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:13

Ronja schreef:
... en hoe doe je dat dan met wijken? Ga je dan ook op de zitbeenknobbel zitten waar je naartoe wijkt?


lijkt me logisch, het been waar je naartoe gaat laat je lang, dus zit je meer op die kant dan de kant van het zijwaarts drijvende been

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:16

maar dan kan je paard niet overstappen........ met wijken blijf je dus met beide billen in het zadel, draait de heup open van de kant waar je naar toegaat en blijft zelf recht zitten

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:21

ik zet bij het wijken toch echt meer gewicht naar de kant waar ik heenga

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:23

alleen kijken naar waar je naar toegaat is voldoende, je helpt het paard meer door recht te blijven zitten en de goede heup open te zetten

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:29

gijsenkim schreef:
maar dan kan je paard niet overstappen........ met wijken blijf je dus met beide billen in het zadel, draait de heup open van de kant waar je naar toegaat en blijft zelf recht zitten


Op welke zitbeenknobbel staat er dan de meeste druk? Voor mijn gevoel die aan de kant van het been waar je vandaan wijkt.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:32

LiSSy schreef:
lijkt me logisch, het been waar je naartoe gaat laat je lang, dus zit je meer op die kant dan de kant van het zijwaarts drijvende been


Het been waar het paard voor wijkt laat ik lang langs mijn paard en tegen zijn lichaam (dat is de begrenzing) en mijn been aan de kant waar ik naartoe ga houd ik íets van mijn paard af, zodat hij de ruimte heeft om daar naartoe te lopen (in het ideale geval dan hè). Ik heb dus meer druk op mijn linkerzitbeenknobbel als ik naar rechts wijk, en andersom.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:33

dat is t m juist......... recht blijven zitten op beide zitbeen knobbels evenveel druk. maar omdat je de de ene heup open moet draaien, de kant op die je gaat, zal je automatisch meer druk krijgen op de zitbeenknobbel van de andere kant...... dit kan je weer een stukje compenseren door vooral met je bovenlijf recht te blijven zitten en alleen je hoofd te draaien naar de kant die je heen gaat

Sall

Berichten: 6656
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:34

Doordat je je richt naar de kant waar je opgaat, kan je gewicht nooit op de kant van het been waar je vandaan wijkt zijn.
Je blijft idd met je beide billen in het zadel, richt je daar waar je naartoe wilt, het zal ongetwijffeld miniem zijn, maar je gewicht zal zich dan toch eerder verplaatsen naar de kant waar je opwilt dan andersom.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Hanjan en 8 bezoekers