Probleempje met buitenrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:12

parouscha schreef:
Precies, dit zegt iedereen, maar het zijn hoge sloot kanten, en daar klimt een paard niet zomaar bij op.
En ik wil niet graag onder een spartelend paard liggen, ik durf het niet.

Dat valt reuze mee hoor. De meeste paarden klimmen keurig uit de sloot. Hier zit ik er toevallig niet op... maar zoals je ziet heeft Lanna geen moeite met klimmen. Haha!
Afbeelding

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:18

klinkt super bekend, ik ben panisch van sloten, heb er al een paar keer bijna in gelegen... en ik beken -> ik ben daar gewoon bang voor.

Mijn paard draait ook weleens om. Als dit gebeurt geen ik hem een paar tikken en het is klaar en hij loopt weer verder. DIt is alleen zo zonder sloot.

Met sloot stap ik dus gewoon lekker af, ik ga mijn leven niet wagen omdat ik perse van mijn paard moet winnen. Nee ik stap dan dus gewoon af en ga een paar meter verder er weer op. Dan loopt ie dus gewoon weer verder.

Nu kun je zeggen jou paard wint! Maar dat vind ik niet helemaal waar, hij is er toch langs? zonder gedoe...

En als we dan in de bak aankomen gaan we lekker aan het werk zonder agressie etc. van het omdraaien.

Soms loop ik gewoon naast mijn paard naar de bak (eind van de straat) om daar op te stappen.

Onze straat heeft namelijk een diepe sloot en ik en mijn paard leven liever wat langer...

nu niet denken: haar paard heeft haar onder de duim...

Ik heb vaak gevochten met een paard langs een sloot, maar daar bereik je niks mee, zo heb ik de meeste lol!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:20

Zo hee, kan dat even verkeerd aflopen wat je nu omschrijft Anya...
Niet iets om zomaar te proberen door een argeloze boktlezer.

Ik heb ook een lastpak met alleen naar buiten gaan (samen is geen punt), hij wordt echt gevaarlijk, draait helemaal door (hij weet op een gegeven moment ook echt niet meer welke kant op ook alweer naar huis was, dan wil hij het eigen erf ineens niet meer op ) en stopt niet meer met steigeren, je dringt totaal niet meer door. Op been of zweep gaat hij alleen maar hoger of hij gaat er half bij zitten en zet dan af... Ziek Liefst op het asfalt of in de bosjes ofzo. Daar is geen houden meer aan met een longeerlijntje, is 'ie veel te groot en sterk voor, hij heeft op zo'n moment echt geen aandacht meer voor iemand op de grond, daar komen dan echt ongelukken van. Al zullen er ook wel paarden zijn die zich op die manier laten overtuigen. Ik rij voorlopig gewoon maar even niet meer alleen buiten, het is het me niet waard, samen is ook leuk.

Zou je mijn (en Smurf's) eerder vraag over dat omdraaien trouwens nog willen beantwoorden? Ben ik wel benieuwd naar!

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:22

ik heb het ook niet zo op sloten, überhaupt niet op water (kan niet zwemmen)... deze week was het bij ons toch al raak: paard met ruiter in de sloot, koe in de sloot en vanmorgen een kalf, de laatste 2 kwamen er zelf uit, de eerste moest er met de trekker uitgehaald worden.

Ik heb vorig jaar 3 x in de sloot gelegen en wens daar geen herhaling van. Morrie komt er altijd zelf wel weer uit, maar ik vind het doodeng en smerig..... en kan dan meteen mijn boomloze zadel weggooien.....

is er al antwoord op de vraag: waarom terugdraaien en niet doordraaien als je paard omdraait, of heb ik er overheen gelezen???

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:26

Margreet schreef:
Zo hee, kan dat even verkeerd aflopen wat je nu omschrijft Anya...


Ik zeg er ook zeer specifiek bij dat je dat niet zomaar moet proberen maar alleen met mensen met enige ervaring op dit terrein. De persoon op de grond doet het meeste werk. Die moet je als ruiter (ik was de ruiter) absoluut vertrouwen. En voor mij gold: ik vind steigeraars wel eng, maar niet zo eng dat ik er niet opdurf. Steiger/draai-om paarden, zijn relatief makkelijker, omdat ze meestal niet zo hoog steigeren. En dan lijkt het op een roll back qua gevoel. Ik ben dan wel blij met mijn westernzadel. Die knop biedt extra houvast.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:31

Oh die vraag... sorry heb ik overheen gelezen. Ik heb vakantie sinds vandaag en dan zet ik mijn hersens uit...

Een paard wat omdraait naar bijvoorbeeld links, is ongehoorzaam. Het paard verder doorlaten draaien (360 graden) naar links is die vorm van ongehoorzaamheid 'goedkeuren'. Je zet een paard terug. Als hij vooruit loopt, zet je hem achterwaarts, drukt hij zijn schouder door je heen, dan zet je de schouder aan de kant, draait hij naar links dan zet je hem tegengesteld weer terug, zodat hij zijn passen terug moet doen.

Moeilijk uitleggen met tekst, maar zoiets dus. Geleerd van een hele wijze westerninstructeur. En het heeft tot nu toe voor mij gewerkt en ook voor de paarden die mijn instructrice in training of heropvoeding krijgt (zo kom ik ook aan de ervaring met steigeren-omdraaiers Lachen )

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:49

Anya schreef:
Steiger/draai-om paarden, zijn relatief makkelijker, omdat ze meestal niet zo hoog steigeren.


Meet Nescio Scheve mond Dat is echt niet aangenaam of makkelijk hoor En hij gaat akelig hoog (en is zelf al 1.80 ) Vooral ook omdat hij zo vreselijk "de weg kwijtraakt", niet meer voor enige rede vatbaar is, dat is eigenlijk nog het engste van al, hij gaat ook heel vreemd ademen enzo, richting de pure paniek.
Iemand meenemen op de grond om het op te lossen heeft ook geen nut, want zodra er iemand bij is doet hij het niet. Bij andere ruiters doet hij het overigens ook hoor. Ik weet zeker dat er bij hem een stukje vertrouwen bij komt kijken, maar als hij zo link doet, dan durf ik 'm dat vertrouwen ook niet te geven. Kortom: ik ga samen naar buiten!

Over dat doordraaien ben ik het niet helemaal met je eens. De ongehoorzaamheid bestaat uit het de neus de andere kant op zetten als je die weer terug in de goede richting krijgt en wel zo snel mogelijk, is de ongehoorzaamheid gecorrigeerd en keur je de actie dus niet goed, ongeacht of de terugweg over dezelfde passen gaat of niet. Ik vind DAT hij terug gaat belangrijker dan HOE, effectiviteit gaat dan even voor het correcte. Bij terugdraaien (ik heb het wel geprobeerd hoor, terugdraaien is bij mij wel eerste keus) gebruikt hij het moment van van richting veranderen en dus eventjes stilstand om omhoog te knallen, dan kom ik nooit meer teruggedraaid, bij doordraaien kan ik 'm nog soort van voorwaarts houden en het iets beperken.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:54

Nee dat klinkt ook als een heel ander type probleem Margreet. Dat heeft dan inderdaad geen nut.

Met betrekking tot het doordraaien of niet... daarover verschillen we van mening. Ik heb te vaak paarden gezien die dit gebruikten om ongelimiteerd rondjes te draaien, terwijl de ruiter aan de binnenteugel hing en het paard niet meer kon stoppen.

Ik zal i.i.g. eens vragen of er nog tips zijn m.b.t. jouw paard als ik weer les heb. Heb je al eens geprobeerd hem met een heel andere stelling (bijvoorbeeld extreem naar links ingebogen) langs zo'n dood punt te krijgen?

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 19:56

Citaat:
Een paard wat omdraait naar bijvoorbeeld links, is ongehoorzaam. Het paard verder doorlaten draaien (360 graden) naar links is die vorm van ongehoorzaamheid 'goedkeuren'


zoiets zeiden ze op stal ook al.

Als ik hem stilzet, krijg ik hem zonder sporen en slaan nooit de andere kant op en maakt hij van het moment gebruik om weg te kletteren, dan moet ik hem weer erg hard in zijn mond hangen..... als ik hem doordraai maak ik gebruik van de draaisnelheid en staat ie toch altijd beteutert te kijken...... zo van : hé dit klopt niet, ik wilde de andere kant op.......

Ik ben toch wel blij dat er nog meer paarden omdraai-neigingen hebben, bij mij op stal wordt de indruk gewekt dat ik een extreem slechte amazone ben omdat ik mijn paar dat laat doen Verward

De meeste mensen die dat zeggen rijden overigens zelf niet buiten Schijnheilig dat durven ze niet aan namelijk......maar ze hebben de theorie wel goed in hun hoofd zitten gelukkig *LOL*

*uh* Margreet..... ik hoef geen buitenritje op Nescio hoor Schijnheilig Cool

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:27

Anya schreef:
Heb je al eens geprobeerd hem met een heel andere stelling (bijvoorbeeld extreem naar links ingebogen) langs zo'n dood punt te krijgen?


Jawel. In de rijbaan kan ik het inmiddels dmv flink inbuigen om m'n binnenbeen heen oplossen als hij ergens niet langs wil of anderszins in de staak gaat (heeft ook wel even geduurd hoor), maar buiten maakt hij zich hiervoor echt te sterk, ik kan dat echt niet handelen, ben maar een klein vrouwtje op een groot paard. Maak dan echt geen indruk op 'm, hij is zo sterk dan dat ik 'm daar niet doorheen kan houden en er langs kan drukken. Volgens mij heeft hij op zo'n moment ook amper door dat er nog iemand op z'n rug zit. Inbuigen weerhoudt 'm overigens ook niet van steigeren hoor, maar dan gaat hij gelukkig niet zo achterlijk hoog. Ik zet vaak 1 hand achter m'n bovenbeen, dan krijgt hij die tenminste niet van z'n plek, komt hij niet zo hoog en klappen we in ieder geval niet om. Maar op die manier krijg je 'm niet weer rechtuit de goede kant op natuurlijk... Oh ja, stuurbekrachtiging in de vorm van een slofje werkt ook niet, want dan doet 'ie z'n kin op z'n borst, boog in de teugels en daar gaan we stuurloos... Met een scherper bit vrees ik hetzelfde effect. Naar voren schoppen = steigeren.
Maar verder is het echt een leuk paard hoor Haha! Vandaag zalig buiten gereden, met een ander paard plus hond erbij en hij was superbraaf, ook voorop lopen en een stukje vooruit rijden of juist een stukje achter blijven was geen enkel probleem, maar helemaal alleen...


Probleem is ook een beetje dat er geen vast punt is waarop het mis gaat, het is niet zo dat ik "gered" ben als ik voorbij dat bankje of die steen ben. En win ik het 1 keer, dan begint het gedonder 10 meter verderop weer en hij wordt dan steeds gekker en gevaarlijker tot ik het gewoon niet meer trek. Het wordt hard minder met mijn lef door dit soort acties. Ik weet dat hij gewonnen heeft als ik 'm naar huis laat gaan, maar ik durf dan echt niet meer door, het is het me echt niet waard om te verongelukken, dan maar niet alleen naar buiten. (Thuis gaat hij overigens niet op stal, maar flink aan de bak dan ~~}> ) Afstappen en aan de hand meenemen een stuk werkt ook niet. Hij loopt zoet mee, staat braaf stil als ik er weer op klim en knalt omhoog als ik been geef...


Smurf, als je me te paard komt ophalen is 'ie hartstikke lief hoor Bind je wel een keukentrap achterop dan?

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:34

Citaat:
Smurf, als je me te paard komt ophalen is 'ie hartstikke lief hoor Bind je wel een keukentrap achterop dan?


als ik bij jou aan ben gekomen zijn Morries hoefjes helemaal afgesleten en moet ie eerst gereanimeerd worden, die hele dijk af..... over dat scherpe rooie asfalt van het fietspad (ja ik weet het dat mag niet, maar op de dijk zelf rijden is zelfmoord).....

Kom maar gewoon op Morrie rijden, van hem win je het zeker niet op kracht, je moet slimmer zijn dan hij Haha!
Als ik op de fiets meega, is ie zo mak als een lammetje overigens Clown