handen hoog of laag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Diszle

Berichten: 1075
Geregistreerd: 13-01-04

handen hoog of laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-04 18:17

hallo, ik rijd nu verzorgpaarden... en op de manege moest ik altijd mijn handen veel hoger houden... en die man waar ik nu verzorg zegt dat ik ze veel lager moet houden...

wat vinden jullie??


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:30

Mijn instructrice zegt altijd: hoofd laag is hand laag, hoofd hoog is hand hoog.
Natuurlijk is dit heeeel kort door de bocht uitgelegd, maar het is inderdaad het begin. En mn paardje snapt het, dus wat wil ik nog meer Knipoog

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:57

ja maar als je paard zijn hoofd in de lucht gooit doe je je handen toch niet omhoog?
of bedoel je het ook niet zo?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:59

Antoinette schreef:
hoofd laag is hand laag, hoofd hoog is hand hoog.


Da's toch eigelijk andersom. Jou hand zegt waar hij zijn hoofd moet houden.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:03

Ik denk dat ze bedoeld als het paard meer opgericht loopt.

14-11-'14 Sven ♥
02-06-'17 Quin ♥

www.meesteraap.nl -> Dé webwinkel met musthaves voor schoolgaande kids!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:12

ik ga mee met Antionette, als een paard zijn hoofd laag draagt doe dat ook, anders ga je hem te veel 'tillen'. Door veel overgangen te doen enzo komt het hoofd als het goed is wat hoger doordat het paard wat 'korter' begint te lopen, dan kan jij ook je hand aanpassen en wat hoger houden. Mijn idee...

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

Woodstock

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:32

K heb bij jonge paarden de handen lager, zodat k duidelijkere hulpen kan geven (naar mijn idee, klinkt eigelijk wazig als k t zo schrijf... maja) en dan bij pony's die al iets verder zijn steeds hoger, omdat die dus wat meer opgericht lopen.

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equi-Vita"'•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸
¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸Auteur van 'Van ruiter... naar trainer!'¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

¸.•´*'•.,, .-:¦:-. ¸¸.•´"Equine osteopath EDO" '•.¸¸ .-:¦:-. ¸¸.•´*'•.¸

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 19:50

Tja, hangt er natuurlijk ook heel erg vanaf wat je van het paard wilt vragen, hoe ver het paard is en wat jij met hoog en laag bedoeld. Moeilijk te zeggen dus, maar het belangrijkste blijft dat je je handen niet vast zet natuurlijk.

Heb je les met dit paard?

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 20:03

Suleika schreef:
ja maar als je paard zijn hoofd in de lucht gooit doe je je handen toch niet omhoog?
of bedoel je het ook niet zo?


Zoals Vonnie84 al zegt; volgt het paard mijn hand en niet andersom.
Maar ik bedoel het inderdaad vooral bij laag/rond vs. oprichting.

Zeker in het begin mag ik van mijn instructrice wel eens wat overdrijven. Met losrijden heb ik mijn hand vaak laag en bij de oprichting wat hoger. Op het moment dat ik met de oprichting bezig ben en ze heeft haar hoofd goed dan houd ik mijn hand ook zo veel mogelijk op de 'juiste' hoogte.

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:08

volgens mij geef je niet met je handen aan waar het paard zijn hooft moet dragen maar met je been en je zit
Ik heb mijn handen altijd hoog.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 21:29

markie schreef:
volgens mij geef je niet met je handen aan waar het paard zijn hooft moet dragen maar met je been en je zit
Ik heb mijn handen altijd hoog.


Daarom zei ik al in mijn eerste bericht dat het wel even heel kort door de bocht is en dat het alleen een begin is.
Zie het meer als een soort hulpmiddel om het nog wat extra aan te duiden.

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 08:24

als je je handen hoger hebt, heb je een lichtere druk op de mond, dan dat je je handen lager hebt.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:07

Mensen, als je je handen hoog hebt heb je juist een scherpere inwerking op de mond.
Regel is : De elleboog, handen en de paardenmond moeten in 1 rechte lijn lopen. dus jou handen moeten op de lijn van jouw elleboog naar de paardenmond zijn, over het algemeen. Soms worden ze wat lager gehouden om het hoofd wat naar beneden werken, en soms wat hoger om wat meer te vertellen te hebben.
vraag gewoon of iemand langs de kant even wil kijken of de drie eerder genoemde punten in 1 lijn lopen.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:17

Locanda schreef:
Mensen, als je je handen hoog hebt heb je juist een scherpere inwerking op de mond.


Hier ben ik het niet mee eens. Als je je handen laag houdt, "trek" je je paard als het ware in de houding. Je dwingt hem om beneden te blijven met zijn hoofd.

Citaat:
Regel is : De elleboog, handen en de paardenmond moeten in 1 rechte lijn lopen. dus jou handen moeten op de lijn van jouw elleboog naar de paardenmond zijn, over het algemeen. Soms worden ze wat lager gehouden om het hoofd wat naar beneden werken, en soms wat hoger om wat meer te vertellen te hebben.
vraag gewoon of iemand langs de kant even wil kijken of de drie eerder genoemde punten in 1 lijn lopen.


Met die lijn ben ik het eens, maar je handen lager houden om het hoofd naar beneden te werken is niet okee... Of toch niet juist verwoord. Zo kom je bij het trekken naar beneden wat ik hierboven beschreef.
Je paard moet je hand volgen, en dat bekom je niet door hem naar beneden te werken met je handen.

Bij vwts-nwts zijn je handen idd lager als bij een opgerichte houding, en de reden is dat de lijn mond-teugel-elleboog zo behouden wordt.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:31

Idra schreef:
Met die lijn ben ik het eens, maar je handen lager houden om het hoofd naar beneden te werken is niet okee... Of toch niet juist verwoord. Zo kom je bij het trekken naar beneden wat ik hierboven beschreef.

Hey, ik zeg niet dat dat de goede manier is.. maar het wordt vaak zo gedaan, zo van: 'als ik nou maar m'n handen laag neerstamp, en hard genoeg trek, komt het hoofd vanzelf wel mee'

En het is wel zo dat als je je handen hoger neerzet je een scherpere inwerking hebt, omdat je dan met minder kracht meer druk kan uitoefenen op het paardenhoofd. is een beetje lastig uit te leggen, maar als je me niet wil geloven, ook best. lig ik niet wakker van Scheve mond .
Laatst bijgewerkt door Locanda op 23-06-04 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:33

Het is de bedoeling dat je een rechte lijn van elleboog naar pols/hand naar het bit kan trekken. Dus je hand gaat zo laag of hoog als het paard zijn hoofd houdt.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:49

ga er gewoon tussenin zitten haha

Teamspirit... Je bent een toppertje!

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:58

Ben het eens met, Okkie1.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 19:14

Toevoeging: natuurlijk is ook dit weer paard afhankelijk. Bij mijn eigen paard werkt het dus erg goed zoals ik al beschreven heb.

Maar bij het paardje wat ik bijrijd houd ik mijn handen eigenlijk vooral op dezelfde (gemiddelde) hoogte. En dit werkt bij haar weer fijn

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:34

bij een meisje op stal heeft geleerd de handen laag te houden en ik heb het juist geleerd om me handen hoog te houden.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:36

Bij mij ligt het erook aan hoe mijn paard loopt, is hij nog zoekende naar aanleuning dan heb ik ze lager maar als hij een constante aanleuning heeft meestal wat hoger.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

joyce85
Berichten: 158
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:11

Hi

Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat je altijd je handen op een
plaats moet houden. Ga op je paard ziteen en laat je schouders met een zucht vallen. til nu je onderarmen op en houd je ellebogen gebgen. Op
die hoogte houdt je je handen. je moet natuurlijk wel meegaan in de voorwaartse beweging.

Been eraan en het hoofd gaat naar beneden. Wel direkt je hand ontspannen als hij nageeft.

Succes !
Joyce OK dan!

markie
Berichten: 112
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:04

helemaal mee eens

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:54

moet je je hand dan spannen om hem naar beneden te krijgen joyce85?? doe je goed!

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:55

dat met die 1 lijn ben ik helemaal mee eens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers