Moeite met galopwissel (enkel!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Moeite met galopwissel (enkel!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-04 23:40

Hoi allemaal,
ik heb een vraagje over de enkele galopwissel. Ik train met Kore echt veel aan de basis, en dus ook de galop. Een tijd terug had ze nog moeite met de ontspanning, en zette zich vaak (hoog) vast in de rug en hals en dus ook achterbeen. Momenteel gaat dat een stuk beter, ontspant ze redelijk snel en is ook makkelijk laag in te stellen. Af en toe probeer ik dus eens op een diagonaal om te springen van de ene naar de andere galop. Vaak merk ik dan al dat ze in de gaten heeft wat we gaan doen, en dat ze dan toch aanspant. En dan springt ze alleen voor over, achter blijft ze echt hangen. Ook als ik dan op een volte ga rijden, springt ze pas na echt doorvragen over. Dat is op beiden handen het geval. Toch probeer ik duidelijk in de hulpen te zijn: ik minder vaart, verzamel haar wat, en geef duidelijk de hulpen voor de andere galop, waarbij ik voor extra veel ruimte geef, en mn buitenbeen duidelijk naar achteren leg.

Wie heeft er goede tips en oefeningen om de wissel netjes te krijgen?

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 09:39

probeer het eens gewoon op de lange zijde, beetje schouder voor, en dan omspringen, heeft ze niet zo door wat je gaat doen, moeten wij bij ons op de manege ook proberen

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:07

je moet er eerst voor zorgen dat ze die spanning kwijt raakt. Dus laat haar zien dat er niks aan de hand is!! Ga een diagonaal op en denk niet aan de wissel en rijdt gewoom door in contra. Je paard moet eerst goed stabiel galloperen in contra. En dan ga je gewoon weer wat proberen zoals je bezig was!
Suc6 ermee OK dan!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:20

Overleg goed met je instructrice.
Een paard die eenmaal een wissel naspringt, is moeilijk te corrigeren.
In het begin zul je altijd spanning houden met de wissel, omdat het nog niet bevestigd is. Jij moet leren om met die spanning om te gaan.
(ik bouw soms zelfs voor de wissel wat meer spanning op om een mooiere wissel te springen)
Springt ze de wissel wel op je hulp?
Zorg dat je je paard fel houdt voor je hulpen, het kan zijn dat hij achter niet mee springt omdat hij niet aan de hulp is.
Probeer eens in de contra wat te schakelen zodat hij goed aan de hulp is. Dan zet je hem flink schouder voor en geef je je hulp voor de wissel.
Als hij na springt kun je proberen een wat fellere hulp te geven of een klein tikje maar dan moet je kijjken hoe je paard reageert, die van mij raakt daardoor helemaal in paniek.

Succes en als hij blijft na springen zou ik het niet meer oefenen, pas als het moet voor het Z2 met professionele begeleiding. Anders krijg je het er niet meer uit.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-04 12:40

Bedankt voor de tips!
En nee, ik heb het nog niet nodig, ik rij zowieso geen wedstrijden met Koor, maar train wel wedstrijdgericht, momenteel op L niveau. Maar omdat je ooit hoort dat mensen hun 3 jarige al leren omspringen, dacht ik dat ik het Koor ook wel kon leren. En dan zeker geen reeks, nee gewoon een keer op de diagonaal.
Ze springt normalitair gewoon goed aan. Vanuit de draf, en ook vanuit de stap. En een tikje achter het been, of met het spoortje helpt tot nu toe nog niet echt. Ik blijf gewoon overkruist op een kleine volte doorgalopperen totdat ze overspringt. Zodra ze goed zit beloon ik haar en rij rechtuit.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:20

Je paard zal eerst meer op het achterbeen moeten zijn en heel makkelijk de enkelvoudige wissels van galop naar stap, stap galop door kunnen lopen en in de contragalop kunnen schakelen naar voren en terug. Daarna moet ie extreem snel aan de hulp worden en dan pas kan je die wissels gaan oefenen maar als je pas op L nivo rijdt, begin er dan alsjeblieft niet aan. Als de tijd daar is, is het snel genoeg.
En overkruist blijven galopperen en dan uiteindelijk toch omspringen heeft IMO weinig nut. Beter is direct (op het achterbeen) terug naar stap en opnieuw aangaloperen en nogmaals proberen maar zoals ik al zei; ik denk dat dit te vroeg komt.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 18:48

Ik gebruik de galopwissel voor het springen. een gewone galopwissel (dus niet voor de hogere dressuur) rijd je niet vanuit de verzameling maar juist van uit vrijheid en grote galopsprongen. Vanuit middengalop dus. Ga bij de galopwissel in verlichtezit zodat het paard vrij is in de beweging. kijk eens op een springconcours ofzo dan zul je zien hoe dat werkt. als hij dat begrijpt kun je wellicht steeds meer gaan zitten.

Desiree83

Berichten: 352
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:01

Koortje schreef:
Maar omdat je ooit hoort dat mensen hun 3 jarige al leren omspringen, dacht ik dat ik het Koor ook wel kon leren.


Als het goed is wordt een 3 jarige niet GELEERD om een wissel te maken maar doet deze dat van zich zelf al makkelijk. Een jong paard maakt namelijk vaak makkelijk een wissel. je kunt dat dan een paar keer hebben gedaan met zon jong beest om er later profijt van te hebben. Als het meer de kant op gaat van AANLEREN kun je er beter meteen mee ophouden...

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:11

je kan de wissel ook rijden terwijl je over een balkje gaat. Dan zal ze wel sprong moeten maken, en zal ze makkelijker overspringen i.p.v. overkruist gaan.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 11:48

Zorg iig dat ze súper electrisch is voor het been. Oefen op de lange zijde de verzamelde galop eerst zodat ze helemaal terug komt en toch die sprong erin blijft houden. Voor je de diagonaal opgaat weer hélemaal terug pakken in een verzamelde galop, buitenbeen duidelijk naar achter leggen (daarom moet ze echt goed voor het been zijn zodat deze hulp goed doorkomt), ontspannen in de hand en binnenbeen erbij.

Heel belangrijk is dus verzameling, ontspanning (van te voren al) en dat ze heel electrisch is voor het been.