hoofd kantelen wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

hoofd kantelen wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 20:02

M'n paardje kantelt haar hoofd naar links hoe kan ik het haar afleren?

Ze is 4 jaar en ben nu een beetje begonnen met aan de teugel lopen.
Dit is m'n eerste paardje die moeite heeft om d'r hoofd stil te houden. Volgens mee doet ze het gewoon om te spelen, ze knabbelt ook steeds op d'r bitje (extreem veel).
Wat kan ik doen om d'r hoofd stabiel te houden?
Ze loopt op de renbaan dus het is niet echt een dressuur paardje maar ik vind wel dat ze op ong. B niveau moet kunnen lopen.
Ik heb tot 5 jr terug dressuur wedstrijden gereden, dus ook veel les gehad maar nu heb ik dus geen les meer dus niemand om raad aan te vragen. We rijden altijd in het bos en daar dressuur ik dus een beetje.

Heeft iemand tips????

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 10:34

Gewoon doorrijden, van achter naar voren. Dat extreem knabbelen doet mn verzorgpaard ook, als ze zenuwachtig is. Als ik dan gewoon doorrijdt met mijn benen naar de hand toe, dan houdt ze vanzelf een keer op.
En dat hoofd scheef houden wordt waarschijnlijk ook beter als ze beter recht gericht is.

Maarrrrr, laat er ook eens een tandarts naar kijken... Grote kans dat ze iets aan dr tanden heeft. En kijk (laat kijken) of ze geen last heeft van dr rug.
Als ze nergens last van heeft, dan moet je het in het rijden zoeken en dan zou ik het oplossen zoals ik het hierboven heb beschreven.

irisiris
Berichten: 75
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: ngein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 11:19

Waarschijnlijk is dat een gevolg van scheef zijn. Probeer dus goed gelijke druk op 2 teugels te krijgen en voorwaarts te rijden.

Jazzebel
Berichten: 106
Geregistreerd: 16-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:18

Omdat ze nog zo jong is heb je grote kans dat haar tanden en kiezen flink aan het wisselen zijn. Hier kunnen ze echt flink last van hebben en b.v ook scheef gaan lopen. Kijk maar eens op de site van de tandarts www.happyhorse.nl daar staan ook alle symptomen beschreven.
Succes.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:32

Je vergeet denk ik de buitenteugel

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-04 15:47

Jazzebel schreef:
Omdat ze nog zo jong is heb je grote kans dat haar tanden en kiezen flink aan het wisselen zijn. Hier kunnen ze echt flink last van hebben en b.v ook scheef gaan lopen. Kijk maar eens op de site van de tandarts www.happyhorse.nl daar staan ook alle symptomen beschreven.
Succes.


Wilde ik net zeggen. Laat er eens een tandarts naar kijken.

ikkies
Berichten: 120
Geregistreerd: 05-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-04 17:31

De tandarts is ong 3 mnd terug geweest omdat ze zo slecht kon eten, hij heeft er een stuk of 4 tanden/kiezen eruit gehaald en de doppen van d'r kiezen gehaald.
Het is erg moeilijk om dressuur met er in het bos te rijden, het is volgens mij een soort adhd kind. En dan de training voor de renbaan er boven op. Ik probeer nu druk met m'n boven been/ knie omdat als ik m'n been aanleg 10 km verder ben. D'r broer en zusje zijn gelukkig niet zo actief!!
Ik hou het kantelen van het hoofd ff goed in de gaten en anders ga ik de tandarts weer bellen.

Bedankt voor de tips!!

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 07:42

Mijn 4-jarige deed het af en toe ook wel eens, tot mijn instructrice zei dat ze op dat moment niet goed aan mijn been is. Flink naar voren rijden op dat moment dus

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 14:44

Als je zeker weet dat het de tanden niet zijn:
Naar voren en op de buitenteugel.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:40

Kantelen heeft als oorzaak meestal ongelijke druk op de teugels, vooral wanneer blijkt dat de tanden in orde zijn.

Schwung
Berichten: 98
Geregistreerd: 02-07-04
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 15:52

Sjonniej schreef:
Je vergeet denk ik de buitenteugel

óf je hebt m juist te strak....

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-04 20:40

Als het paard de neus naar binnen brengt en de oren naar buiten moet je je binnenhand hoog houden en je buitenteugel aanhouden. en natuurlijk been eraan. Misschien kan je toch een keertje les nemen.

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:46

Mijn arabier doet t ook wel eens. Bij hem komt het doordat hij dan niet goed voor het been is. Na wat flinke tempowisselingen wordt het dan meteen beter!

Oliefjuh

Berichten: 1209
Geregistreerd: 25-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 17:28

Je kan hem ook weer terug kantelen met je been. Als zijn neusje naar links gaat, links drijven.
Tenminste zo moet ik het doen Haha!

Cyrille
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: domburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 10:41

Hallo, Ik heb zelf ook een volboed die op de renbaan gelopen heeft en ik herken je verhaal. Ik wil je niet bang maken maar het zou zo kunnen zijn. Ik heb een paar maanden op mn volbloedje kunnen rijden toen ze ineens van een op het andere moment haar hoofd kantelde tijdens t rijden na het wegspringen voor een loslopende hond. Na 3 maanden verplichte rust heb ik een foto laten maken en er bleek een heel klein stukje bot te zijn afgebroken van een van die bobbels tussen de oren! dat stukje is gaan zweven en ingekapseld 10 cm van waar t afbrak, in de hals tussen de bespiering. Hier heeft ze geen last van maar op haar hoofd blijft wel gevoelig, ze word dan ook niet meer bereden. Een hoofdstel geeft druk op het hoofd, hoe dan ook en daar reageert ze meteen op door haar hoofd te kantelen. De vorige eigenaar vertelde ons dat het goed mogelijk is dat er al een scheurtje zat en dat dat dan waarschijnlijk op de renbaan gebeurt is. We zijn nu 1,5 jaar verder en ze staat lekker in de wei en heeft t goed naar haar zin. Ik heb haar laten dekken door een hele mooie zwarte arabier en hoop op een mooi veulentje waar ik meer geluk mee ga hebben.

xdominiquex
Berichten: 272
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: soest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:13

irisiris schreef:
Waarschijnlijk is dat een gevolg van scheef zijn. Probeer dus goed gelijke druk op 2 teugels te krijgen en voorwaarts te rijden.



hier ben ik het mee eens