neiging tot steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

neiging tot steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-07-04 18:09

hi, ik hen een leuk paardje maar sinds kort heeft ie de neiging om omhoog te komen en dat begint zeg maar met achteuit lopen .ik die dan mn handen naar voren en geef flink been dat bleek eest ook te helpen maar nu komt ie van de grond niet hoog maar ik voel mij er niet prettig bij . nu had het volgende bedacht om zeg maar als ie dat weer doet om hem te corrigeren met een zweep het is niet zo dat ik hem flink wil gaan meppen maar je vat het wel hebben jullie nog tips?????? Bloos!

GA NOOIT WEG ZONDER EEN KNUFFEL...............
GA NOOIT WEG ZONDER EEN KUS..........

WANT WIE HET NOODLOT VANDAAG ZAL ONTMOETEN KAN HET MORGEN NIET MEER OVERDOEN


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 18:35

Je wil te hard aanstappen of te snel vanuit de achteruit naar voren. Dit paard stijgerd omdat hij naar voren wil stuwen.

In de achterwaarts komt de achterhand sterk onder als het goed is. Omdan direct weg te stappen moet het paard behoorlijk stuwen van achteren om weg te komen. Waarschijnlijk is je paard nog niet voldoende sterk van achteren.

Dus vanuit achterwaarts eerst gaan stil staan en dan pas aanstappen. Later kun je weer direct aanstappen tot zelfs aangeloperen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 22:29

als ie dreigt omhoog te komen ...

naar voren schuppen !!!
vaak zijn het geintjes die ze kennen om onder het werk vandaan te komen !
ze voelen dat de ruiter dan bang word !
dus naar voren die handel !
en draaf of gallopeer maar eens een paar rondjes flink vooruit!!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 06:40

Josien, volgens mij wil ze niet zelf achterwaarts, maar gaat ie achterwaarts en als ze hem dan naar voren drijft komt ie omhoog. (denk ik)
En inderdaad net zolas Cross zegt, naar voren schoppen!

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:20

Als hij zelfs in de achterwaarts gaat. Mag je hem inderdaad naar voren schoppen, maar in een draai. Dus hij loopt achterwaarts, jij stuurt naar b.v. rechts en zet hem zo nodig met een fikse schop naar voren. Direct als hij weer rechtuit gaat belonen en gewoon weer verder.

Probeer daarbij achter te komen waarom hij dit doet. Dit heeft een reden en dat licht op lichamelijk, maar denk eerder aan jouw.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

micky
Berichten: 389
Geregistreerd: 24-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-04 18:43

vandaag heb ik weer gereden maar hij heeft helemaal niks gedaan . maar ieder geval bedankt vor jullie reactie's

GA NOOIT WEG ZONDER EEN KNUFFEL...............
GA NOOIT WEG ZONDER EEN KUS..........

WANT WIE HET NOODLOT VANDAAG ZAL ONTMOETEN KAN HET MORGEN NIET MEER OVERDOEN

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:30

mijn pony had dat ook...
het kan zijn dat het een geintje is...
maar het kan ook aan jou liggen
dan heb je te veel druk op de teugels en kan die maar 1 kant op: omhoog...

ik hoop dat het van nu af aan goed blijft!
verdere tips staan boven Knipoog

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:03

idd wat er al geroepen is 'naar vore rijden!'

Wij hebben zn cowboy op stal die echte probleempaarden hiervan kan genezen. die staal een zakje water tussen zn orgen kapot als die onhoog komt.. Ik doe het niet na, want je moet en heel snel zijn, in everwicht blijven en nog raak slaan ook!!

Als het naar vore gaan wel lukt maar hij blijft het doen, een keertje met het handvat van je zweep tussen zn oren.. het isniet paardvriendelijk maar kan wel een oplossing zijn.. hier moet je ook mee uitkijken omdat een paard tussen zn ogen een heele gevoelige plek heeft zitten..

succes ermee iig Verward

Shoot Annika en Sophie.. Ook een shoot van je paardje!? PB snel!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 10:35

Tussen zijn oren slaan en vooruit schoppen zijn symptoombestrijders! Het lost het probleem niet op, het zal slechts voor even helpen. Het is niet bevordelijk voor je band met je paard.

Zoals Josien schreef:
Citaat:
Probeer daarbij achter te komen waarom hij dit doet. Dit heeft een reden en dat licht op lichamelijk, maar denk eerder aan jouw.
Laat iemand met verstand van paarden eens je rijstijl onder de loep nemen, en laat zijn rug, nek, tanden, en/of zadel nakijken. Dan kun je een aantal oorzaken uitsluiten.

Het zou aangeleerd gedrag kunnen zijn, maar sluit eerst een lichamelijke oorzaak uit. Als je namelijk de oorzaak weet kun je veel gerichter aan een aanpak werken. Als je het paard vooruit schopt terwijl het haken op de kiezen heeft (pijn in zijn mond!) of rugpijn heeft, zal het vooruit schoppen het gedrag niet afleren maar erger maken, snap je? Veel succes!

Wordt lid van de HippoLogic Clicker Training Academy HippoLogic Clicker Training Academy voor online R+ cursussen, live groepscoaching en onze Clicker Community <3 met gelijkgestemden .

xCipaEnRubyx

Berichten: 100
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Noord- Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 20:48

mijn verzorg paard moest ik opnieuw inrijden en die deed precies het zelfde (steigeren en achteruitlopen) als ze dat deed, deed ik mijn handen naar voren en spoorde ik haar flink aan met mijn benen maar jij doet dat ook zie ik...misschien iets wat ook kan helpen is veel van stap naar draf over gaan (ik neem aan dat ze het ook doet als je wilt draven) gewoon erg veel overgangen maken en elke keer boos worden als ze het weer doet! *LOL*

ik hoop dat ik je er mee kan helpen! Pling

Liefs...Joëlle & hoefjes en hinnikjes
Van Cipa en Ruby!!

Bellamafia
Berichten: 370
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Somewhere over the rainbow...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:22

Ik wil even reageren op dat zakje water van die cowboy!!!
Ik ken deze methode ook alleen dan met een EI!!!

Het gaat er hier dus om dat wanneer het paard naar boven komt jij dus dat ei of zakje water op zijn/haar hoofd kapot slaat omdat het paard dan denkt dat hij met zijn hoofd keihard tegen het plafon kwam ... doordat je het EI of zakje water op zijn hoofd KAPOT slaat denkt het paard het hij/zij bloed ... hahahaha Haha! Haha! Haha! .. en doen ze het waarschijnlijk niet meer...

Ik ben het wel met jullie eens dat het niet DE KERN aanpakt...maar DE KERN is niet zo belangrijk als er geen medische dingen in meespelen vind ik ,alleen als het etter gedrag is ...

Het zijn niet de problemen die ons het leven zo moeilijk maken .... maar de manier waarop wij tegen ze aankijken
!!!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:41

Ik je profiel Bellamafia staat dat je interesse uitgaat naar paard natuurlijk?

Als ik dit zo lees denk ik juist onnatuurlijk. Dat je zegt dat de kern niet belangrijk is, is iets voor mensen die niet nadenken over hoe of wat. Sorrie, maar dit kan ik niet plaatsen bij je profiel.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Bellamafia
Berichten: 370
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Somewhere over the rainbow...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 20:50

josien schreef:
Ik je profiel Bellamafia staat dat je interesse uitgaat naar paard natuurlijk?

Als ik dit zo lees denk ik juist onnatuurlijk. Dat je zegt dat de kern niet belangrijk is, is iets voor mensen die niet nadenken over hoe of wat. Sorrie, maar dit kan ik niet plaatsen bij je profiel.



Ik denk dat je me verkeert begrijpt.
Ik bedoel .... het pure etter gedrag .. dus dan is dat dus juist de kern ... alleen maar vervelend doen en meer niet ... snap je ???
Als het dus iets medisch is , is de kern JUIST belangrijk maar met gewoon vervelend doen OM het vervelend doen niet ....

Het zijn niet de problemen die ons het leven zo moeilijk maken .... maar de manier waarop wij tegen ze aankijken
!!!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:26

Je denkt dus dat het paard gaat steigeren omdat hij dat gewoon leuk vind hoewel hij weet dat zijn bereider dat niet zo leuk vind.

De reden van etter gedrag zoals je zegt moet je bij je zelf vinden. Etter gedrag is vaak een communicatie storing tussen paard en ruiter of de ruiter heeft het paard lang durig getergt of is hem niet de baas. Al deze dingen is de fout van de ruiter en niet het paard.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Bellamafia
Berichten: 370
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Somewhere over the rainbow...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:36

Nee dat denk ik niet ... ZEKER WETEN NIET JUIST ....
Het ging mij om dat ei/water zakje .. daar ging mijn reactie om ...

Ik bedoelde dus te zeggen dat je het ei/waterzakje kan gebruiken WANNEER het het paard er omgaat om onder het werk uit te komen ... dus door vervelend te doen ... STEIGEREN bv .. snap je ....dan was de kern alleen maar vervelend doen om onder het werk uit te komen...

Wanneer het paard gaat steigeren en je zeker weet dat het geen vervelend gedrag is maar echt pijn of iets in die richting .. dan JUIST moet je de kern aanpakken ... dus onderzoeken of het paard bv pijn heeft ....

Snap je het nu misschien .... ????

Het zijn niet de problemen die ons het leven zo moeilijk maken .... maar de manier waarop wij tegen ze aankijken
!!!!

Bellamafia
Berichten: 370
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Somewhere over the rainbow...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:38

Bellamafia schreef:
Nee dat denk ik niet ... ZEKER WETEN NIET JUIST ....
Het ging mij om dat ei/water zakje .. daar ging mijn reactie om ...

Ik bedoelde dus te zeggen dat je het ei/waterzakje kan gebruiken WANNEER het het paard er omgaat om onder het werk uit te komen ... dus door vervelend te doen ... STEIGEREN bv .. snap je ....dan was de kern alleen maar vervelend doen om onder het werk uit te komen...

Wanneer het paard gaat steigeren en je zeker weet dat het geen vervelend gedrag is maar echt pijn of iets in die richting .. dan JUIST moet je de kern aanpakken ... dus onderzoeken of het paard bv pijn heeft .... en ik ben het zeker met je eens dat OOK een oorzaak kan zijn dat er een communicatie fout is of er is sprake van geen controle over je paard hebben ....

Snap je het nu misschien .... ????

Het zijn niet de problemen die ons het leven zo moeilijk maken .... maar de manier waarop wij tegen ze aankijken
!!!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:44

Oké dan even een paar vraagjes.

Waarom loopt een paard te etteren?
Waarom wilt hij onder het werk uit komen?
Waarom doet hij zo veel moeite om te gaan steigeren enz.

Vind hier eerst maar een goed antwoord op en niet gewoon omdat hij niet wil. Probeer iets dieper door te denken en dan met de ogen van het paard.

Over water zak en ei verhaal hoe ik niks te zeggen omdat het wel duidelijk is dat ik daar geheel tegen ben.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Bellamafia
Berichten: 370
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Somewhere over the rainbow...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:51

josien schreef:
Oké dan even een paar vraagjes.

Waarom loopt een paard te etteren?
Waarom wilt hij onder het werk uit komen?
Waarom doet hij zo veel moeite om te gaan steigeren enz.

Vind hier eerst maar een goed antwoord op en niet gewoon omdat hij niet wil. Probeer iets dieper door te denken en dan met de ogen van het paard.

Over water zak en ei verhaal hoe ik niks te zeggen omdat het wel duidelijk is dat ik daar geheel tegen ben.


Een paard KAN etteren om onder het werk uit te komen ...
Waarom ... omdat hij er gewoon geen zin in heeft ...
Waarom zoveel moeite ??? Omdat hij dit makkelijk kan en misschien hoopt dat zijn ruiter de hoop opgeeft ....

Over het waterzak en ei verhaal ... IK persoonlijk zou het niet toepassen ... ik vertelde het alleen maar ... maar waar maak je je druk om ... ik geef mijn mening en jij de jouwe .. respecteer elkaar gewoon okay ... OK dan!

Het zijn niet de problemen die ons het leven zo moeilijk maken .... maar de manier waarop wij tegen ze aankijken
!!!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 21:57

Het is niet om het respect voor elkaar hebben, maar ik probeer je wat dieper door te laten deken vanuit het paard gezien. Antwoorden die jij geeft vind ik geen antwoorden, maar er makkelijk onder uit komen.

Een paard doet nooit zomaar wat. Het heeft altijd een reden(kern) Vind je die niet of wil je die niet vinden. Dan kun je hetprobleem verdoezelen met verschillende soorten actie's, maar daarmee is het probleem nog niet opgelost omdat de oorzaak niet is weg genomen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:05

Ik ben het helemaal met Josien eens. Als de verstandhouding tussen ruiter en paard in orde is, zal het paard graag doen wat de ruiter vraagt, MITS hij daartoe in staat is.
Dus protest "om eronderuit te komen" heeft z'n oorzaak in een verkeerde relatie ruiter-paard, of een (om wat voor rede dan ook) overvraagt paard (medisch probleem, spierpijn, onduidelijke hulp, te sterke hulp etc).

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

Bellamafia
Berichten: 370
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Somewhere over the rainbow...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 22:15

Nee okay dan begreep ik je verkeerd want ik dacht eigenlijk dat je een beetje boos op me was ... Verward
Maar daar heb je helemaal gelijk in...

Maar dat mijn antwoorden geen antwoorden vind maar er makkelijk onderuit komen ... daar ben ik het niet met je eens .... JIJ ziet dingen anders dan IK ... dat is nu eenmaal zo .. ik geef mijn mening en jij de jouwe ....

Tuurlijk doet een paard (meestal) niet zomaar wat ... maar dat wil niet zeggen dat er ook paarden zijn die steigeren OM alleen maar vervelend te doen of om onder het werk uit te komen .. dat is nu eenmaal zo ... net als de mens ... die verzint ook allerlei smoesjes om de dingen die ze niet leuk vinden niet te doen ... DAAR gaat het mij om ....

En weet jij zeker dat de kern van het steigeren iets anders is dan alleen maar "vervelend" doen ... wat sommige paarden zeker weten doen ....
Dan is het natuurlijk wat anders en zoek je de OORZAAK van het probleem op en ga je die aanpakken ...

Het zijn niet de problemen die ons het leven zo moeilijk maken .... maar de manier waarop wij tegen ze aankijken
!!!!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 08:30

Zo komen we er niet hé. Jij blijft bij je stantpunt. Vind ik wel jammer.

Nee, boos word ik niet snel, wel wil ik mensen graag laten nadenken wat ze nu doen. Het is daarom jammer dat je blijft vasthouden aan je standpunt wat helemaal geen verkeerde reactie is als het ergens anders over ging.

Kan nog een ding zeggen. Kijk naar je paard. Kijk naar zijn gezichts uitdrukking en zijn hele lichaam. Wat verteld hij je. Je zult merken dat jullie daarom veel meer plezier in het werk krijgen, als je tenminsten niet enkel kijkt, maar ook er naar handeld.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:46

Ben het voor 99% met Josien eens Knipoog
Vind dat je altijd op zoek moet gaan naar de oorzaak van het probleem.
En je zeker niet moet vergrijpen aan allerlei zakjes water, etc.
Maar er zijn weldegelijk paarden waar niks mis mee is, lichamelijk en pyschisch niet. die graag werken, maar als ze wat te jolig worden, of wat kijkerig, gaan ze omhoog. het heeft dus niet altijd een achterliggende gedachte, alhoewel het bij de meeste wel zo is. Alleen kan zowel jij als ik helaas niet zien wat die oorzaak voor Mickey's paard is.

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 09:57

Soms etteren paarden met als achterliggende oorzaak om onder het werk uit te komen, kijken of ze je buiten spel kunnen zetten door je bang te maken oid. Dat heeft niks met achterliggende redenen te maken behalve dat het paard vrij dominant is en de ruiter buiten spel wil zetten. En ja dan kan je nog zo'n goede relatie hebben als je er een hebt die het toch ff uit moet proberen steeds weer dan zit je er mooi mee.

Tuurlijk sluit eerst medische redenen uit dat dat de oorzaak niet is.

Het belangrijkste is iig je paard naar voren te houden, hem de kans niet geven om hem te laten steigeren. Als hij dit vanuit het achterwaarts doet dan geef je waarschijnlijk verkeerde hulpen. Of vindt hij achterwaarts vanaf de grond ook moeilijk? Dan zou dat de oorzaak kunnen zijn want achterwaarts is eigenlijk enorm bedreigend doordat ze niet alles (wel veel) kunnen zien.

Bellamafia
Berichten: 370
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Somewhere over the rainbow...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 13:25

jackim schreef:
Ben het voor 99% met Josien eens Knipoog
Vind dat je altijd op zoek moet gaan naar de oorzaak van het probleem.
En je zeker niet moet vergrijpen aan allerlei zakjes water, etc.
Maar er zijn weldegelijk paarden waar niks mis mee is, lichamelijk en pyschisch niet. die graag werken, maar als ze wat te jolig worden, of wat kijkerig, gaan ze omhoog. het heeft dus niet altijd een achterliggende gedachte, alhoewel het bij de meeste wel zo is. Alleen kan zowel jij als ik helaas niet zien wat die oorzaak voor Mickey's paard is.


Over dat zakje water .. dat doe IK niet ... dat was gewoon iets wat ik wel eens gehoord heb ... meer niet ... ...

Het zijn niet de problemen die ons het leven zo moeilijk maken .... maar de manier waarop wij tegen ze aankijken
!!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 60 bezoekers