het effect van een verhoogde binnenhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:45

Fitzroy schreef:
Wie rijdt er ook met een hoge binnenhand zijn proeven en heb je daar wel eens commentaar opgekregen?
Zomaar een vraagje ...


Ik heb nog maar 1 wedstrijdje gereden Haha!
En natuurlijk doe ik het dan niet. Het is een hulpmiddel voor een doel, en tijdens de proef moet je je paard toch voor elkaar hebben en niet meer corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 16:52

Cassidy schreef:
IK heb weinig kaas gegeten van de dresuur, en ik rijdt western, maar ik heb wel de ervaring dat een paard van nature altijd zijn gewicht onder dat van jouw wil brengen. Dus leun je naar rechts, dan gaat je paard naar rechts. Bij dressuur en bij western....

Ja precies en daarom is het belangrijk om recht boven je paard te zitten, achter je hand. Als je rechtuit gaat dan blijf je recht en als je een wending, volte, hoek wilt rijden dan breng je je buitenschouder iets naar voren (meekijken) et voila, het paard loopt een bocht.
Ik en vééééélen met mij vergeten nog wel eens om in het zijwaartse ook de buitenzitbeenknobbel te belasten. Ik probeer daar steeds aan te denken en ik merk wel effect op het moment dat ik het goed toepas. Streng zijn voor jezelf en je aan dat soort kleine regeltjes houden, kan erg effectief zijn.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:02

Cassidy schreef:
IK heb weinig kaas gegeten van de dresuur, en ik rijdt western, maar ik heb wel de ervaring dat een paard van nature altijd zijn gewicht onder dat van jouw wil brengen. Dus leun je naar rechts, dan gaat je paard naar rechts. Bij dressuur en bij western....


Ik quote mezelf eventjes:
Citaat:
Dat heb ik vaker gehoord, over dat opzoeken/opvangen van het ruitergewicht maar ik geloof dat dus echt niet. Als jij je gewicht naar links verplaatst in stilstand, zal het paard naar rechts "hangen" om jouw afwijking in het evenwicht te compenseren en dus niet om te vallen. Je gelooft toch niet dat als jij naar links hangt, je paard naar links komt om onder je te blijven of iets dergelijks? Een paard denkt er alleen maar bij na om zelf op zijn benen te blijven staan en als jij erafmietert zal je paard dat een worst wezen. Als jij naar links hangt en je paard hangt óók naar links, valtie om. In een bocht zal een paard, als de ruiter extra gewicht op de binnenzitbeenknobbel brengt, naar buiten weglopen omdat daar geen druk staat. Het omgekeerde is ook waar.


Het enige moment waarop je paard naar links gaat door je zit, is als je met je linkerzitbeenknobbel de achterhand naar rechts drijft terwijl de schouder op dezelfde plaats blijft, en je van daaruit voorwaarts rijdt. Je stuurt vanuit de achterhand en houdt de schouder tegen. Dan duw je tóch je paard van binnen naar buiten door je gewicht naar binnen te verplaatsen.

Als je je paard met je linkerzitbeenknobbel naar rechts duwt, en daarbij de voorhand meeneemt, dan wijk je. Daarom kun je het wijken zo makkelijk beginnen vanaf een volte.
Laatst bijgewerkt door Ronja op 14-07-04 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:08

Lovely schreef:
als je een wending, volte, hoek wilt rijden dan breng je je buitenschouder iets naar voren (meekijken) et voila, het paard loopt een bocht.


Als je je buitenschouder naar voren brengt komt er meer druk te staan op je binnenzitbeenknobbel. Dus eigenlijk zeggen wij precies hetzelfde Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:15

Ik heb het nu niet over een volte, want in een volte heb je ook de stelling van het paard naar binnen. Ik heb het over de zijgangen op de diagonaal (die wij ook in de western meenemen) waarbij je paard recht is gesteld en diagonaal moet overstappen (heet dat in de dressuur dan travers of renvers? Gooi ik steeds door elkaar)
Je brengt het gewicht op de zitbeenknobbel waar je paard heenmoet. Er zijn in de western ook mensen die zeggen dat je met je gewicht je paard naar de kant toe duwt waar hij heen moet, maar dat klinkt niet logisch, en bij mijn paard werkt het iig niet.

En als ik met het naar voren brengen van mijn buitenschouder meer gewicht hebt op je binnenzitbeenknobbel valt mijn paard vreselijk over de schouder naar binnen.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-04 17:17

Tyrza schreef:
Stel je eens voor dat je achter een flexibele lat staat. Voor aan de lat heb je een touw gebonden die je dus vast hebt.

Zet vanaf dat punt je hand opzij: lat gaat zonder afwijking opzij.

Zet nu eens je hand omhoog: lat gaat weliswaar opzij, maar kantelt (dus afwijking).

.


Met alle respect, maar ik ben het niet met je eens tyrza. Doordat de mond van het paard niet op de plek van de oren zit gaat deze vergelijking niet op. Ook als je je hand opzij brengt kan het paard het hoofd kantelen als hij alleen de onderzijde van het hoofd naar binnen brengt.

De hand iets naar binnen of naar boven brengen is een kleine aanwijzing aan het paard van wat je wilt, het is geen opzij trekken. Dat geeft namelijk op beide manieren (zowel opzij als omhoog) het verkeerde effect namelijk een kantelend hoofd.

Gezien de reacties van sommige mensen vraag ik me af of er geen verwarring is tussen stelling en buiging. Als er gezegd wordt dat iemand stelling vraagt door het binnenbeen te gebruiken dan lijkt me dat niet functioneel, je geeft een hulp op het middenrif/buik van het paard terwijl je een reactie net achter de kaak wilt hebben (nogmaals met stelling bedoel ik alleen het naar binnen stellen van het hoofd).

De buiging doe ik overigens ook wat anders als de meesten hier blijkt. Aangezien dit hier vaak wordt aangehaald maar even mijn manier van wendingen rijden. Eerst dus inleiden door stelling te vragen (even binnenhand iets omhoog), dan breng ik mijn binnenheup naar voren (hierop gaat het paard al wenden en loopt als het ware achter zijn neus aan), het binnenachterbeen activeer ik met mijn binnenbeen en mijn buitenbeen voorkomt uitzwaaien van de achterhand. Over de schouder weglopen corrigeer ik met mijn buitenteugel. In tegenstelling tot Lovely en vele anderen draai ik mijn schouders in een gewone wending niet. Sinds ik het boek van heather moffet heb gelezen, ben ik daar mee gestopt. Ik heb het natuurlijk eerst uitgeprobeerd en het beviel erg goed, het voelt natuurlijker aan om niet de schouders naar binnen te draaien als je je binnenheup naar voren hebt. Aangezien ik een jong paard heb kan ik dit soort dingen nu heel goed uitproberen, ik merk dan ook dat ze heel erg 'natuurlijk' reageert op deze gewichtshulpen.

Ik wil hiermee niet aangeven dat ik het goed doe en alle anderen fout het is in het paardrijden nou eenmaal zo dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Er wordt vaak te snel gezegd dat is niet de goede manier terwijl het wel degelijk heel goed kan werken. Ik denk dat iedereen geleerd heeft in de wending de schouders naar binnen te draaien. Als je het dan eens op een andere manier probeert omdat je erover leest of erover hoort en het past je goed nou dan is dat toch mooi.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:20

mijn paard neemt dan stelling aan, en buiging.
ik hef mijn hand soms enkele milimeters op om af te wenden, in combinatie met andere hulpen.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:25

Cassidy schreef:
En als ik met het naar voren brengen van mijn buitenschouder meer gewicht hebt op je binnenzitbeenknobbel valt mijn paard vreselijk over de schouder naar binnen.


Binnenteugel omhoog dan maar *LOL* nee sorry, dat was een flauw grapje.

Ik duw inderdaad mijn paard van links naar rechts bij het wijken naar rechts, daarom heet het ook wijken Knipoog
Maar ik snap wel wat je wil zeggen en ik vind het interessant, zal vanavond een discussie voeren met mijn instructeur!

Als ik het namelijk vergelijk met mezelf als er iemand op mijn nek zit, en die hangt naar rechts, dan moet ik ook naar rechts stappen om in evenwicht te blijven. Aan de andere kant, als ik in mijn linker hand een zware emmer water heb, hangt mijn lichaam naar rechts om overeind en in evenwicht te blijven. Dit bedacht ik toen ik gisterenavond in bed stapte en heb er nog een uur over liggen piekeren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:38

Ronja schreef:
Als je je buitenschouder naar voren brengt komt er meer druk te staan op je binnenzitbeenknobbel. Dus eigenlijk zeggen wij precies hetzelfde Lachen

Ja, omdat ie dan van zijn rechte lijn af moet in een bocht naar binnen om het even overdreven te zeggen. Maar als ik wil dat hij op een volte of rechtuit opzij gaat naar buiten, dan ga ik beter op mijn buitenzitbeenknobbel zitten hoor, anders wordt de volte kleiner en kleiner en kleiner. Met mijn zitbeenknobbels duw ik zeker niks aan de kant hoor, dat lukt vast niet .

Edit: Astrid, ik denk dat ik ook de binnenheup naar voren doe, ik zal er weer eens even op letten. Maar zodra je meekijkt in je wending (zijgangen ook), dan gaat je schouder al ietsjes mee als het goed is. Dus het lijkt mij dat het verdacht veel op elkaar lijkt, daar ga ik althans van uit,met dat verschil dat ik geen stelling vraag door mijn hand op te tillen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-07-04 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:39

Ronja schreef:
Binnenteugel omhoog dan maar *LOL* nee sorry, dat was een flauw grapje.



Zal ik je wat vertellen? Ik doe mijn binnenhand dan idd omhoog Tong uitsteken, kleine ophouding, even binnenbeen erbij, daarna laat ik de teugels weer compleet los. Maar dat is de western oplossing, en daar hebben jullie weinig aan Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:41

Wanneer je van een paard stelling vraagt zal hij zijn hoofd naar binnen brengen en omdat je de mond volgt breng je je binnenhand naar binnen. Het is zo logisch als wat. Voor een optimale verbinding dient de onderarm in dezelfde lijn te lopen als de teugel. Door je hand omhoog te bewegen ga je de verbinding verbreken. De signalen die je paard geeft komen minder goed door, net als jouw eigen hulpen.

Ik breng heel sporadisch wel eens een hand omhoog, maar alleen bij probleem paarden die kantelen en zodra ze weer netjes op 2 teugels lopen probeer ik weer netjes de verbinding te herstellen en het dier weer op beide teugels na te laten geven.

Naar mijn mening is het omhoog brengen van 1 van de handen symptoombestrijding voor een diepliggender probleem namelijk het niet goed van het been af zijn. Problemen hoor je bij de wortel aan te pakken en dus zou ik er zelf nooit voor kiezen om het zo op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:43

Sjuimpje schreef:
Wanneer je van een paard stelling vraagt zal hij zijn hoofd naar binnen brengen en omdat je de mond volgt breng je je binnenhand naar binnen. Het is zo logisch als wat. Voor een optimale verbinding dient de onderarm in dezelfde lijn te lopen als de teugel. Door je hand omhoog te bewegen ga je de verbinding verbreken. De signalen die je paard geeft komen minder goed door, net als jouw eigen hulpen.

Ik breng heel sporadisch wel eens een hand omhoog, maar alleen bij probleem paarden die kantelen en zodra ze weer netjes op 2 teugels lopen probeer ik weer netjes de verbinding te herstellen en het dier weer op beide teugels na te laten geven.

Naar mijn mening is het omhoog brengen van 1 van de handen symptoombestrijding voor een diepliggender probleem namelijk het niet goed van het been af zijn. Problemen hoor je bij de wortel aan te pakken en dus zou ik er zelf nooit voor kiezen om het zo op te lossen.

Plus dat je m nogal op de mondhoek pakt door je hand op te tillen, dat komt er ook nog eens bij.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:47

Sjuimpje schreef:
Ik breng heel sporadisch wel eens een hand omhoog, maar alleen bij probleem paarden die kantelen en zodra ze weer netjes op 2 teugels lopen probeer ik weer netjes de verbinding te herstellen en het dier weer op beide teugels na te laten geven.


Ik durf te stellen dat wanneer je een hand hoger houd dan de ander, je daardoor je paard een uitnodiging geeft om het hoofd te kantelen. Juist daarom kan je het kantelen bij de door Sjuimpje aangehaalde paarden eruit rijden door de tegengestelde hand omhoog te brengen.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:47

Sjuimpje schreef:
Ik breng heel sporadisch wel eens een hand omhoog, maar alleen bij probleem paarden die kantelen en zodra ze weer netjes op 2 teugels lopen probeer ik weer netjes de verbinding te herstellen en het dier weer op beide teugels na te laten geven.


Welke teugel, die aan de kant waar het paard naar kantelt of aan de andere kant?

Citaat:
Naar mijn mening is het omhoog brengen van 1 van de handen symptoombestrijding voor een diepliggender probleem namelijk het niet goed van het been af zijn.


Dat volg ik niet helemaal, wil je het wat specifieker uitleggen? Of bedoel je dat als een paard over de binnenschouder valt, hij door het been heenvalt?

Sorry hè ik krijg nu de smaak te pakken... Ik zal zo eerst eens gaan eten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:47

Het zal allemaal wel, maar mij is altijd geleerd mijn handen gewoon bij elkaar te houden. En als de stelling of iets dergelijks niet werkt, dan zit dat probleem volgens mij nog steeds in het lijf en in het achterbeen. Dus het lijkt me logischer om zoiets met been op te lossen dan met je hand te verplaatsen.

Hand hoog plaatsen los je het probleem voor zeer korte tijd mee op, maar je zult het altijd terugkrijgen als je de oorzaak niet aanpakt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:57

Dat is waar Patos,
of het paard is al niet helemaal recht en correct in de aanleuning waardoor je met de verhoogde binnenhand dus voorkomt dat hij kantelt.

Ronja, àls ze kantelen dan breng ik de hand omhoog waarvan het paard wegkantelt, zodra hij recht is activeer ik hem en rijdt op beide teugels weg om de verbinding van achter naar voor te herstellen.

Zoals ik al zei, het probleem zit hem dan niet in de mond, maar zoals Pipo ook zegt: in de rest van het lichaam.
Als je op deze manier stelling moet vragen is het waarschijnlijk zo dat het dier niet voldoende (of helemaal niet) om het binnenbeen heen wil buigen wat vaak weer wordt veroorzaakt doordat het binnenachterbeen niet onder de massa geplaatst wordt.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 17:58

Pipo schreef:
Het zal allemaal wel, maar mij is altijd geleerd mijn handen gewoon bij elkaar te houden.


Als je dat in elke situatie doet, beperk je je volgens mij enorm in je mogelijkheden.

Citaat:
Hand hoog plaatsen los je het probleem voor zeer korte tijd mee op, maar je zult het altijd terugkrijgen als je de oorzaak niet aanpakt.


Een oorzaak van over de binnenschouder vallen, is dat het paard niet in evenwicht loopt. Een paard in evenwicht laten lopen is één van de hoogste doelen in de dressuur, als je dat in 1 keer op zou kunnen lossen, zou je in één klap klaar zijn. Als je het met been oplost, komt het probleem nog net zo goed regelmatig terug.
Bovendien werken zit, been en hand samen en zodra een paard doorlatig is, heeft je hand net zo goed invloed op het lichaam als je been en zit invloed heeft op de halshouding. In welke volgorde of mate je de hulpen gebruikt, ligt er maar net aan waar je op dat moment je prioriteiten stelt.
Bij mij komt meestal zit eerst, daarna been en daarna pas hand. Maar er zijn ook situaties waarin deze volgorde verandert.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:00

Sjuimpje schreef:
Ronja, àls ze kantelen dan breng ik de hand omhoog waarvan het paard wegkantelt, zodra hij recht is activeer ik hem en rijdt op beide teugels weg om de verbinding van achter naar voor te herstellen.


Gelukkig Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:08

Ronja bij het aanrijden van jonge paarden doe ik dat neit, want dan zul je weleens met een wat bredere hand moeten rijden.

Maar als een paard kantelt dan geef ik aan de lichte kant wat been zodat het paard het bit weer aanneemt. Dit werkt altijd prima.

Het is een aanleuningsprobleem, dat is niet met de hand op te lossen. Never nooit niet!

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:15

Pipo schreef:
Ronja bij het aanrijden van jonge paarden doe ik dat neit, want dan zul je weleens met een wat bredere hand moeten rijden.

Maar als een paard kantelt dan geef ik aan de lichte kant wat been zodat het paard het bit weer aanneemt. Dit werkt altijd prima.

Het is een aanleuningsprobleem, dat is niet met de hand op te lossen. Never nooit niet!


Maar bedoel je met kantelen nu het kantelen van het hoofd, of dat je paard over de schouder wegvalt Verward
Het hoger houden van de binnenteugel werd ingezet als het paard over de binnenschouder viel, heeft verder niets te maken met stelling (of ik moet ergens van het spoor afgeraakt zijn, kan ook) Verder werd er geopperd dat het kantelen van het hoofd veroorzaakt kan worden door een hogere binnenhand, en niet dat je het daarmee moet oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:17

Ronja schreef:
Maar bedoel je met kantelen nu het kantelen van het hoofd, of dat je paard over de schouder wegvalt Verward
Het hoger houden van de binnenteugel werd ingezet als het paard over de binnenschouder viel, heeft verder niets te maken met stelling (of ik moet ergens van het spoor afgeraakt zijn, kan ook) Verder werd er geopperd dat het kantelen van het hoofd veroorzaakt kan worden door een hogere binnenhand, en niet dat je het daarmee moet oplossen.


Als het paard over de buitenschouder heen valt, dan loopt hij door je buitenbeen heen. Dus wederom zou ik dat toch aan de achterkant oplossen. Natuurlijk krijg je daardoor wat meer snelheid, maar dat los je op dus een ophouding op BEIDE teugels te geven. Maar dit doe je pas als het dier werkelijk wat harder gaat op je buitenbeen............en niet omdat je denkt of verwacht dat hij het weleens zou kunnen gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:23

sluit me helemaal bij pipo aan.
Door het aan de voorkant "op te lossen' verdoezel je het echte probleem
En het echte probleem zit niet van voor

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:25

Lovely schreef:
Het is trouwens best onhandig om te proberen je paard tegen te houden met de binnenteugel tegen de hals, tegen het naar binnen vallen... het is makkelijker als je gewoon recht achter je hand met gewicht op je buitenstijgbeugel blijft rijden.


Dat gewicht naar buiten doe ik dus ook, in combinatie met een hogere binnenhand Lachen

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:28

Ronja schreef:
Als mijn paard de neiging heeft om naar binnen te vallen, moet ik van mijn trainer juist op mijn binnenstijgbeugel steunen om ze naar buiten te rijden, waardoor ze weer rechtop gaat lopen en ik weer gewoon recht kan gaan zitten. Maar ik moet eerlijk toegeven dat dit een punt is in onze training wat ik nog erg moeilijk vind, omdat het enorm tegennatuurlijk aanvoelt.



Zal ik ook eens een vergelijking maken Haha!

Stel dat wij samen op een fiets rijden. Jij leunt naar links, dan moet ik naar rechts leunen, zo blijven we in balans. Als we allebei naar links leunen vallen we echter om! Net oz bij je paard, valt hij naar binnen, zet jij je gewicht naar buiten. Als jij ook naar binnen zit, valt hij nog meer naar binnen.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 18:29

Pipo schreef:
Als het paard over de buitenschouder heen valt, dan loopt hij door je buitenbeen heen. Dus wederom zou ik dat toch aan de achterkant oplossen.

Ben ik met je eens, maar dat heeft ook niets te maken met een hogere binnenhand (die je gebruikt als hij over de binnenschouder valt) Overigens moet ik hem ook op mijn zit rijden hoor, maar ik probeerde de theorie achter de hogere binnenhand uit te pluizen...

Citaat:
Natuurlijk krijg je daardoor wat meer snelheid, maar dat los je op dus een ophouding op BEIDE teugels te geven. Maar dit doe je pas als het dier werkelijk wat harder gaat op je buitenbeen............en niet omdat je denkt of verwacht dat hij het weleens zou kunnen gaan doen.


Hij zal dan inderdaad vooruit gaan in plaats van opzij, wat ook de bedoeling is. Of dat echt snelheid is weet ik niet, maar wel voorwaartse drang. Maar dat is in dat geval inderdaad een goede oplossing, dat ben ik met je eens.