Met sporen rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:16

Ik ben het met lacuna eens, maar ik vraag me af hoe sporen je hulpen verfijnen, in mijn ogen maken ze alleen de beweging met je been onzichtbaar en niet de hulp zachter...

Wie kan het mij uitleggen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:23

is ook niet zachter
Alleen minder zichtbaar (als je het goed doet) en dat is mooier.

verder hoef je minder hulp te geven, wat dan verwarring met de veel verschillende en snel opvolgende oefeningen uitsluit
wat dan voor het paard wel weer prettiger is.

verder ben ik van mening dat je bv je Z proef moet kunnen rijden voor een voldoende zonder spoor.
En voor de extra nette afwerking een spoor kunt gebruiken.

zelf rij ik dan ook vaak zonder sporen omdat ik zeker wil weten dat ik niet perongeluk toch meer/vaker met mijn spoor doe, dan ik denk.
dus extra controle
en ik heb op concours dan net wat extra's als hij denkt dat een bloembak of jury hokje eng is Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:29

Okee, dat is in 1 keer duidelijkheid!

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:34

runningkawa schreef:
is ook niet zachter
Alleen minder zichtbaar (als je het goed doet) en dat is mooier.

verder hoef je minder hulp te geven, wat dan verwarring met de veel verschillende en snel opvolgende oefeningen uitsluit
wat dan voor het paard wel weer prettiger is.

verder ben ik van mening dat je bv je Z proef moet kunnen rijden voor een voldoende zonder spoor.
En voor de extra nette afwerking een spoor kunt gebruiken.


Dat bedoelde ik nou eigenlijk ook, hoor!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:38

oke, begrijpen we elkaar weer Lachen
Lastig dat i-net ook, waar je geen stem en gezichtsuitdrukkingen hebt Lachen

I_love_noor
Berichten: 663
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Noord-Holland, Nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:44

ja dat is waar!!! Ik kan het ook niet zo geweldig uitleggen.......

Spikkel

Berichten: 4030
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:46

Ik heb sinds vorig jaar nog nooit echt vaak met sporen gereden. Maar toen met Ruano waren sporen écht wel nodig. Eerst altijd met zweepje gereden , maar toen reed ik eens met sporen om te testen en hier reageerde hij dus veel beter op ! Nu rijd ik dus altijd met sporen op hem , maar gewoon kleine knopjes. Het is helemaal niet zielig als je weet hoe je ze moet gebruiken dat je dus niet heel de tijd met je sporen erin zit te porren ! Maar als een pony/paard actief is vind ik sporen dus totaal overbodig , maar als je pony/paard aan de luie kant is vind ik het wel handig !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:53

en daar zijn ze dus net niet voor Lachen
Als ze lui zijn moet jij consequent zijn in het gebruik van je kuit samen met de zweep
dan heb je geen spoortje nodig om hem voorwaarst te krijgen
Kost wel wat zelfdisipline en is idd minder handig
Maar dan blijft hij wel reageren en stompt hij niet af (waar je nu wel risico voor loopt)

Nizpie95

Berichten: 236
Geregistreerd: 08-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 18:55

ik rijd zelf maar 1 a 2 keer in de week met sporen met prive les en normale les en als ik wedstrijden rijd , het liefst rijd ik zonder maar ik ben het verplicht omdat ik de m2 rijd.
af en toe zijn sporen wel makkelijk , als je paard/pony niet goed reageert op je kuithulp dat je hem net iets meer erbij ken krijgen door middel van zachtjes je spoor te laten voelen.(neestal erg handig bij zijwaarts en andere oefeningen)

voor de rest rijd ik mijn pony zonder sporen ,omdat hij zo ook moet luisteren en ik het voor het voorwaartse niet hoeft te doen.

xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:53

runningkawa schreef:
en daar zijn ze dus net niet voor Lachen
Als ze lui zijn moet jij consequent zijn in het gebruik van je kuit samen met de zweep
dan heb je geen spoortje nodig om hem voorwaarst te krijgen
Kost wel wat zelfdisipline en is idd minder handig
Maar dan blijft hij wel reageren en stompt hij niet af (waar je nu wel risico voor loopt)


idem daarom ben ik er ook mee gekapt merkte dat ik er meer meer verpeste dan goed mee deed over een tijdje krijg je hem niet meer voorwaarts zonder spoor... ben nu opnieuw alles met gewoon het been aan het rijdenl... begin is moeilijk maar je krijgt er je beloning voor Haha!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-04 21:55

en je hebt geleerd dat sporen niet het gaspedaal zijn Haha!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 11:59

Als je met sopren rijdt om dat je paard niet aan het been is maar je je probleem alleen maar groter.
Mesen die niet weten wanneer ze been geven en waarom kunnen een paard makkelijk flauw aan het been krijgen.

Denk maar na: Als ik naast je sta en ik duw zacht tegen je, zal je willen bewegen om van het geduw af te komen.. Als je beweegt en ik houd niet op met duwen (dus de druk) gaat niet weg dan zal je reactie om van de druk weg te wilen minder worden omdat het niet zinnig is. Dit gebeurt als mense teveel blijven drijven of niet met een stil been rijden. Een paard krijgt wel hulpen maar geen "rust" bij de goede reactie.
Als ik je dan ga prikken i.p.v. duwen wil je in eerste instantie wel weer reageren dat is nieuw en het voelt niet prettig.. maar als ook dat prikken niet ophoud na jou recatie krijg je weer hetzelfde. Tot dat je dus met sporen en een zweep op een stakend paard komt te zitten omdat het dier de hulpen niet meer kan begrijpen.

Ik zelf vind het een crime om met een zweep te rijden dus ik rijd wel veel met sporen. Door bewust alleen te "prikken" bij onvoldoende reactie op de kuitdruk of voor extra duidelijkheid bij bijvoorbeeld zijgangen voor kom ik dat ik meer of hard moet drijven en blijft mijn paard fijn aan het been en het ziet er rustiger uit.
Hij leert dat als hij op kuitdruk niet reageert dat er een prikje volgt, Als hij goed op kuitdruk reageert moet je dan ook op kunnen houden met drijven en je been mooi te ontspannen. Eigenlijk het zelfde als een tikje achter je kuit met een zweepje om je paard alert te maken.

Dus ik vind het fijn om met een spoortje te rijden maar ik ben me erg bewust van wanneer ik het gebruik. Een spoor dient niet om je paard voorwaarts of op meer tempo te krijgen.
(verder eens met RK)

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 20:57

Riant schreef:
Als je met sopren rijdt om dat je paard niet aan het been is maar je je probleem alleen maar groter.
Mesen die niet weten wanneer ze been geven en waarom kunnen een paard makkelijk flauw aan het been krijgen.

Denk maar na: Als ik naast je sta en ik duw zacht tegen je, zal je willen bewegen om van het geduw af te komen.. Als je beweegt en ik houd niet op met duwen (dus de druk) gaat niet weg dan zal je reactie om van de druk weg te wilen minder worden omdat het niet zinnig is. Dit gebeurt als mense teveel blijven drijven of niet met een stil been rijden. Een paard krijgt wel hulpen maar geen "rust" bij de goede reactie.
Als ik je dan ga prikken i.p.v. duwen wil je in eerste instantie wel weer reageren dat is nieuw en het voelt niet prettig.. maar als ook dat prikken niet ophoud na jou recatie krijg je weer hetzelfde. Tot dat je dus met sporen en een zweep op een stakend paard komt te zitten omdat het dier de hulpen niet meer kan begrijpen.



Dat zie ik dus juist veel gebeuren bij ruiters die zonder sporen rijden.
Hun paard loopt niet door, dus geven ze been, maar daar reageert hij nouwelijks op, dus geven ze nog eens been, en nog eens, en nog eens, totdat ze met van die wiebelvoetjes rijden.

Ik rijd zelf altijd alle paarden met sporen (nu zal ik wel half bokt over me heen krijgen Haha! ), om mijn hulpen te verfijnen en om snellere reactie te krijgen. Ik geef liever 1 prik met mijn spoor, dan twee keer hard te moeten schoppen. Als ik alle paarden zonder sporen zou moeten rijden, denk ik dat ik na een week total-loss ben!
Ook denk ik dat het met het springen vaak nodig is, omdat de paarden toch snel spoken in de hindernissen zien.

Maar ik ben het met iedereen eens, dat als een ruiter zijn benen niet stil kan houden, hij ook geen sporen aan mag hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 21:09

Maar die ruiters die jij nu opnoemt
Citaat:
Dat zie ik dus juist veel gebeuren bij ruiters die zonder sporen rijden.
Hun paard loopt niet door, dus geven ze been, maar daar reageert hij nouwelijks op, dus geven ze nog eens been, en nog eens, en nog eens, totdat ze met van die wiebelvoetjes rijden.

doen dat ook gewoon met sporen zo

Jij bent consequent met je spoor, reactie GVD Haha!
Dat soort ruiters niet
die krijgen hun paard nog maar amper in stap zonder spoor, niet in galop zonder spoor en dan hebben we het niet over verruimen in sec werk tussen sprongen
dan hebben we het niet over de sloot die bijt enz Lachen
Maar gewoon een simpel overgangetje

"aukje"

Berichten: 82
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: ehv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:09

runningkawa schreef:
en daar zijn ze dus net niet voor Lachen
Als ze lui zijn moet jij consequent zijn in het gebruik van je kuit samen met de zweep
dan heb je geen spoortje nodig om hem voorwaarst te krijgen
Kost wel wat zelfdisipline en is idd minder handig
Maar dan blijft hij wel reageren en stompt hij niet af (waar je nu wel risico voor loopt)


en als ze nou lui zijn en ze reageren ook niet op de zweep? Scheve mond dat is bij mij t geval en ik rijdt nu ook een tijdje met spore.. ik weet dat t niet geweldig is.. maar ik denk dat t nie anders kan.. ik heb een half jaar zonder spore... consequent gereden(op mn been en als ie niet reageerde meteen zweep) maar r was geen verandering in gekome.. zwaar irri.. mss ligt het er ook aan omdat het een fries is en hij is met spore ingerede.. maar als iemand nog tips heeft om hem weer aan de been te krijgen.. ik sta er open voor.. Tong uitsteken

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 23:59

ik gebruik geen sporen, maar op de manege moet ik soms sporen omdoen van m'n instructeur, maar dat is zelden, dan rij ik op Joy ofzo, is echt ongelooflijk sloom (er rijden altijd beginners op, en als ik erop moet, moet ik em flink aan het werk zetten) en dan heb ik de sporen om, zodat ik em even goed kan laten doorrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:57

"aukje" schreef:
en als ze nou lui zijn en ze reageren ook niet op de zweep? Scheve mond dat is bij mij t geval en ik rijdt nu ook een tijdje met spore.. ik weet dat t niet geweldig is.. maar ik denk dat t nie anders kan.. ik heb een half jaar zonder spore... consequent gereden(op mn been en als ie niet reageerde meteen zweep) maar r was geen verandering in gekome.. zwaar irri.. mss ligt het er ook aan omdat het een fries is en hij is met spore ingerede.. maar als iemand nog tips heeft om hem weer aan de been te krijgen.. ik sta er open voor.. Tong uitsteken

Moet ff een berichtje van QQQQ op zoeken
die verteld daar heel keurig hoe je dat dat doet met zweep dove paarden.
Hij geeft dan niet direct een tik, mar laat eerst het zwiepen van zweep horen, waar de meeste wel bang van zijn.

verder wil een echt optater ook wel eens helpen
net als de hele tijd drijven waar een paard dood op word
is dat met zweep gebruik idem dito
als je maar om de haverklap wat zit te tikken, zul je daar ook geen reactie meer op krijgen.

Dus ook bij zweep gebruik moet je consequent maar eerlijk zijn.

En aan consequentie gebrek, lijden helaas veel ruiters en gaat daardoor ook vaak wat mis.

"aukje"

Berichten: 82
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: ehv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:08

wat is een optater? of ben ik nu wel heel erg dom? Tong uitsteken enne ik zit ook niet maar wat te tikke.. mss bedoel je dat ook niet hoor maar ff voor de duidelijkheid Tong uitsteken
maar t zou wel handig zijn als zo'n optater zou helpe..
enne waar staat dat berichtje? kun je da ff zegge Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:10

optarer= een echt flinke mep, kijken of het helpt.

Maar ik bedoelde dat tikken ook niet voor jou perse
reageer vaak vrij algemeen op berichtjes Lachen

En de zoekfunctie zit rechts boven in

"aukje"

Berichten: 82
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: ehv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:12

hoe heet da bericht? :S

"aukje"

Berichten: 82
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: ehv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:24

haha owkeej zal ff kijke Lachen
tnx Lachen

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:07

dat is mishandling RK Haha!

en dat mag alleen maar als je je zadel, het gebit, zijn rug, en zezelf goed heb nagekeken.. en er zeker van bent dat je paard geen psychische problemen heeft... Tong uitsteken

maar je hebt natuurlijk wel gelijk.. Beter één flinke daaiakker (dat ook een mep) dan continue dat getik met die die zweep, het lijkt zielig om een keer harder te slaan .. maar pesten met onophoudelijk gepets vind ik erger..

door veel te veel drijven doof voor het been .. daarna doof voor het spoor.. als je pecht hebt doof voor de zweep om hetzelfde principe.. en zo krijgt men vreemd genoeg stakende paarden .. waar bij niks lijkt te helpen.

Wat ook nog weleens wordt vergeten, is je paard te belonen bij een goede ractie, vaak blijven mensen maar porren en prikken en even dat klopje met de binnen hand, even door die manen, of een vriendelijk geluid is er niet bij..