Buiten rijden.. even een vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Buiten rijden.. even een vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 11:09

Even het verhaal uitleggen. Pompano heeft een hele tijd (maandje of 6 bijna nou) stilgestaan ivm met een blessure (bekken/heup gekneusd)
In die tijd heeft heeft ze veel buiten gestaan en toen ze niet meer kreupel was ben ik veel met haar aan de hand buiten wezen stappen. We hebben hierdoor echt veel meer vertrouwen in mekaar gekregen, en ze volgt me aan de hand dan ook altijd wel, ook wanneer ze iets "engs" tegenkomt blijft ze vrij rustig. Ik heb er nu ongeveer een keer of 4 weer in de bak opgezeten, gewoon rustig aan wat gestapt/gedraafd en zelfs een stukje gegalopeerd. Nu heb ik haar sinds kort (een week nu) dag en nacht op de wei staan, voor mijn gevoel is dat beter om gewoon even rustig aan te beginnen. ( je merkt echt aan haar dat het haar goed doet, ze is hartstikke vrolijk) Nu ben ik dus begonnen met buiten stapritjes te maken, gewoon even lang als eerst ernaast alleen nu erop.. Eerste keer liep iemand ernaast gewoon voor de zekerheid omdat ze toch al langere tijd eigenlijk niet gereden meer was en dan ineens naar buiten.. Ging hartstikke goed, ze was wel fris en je merkte dat ze wel wou maar kon haar goed bij me houden.. Volgende ritje dus met iemand mee die ook op paard zat.. Nu was ze beetje erg fris (maar kan ook aan weer gelegen hebben, we kwamen precies in regenbui terecht en begon te onweren dat merken paarden toch) en het ging eigenlijk best wel goed.. Ze had alleen wat moeite met stilstaan en ze wou een paar keer omdraaien, ivm met het weer vond ik het veiliger af te stappen omdat ze dan stuk rustiger is, en was bang dat ze zou uitglijden omdat het regende (ze was een beetje aan het springen Lachen ) ik heb wel eerst gewacht tot ze goed vooruit liep op mijn hulpen.. Maar nu vraag ik me toch af of ik niet beter had kunnen blijven zitten of maakt dat niet zoveel uit? Toen ik afstapte was ze meteen stuk rustiger namelijk.. Sorry voor het lange verhaal.. Bedankt voor het lezen

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:23

twinducklin schreef:
Even het verhaal uitleggen. Pompano heeft een hele tijd (maandje of 6 bijna nou) stilgestaan ivm met een blessure (bekken/heup gekneusd)
In die tijd heeft heeft ze veel buiten gestaan en toen ze niet meer kreupel was ben ik veel met haar aan de hand buiten wezen stappen. We hebben hierdoor echt veel meer vertrouwen in mekaar gekregen, en ze volgt me aan de hand dan ook altijd wel, ook wanneer ze iets "engs" tegenkomt blijft ze vrij rustig. Ik heb er nu ongeveer een keer of 4 weer in de bak opgezeten, gewoon rustig aan wat gestapt/gedraafd en zelfs een stukje gegalopeerd. Nu heb ik haar sinds kort (een week nu) dag en nacht op de wei staan, voor mijn gevoel is dat beter om gewoon even rustig aan te beginnen. ( je merkt echt aan haar dat het haar goed doet, ze is hartstikke vrolijk) Nu ben ik dus begonnen met buiten stapritjes te maken, gewoon even lang als eerst ernaast alleen nu erop.. Eerste keer liep iemand ernaast gewoon voor de zekerheid omdat ze toch al langere tijd eigenlijk niet gereden meer was en dan ineens naar buiten.. Ging hartstikke goed, ze was wel fris en je merkte dat ze wel wou maar kon haar goed bij me houden.. Volgende ritje dus met iemand mee die ook op paard zat.. Nu was ze beetje erg fris (maar kan ook aan weer gelegen hebben, we kwamen precies in regenbui terecht en begon te onweren dat merken paarden toch) en het ging eigenlijk best wel goed.. Ze had alleen wat moeite met stilstaan en ze wou een paar keer omdraaien, ivm met het weer vond ik het veiliger af te stappen omdat ze dan stuk rustiger is, en was bang dat ze zou uitglijden omdat het regende (ze was een beetje aan het springen Lachen ) ik heb wel eerst gewacht tot ze goed vooruit liep op mijn hulpen.. Maar nu vraag ik me toch af of ik niet beter had kunnen blijven zitten of maakt dat niet zoveel uit? Toen ik afstapte was ze meteen stuk rustiger namelijk.. Sorry voor het lange verhaal.. Bedankt voor het lezen


Verschilt per paard en hangt voor het grootste deel af van je zelfvertrouwen. Als jij het niet meer vertrouwt als je erop blijft zitten en je zekerder voelt ernaast, moet je ernaast gaan lopen, anders breng je alleen maar spanning over op je paard.

Toch zou ik proberen het vertrouwen zo op te bouwen dat je er op den duur toch op kan blijven zitten. Hier gaat mijn voorkeur toch naar uit.

Suc6!

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 12:25

Nou ik vindt altijd als je denkt dat het niet meer veilig is dat je dan moet afstappen ,want veiligheid gaat voor alles!!
Maar toch is het beter om te blijven zitten , want als ik bij elk eng dingetje af moet gaan stappen dan stond ik er meer naast dan dat ik er op zit!!
Maar ik denk wel dat je beslissing goed is geweest op dat moment. Ik zou gewoon zo rustig verder trainen buiten met iemand erbij en dan gaat het vanzelf beter hoor zul je zien!! Succes!!....

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 13:56

Bedankt voor jullie reactie! Ik stap echt niet af telkens als ze iets engs ziet, dan kan ik beter niet meer opstappen.. Knipoog Maar ik vond het een veiliger idee om af te stappen.. Vroeg me dus af of dat geen kwaad kan niet dat dat wordt gezien dat ze klaar is met " werken " en dus haar zin krijgt als ze zo doet.. Daarom stapte ik af op het moment dat ze " normaal " door liep en niet toen ze vervelend was..
Maar volgens jullie zou het dus niet teveel kwaad kunnen, alhoewel het natuurlijk is het beter als je erop kunt blijven zitten.
Ik ga ook zeker vaker oefenen, wou deze zomer rustig aan beginnen en buiten rijden lijkt me dan beter als dressuuroefeningen ivm met blessure.. Iemand misschien nog tips wat ik zou kunnen uitproberen dat ze wat rustiger is en me ook vertouwt als ik erop zit ? Met iemand ernaast lopen gaat perfect vandaar dat ik dacht om een stapje verder te gaan met dus een paard erbij.. Gaat op zich ook wel goed alleen is ze erg onzeker dan (maakt niet uit of ze voorop loopt of niet) Of zou dat gewoon een kwestie van wennen zijn?

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:02

Ik krijg wel eens te horen dat grondwerk juist goed is, ook tijdens het rijden van een bosrit, gewoon even afstappen en aan de hand wat lopen. Lachen Het is dus helemaal niet erg om af te stappen, zij weet misschien niet eens dat je het doet omdat je bang bent dat er iets gebeurd en ze rustiger is aan de hand.

Jonge paarden zijn vaak voorzichtig en onzeker als ze 'alleen' moeten lopen met een ruiter erop, en ze natuurlijk liever volgen (dit is alleen wel anders als er een ander paard bij is waar ze achter aan kunnen, vaak). Omdat ze 6 maanden stil heeft gestaan kan het zijn dat ze daarom nog wat onzeker is en onwennig, zoiets. Weet er het fijne niet van, maar goed, is ook een optie. Maar ze is ook onzeker als ze gewoon achter het andere paard aan mag lopen?

Het kan inderdaad ook nog door het weer komen, misschien moet je het gewoon nog een keer proberen, gewoon niet te ver weg gaan en als ze erg onzeker is dan kan je altijd weer terugkeren. Ook kan de persoon die er naast loopt wel mee gaan, eerst ernaast zoals eerder, en steeds iets verder weg van jou en je paard. Zo went ze langzaam dat er niemand meer naast haar loopt. Lachen

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-04 14:18

Nee als ze achter een ander paard aan loopt zoekt ze steun bij dat paard.. Hoe ze dan reageert ligt totaal aan het paard die voor haar loopt, is die rustig is zij dat ook, schrikt die ergens van word ze heel erg fel..
Dat heb ik alleens uitgeprobeerd met andere paarden, maar nu sta ik op de wei en is er eigenlijk maar 1 paard die mee kan (ze staan er (nog) maar met z'n drieen en het andere paard is word eigenlijk bijna niet gereden) en het probleem is dat dat paard niet voorop wil. Wat ik niet echt raar vind omdat hij mijn paard ook min of meer als z'n leider ziet in de wei (loopt haar constant achterna, als pompano wil dat ze aan de kant gaat doet ze dat enz) Op zich kan pompano best voorop lopen alleen is ze een beetje onzeker dan..
Maar we gaan wel proberen, en hoeft van mij echt niet van de een op de andere dag.. Ik heb alle tijd en doe dus lekker rustig aan. Al zou het me hartstikke fijn lijken om gewoon een keer lekker rustig buitenritje te kunnen maken

Mews

Berichten: 5500
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:55

Ja, doe maar lekker rustig aan... Vooral niet overhaasten! Lachen Het is jammer dat je nog niet lekker rustig een buitenritje kan maken maar na wat oefening kan dat vast wel weer in de toekomst!! Veel succes ermee! Lachen