Pessoa teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, Belgiƫ

Pessoa teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 08:30

Hoi iedereen,

Ik heb deze week een pessoa teugel gekregen. Ik wou daar al lang mee werken omdat mijn paard totaal geen evenwicht heeft. Ze is 1m76 groot en enorm lang. Zoals je veel hoort, heb ik dus ook problemen met een groot paard en evenwicht. Ze is 9 jaar, dus het wordt tijd dat ze eens leert op haar eigen benen lopen ipv te hangen op mijn teugels. Nu had ik gehoord dat de pessoa teugel de ideale oplossing is.

Ik heb een paar van de vorige topics over pessoa teugel al gelezen. Maar ik zit met de vraag wat is de ideale lengte. Ik denk dat het bontje in de bilspleet goed hangt. En ze vertelde mij da het andere touwtje niet te strak mag hangen want dat ze dan wegkruipen en niet meer werken met hun rug. Maar het mag ook niet te los hangen want dan heeft het geen nut. Ze is stilaan aan het wennen aan het bontje. Kan iemand mij verder helpen met de lengte?

Alvast bedankt

marn
Berichten: 1066
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:56

Ik zie altijd of de lengte goed is aan de volgende dingen:
Het bondje mag niet te hoog hangen (want dan werkt het niet) maar zeker niet te laag (dan is het ook heel vervelend voor het paard om goed te bewegen).. ja hoe leg je dat nou uit, hij moet ertussen in zitten.. Maar als je even wat aanklooit dan zie je vanzelf wat het beste ligt.
De touwen moeten zo ingesteld zijn dat het hoofd niet achter de loodlijn word getrokken, je mag dus niet de touwen te strak, want het is al zwaar voor het paard met passoa te lopen (zeker in de lage standen), dus het kan beter iets te los dan te strak zitten! Je paard moet de ruimte hebben om ontspannen in de goeie houding te lopen met zijn hoofd. Hij leert nu ook beter op zijn eigen benen te staan. In het begin doe ik ze altijd iets losser, en dan pas begin ik met stelling en wat strakker.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-04 12:27

Bedankt Marn, ik raak hier alvast wat verder mee.