Lateraal (Telgang)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Athletic

Berichten: 20
Geregistreerd: 03-07-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Lateraal (Telgang)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 10:30

Vandaag ben ik voor het eerst aangemeld op het Bokt forum en ben dus nog wat onervaren.

Ik heb eerdere berichten gelezen over het probleem waar ook ik mee te maken heb. Hierbij wil ik graag ook mijn verhaal vertellen.

Mijn paard loopt hellaas ook zijn stap in telgang. Niet alleen wanneer ik er op zit en aanleuning vraag, maar hij doet het ook wanneer hij in de wei of paddock staat, of tijdens longeren. Ik ben zeker van mening dat dit met spanning te maken heeft. Tevens loopt hij gemakkelijk op de voorhand en is zijn achterhand traag. Dit probleem doet zich nu al twee jaar voor. Heb alles al geprobeerd, langzaam stappen, geen aanleuning vragen in stap, sneller stappen, overdruk.

Overgangen naar draf zijn uiteraard niet te maken, wanneer het eenmaal in de soep loopt gaat hij tevens lateraal draven.

Gelukkig zijn er enkele keren dat het wel goed gaat, alleen kan ik geen grip krijgen over het hoe, wat te doen en waarom. Het lijkt wel of het met zijn bui te maken heeft.

Momenteel laat ik zelf mijn hoofd ook even zakken en zie het even niet meer zitten. Het is een zeer chique paard met een heel goed karakter, maar ik kan er niets meer mee. Ik ben radeloos.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:43

mijn paard stapt ook lateraal, maar dat maakt niet zoveel uit, want het is een zwaar trekpaard waar ik verder geen dressuurplannen mee heb.

Ik ben er eens op gaan letten bij andere paarden en ik zie opvallend veel paarden en pony's lateraal stappen.

Ik heb er vorig winter een topic over geopend hier op Bokt, er kwamen allerlei tips, maar niets heeft geholpen.

Mijn paard kan wel gewoon aandraven vanuit stap, dat is geen probleem.

ik ben benieuwd wat voor tips er komen, misschien de gouden tip!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:44

Hoi, eerst maar welkom hier.

Heb je een mooi paard en kun je er niks mee. Wat je zegt van spanning klopt bijna altijd. Lateraal lopen komt door het vast houden in de rug en heup. het paard waggeld in stap van achteren. Op het moment dat het paadr zijn rug vast zet, kan hij die beweging niet meer maken waardoor hij lateraal word.

Het eerste wat ik zou doen hem talen na kijken door een osteopaat. Deze kijkt het hele skelet na en zet en maakt los wat nodig is. Een goeie is Hans Lenselink www.paardenosteopathie.org

Is hij na gekeken ga dan je paard goed aan de hulpen zetten en vraag omste beurt buiging in zijn lichaam. Dit kun je door hoofd opzij vragen zodat hij bijna niet meer lateraal kan lopen. Weet wel dat enkele stapjes hem veel meer moeite kost dat een half uur lang lateraal stappen.
Voor de rest veel los maak oefeningen, maar niet voordat de osteopaat geweest is. Anders heb je grote kans dat je hem overbelast. Tja dan ben je verder van huis.

Athletic

Berichten: 20
Geregistreerd: 03-07-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 11:15

Josien, Smurf,

Bedankt voor jullie welkom en reacties!

Ruim twee jaar geleden is mijn paard op zijn bekken geklapt. Sinds dien heb ik deze problemen. Echter zijn vorige eigenaresse vertelde mij dat hij met inrijden ook al telgang vertoonde. Dit is later wel over gegaan.

Anderhalf jaar geleden begon mijn paard zeer onregelmatig te lopen vanuit het bekken. Ik heb er destijds voor gekozen hem te laten behandelen door Eric Laarakker. Ik ben geen liefhebber van reguliere artsten. Hij is vijf keer behandeld en dit ging zeer goed. Van 200% onregelmatig werd hij weer voor 99% regelmatig. Ook geestelijk werd hij weer helemaal de oude! Ben het trainen na ruim een half jaar weer gaan oppakken en dit ging allemaal erg voorspoedig. Zijn telgang is echter nooit over gegaan.

Uiteraard rijdt ik hem omstebeurt in afwisselende buigingen, op volte en rechte stukken. Buiging d.m.v. zithulp. Juist dit blijkt veel spanning op te wekken in de stap. Het is een paard wat zich gemakkelijk spant en vast zet.

Ik zal mijn schouders er weer moeten onderzetten en doorgaan met de zoektocht naar de oplossing. Geduld is een schone zaak. In mijn achterhoofd wetende dat het heel moeilijk voor hem is. Hij kan er ook niets aan doen!

Josien bedankt voor je tips, ik ga er mee aan de slag!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 11:28

Met spanning kun je het hoofd wel opzij vragen, maar dan houd hij zijn rug nog steeds vast en blijft lateraal. Dus heel erg op ontspanning werken en kleine stukjes vragen en dan uitbouwen. Een uur lang trainen hierop is dus niet goed.

Ik weet niet wie Eric is, maar met Hans heb ik al bij meerdere paarden opmerkelijke resultaten bereikt. Hij is goed, maar ook zeer dier vriendelijk. Paarden die heel moeilijk zijn geen enkel probleem voor hem.

Succes verder en de moed niet opgeven. Tijd komt raad hé.

Athletic

Berichten: 20
Geregistreerd: 03-07-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-04 12:04


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 12:19

Dankjewel. Ga het even door lezen.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 20:20

Als een paard telgangt wil het ook nog wel eens helpen om hem iets schoudervoor te zetten.
Maar daar verdwijnt de spanning natuurlijk niet mee.

Weet je zeker dat hij lichamelijk helemaal in orde is ?

Athletic

Berichten: 20
Geregistreerd: 03-07-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 08:42

Zeker van lichamelijk in orde ben je nooit! Een klap op het bekken is niet mis, ik prijs ons gelukkig als hij lekker in zijn vel zit en 99% regelmatig is.

Gisteren heb ik besloten hem in iedergeval de komende week enkel te longeren. Veel stappen en hem de hemel in prijzen wanneer zijn stap zuiver is. Overdreven belonen zodat hij zeker wordt van zichzelf. Belonen voor zijn ontspanning. Ik gebruik hierbij een kaptoom en een dubbele longe. Even geen bit. Mede omdat mijn paard heel groot en super sterk is. Dat kun je niet opvangen op een bit. Dus de komende week even aan de longe, wanneer ik hiermee 200% resultaat heb geboekt kijk ik aan het einde van de week of we klaar zijn om er weer op te stappen. Is hij dat nog niet, gaan we gewoon verder met longeren. Hier zijn we (samen met een stalgenoot) gisteren mee begonnen en dit ging super goed!

Eind juli krijgen we een bezoek van Margriet Dudok van Heel, zij is natuur geneeskundige. Kijk op www.silverlinde.nl
Ik hoop dat zij een extra steuntje kan geven in de zoektocht naar een bevrijding van zijn spanningen.

Athletic

Berichten: 20
Geregistreerd: 03-07-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 08:45


germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 19:19

Elk paard heeft een zekere laterale aanleg. Je kunt dat laterale er ook per ongeluk intrainen, dus ongewild het aanleren.
Door zelf te veel met de hand te rijden kun je een paard ook helemaal in stap verprutsen. Belangrijk is met rijden dat je niet te veel met je handen rijdt, zeker niet in stap.
Je zou met balkjes kunnen gaan werken. Je moet dan goed weten waarj e mee bezig bent, dsu een instructeur is geen overbodige luxe.
Wat doet het paard met zijgangen? Is de stap tijdens het wijken beter of juist nog minder?

Athletic

Berichten: 20
Geregistreerd: 03-07-04
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-04 20:44

Bedankt voor je reactie!

Het in stap oefenen van zijgangen wil en kan ik alleen doen wanneer hij een goede ontspanning heeft. Wanneer zijn stap niet zuiver is doet hij zijn zijgangen en tevens wijken in telgang. Het oefenen van zijgangen, schouder voor/binnenwaarts staat eigenlijk op een laag pitje. Ik durf het eigenlijk niet goed omdat ik bang ben dat ik nog meer schade en spanning breng. Hij vind het uiterst moeilijk! Eigenlijk wordt hij er zelf ook heel onzeker en gespannen van. Na het lezen hier op Bokt, ben ik wel zekerder geworden dat ik toch door moet gaan met het rijden van schouder voor en wijken. Ik ga dit met heel veel geduld weer voorzichtig oppakken, en iedere pas die goed gaat prijs ik hem!

Over het algemeen start "onze" motor pas na een uur rijden. Dan is hij los en trekt hij zijn truckendoos open! Op die momenten sta ik versteld van wat hij allemaal in zijn (verborgen) mars heeft. Echter dan ben ik van mening dat hij zichzelf voorbij loopt. In die zin, dat ik bang ben om door te gaan omdat we al zo hard gewerkt hebben. Misschien is het helemaal niet erg om deze grens te overzetten. Ik ga mijn aandacht hier op vesten.

Uiteraard heb ik instructie. Wij rijden maandelijks bij Antoine de Bodt. Een keer in de maand instructie is zeker te weinig, dat weet ik. Ik ben alleen overtuigd van zijn instructie en helaas zijn hier weinig mensen mee eens.

Maar welke instructie ook, we weten allemaal de feiten (spanning, ongewild aanleren, aanleg etc.etc.) ik ben degene die het moet overwinnen. Ik moet hem rijden, de oplossing zoeken en de harmonie terugvinden.
Zelf ben ik van nature ook geen koelbloedig persoon. In mijn hoofd is het altijd druk en heb moeite met concentreren. Dit zijn helaas ook dingen die soms in de weg staan.

Het ontvangen van reacties hier op bokt geeft mij in iedergeval weer doorzettingsvermogen! Bedankt!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:13

Een uur om los te rijden? dat is wel veel. Rij je met losrijden veel voltes? Of slalom/slangenvoltes?
Dat van die zijgangen vroeg ik omdatj e paarden hebt die dan opeens wel zuiver zijn. En je hebt paarden die als een kameel zijwaarts gaan, oftewel, die telgangen dan nog erger. Spanning moet je niet opzoeken uiteraard, proberen om alles vanuit ontspanning te doen. Een gespannen paard zal eerder erger telgangen. En hoe is de beenzetting als je een wending om de voorhand rijdt? Dus halthouden, en dan in alle rust, voetje voor voetje de achterhand vorozichtig om de voorhand laten draaien? Dan moeten ze zichzelf meer bewust worden van hun beenzetting en je hebt zelf de controle over wanneer een been opgetild wordt (als het goed gaat).

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-04 21:47

Ik kan niet veel zeggen van Antoine de Bodt, maar wel dat hij heel duidelijk kan laten zien hoe het moet en hij kan het goed uitlegge. Daarom ben ik ook benieuwd wat hij tegen jouw gezegt heeft en hoe hij dit wil oplossen.

Bets

Berichten: 2807
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: LOON OP ZAND (SPRANG-CANARIA was het eerst)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 12:48

Ga inderdaad met dubbele longe longeren, je weet zelf wel dat je hem dan rechtgericht op een volte kan krijgen en dat je dan weer die ontspanning zult krijgen, als hij toch gaat verbeteren, kun je het bit er weer erin hangen en weer longeren met dubbele longe.
Als je erop gaat probeer zoveel mogelijk van die voorkant af te blijven, hij moet het zelf uitzoeken en op zijn eigen benen lopen. Maar dan moet de drang in orde zijn. Maar ik hoef je dit niet te vertellen, dat zul je inmiddels zelf wel weten. Je moet wel in zelf blijven geloven , je kunt het echt wel, probeer zelf niet teveel te twijfelen, anders bel je me maar. Misschien kan ik je dan helpen als je bezig bent. Succes OK dan!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 13:41

Vraagje over dat lateraal stappen:
Wordt de stap dan ook een 2 staps gang. Dus dat 2 benen tegelijk gaan? Want dan is het toch pas lateraal?

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 15:42

bij Morrie gaan links voor en links achter vrijwel tegelijk naar voren en natuurlijk dan rechtsvoor en rechtsachter, zowel onbelast als belast en ook in tuig. Hij heeft geen moeite met aandraven.

Ik blijf ook zoveel mogelijk van de voorkant af en probeer hem scherp voor het been van achter naar voren te rijden,wat niet meevalt, want hij is nogal flegmatiek.

Wat ook helpt is kleine voltes stappen, dan moet ie goed wegstappen, anders valt ie om.

Als ik een paard voorbij zie stappen, kijk ik altijd naar de beenzetting en ik zie verbazingwekkend veel paarden lateraal of vrijwel lateraal stappen de laatste tijd