hackemore bit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

hackemore bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-04 14:43

Heeft er iemand ervaring met dit bit??
Ik zit eraan te denken om dit met mijn paard te gaan gebruiken.
Mijn merrie wil altijd met de mond open lopen en daardoor slecht ontspannen. ik heb al verschillende neusriemen geprobeert en verschillende bitten.
Ze is echt heel vervelend met de mond wil haar tong naar buiten doen en probeert met haar kiezen op het bit te bijten.


Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:39

Een hackamore is geen bit dat als eerste het is een bitloze optoming waarbij er een hefboom opde neus werkt. Sommige mensen vinden het heel prettig en anderen juist niet. Bij verkeerd gebruik kan je er het neusbeen van je paard mee breken. Anderen vinden het heel fijn omdat je dan zonder bit kan rijden.
Er staan hierover wel meer onderwerpen als je de zoekfunctie gebruikt kom je vast nuttige tips tegen.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:44

als je met een hackamore de neus van je paard wil breken moet je goed je best doen... waarom denken mensen dat toch altijd. dat kan alleen als je er als een idioot aan gaat roppen en je hele gewicht er aan hangt.

een hackamore werkt wel redelijk scherp in, je zal dus wel met een zachte hand moeten rijden. voor paarden met een zeer gevoelige mond is dit dus een goede oplossing. bij paarden die niet tegen druk op de neus kunnen zal ik hem trouwens niet gebruiken Knipoog
Laatst bijgewerkt door Liselot op 12-07-04 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Babeth

Berichten: 9333
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Jupiter, FL, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 15:45

Riant schreef:
Bij verkeerd gebruik kan je er het neusbeen van je paard mee breken. .


Jakkes!! Meen je dat nou??? Bah!! Ben echt blij dat ik het niet eens ken!!
Hoef het nu ook niet eens meer te kennen!!
Ik hou het wel bij een bitje en een gewoon hoofdstel!! Haha!

Geniet en volg je dromen!
http://www.ariavinkphotography.com

Yellowfreaky

Berichten: 111
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:08

Het is echt een misverstand dat je met een hackamore het neusbeen kan breken. Misschien als je er als een gek aan gaat hangen, maar zelfs dan kan ik het me moelijk voorstellen.
Er zijn trouwens ook andere bitloze optomingen.

--------------- ?? Summer ?? --------------------

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 17:27

Denk eraan dat een hackamore niet zachter is dan een bit, zoals veel mensen denken.
Dus een vriendelijke hand is een vereiste.
Hang ook de hackamore zo hoog als een engelse neusriem. (klein stukje onder jukbeen)

Verder heb je de tanden al eens na laten kijken?
En doet hij zijn mond ook open als hij alleen maar het bit in heeft, dus als je niet aan het rijden bent?

dan zou het kunnen dat hij last van de tanden heeft, of dat het bit te dik is.

Heeft hij echter zijn mond zo gewoon dicht en doet zijn mond alleen maar open onder het rijden, ligt het toch an je hand.
En zul je vriendelijker en meegaander moeten zijn.
Dat wil niet perse zeggen dat je nu een trekhand hebt, maar een paardje dat misschien een extra zachte hand wil.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:07

LiSSy schreef:
als je met een hackamore de neus van je paard wil breken moet je goed je best doen... waarom denken mensen dat toch altijd. dat kan alleen als je er als een idioot aan gaat roppen en je hele gewicht er aan hangt.

een hackamore werkt wel redelijk scherp in, je zal dus wel met een zachte hand moeten rijden. voor paarden met een zeer gevoelige mond is dit dus een goede oplossing. bij paarden die niet tegen druk op de neus kunnen zal ik hem trouwens niet gebruiken Knipoog


Mensen denken dat omdat mensen dat hebben zien gebeuren. Het is niet waarschijnlijk, maar bij grote scharen enverkeerd gebruik kan het. Vraag me niet hoe maar ik ben echt toenik nog voor enhandelaar reed een keer een paard tegen gekomen die zo het uiteinde van het neusbeen had gebroken.

Het zal aangedikt zijn door dezen en genen, ik ben ook redelijk nuchter maar het gebeurt. Een hackamore lijkt voor veel mensen vriendelijker dan een bit maar dat is IMO niet waar. Misschien is er veel kracht voor nodig maar het kan.
(ga me verder weer gewoontegetrouw bij RK aansluiten)

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

Firesolo
Berichten: 186
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:39

Ik rijdt buiten ook met een hackamore, maar dan niet een ketting onder de kin, maar een leren riempje, en dat scheelt enorm in hoe scherp het is. Ik heb ook 1x met een ketting gereden en die zijn heel scherp.
Maar het is echt voor buitenrijden, ik vind niet dat je een paard ermee aan de teugel moet rijden, dan heeft ie constant die druk. Voor buiten is het ideaal, met een los teugeltje voelt het paard het als een halster, bij inhouden luisteren ze toch goed.

Zonder paard is het leven een stuk minder waard (Fire + 12-10-2007)

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 22:03

ik snap dat je je paard zijn neusbeen kan breken, maar de meeste paarden, en met een goeie ruiter die bewust is van zijn zaken zal dit niet vaak voorkomen.

ontopic; heb je altijde en sperriempje? helpt ook, ook kan het het geval zijn dat het bit te strak/scherp/dik is.... doet ze het ook gewoon met een appelbitje??

Mijn 2 maantjes, Moon & Luna (L)


ophrah

Berichten: 365
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: berkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-04 11:40

ik rijd op dit moment met een gecombineerde neusriem en een dubbelgebroken watertrens. ik heb ook al een mexicaanse neusriem geprobeert en gewone watertrensen.
Verder zijn haar tanden prima in orde. Ze kauwt ook op het bit als ik er nog niet op zit. Het is volgens mij gewoon onstaan uit een soort verzet en nu is het een gewoonte van d'r geworden. maar het is met rijden heel vervelend. als ze lekker ontspannen loopt heeft ze toch nog haar mond open en dan begint ze weer te knagen.
Ik ga het er nog even met mijn instructrice over hebben wat zij van een hackemore vind


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 9 bezoekers