help! mijn verzorgpony wil niet langs t hek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

help! mijn verzorgpony wil niet langs t hek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 17:10

hoi,
mijn verzorgpony heeft een tijdje stil gestaan, en daarna ben ik weer begonnen om haar beweging te geven, ze bokte al waneer ze iets sneller moest draven. Nu na meer dan een half jaar heb ik haar zover gekregen dat ze al galopeerd zonder te bokken, maar dan waneer we langs de ingang komen, probeer ik haar erlangs te sturen, maar dat lukt dan niet omdat ze in een x recht door loopt, zodat ze net voor dat hek stil staat, weet iemand een oplossing om dat te verhelpen, Verward dat ze er gewoon lags gaat??? K heb ook al eens de zweep gepakt, maar dan begint ze te bokken Boos!

groetjes Deborah


DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 17:49

niemand een idee???

Bloomy

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:23

mijn piny doet hetzelfde, staat ook een topic over open. gewoon veel oefenen en niet opgeven.. das iig wat ik nu aan het doen ben

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 19:12

owkey, thnx! k probeer t ook altijd wanneer ik er weer ben, tis alleen gelukt toen m'n vriendin er op ging zitten, maar die deed t een beetje hardhandig.:@

Bloomy

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 19:21

jah dt raden mensen mij ook aan maar ik hou daar eigenlijk niet zo van.. en bij mijne werkt het meestal ook averechts whahah maar suc6 er nog mee!

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 20:23

Bloomy schreef:
jah dt raden mensen mij ook aan maar ik hou daar eigenlijk niet zo van.. en bij mijne werkt het meestal ook averechts whahah maar suc6 er nog mee!

ik houd daar dus ook niet van, maar ze heeft M gelopen, en daar kon ze natuurlijk ook niet ineens bij de uitgang gaan stoppen. , maar als ze dan weer bij dat hek stop, dan stap ik af, en laat haar nog een rondje aan de longeerlijn galoperen, en dat gaat dan eigelijk de rest van het uur door Schijnheilig maar als ik merk dat ze moe begint te worden, dan stop ik ermee, anders lukt t tog niet, dan wil ze niet eens meer galoperen.

Bloomy

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 21:43

jah ik ga ook vaak ff longeren in de hoop dt het beter gaat, soms werkt het, soms niet.. het vervelende is dt je eigenlijk door moet gaan tot ze het doet omdat ze andrs 'gewonnen' heeft. Alleen gister heb ik dr anderhalf uur gereden en ik was nog steeds niet veel verder, maar ik kan er moeilijk 3 uur op blijven zitten..

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-06-04 21:59

ja, dat is ook wel zo, maarja, zoals je zelf al zegt, je kunt moeilijk 3 uur door blijven gaan, hoe oud is jouw pony, en wat voor ras is het?

Bloomy

Berichten: 32
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 23:11

ze is 12, al beetje oud om nog zulke streken uit te halen dus.. Scheve mond maar ik rijd dr nog maar een jaartje (ik lease dr) en het meisje waar ze van is heeft dr geloof ik iets van 3 jaar. Ik weet eigenlijk niet wat voor ras het is.. haha moet ik maar eens gaan vragen Tong uitsteken ze heeft wel papieren dus het is makkelijk op te zoeken. Ze is wel stevig gebouwd en aardig sterk, niet egt een dresuur pony maar ze kan het wel als ze meewerkt maar geen M pony Knipoog, ze springt liever maar het is egt een eigenwijze tante, en dt ze dan zo sterk is gaat niet egt goed samen

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:13

Dit is gewoon geklier van haar, je moet haar gewoon goed aanpakken(nee, dat is niet zielig, het is heel simpel, hij is niet lief dus jij ook niet). Dus gewoon zweep erbij en als hij het een keertje doet dan gelijk een tik geven. En ik zal je verzekeren hij doet het nooit weer.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 08:15

En asl ze begint te bokken moet je haar gewoon nog ene tik geven en heel boos op haar worden, is ze nou helemaal gek geworden!! Ze neemt gewoon een loopje met je.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 11:59

Bloomy schreef:
ze is 12, al beetje oud om nog zulke streken uit te halen dus.. Scheve mond maar ik rijd dr nog maar een jaartje (ik lease dr) en het meisje waar ze van is heeft dr geloof ik iets van 3 jaar. Ik weet eigenlijk niet wat voor ras het is.. haha moet ik maar eens gaan vragen Tong uitsteken ze heeft wel papieren dus het is makkelijk op te zoeken. Ze is wel stevig gebouwd en aardig sterk, niet egt een dresuur pony maar ze kan het wel als ze meewerkt maar geen M pony Knipoog, ze springt liever maar het is egt een eigenwijze tante, en dt ze dan zo sterk is gaat niet egt goed samen

ow, Saartje is al 18 Bloos en ik rijd d'r pas iets meer dan een half jaartje Bloos maar Saartje is egt koppig, want dan stuur ik d'r naar de andere kant, maar dan gaat ze met haar hoofd wel die kant op, maar met d'r lichaam de andere kant op Verward

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 12:03

Kim1986 schreef:
Dit is gewoon geklier van haar, je moet haar gewoon goed aanpakken(nee, dat is niet zielig, het is heel simpel, hij is niet lief dus jij ook niet). Dus gewoon zweep erbij en als hij het een keertje doet dan gelijk een tik geven. En ik zal je verzekeren hij doet het nooit weer.

dat heb ik al eens gedaan, maar dan bokt ze juist hoger, en dan lig ik in d'r nek Boos! Bloos!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:22

het probleem kan zijn , dat ze telkens wanneer ze voorbij het hek koimt, weet dat ze zweepslagen gaat krijgen en dus al op voorhand begint te bokken. zo kom je in een visieuze cirkel. ze vertrouwt je niet genoeg en luistert dus gewoon niet naar je hulpen. ik zou aanraden om eens wat grondwerk te doen en te longeren, dat ze meer respect krijgt (eventueel dan aan de hand gaan wandelen en voorbij het hek gaan) veel succes!

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 15:31

Maar ik sla haar niet iedere keer hoor! dat vind ik juist zielig! En ze is juist bang van de zweep, aan de hand wandelen doe ik altijd al wanneer ik heb gereden, om uit te stappen, en longeren doe ik de laatste tijd niet vaak meer, maar dat ben ik wel van plan, in draf en stap gaat ze wel gewoon langs t hek, zover heb ik haar al gekregen, maar alleen in galop, en ze bokt de laatste tijd ook niet meer zo erg meer, alleen naar de zweep, niet ervoor.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:41

Goed! Ik zou blijven doorgaan met haar langs het hek te sturen, en als ze dat braaf doet, ga dan wat anders doen en beloon haar. Doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is, zeker niet gaan roepen ofzo. Misschien kan je ook eens als ze stilstaat heel voorzichtjes aaien met de zweep, dat ze er minder bang van wordt. Je kan dit eerst doen en dan gaan rijden dan weet ze dat het hek niet in een monster is veranderd ofo. En tijdens het rijden dan zo nu en dan eens heel ontspannen maar toch duidleijk er haar langs sturen en dan iets leuks doen als het ok gaat. Dan zou ik in galop wachten tot ze op een normale manier gallopeert aan de longe, en dan pas haar langs het hek sturen, anders wordt ze heel zot, lol. Lachen

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Mews

Berichten: 5499
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: Kopenhagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 15:48

Ja, het ligt vaak aan het dier zelf hoe je moet handelen. Ze kunnen bijv. ook bang zijn voor iets, maar in dit geval lijkt me dat niet het geval. Knipoog Ik ben het eens met wat andere mensen hier al hebben gezegd.

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 15:49

haha, k zal t proberen, k kan ook vragen of ik een keer mag springen, Tong uitsteken maar dan moet ze weer in galop Scheve mond gister wou ze helemaal niet lopen, dus toen heb ik d'r zonder longeerlijn laten lopen, de zweep op de grond geslagen, en ze begint meteen te galoperen Scheve mond maar ik ga waarschijnlijk maandag pas weer Huilen

DeSa
Berichten: 12885
Geregistreerd: 24-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-04 16:18

Kim1986 schreef:
En asl ze begint te bokken moet je haar gewoon nog ene tik geven en heel boos op haar worden, is ze nou helemaal gek geworden!! Ze neemt gewoon een loopje met je.

dat kan niet, dan lig ik ernaast Boos!

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 17:25

zet er anders een andere pony voor. zo kan je dit langzaam afbouwen door even later jouw pony voor die andere te zette.
komt er heus wel overheen hoor!
succes!

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:26

LovesSaartje schreef:
dat kan niet, dan lig ik ernaast Boos!


moet je blijven zitten.....

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:36

Wat ik bedoel te zeggn Lovessaartje is dat je pony gewoon over je heenloopt. Dit soort dingen kun je (volgens mij) het best aanpakken door gewoon heel duidelijk te zijn, en hem dus een paar keer dik op zijn donder te geven.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:41

En jij doet de hele tijd alsof het slaan van jou paard zo zielig is, sorry hoor maar hij is toch diegene die vervelend is? Dan weet zo'n paard dat hij op zijn flikker kan krijgen, dit soort dingen leer je niet af door hem te aaien of lief tegen hem te praten!
Jij moet wat duidelijker en consequener tegen haar zijn. Gewoon van dit mag niet, en dit mag wel.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:48

onze regel luid: paard lief, ik lief. Paard niet lief, ik ook niet! (tzit in de familie he mam Tong uitsteken Tong uitsteken )

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:50

Ja onze regel(hij is goed he)

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 bezoekers