manegepaard :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 18:14

gewoon net als bij elk ander paard, misschien moet je wat langer naar de ontspanning toewerken maar het is zeker te doen.
Voorwaarts neerwaarts rijden en niet gaat plukken en trekken wat mensen snel doen op een paard die niet binnen een bepaalde tijd "in de krul lopen"
Waarom vind je het trouwens zo belangrijk? Als hij ontspannen loopt komt et vanzelf wel.


Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:52

Ik rij zelf op manegepaarden, sommige paarden heb ik heel gemakkelijk aan de teugel, bij andere kan ik dat gewoon niet.
Het hangt er vanaf wat dat paard gewoon is.
En idd aan de teugel lopen is niet het belangrijkste van het paardrijden.

. . .
. . .
. . .

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:19

Ik ben het helemaal compleet met Renza eens.

Onze manegepaarden kunnen ALLEMAAL! aan de teugel en wordt ook veel aandacht aan besteed in de lessen. Natuurlijk heeft zo'n paard weleens spierpijn.. Maar ik denk dat het voor het paard beter is als hij lekker over zijn rug loopt dan dat hij met een gespannen rug loopt, niet echt bevordelijk na lange tijd!

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Meli

Berichten: 19
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 17:56

Manegepaarden....zucht. Ik rij ook op een manege, en heb zelfs een tijd een managepaard geleased. Het nadeel van het rijden van manegepaarden is dat het ontzettend veel tijd en geduld kost voordat ze zich gaan ontspannen. En voordat je het weet, loopt ie eindelijk lekker en is de les alweer voorbij. Er rijden zoveel verschillende mensen op, met allemaal verschillende rijstijlen, van beginner tot gevorderde. Nou zal niet elke manege hetzelfde zijn, en zal de ene manege zijn paarden beter 'verzorgen' dan een andere. Maar het blijft een hoop werk om in een uur het paard lekker te laten lopen.

Wil je meer leren, dan is mijn advies zoek een hele hele goede manage met goede (!!!) instructie die let op wat jij doet en hoe het paard daarop reageert (en niet andersom!), of zoek een privepaard. Daar kun je tenminste echt mee aan het werk, zonder dat je de volgende keer weer helemaal opnieuw moet beginnen en zonder dat de volgende ruiter al je werk weer verpest, om het zo maar te zeggen.

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 19:30

Ik denk dat je het beste kan doen wat je instructeur zegt. 9 van de 10 manegepaarden worden nauwelijks aan de teugel gereden. Dit krijg je dan niet in een uur voor elkaar. Je kan daar beter mee wachten tot je instructeur het zegt, en tot die tijd je figuren, overgangen, zit oefenen. Zodat als je straks op het niveau bent waar je een paard wel aan de teugel (of nageeflijk, geloof dat aan de tegel het verboden woord is op bokt) kan rijden. je die dingen goed hebt geoefend.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 12:53

lief_meiske schreef:
heej
Ik zou even willen zeggen, als je dierenarts bent, en ik rijd net 1 jaar, dan wil dat niet zeggen dat ik al alles kan, aangezien jullie waarscheinlijk veel langer en vaker rijden, en ik ga op ponykamp ja! nouja op een ponykamp waar meer ouderen meerijden, en waar ze dus ook paarden hebben, anders gezegt: ik ga op paardenkamp.


Maar aangezien een dierenarts minstens VWO moet hebben gedaan, en daarna dus een universitaire opleiding heeft gevolgd, mag je wel verwachten dat een dierenarts kan spellen. En ook interpunctie moet geen probleem zijn... Ik zou je dierenarts verhaal maar even aan de wilgen hangen als ik jou was.



In ieder geval, het aan de teugel rijden van manegepaarden moet kunnen. Maar daar moet je pas mee beginnen als je zelf al zo goed rijdt dat je dat van zo'n dier kan vragen. En aangezien ik lees dat je pas 1 jaar rijdt, vraag ik me af of je er al klaar voor bent. En mensen die 1x in de week een uurtje rijden op zo'n paard, zullen het verdomde lastig krijgen zo'n dier ontspannen te laten lopen. Dit zal misschien wel helemaal nooit lukken, want om een paard ontspannen te krijgen moet er elke dag aan gewerkt worden. En het nadeel van manegepaarden is dus gewoon dat er zoveel verschillende mensen op zitten.

Bij ons is het zo dat we niet specifiek beginnerspaarden of gevorderdenpaarden hebben, dus Jan en alleman mag op elk paard rijden. Dus wat gevorderde Pietje er in de ene les in rijdt, rijdt beginner Truusje er in de volgende les weer uit. Misschien zijn er maneges waarbij er wel specifieke beginners- en gevorderdenpaarden zijn en ik denk dat die gevorderdenpaarden dan over het algemeen wel soepeler en nageeflijker zijn.

In ieder geval moet iedere ruiter (zowel pension als manege) zich niet zo focussen op het krulletje, maar op de ontspanning. En als je goed les krijgt, dan komt het met een manegepaard uiteindelijk ook wel goed, alleen duurt het misschien iets langer als met een eigen paard. En ja, als je 1x in de week een uurtje rijdt moet je gewoon heel veel geduld hebben.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

marijkedam

Berichten: 1753
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Thorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-04 20:45

Citaat:
Oke voor het oog ziet het er mooier uit maar om zo`n manege paard hiermee te gaan pesten vind ik een beetje overbodig!!


Ik vind dit geen pesten. Ik denk dat je in een manege wel mag verwachten dat de paarden hebben geleerd aan de teugel te rijden. En anders heb je dat gauw genoeg in de gaten. Mijn instructeur hielp mij juist altijd hiermee als het niet lukte. De ene keer gaat het paard wat makkelijker dan de andere keer. Maar dat wil niet zeggen dat ik hem hiermee pest.

Consort
Berichten: 594
Geregistreerd: 10-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 12:16

Ik zou zeggen (en dit is niet bot bedoeld, ook al komt het misschien zo over), voor alle jonge meiden (want meestal zijn het jonge meisjes) die het zo belangrijk vinden dat een paard "aan de teugel" loopt, het volgende:
Het aan de teugel lopen is geen doel op zich! Je doel moet zijn dat je jouw paard ontspannen kan laten bewegen. Dat je 'm zonder dwang van jouw kant en zonder protest van zijn kant lekker voorwaarts kan rijden. Dat je met kleine hulpen (aanwijzingen) je paard duidelijk kunt maken wat je van 'm vraagt.
Wat je zou moeten doen is vooral voorwaarts/neerwaarts rijden. Drijf je paard naar voren en houd contact met zijn mond. Rij veel overgangen. Als je voelt dat je paard zijn hoofd wil laten zakken, geef dan mee met je handen. Hoe meer je paard voorwaarts/neerwaarts loopt, hoe beter hij zijn rug gaat gebruiken. Als je eenmaal ontspannen je rondjes kan rijden met een lange contactteugel en in zowel stap, draf als galop, kun je gaan werken aan het achterbeengebruik. Met behulp van je zit en je benen druk je als het ware de achterhand er meer onder. Als je dit allemaal doet terwijl je goed contact houdt met de mond (niet trekken dus) en wat kleine halve ophoudinkjes maakt, krijg je het helemaal voor elkaar en zal je paard vanzelf na gaan geven.
Elk paard kan dit. Het heeft dus niks te maken met "nooit geleerd" of "het is een manegepaard". Succes!

Trotse mama van dappere Sep - 21-04-2012

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:27

maaitjuh schreef:
Waarom vind je het trouwens zo belangrijk? Als hij ontspannen loopt komt et vanzelf wel.

Precies, dat vraag ik me heel vaak af....waarom moet een paard zo nodig 'aan de teugel' lopen? Ik ben altijd al 20x keer zo blij als ze lekker ontspannen en actief lopen, dat aan de teugel is leuk, maar geen vereiste in dit geval. (gewoon basis of recreatie, voor de hogere sport zie ik toch graag meer nageeflijkheid natuurlijk)
Heb jaren lang manegepaarden gereden en een tijdje les gehad van iemand die vond dat je een paard goed reed als deze 'aan de teugel liep', dat kwam dus tot uitting als: trek maar.....FOUT
Ik heb het zelf tegenwoordig nooit meer over 'aan de teugel', maar over 'rond lopen'....veel manegepaarden heb ik enorm voorwaarts gereden, en veel loswerk-oefeningen mee gedaan. Dat was dan vaak drie kwartier met veel overgangen, enorm veel slangevoltes (heel vaak in stap trouwens) gewoon veel figuren en het duurde dan wel enige tijd, maar met rustig vragen kwamen ze vaak dan toch. Terwijl er genoeg nog aan het rijden waren, dik chagerijnig en maar plukken...en ze schoten er niks mee op; tenzij ze graag een paard wouden die stevig in verzet ging of op non-actief zijn rondjes liep.

Heb ook vaak genoeg gehad dat ik eigenlijk binnen een kwartier wel de ontspanning wou hebben, maar ook geleerd dat dat nu eenmaal niet te verkrijgen is en wanneer je dan gaat eisen dan kun je beter afstappen en dr niet aan beginnen, want dan wordt het niks.

En Effy --> Heb ook vwo gedaan, maar maak ook nog diverse spelfouten...een vwo-diploma etc wil niet meteen zeggen dat je 100% correct NL kan schrijven...zou dat wel zo moeten zijn? Dan heb ik een ernstig probleempje! Haha!

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:51

Bella schreef:
En Effy --> Heb ook vwo gedaan, maar maak ook nog diverse spelfouten...een vwo-diploma etc wil niet meteen zeggen dat je 100% correct NL kan schrijven...zou dat wel zo moeten zijn? Dan heb ik een ernstig probleempje! Haha!


Oh nee hoor dat zeg ik helemaal niet, maar het soort fouten dat ze maakte zijn toch wel typisch. En ook de manier van schrijven is niet die van een volwassene of hogergeschoolde. Maar goed, daar ging het hier niet eens om Knipoog Haha!


In ieder geval ben ik het met jullie eens, dat krulletje moet niet zo belangrijk zijn! En dat geldt dus voor iedereen: pension of manege! Omdat ik al jaren eigen paarden heb, weet ik hoe ik een paard ontspannen en aan de teugel moet laten lopen, en doordat ik dat op m'n eigen paarden geleerd heb kan ik dat ook op een manegepaard voor elkaar krijgen (ik rijd nog wel eens op een manegepaard). Ik kan me wel voorstellen dat dit moeilijker is als je alleen op manegepaarden les krijgt en rijdt, maar het is echt niet onmogelijk!

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 54 bezoekers