Inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romano_lover

Berichten: 136
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 14:01

Ik heb een verzorgpony en er staat ook nog een pony naast van 3 jaar nu heeft de bazin van die pony gevraagt of ik haar wil inrijden. Ik heb er veel zin in. Hebben jullie misschien nog Tips voor me?? Alvast bedankt!! *LOL* Party!!

PrietPraat
Berichten: 5110
Geregistreerd: 11-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:04

past hier niet ee zte dat ergens anders best Lachen

Romano_lover

Berichten: 136
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 14:16

o. ok. Maar dat was mijn vraag niet. Maar OK

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 14:27

Verplaatst van HAW naar RT.

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:07

win eerst haar vertrouwen, dan zal ze er op vertrouwd dat je haar niks zal doen wat niet goed voor haar is.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:07

Heb je al ooit een pony ingereden? In ieder geval zal ik er zeker en vast iemand bijhalen die er verstand van heeft en die je kan begeleiden.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:05

lees het onderschrift van RK Haha!

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:10

hehehe komt vast goed Tong uitsteken
maar goed, laat je goed begeleiden door iemand met verstand van zaken, en ga niet alleen zitten prutsen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 18:02

Neem vanaf begin aan vóór je er op stapt al een goede instructeur (trice) zodat hij of zij je goed kan begleiden. Daarbij is het alleen maar erg handig én veilig als je niet alleen bent tijdens en vlak erna met beleren.

Sietez

Berichten: 8795
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 22:24

Zorg voor goede begeleiding dan zul je (hopelijk) stuk verder komen!

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 23:06

Idd goede begeleiding en zorgen dat je er niet afvalt, want als sommigen in de gaten hebben hoe ze je deraf kunne werken heb je dus echt een probleem!!!

Romano_lover

Berichten: 136
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 19:26

xKatleentjex schreef:
Heb je al ooit een pony ingereden? In ieder geval zal ik er zeker en vast iemand bijhalen die er verstand van heeft en die je kan begeleiden.

Nee, nog niet maar ik heb wel al vaak op pony's gereden die net zadelmak warenen ook nog bijna nix konden. En de bazin heeft belooft me te helpen dus het komt hopelijk allemaal goed Bloos Bloos Bloos Bloos

Thortana
Berichten: 4384
Geregistreerd: 25-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 21:18

inderdaad begeleiding erbij !
zeker iemand wie op je let wat je beter kan doen etc.
Niet banketstaaf bedoelt hoor maar je hebt welles gereden op ponys die zadelmak waren net, maar dat is echt een heel verschil met het zadelmak maken zelf! (vanaf t begin af aan dus)
maar met goede begeleiding ben ik er van overtuigd dat t lukt hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-04 21:19

DANIenVLIEG schreef:
lees het onderschrift van RK Haha!

en dat is onderstaande Haha!

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 17:14

naast goede begeleiding moet je vooral geduld hebben. als je het te snel wilt doen krijg je dat later vaak tegen je. laat het paard het tempo bepalen..... als je weet hoe je dat aan voelt.... zo niet dan zou ik het aan een ander overlaten. het is beter om eerst te zien hoe een ervaren iemand het doet dan een jong paard verknoeien.

Ploeps
Berichten: 264
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: naaldwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:18

eerst aan de longeerlijn erop gaan.. en heel rustig blijven.. met handen en been... teugels los.. als de pony gaat springen en bokken etc.. niet aan de teugels trekken.. maar los laten en goed aan het zadel vasthouden.. en naar achteren leunen.. dan zit je als een huis.. Knipoog en als het goed gaat aan de longeerlijn erop... kan je los gaan in de bak... en opgegeven moment.. als het goed gaat kan je steeds meer eugels opmaat maken.. want je weet maar nooit of het paard gevoelig is in de mond... Verward Knipoog

nutiagek

Berichten: 2059
Geregistreerd: 15-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 19:38

Ben het met iedereen eens maar ik zal eerst een paar weken vertrouwen winnen poetsen wandelen longeren zodat ze je kan leren kennen en daarna pas beginnen met inrijden!
Veel plezier en sterkte!

123468086
Berichten: 6612
Geregistreerd: 06-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-04 22:06

hoi,
*LOL*
ik heb zelf ook een veulen gehad die ik op zijn derde zelf heb in gereden, toen was ik twaalf.
ik ben bij de geboorte geweest en de dagen daarna heb ik vele uren met hem doorgebracht daardoor hebben we een band opgebouwd, probeer dus voor dat je gaat inrijden eerst een band optebouwen, borstel hem vaak, ga eens lekker bij hem in de stal zitten geef hem een lekker hapje enz........ dan begint de pony je tevertrouwen en zal het inrijden een stuk gemakelijker zijn!!!!!!!

CoriienRN

Berichten: 9772
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Valkenburg zh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:29

nou je moet eerst lekker gaan longeren, dan langzaam zadeltje op doen, beugles der wat later aan hangen en late flaperen zodat het went. en dan langzaam geen hangen met iemand der bij! en dan rustig gaan ziten en dan stap werk. weer wat later aan de longe gaan drave, galop komt nog later als hij zijn ritme en evenwicht heeft gevonden. Cheese! en dan fototjuhs maken he Knipoog

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:48

Vind het altijd een beetje zinloos dat er altijd de opmerkingen worden gemaakt, haal er iemand bij..ga goede les halen etc. Je mag er hopelijk toch vanuit gaan dat iemand die aan zoiets begint, les heeft of genoeg verstand ervaring en begeleiding

vonne
Berichten: 132
Geregistreerd: 03-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:38

Ik ben een half jaar geleden zelf begonnen met mijn ruin (Apache) in te rijden. Hij had alleen nog maar in de wei gestaan met leeftijdsgenoten en heeft zich daar lekker jong mogen voelen en zich kunnen ontwikkelen. Nu zit hij onder het zadel en het gaat echt super goed. Maar ik ben wel begonnen met vertrouwen te winnen door eerst tijd te besteden aan verzorging, borstelen, en later ben ik gaan longeren.
Persoonlijk vind ik het erg belangrijk om daarmee te beginnen, zodat je paard/pony weet wat je van hem vraagt en je een vertrouwensband met hem/haar op kan bouwen. Overgangen van stap en draf en pas als dat echt heel goed gaat een galop proberen. Apache vond de galop erg moeilijk, maar dat is per paard zeer verschillend.
Dan met hoofdstel, zadel en later losse beugels en zo toewerken naar het rijden.
Zelf had ik iemand op de achtergrond die altijd bereidt was om me te helpen en zij was er de eerste paar keren ook bij toen ik erop ging. Dat is erg prettig, maar verder heb ik het zelf gedaan.
Belangrijk is dat je zeer consequent moet zijn, altijd alles hetzelfde doen!

Veel succes en neem de tijd ervoor! Die tijd bepaalt je paardje...

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:11

Doe lijm onder je kont voordat je er op gaat zitten....Hahaha!!!
Nee hoor, je moet het samen doen er moet iemand de pony vast houden en jij moet eerst op je buik op haar rug gaan liggen en heel voorzichtig opstappen, zodra ze aan de longe vooral niet los mag gaan draven dan mag jij niks doen alleen maar lichtrijden niet aan je teugels zitten of been geven als ze aan galopeerd dan moet jij gaan staan je mag haar rug nog niet belasten.
Verder moet je heel rustig aan doen en niet denken na een keer ze is braaf ze kan wel los want zo krijg je ongelukken.
Groetjes

hurrilover
Berichten: 5
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:34

ik zou voor dat je er op gaat rijden eerst heel erg veel met hem/haar doen. zodat die vertrouwen in je krijgt en begrijpt dat jij de baas bent. Je kan beginnen met hem iedere dag met hem te gaan lopen aan het halster en lekker te poetsen. daarna kan je gaan beginnen met longeren. als die dat begrijpt kan je beginnen met rustig een zadel op zijn rug te leggen aan de longe. hij zal beginnen met heel erg te bokken maar dat maakt niet uit. als hij rustig wordt moet hem heel erg goed belonen. ik zou het heel rustig aan doen dus nog 2 dagen alleen met zadel longeren en dan pas met hoofdstel. je moet veel geduld hebben dus als die get eng vindt rustig blijven. als die zijn bit in heeft dan moet je hem heel erg overdreven belonen. dan kan je hem gaan longeren met zadel en bit. na een paar dagen kan je hem laten wennen aan je gewicht dus vraag aan iemand of die je wilt hebben dus dat je over het zadel gaat hangen en dat de ander hem vasthoud als hij je heel snel respecteerd kan je er al op gaan zitten en de ander longeerd hem dan als dat goed gaat kan je hem laten wennen aan je beenhulp. als dat allemaal goed gaat kan je los gaan rijden. en langzamerhand begint hij alle hulpen te begrijpen en kan je gaan werken aan de nageeflijkheid. maar als je een pony goed wil beleren moet je zo veel mogelijk begelijding nemen van iemand die er veel verstand van heeft.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:34

Zorg dat je paardje je vertrouwd en dat je iemand hebt die je veel kan leren en waar het goed mee klikt.. Als je veel les neemt (niet 5x per week maar bv 2x een klein half uurtje) en niet te veel zelf gaat aanklote komt het helemaal goed!

succes