in stap die achterhand er niet bij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

in stap die achterhand er niet bij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 09:50

ik heb een beetje een vaag probleem met mn pony. In stap kan ik zn achterhand in China op gaan halen, terwijl in draf en galop die achterhand er keurig bij is.
Ik zal even wat kleinigheidjes opschrijven hier: de pony wordt niet met bit gereden, ten eerste omdat ik vind dat alles zonder bit kan, ten tweede omdat hij geen fijne ervaringen heeft met het bit. Ik denk dat zn vorige eigenaar niet zo vriendelijk is geweest voor m, hij is doodsbang voor een zweep, en met bit is hij echt niet te rijden. Je kan nog littekens in zn mondhoeken zien zitten. Verder heeft de pony zeer weinig zelfvertrouwen, hij staat nu 6 weken hier, en het gaat wel iets beter, maar iets of iemand heeft zn zelfvertrouwen echt goed de grond in getrapt, en er een laagje beton overheen gegoten en het flink aangestampt.
Ik heb al veel geprobeerd: Grondwerk (als ik een rij-probleem heb, ga ik 9 van de 10 keer terug naar grondwerk) maar ook daar gebruikt hij zn achterhand wel in draf en galop, maar niet in stap.
Overgangen rijden: de overgang draf-galop is heel goed, maar stap-galop en stap-draf zijn echt slecht, komen niet vanuit de achterhand. Ook terugschakelen, galop-draf is prima, galop-stap is slecht, draf-stap ook, en draf-halt is weer super. Stap-halt is weer 3 keer niks.
tempowisselingen in stap. Nja, afgezien van het feit dat hij daar constant onderuit wil, schiet ik er niet veel mee op.
Ik heb er een DA bij gehaald, een fysio, een homeopaat, een kraker en een masseur, een tandarts, een hoefsmid, en die kwamen tot 1 en dezelfde conclusie: dit paard heeft geen lichamelijke problemen.
En tóch is die achterhand er niet bij te slepen in stap.
heeft iemand nog tips?
oww ja, ik ga niet aan de hulpteugels, dus die tips hoef ik niet =)
Alvast bedankt!

LOCA

Berichten: 936
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Zandvoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:21

Stap is de lastigste gang om de achterhand van een paard eronder te krijgen, blijf dus oefenen, veel overgangen stap draf en stap halthouden. Je kunt ook overgangen maken van stap-halthouden-achterwaards-halthouden-stap en later direct van achetrwaards naar stap. Hierbij moet de achterhand veel stuwen en maak je hem sterker. Overigens respect dat je je pony zo goed zonder bit kunt rijden!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 10:39

Stap is een gang die je als ruiter slecht positief kunt beinvloeden. Wel door er teveel aan te 'rommelen' verpesten (takt verlies). Best kans dat jouw paard gewoon een slechte stap heeft.
Ga door met je dressuurmatige training in de andere gangen, rijdt veel overgangen van draf naar BIJNA stap, dan eens een enkele stappas en direct weer draf. Misschien krijg je het zo wat actiever. Misschien als ie in de andere gangen beter wordt dat z'n stap ook wat beter gaat worden. Ga niet in de stap zelf proberen teveel te 'verbeteren'.

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:09

Je kan in de stap ook tempo wisselingen rijden..zo kun je een paar passen uitstrekken en weer terug nemen zodat hij bijna stilstaat. Zorg dat je je kuit er goed aan hebt om eventueel bij te drijven. Reageert ie niet, dan kun je ook een zweepje gebruiken om die achterhand wat te activeren. Zo maak je hem even wakker dat ie wel op moet letten.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:08

lautjuh85 schreef:
Je kan in de stap ook tempo wisselingen rijden...

Wees, als je dat doet, super alert op het behoud van de takt!! Zeker met een paard dat al een slechte stap heeft, zou ik het liever laten.

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-04 12:45

zweepje erbij is (nog) geen optie, hij is als den dood voor een zweepje. Dan kan ik m aan de andere kant van mn dorpie op gaan halen... Niet zo'n succes.
in ieder geval al bedankt voor de tips. Meer zijn natuurlijk altijd welkom.

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:53

Een van de hafs van mijn pa had een hele slechte, korte stap, weinig achterbeengebruik. Op advies van mijn instructrice ben ik verschrikkelijk lange buitenritten gaan maken, met hele lange stukken in stap. Haar stap is aanzienlijk verbeterd! Het is dressuurmatig misschien niet helemaal DE oplossing, maar eea kun je later in de bak weer oplossen

lautjuh85

Berichten: 2182
Geregistreerd: 10-07-04
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:54

Oke sorry!
Geen zweepje dan Knipoog
Zou het anders niet weten.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:07

en zij-gangen als schouder-binnenwaarts, daarbij moet het paard ook de achterbenen onderbrengen? De tip van Britty is natuurlijk ook goed voor zijn zelfvertrouwen Lachen beetje buitenlucht. Succes ermee, (tja als het je kind was, zou ik zeggen doen hem op ponyles daar krijgt ie zelfvertrouwen van Haha!)

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 17:01

Maar dan ga ik er natuurlijk wel van uit dat ie verkeersmak is!!! anders is het misschien niet zo goed voor het vertrouwen van jullie beiden.... Knipoog

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 19:12

Britty schreef:
Een van de hafs van mijn pa had een hele slechte, korte stap, weinig achterbeengebruik. Op advies van mijn instructrice ben ik verschrikkelijk lange buitenritten gaan maken, met hele lange stukken in stap. Haar stap is aanzienlijk verbeterd! Het is dressuurmatig misschien niet helemaal DE oplossing, maar eea kun je later in de bak weer oplossen

Lijkt mij best een dressuurmatig goede oplossing hoor! Zaak is wel om hem z'n eigen stap te laten vinden. Als ie (verkeers)mak genoeg is om met lange teugel lange stukken te stappen is dit een prima optie. Als de omgeving een beetje glooiend is, is het al helemaal ideaal

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-04 11:57

Oww hij is wel verkeersmak, in ieder geval verkeersmak genoeg om hier die 500 meter over de weg te stappen. Daarna ben ik al op een lekker stuk waar geen auto;s komen, middenin de polder.
en de lange teugel, had ik dat nog niet gezegd? ik rij altijd met lange teugel, want je hebt geen teugels nodig om je paard goed te laten lopen =) Daarbij heb ik er ook geen bit inhangen, ook niet nodig. Gewoon een stalhalstertje, en 2 touwen eraan, en lekker lopen. Rijden doe je op zit en benen, niet op teugels. maar dat is mijn mening, en daarmee mijn manier van trainen. Lachen

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:44

nou, stappen dan met die handel.....hahaha Knipoog

En je moet trots zijn dat je je paardje op die manier kan rijden! applaus
OK dan!

essie23

Berichten: 236
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Klein dorpje in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 22:57

hallo
ik ben er ook voor lekker zonder bit
het is ook goed om gewoon in stap recht uit even een paar passen wijken,en dan weer voor waarts en zo een paar keer herhalen op die manier actieveer je ook de achterhand en ook in draf en terug rijden met je zit halt houden achterwaart en weer voorwaarts in alle gangen.
hier enkele tips er zijn nog veel meer manieren
veel succes
gr essie OK dan!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 23:52

Vraag... hoe stap jij ? Leid jij de beweging of hij ? Let eens goed op wat jij met je bekken in stap doet. Probeer dat eens te beschrijven...

Tis even moeilijk maar het maakt je heel bewust van zijn benen en jouw beweging....