Wanneer beginnen springen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 09:53

Kijk, los laten springen kan nooit kwaad, mits je geen muur van 2 meter neerzet... Balkjes draven is ook geen probleem als je je paard netjes rond kan sturen in draf.

Met springen kún je wel snel beginnen (gewoon, ook niet te hoog, gebruik je verstand), maar ik zou ermee wachten totdat je de galop netjes rustig en in balans en enigszins gedragen en gesloten hebt (daarmee bedoel ik: wat je kunt verwachten voor een jong paard).
Je kunt wel meteen gaan springen, maar als je geen afstanden kúnt rijden omdat het stuur / gas / rem nog niet bevestigd is, heb je kans dat je het paard midden in de sprong parkeert en dat is niet echt bevordelijk voor het vertrouwen...
Dus: krijg de galop eerst netjes, dan kun je een een sprongetje maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:46

ponyjongen schreef:
Ik had het niet over TOP sport paarden......
En trouwens, jullie zijn erg goed in: "Jump into conclusions...."
Maar heb vooral je eigen mening, die heb ik ook.

geloof dat je ff wat langer op bokt moet zijn om dit te zeggen
Want geloof dat vele samen met mij je nu hard uitlachen
als je die zin samen aan mijn naam verbind *LOL*

Maar nogmaals waar zijn de cijfers?
want gemiddelde van 7 klopt idd, maar wel met alle paarden daarbij geteld, niet alleen met sport paarden

trouwens mijn paard is 12
leeft nog steeds
en liep als 4 jarige B, als 5 jarige M
en het is dat ik niet hoger durfde anders als 6 jarige Z Lachen

Zoals alle paarden die ik zadelmak heb gemaakt met de 4 B/L sprongen en van diegene die in de buurt zijn verkocht, leven ze nog steeds Lachen

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:50

Denk je dat springruiters elke dag over 1.50 vliegen ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 10:57

Ik denk dat dat idd gedacht word
elke dag springen, liefst boven in de staander of zo Verward

Dat er gewoon het meeste dressuur geoefend word en dat springen meestal wat gymnastiek oefeningen zijn en wat behendigheids sprongetjes zodat je ze leert sluiten en verruimen, daar word niet aan gedacht.
Maar dat komt omdat er geschreeuwt word zonder te weten waar men over praat.

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:04

@ Ponyjongen: Ken jij toevallig For Pleasure van Marcus Ehning? Die is 18 jaar en loopt nog steeds Grote Prijzen. En hij wint ze ook!!!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:05

Zo hebben de Whitackers ook paarden van 18 of 19 op het hoogste niveau gehad.

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:05

Cijfers komen gewoon uit de bladen.... Ik heb het onthouden omdat ik het zo opmerkelijk vond!!!!!!!!
Misschien kunnen jullie die beter ook lezen voordat je het gelijk op je eigen paard gaat betrekken......
Geweldig toch als jullie eigen paarden het goed doen..... Houden zo, zou ik zeggen. Helaas zie ik te vaak ook om mij heen dat het niet goed gaat en dat komt vooral door onkunde. Over het algemeen weten de echte paardenmensen wel waar ze mee bezig zijn, maar de mensen met paarden niet!
En idd echte sporters oefenen vooral dressuur met hun paard en techniek over lage sprongetjes. Als iedereen dat nou deed.....

Affijn, als ik (weer) een jong paard zou hebben zou ik wachten met hoge sprongen en hele parcoursen tot hij wat ouder dan piepjong is. En dat is voor mij 6/7 jaar, afhankelijk van het paard. Daar ging de discussie aanvankelijk over, dus laten we het daar maar bij houden. Pling

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:07

Annemieke, zie net je berichtje, dat zijn ECHTE PAARDENMENSEN, en ja, natuurlijk ken ik die!!

ponyjongen
Berichten: 110
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:08

En supergoed dat ze hun paard zo lang fit gehouden hebben, echt heel gaaf!

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:17

Ik rijd nog 2 wedstrijden in de B en daarna ga ik naar de L met mijn 23-jarige pony die vanaf haar 3e springt. Nog meer bewijs nodig? Of is dit een uitondering? :p Met mijn vorige pony (3 jaar) sprong ik ook rustig 50 cm, maar niet hoger omdat e dan weigerde. En toen was ik nog op en top dressuurmuts Schijnheilig

Kitty

Berichten: 7701
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:21

ponyjongen schreef:
Cijfers komen gewoon uit de bladen.... Ik heb het onthouden omdat ik het zo opmerkelijk vond!!!!!!!!


Ik denk dat een meerderheid hier op bokt ook de paardenbladen leest. Denk hierbij aan Paard en Sport, Bit, In de Strengen, Hoefslag...

Ik heb zelf inderdaad wel eens gelezen dat de gemiddelde leeftijd van paarden zeven jaar is, maar daarin worden alle paarden meegenomen dus ook de slachtpaarden.
Lijkt me ook sterk dat de gemiddelde leeftijd van alle paarden zeven is en dan van alleen de sportpaarden ook zeven. Verward

Bij zulke uitspraken lijkt me een bronvermelding wel nuttig zodat we zelf eventueel na kunnen lezen waar deze beweringen vandaan komen.

Misschien toch eerst maar eens wat verder kijken dan je neus lang is voordat je mensen van onkundigheid gaat beschuldigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:34

Citaat:
Ik heb zelf inderdaad wel eens gelezen dat de gemiddelde leeftijd van paarden zeven jaar is, maar daarin worden alle paarden meegenomen dus ook de slachtpaarden.

Dat heb ik ook gelezen en ook altijd onthouden.
maar cijfers van alleen sportpaarden (en dan ook nog alleen springers waar het hier omgaat) heb ik nog nooit gezien.
Dus zou ook graag een bron willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:36

Loezjuh schreef:
Ik rijd nog 2 wedstrijden in de B en daarna ga ik naar de L met mijn 23-jarige pony die vanaf haar 3e springt. Nog meer bewijs nodig? Of is dit een uitondering? :p Met mijn vorige pony (3 jaar) sprong ik ook rustig 50 cm, maar niet hoger omdat e dan weigerde. En toen was ik nog op en top dressuurmuts Schijnheilig

kende een paard wat op 32 jarige leeftij is overleden
Liep met zijn 4e parcoursen
heeft veel ruiters naar het Z springen geholpen.
heeft eens hoogte sprong wedstrijd met 2.10m gewonnen
op zijn 23e liep hij zijn laatste m parcours en was 2x foutloos en 3e
daarna heeft hij met diverse beginners nog b parcoursen gesprongen.

En is fit en rad geweest tot bijna de laatste dag

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 15:51

Ach ponyjongen, doe toch niet zo flauw. Alsof iedereen hier zijn 3-jarige paard over een hindernis van 1.40 heen schopt...

Gemiddelde leeftijd van 7 jaar is vast geen onzin, maar daar zitten ook de vrachtwagens vol met 1-jarigen bij die naar alle richtingen van Europa worden gebracht...

Waarom zou je met een jong paard dat netjes aan de hulpen staat in niet gewoon een sprongetje kunnen zeilen?

En ik mag toch zeggen wat ik ervan vind, net als jij? En jij gaat ervan uit dat iedereen hier een 'mens met een paard' is, jij scheert iedereen hier over 1 kam. En iedereen die zegt dat je best met een jong paard een sprongetje kunt maken, daar zeg jij van: je bent een mens met een paard en je bent slecht voor je paard want je bezorgt hem blessures. Onzin, misschien gaan wij ook wel verstandig met onze paarden om? Tuurlijk, er zitten ook rotte appels tussen, vast ook hier op bokt. Maar om iedereen nou te beschuldigen als dierenmishandelaar, vind ik een beetje overdreven

Een paard is niet van glas, hoor!! Alsof een paard doodgaat van een sprongetje... En alsof de sporters / professionals alleen paardenmensen zijn. Ook de 'amateurs' kunnen er ook verstand van hebben (en volgens mij is Runningkawa zo iemand die er redelijk kijk op heeft)

Weet je, een paard is helemaal niet gebouwd om een mens te dragen, misschien moet paardrijden maar helemaal verboden worden.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 16:36

Ik denk dat de conclussie van dit alles is dat niet spring mensen, zoals ik en ik denk ponyjongen ook wachten tot hun paard 6 is. Mensen die echt verder willen in de springsport beginnen vroeger. Denk dat we daar een grens kunnen trekken. Iedereen moet voor zich zelf bekijken wat hij denkt dat zijn paard wel of niet aan kan.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:07

Er is echt geen gezond paard van een jaar of vier dat slechter wordt van een kruisje van 60 cm te springen. Alles met mate en voor veiligheid vertrouwen en controle.. De paarden die met 6 jaar Z dresuur lopen zijn niet beter af dan springpaarden die op 5 jaar in het M springen.

Springen gaat niet om hoe hoog!! Eerst een goede dressuurmatige basis opzetten. Dan op een sprongetje van 60/80 cm kan je met een paard een hoop oefenen en leren als je dat echt goed onder de knie hebt kan je het ook op het hogere werk.
Een basis voor springen kan gemakkelijk op jonge leeftijd. Als je een vierjarige over 1.40 heenjaagt ben je IMO niet helemaal gezond maar huppetjes gymastiekjes en balkjes daar worden ze alleen maar beter van (en dit kan ook voor dressuurpaarden gelden). Het sleutelwoord is met mate, je moet het niet iedere dag doen maat 1 (of 2) keer per week wat balkjes en huppeltjes moet een gezonde vierjarige gewoon kunnen.

Springpaarden bij GP wedstrijden zijn toch ook allemaal tussen 9 en 15 jaar. Was Bonfire niet 18 toen hij de olympische spelen won??

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:20

schoentje schreef:
ze ponyjongetje, je moet niet overdrijven hè!
waar haal je, je gegevens vandaan?
op concours lopen er ganoeg oudere paarden rond.

de meeste mensen die met een vierjarige beginnen te springen, doen het gewoon rustigaan. ik ken genoeg paarden, die al vierjarige zijn begonnen, en ook oud zijn geworden in de sport...


Het klopt wat ze zegt hoor! vraag het maar eens na bij iemand uit je buurt als je het niet geloofd..Springen is een inspanning voor het hele paardenlijf, als je daarmee begint als het ebessie nog niet is uitgegroeid is dat een hele klap voor die nog flexibele botten..en of je dat je paard aan wilt doen..dan is het maar de vraag of je wel een paardenliefhebber bent of dat je alleen voor de 'show'met je 3 jarige rijdt...zucht.

Olevalover

Berichten: 1726
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:22

ponyjongen schreef:
Cijfers komen gewoon uit de bladen.... Ik heb het onthouden omdat ik het zo opmerkelijk vond!!!!!!!!
Misschien kunnen jullie die beter ook lezen voordat je het gelijk op je eigen paard gaat betrekken......
Geweldig toch als jullie eigen paarden het goed doen..... Houden zo, zou ik zeggen. Helaas zie ik te vaak ook om mij heen dat het niet goed gaat en dat komt vooral door onkunde. Over het algemeen weten de echte paardenmensen wel waar ze mee bezig zijn, maar de mensen met paarden niet!
En idd echte sporters oefenen vooral dressuur met hun paard en techniek over lage sprongetjes. Als iedereen dat nou deed.....

Affijn, als ik (weer) een jong paard zou hebben zou ik wachten met hoge sprongen en hele parcoursen tot hij wat ouder dan piepjong is. En dat is voor mij 6/7 jaar, afhankelijk van het paard. Daar ging de discussie aanvankelijk over, dus laten we het daar maar bij houden. Pling



Ik had het niet beter kunen zeggen Haha!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:23

ponyjongen schreef:
Ik had het niet over TOP sport paarden......
En trouwens, jullie zijn erg goed in: "Jump into conclusions...."
Maar heb vooral je eigen mening, die heb ik ook.


dus volgens jou lopen er in de basis maar heel weinig oudere paarden?

ik denk dat het gemiddelde op basis wedstrijden zelffs hoger ligt als 7 jaar!

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:26

een Fjord op de manege is 3 jaar, en springt nu al 30 cm, maar eerst natuurlijk heel veel balkjes lopen enz.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:27

Wanna klets wordt hier verkocht zeg!!! Er lopen juist veel oudere paarden in de sport en zat die als 4 jarige L sprongen en daar niks van geleden hebben hoor! Hoe denk je dat anders de toppers van rond de 8/10 jaar er gekomen zijn??? En Milton was dacht ikt och wel erg oud.....

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 18:31

Olevalover schreef:
Het klopt wat ze zegt hoor! vraag het maar eens na bij iemand uit je buurt als je het niet geloofd..Springen is een inspanning voor het hele paardenlijf, als je daarmee begint als het ebessie nog niet is uitgegroeid is dat een hele klap voor die nog flexibele botten..en of je dat je paard aan wilt doen..dan is het maar de vraag of je wel een paardenliefhebber bent of dat je alleen voor de 'show'met je 3 jarige rijdt...zucht.


Ik hoef dat niet na te vragen in de buurt.
Zoals er al vaak gezegt is hier door verschillende mensen (ook uit mijn buurt Lachen ) we springen die paarden niet hoog en ook niet vaak.

Ik ken meer paarden die vroeg begonnen zijn en oud geworden zijn, dan paarden die om die rede vroeg gestorven of geblesserd zijn.
En geloof me, ik ken genoeg sportpaarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 19:05

Nogmaals denk ik dat hier vele denken dat springpaarden elke dag over 140 moeten.
Dat is niet zo!
Dressuur is ook voor een springpaard het belangrijkste
dat word dan ook het meeste gedaan.
Ook oefeningen met 2 balken op de grond
oefeningen met kleine sprongetjes.
want als je technisch de kleine dingen netjes kunt springen, kun je het grote werk ook.
Veel ruiters die alleen op concours wat hoger gaan.

daarbij blijft het belangrijkste goede begeleiding.
en dan kom je er ook achter dat springen niet gaat over hoeveel mogelijk hindernissen met flinke hoogte kan ik dagelijks overwinnen Lachen

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 20:06

orionneke schreef:
Wanna klets wordt hier verkocht zeg!!!


verkocht......, je krijgt het zelfs gratis en voor niets Haha!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 22:50

Ken ook een paard wat thuis helemaal geen dressuur mee gereden wordt maar wel Z met 30 winstpunten loopt op zijn 7e jaar. Volgende week ZZ trouwens want hij moet ook nog naar de paardendagen. Die mafkees loopt gewoon 5x per week aan de lange lijnen als een tuigpaard omdat er geen dressuur mee te rijden is en 1x per week trainen ze wat op het springen onder de man. Zodra er hindernissen staan is ie pas te rijden, zonder hindernissen is het een rodeopaard.

Springen is een leuke afwisseling voor elk paard. Over oudjes gesproken: Tees Hannauer liep op zijn 21e nog grote prijzen. Overal waar te voor staat is niet goed (behalve tevreden) maar een keer per week springen over hindernissen lager dan een meter worden ze echt niet minder van. Alleen maar beter.