Paard te hard gereden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plutinda
Berichten: 62
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Paard te hard gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 09:05

Ik heb sinds kort een lease paardje. Heel erg leuk. Maar tijdens het rijden bijt hij zich vast op het bit. Laatst liep hij alle kanten met mij op. Ik heb van de pension houdster les gehad en die zegt dat als hij vasthoud ik even een ruk moet geven in de mond. Dit helpt wel, dan loopt ze weer een tijdje mooi en niet met haar hoofd omhoog. Ook reageerd hij slecht op het been, de eigenaresse heeft hem altijd met grote sporen gereden.
Nu rijd ik met kleine knopspoortjes, en geef ik af en toe een ruk aan de teugels. Eigenlijk voel ik me hier niet prettig bij.
Hoe kan ik een paard wat nogal verpest is gewoon weer naar normale hulpen leren luisteren? Verward

Groetjes Plutinda

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:34

Plutinda schreef:
Ik heb sinds kort een lease paardje. Heel erg leuk. Maar tijdens het rijden bijt hij zich vast op het bit. Laatst liep hij alle kanten met mij op. Ik heb van de pension houdster les gehad en die zegt dat als hij vasthoud ik even een ruk moet geven in de mond. Dit helpt wel, dan loopt ze weer een tijdje mooi en niet met haar hoofd omhoog. Ook reageerd hij slecht op het been, de eigenaresse heeft hem altijd met grote sporen gereden.
Nu rijd ik met kleine knopspoortjes, en geef ik af en toe een ruk aan de teugels. Eigenlijk voel ik me hier niet prettig bij.
Hoe kan ik een paard wat nogal verpest is gewoon weer naar normale hulpen leren luisteren? Verward

Groetjes Plutinda


Helemaal opnieuw beginnen bij de basis en absoluut niet rukken in de mond!!

SinelliB

Berichten: 150
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:43

Dat "rukken"in de mond klinkt mij ook wat vreemd, een kleine ophouding lijkt me voldoende, maar dan moet je hem wel direct been geven en dat mag wel wat harder dan normaal. Desnoods doe je je teugels helemaal weg zodat hij er niets meer aan heeft om je hand te pakken, want die is er niet. Als je maar been geeft.

Wat betreft dat beenprobleem: heb ik ook heel erg veel last van gehad met het huidige paard dat ik rij. Veel overgangen stap/draf en daarbij meteen afstraffen als hij niet reageert. Als ik merk dat het weer slechter wordt rij ik heeeeel soms even 10 minuten een keertje met een heel scherp spoortje zodat ie niet zo tegen m'n been aan gaat "hangen". Let erop dat je heel consequent blijft dus niet constant been geven terwijl er geen reactie komt. Als jij been geeft moet hij bij wijze van spreken aan de andere kant van de bak staan.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 09:43

goed les nemen en geen rukken in de mond geven maar AF EN TOE een ophouding maken..
ook geen sporen gewoon idd zoals jnien zegt helemaal terug naar de basis.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:33

Niet rukken, krijgt 'ie een harde mond van. Dat is zo'n oplossing die even werkt. Ik zou zo goed als opnieuw beginnen en niet aan de teugels komen. leer hem/haar maar op je zit reageren en laat hem maar gaan als 'ie weg rent (wel in de bak natuurlijk). Je moet sympathie voor jou bij hem kweken, als hij zo met je aan de haal gaat kun je hem alleen maar tot dingen zetten met dwingen. De keus is aan jou!

joyce85
Berichten: 158
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:14

Hi

Ik ben het met de anderen eens ! Je moet gewoon opnieuw beginnen.
En geen sporen omdoen want dan wordt hij nog dover op het been.
Je kunt het best dan een zweepje gebruiken, luistert hij niet bij aansporen, na 2 keer een tikje. je zult zien dat hij beter op je been reageert en als jij hem goe aan het been hebt en goed voorwaarts laat lopen, veel oefeningen rijden en hem bezig houden, hij helemaal geen zin en tijd meer heeft om hard te gaan 'rennen'

Succes !

Joyce

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:40

Lekkere pensionhoudster als ze zegt dat je in de mond moet rukken. Dit moet je juist NIET doen.
Teugels wat langer, hand naar voren, veel been geven, liefst zonder sporen.
Zoals al gezegd, opnieuw beginnen, aan een redelijk lang teugeltje veel been geven, zelf de ontspanning op laten zoeken, voorwaarts neerwaarts rijden, wat je ook doet, blijf van die mond af.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:51

Als die het bit beetpakt gewoon losgooien en been erbij geven, laat het hem maar lekker zelf oplossen.

Sowieso zou ik de sporen afdoen en opnieuw beginnen met aan het been maken, zoals Joyce al zegt, been is reactie, geen reactie klein tikje achter je been om duidelijk te maken dat die daarnaar moet luisteren.
En consequint hierin blijven.

Ik gooide als Par zoiets deed dus altijd de teugels los, sturen doe ik dan wel met mijn benen en zit.
Verder hielp het ook dat als zij het bit beetpakte eerst links en dan rechts een ophouding te maken *dus geen rukje* en been erbij, dan liet ze weer los en ik ontspande ook meteen.
Dus echt links, rechts, los, snel achter elkaar met je been eraan, en dit is dan neit meer dan een simpel kneepje.

Eigenlijk dus dezelfde tip als de rest, opnieuw beginnen, eerst aan het been maken, en vanuit daar verder werken, liefst met goede instructrice...je least het paard dus dat zal dan toch wel mogelijk zijn?

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:02

Wat leert die pensionhoudster jou nou? Een paard dat slecht aan het been is moet je attent op het been maken, en dat is niet met sporen! Misschien zit jij tegen te werken met je zit, dat je je uitrekt zodat hij langzamer gaat, en tegelijkertijd been geeft om vooruit te gaan! Dat rukken in de mond is alleen maar slecht voor die pony. Rij tijdens het losrijden de pony lekker aan de lange teugel, met zijn neus over de grond. Daar word hij lekker los van in zijn rug en hij leert dat jouw hand best te vertrouwen is. Rijd veel overgangen en als hij niet direct reageerd op een beenhulp, geef hem dan en tikJE achter je kuit, ter versterking van je beenhulp. Ga ook na of je wel netjes rechtop zit, je schouderbladen een beetje naar elkaar toetrekken, borst vooruit, kijk voor je uit en niet naar beneden! Houd je handen ongeveer 15 cm voor de schoft. Zet je handen niet vast, maar ontspan ze. Je handen zijn ontspannen wanneer je de mond van het paard kan voelen door het directe contact. Als je geen goed contact hebt, maak dan je teugels voorzichtig wat korter en maak eventueel een brug van je teugels. Schakel ook veel tijdens het losrijden, dat contact met de mond komt pas na het losrijden Knipoog maak een middendrafje, overgangen naar de stap, halthouden, laat hem een keer naar links en rechts buigen [tijdens het halthouden!!!] maak je niet druk als hij niet zo ver komt, die lenigheid kan je trainen. Na het loswerken neem je je teugels aan. Het aan de teugel rijden is dan niet zo belangrijk, het gaat erom dat jij hem voorwaarts houd op je been en zit. Ga niet zitten prikken met je sporen, doe ze liever af!Laat je paardje wel gewoon binnenstelling aannemen, sta 2 cm toe met je binnenhand en doe je hand iets van de hals af en laat je buitenhand op z'n plek, let er wel op dat je handen ontspanen blijven. Vergeet niet mee te draaien met je zit, ga op je binnenzitknobbel zitten en draai [overdreven] mee met je schouders in de richting die je op wilt. Houd wel gewoon je benen eraan zodat het paard kracht blijft zetten vanuit de achterhand. Ga niet zitten rukken in z'n mond als hij niet meteen doet wat jij van hem vraagt maak gewoon een overgang naar een lagere gang en maak je figuur af. Het probleem zijn bit tussen zijn mond pakken heb ik ook wel eens met mijn deelpony. Hij pakt zijn bit vast als ik teveel spanning zet om mijn hand en zal dan rechtdoor gaan en versnellen in de gang waarin hij is. Ik denk zelf dat het daaraan ligt en niet dat het aan de pony zelf ligt. Als hij z'n bit vastpakt, Sta dan toe met je hand, ongeveer 2 cm, en drijf hem vooruit met je been! Blijf je hand ontspannen! als jij terugspant, gaat jouw pony ook terugspannen en hij wint het altijd! Beter is om geen ruk in z'n mond e geven, daar gaat hij aan wennen, en wat als hij daar nou helemaal niet meer op reageerd?? Heb je een groter probleem. Ga zoeken naar een andere instructrice die je niet leert rukken en dat soort toestanden!! Dat kan nooit goed zijn. Veel succes ermee, hoop dat je wat hebt aan mijn enorme verhaal;)

mickey1989

Berichten: 4773
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:43

je moet idd niet rukken

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:15

Of jij vertaalt jou instructeur een beetje verkeerd, of deze is een beetje van het padje af om het netjes te zeggen. Bloos!
Geef een ruk in de mond, is iets wat een instructeur absoluut nooit tussen zijn tanden vandaan mag laten vallen Boos!

Het probleem ligt dus dat je een paardje bent gaan rijden wat niet los in het lijf is en ook niet al te fijn reageerd op de hulpen.
Eerst start je met het reactie vermogen van jou en je paard.
Been is al reactie, zoniet zul je daar goed aan moeten werken door streng te zijn qua reactie op jou been. Dus veel en korte overgangen maken.
Een paard nageeflijk rijden komt daarna aan de orde en is niks meer als een ophouding maken en wachten tot hij wat toegeeft, waarna jij je hand aanbied en zo netjes blijft spelen tot hij loopt waar jij hem hebben wil.
Of te wel, vragen en toestaan.

Plutinda
Berichten: 62
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 17:21

Dank jullie wel voor jullie tips. Ik ga het proberen. Ik heb laatst alle hoeken van de bak gezien met hem. Elke keer als hij aan 1 kant van de bak is dan gaat zijn hoofd omhoog en sjeest hij weg. Wat vind ik paardrijden toch moeilijk. Op de manage ging het heel erg goed. Alle paarden kon ik goed mee rijden. Zo'n lease paardje is toch heel wat anders.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 17:27

manegepaarden zijn het gewenddat er verschillende ruiters opzitten
bij de meeste, als je es te hard trekt, het is een deel van hun dagelijkse leven, al zit je op hun kont, ahja, ze lopen zij maar
en "eigen" paard is meestal attenter op de hulpen, verdraagt zoveel niet, en heeft meer kuren
dit is algemeen hé, er zijn altijd uitzonderingen

verder heb ik niks meer toe te voegen, alles is al gezegd
succes