Hoe een jong paard leren stilstaan bij opstijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
stalleke

Berichten: 5970
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-04 10:30

Ze is juist goed aangereden, en neem diegene ook niets kwalijk. Ze heeft haar niet erg vaak kunnen rijden de laatste tijd en daar heeft ze haar redenen voor! Het is ook een beetje uitproberen, als ik 1x me stem flink verhoog, staat ze nu ineens stil Haha!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 10:38

Richtje heeft gelijk, en zoals je zelf al bevestigd is het dus waarschijnlijk uitproberen.

In dat geval heb je gelijk en valt diegene niets te verwijten!
Goed dat je je stem verheft hebt en blijf maar even goed streng hierin hoor! Haha!

Je zult er nog lang plezier en gemak van hebben moet je maar denken! *LOL*

HocusTivoli

Berichten: 960
Geregistreerd: 18-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 15:34

Ja, inderdaad gewoon erg consequent blijven. Ik zette Tivoli altijd met z'n snufferd in de hoek of vlak voor de merrie-stal (da's wel makkelijk als je een hengst hebt Haha! ). Hij was altijd erg bang met op- en afstijgen. Ik gaf hem ook altijd wat klopjes op z'n buik en kont voordat ik opsteeg, zo van "hier kom ik aan". Nu is hij gewoon braaf met opstijgen (scheelt ook wel dat hij nu ruin is). Succes!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 16:25

Vandaag ging ik ook voor het eerst alleen opstappen op een 4-jarige die ik rijd, die is ook nog niet zo lang onder het zadel. Ik heb haar in de hoek van de bak gezet, rechterteugel eraan, beetje kloppen op de hals en praten. Als ze wegloopt met het opstappen zet ik haar weer terug. En dan proberen in een vloeiende ( Schijnheilig ) beweging op te stappen Haha!

hetismij

Berichten: 3344
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Bosch en Duin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 19:24

Cinzano schreef:
Mijn paard was vroeger heel bang als iemand opsteeg (ze gingen nogal eens met een plof zitten) en ging dus ook altijd direct lopen... liefst draven.
In het begin heb ik alleenmaar met hulp opgestapt, steeds vast laten houden en onwijs belonen indien hij goed stilstond... toen nietmeer vast laten houden maar alleenmaar iemand er naast laten staan, dat heel langzaam uitbouwen door die persoon steeds verder weg te laten staan.
Werkt echt Mijn paard staat altijd keurig stil bij het opstijgen!! OK dan!

Is misschien niet de snelste manier, maar wel een goede en vriendelijke.



ik ben het hier helemaal mee eens..mijn pony ging niet zo zeer weg lopen maar gwoon draaien en draaien je werd er tureluurs van dus iemanderbij gehaald en net zolang geoefend totdat het lukt..en ik neem aan dat dit een jong paardje is dus bedenk wel dat hij het allemaal nog moet leren dus dat het ff duurt maar dan heb je ook wat