te oud om het Z te halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:02

Don Cuppen is samen met zijn paard 70 jaar en pas sinds een paar jaar rijdt hij paard.

Inmiddels is hij met zijn paard toch mooi GP!

Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:06

Gezien het andere topic over 'paarden boven de 10':

Ik kan het dus wel helemaal vergeten, ik boven de 30 en paard boven de 10 Haha!.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:08

Ik hoor ook wel over meer Z en ZZ en GP ruiters die pas later zijn begonnen met rijden. Jan Tops bij het springen is ook pas heel laat begonnen...
Je kunt beter laat beginnen en het in 1 keer goed aanleren, dan dat je eerst heel veel gereden hebt en het niet goed aangeleerd hebt waardoor je vastloopt en het verkeerde af moet leren om daarna helemaal opnieuw goed te leren rijden...

Volgens mij is 1 uit het rabobank talententeam ook pas na zijn pubertijd begonnen en die rijd nu 5 jaar en al op nationaal niveau? Dat kan alleen als je hele goede begeleiding hebt en hele goede paarden...
Moet je maar net kunnen en willen betalen of toevallig in die kringen zitten!
Dus als je later begint, investeer in goede lessen, en met wat talent en inzet kun je een heel eind komen!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 12:18

Ik zag net ook al een topic van een paard dat niets meer leert na z'n tiende. Goh dan wordt het bij ons toch moeilijker .
Ben dan nog wel geen dertig, maar Laiser is inmiddels ook net geen toen meer Haha!

Ik vind het een beetje vreemd als je alleen maar naar de leeftijden van de ruiter en het paard zou kijken of ze iets nog wel of niet kunnen leren.

Ik denk dat zowel het soort paard als het soort ruiter en de omstandigheden bepalend zijn of iemand wel of geen Z ruiter kan worden.

manzano

Berichten: 23955
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:56

Voor mijn gevoel gaan de mensen die op latere leeftijd zijn begonnen veel sneller. Ik denk dat jonge kinderen op bepaalde punten ook niet altijd het juiste gevoel hebben.
Maar ja, het is maar net wat voor paarden, instructeurs etc. je tegen komt. Dat is veel meer bepalend dan je leeftijd.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 19:38

Mickey schreef:
Ik zag net ook al een topic van een paard dat niets meer leert na z'n tiende. Goh dan wordt het bij ons toch moeilijker .
.



je zal maar met een 15 jarig paard beginnen op je 40ste Haha! Haha! Haha!

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:11

Hahahaha Wat een klets! Bij ons op stal zijn twee mannen die begonnen zijn na hun 35e. En beide hebben ze veel gereden en zelfs de lichte tour!! Dus dat is klets. Inmiddels zijn ze 68 en 65 en rijden nog steeds!! man van 68 is 2 weken geleden nog 1e geworden in t Z2!
Ga dr voor!! OK dan!

Babette1
Berichten: 110
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:32

Natuurlijk kun je na je 25e nog wel het Z halen, waarom niet ? Ik ken verschillende mensen (waaronder ikzelf) die pas na die leeftijd voor het eerst Z1 werden. Ik ben nu zelfs Z2 !!

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 10:37

Ik heb laatst ook een topic geopend oevr 'te oud voor wedstrijden' (ik ben ál 26), dus ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt. Ik ga ook niet meer voor de OS, maar naar de Z komen moet me toch nog wel kunnen lukken!

Het is niet zo dat ik nu pas met rijden begin overigens. Ik rij al vanaf dat ik kan lopen, maar heb nog nooit een eigen paard gehad waar ik mee naar wedstrijden kon. Dus als ik straks mijn paardje heb, ben ik ook een oudje.. (maar wel een met ambitie, en da's toch ook belangrijk???)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 18:11

Ik denk niet dat je te oud bent om dat te leren. Mijn paps inmiddels 51 is gelijk met mijn broer inmiddels 26 begonnen met rijden hij was toen in de 40 en mijn paps liep gelijk op met mijn broer kwa ervaring. Toen ze een jaar reden kwam er een paard en daar zijn ze samen wedstrijd mee gaan rijden dressuur en springen. Bij 1 wedstrijd moesten ze met zn 2e tegen elkaar in de barrage en je wilt niet weten hoe spannend dat was, uiteindelijk zat er maar 0,2 tussen mijn broer 1e en paps 2e En ik reed met mijn pony in andere klasse maar ik had de 1e plaats + wisselbeker Vingers aflikken ( bij de wisselbeker ging alles bij elkaar)


(al hielt ik wel mn hart vast als paps over 1.30 spring Bloos! )

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:08

silco schreef:
Hahahaha Wat een klets! Bij ons op stal zijn twee mannen die begonnen zijn na hun 35e. En beide hebben ze veel gereden en zelfs de lichte tour!! Dus dat is klets. Inmiddels zijn ze 68 en 65 en rijden nog steeds!! man van 68 is 2 weken geleden nog 1e geworden in t Z2!
Ga dr voor!! OK dan!


de heren Verbakel gok ik. Dat waren de eersten aan wie ik dacht toen ik dit topic zag.

elllis
Berichten: 2745
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:26

Laat je gek maken om je leeftijd heb plezier zorg voor goede instructie en geniet van je paard .Ik denk als je dat doet denk dat je winstpunten vanzelf wel komen en dan zal de tijd het leren of je Z of hoger kunt gaan rijden!!!

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 12:53

Mickey schreef:
Ik zag net ook al een topic van een paard dat niets meer leert na z'n tiende. Goh dan wordt het bij ons toch moeilijker .


Dat topic is waarschijnlijk naar aanleiding van een artikel in de Bit. Daarin staat niet dat paarden na hun 10e jaar niets meer leren, maar dat het moeilijker gaat. Ze kunnen natuurlijk nog wel wat leren, maar het gaat moeilijker en als het paard dan zijn top heeft bereikt, moet je dat als ruiter accepteren (wat dus niet altijd gebeurd)
Wat is er zo raar aan dat artikel? Bij mensen is dat immers ook zo, dus waarom bij paarden niet??? Als iemand op zijn 30 met ballet begint, wordt die heus geen goede ballerina meer!!!

Ik zeg dus niet dat je een 10 jarig paard niets meer hoeft te leren. Je kunt het proberen en kijken hoe ver je komt. Sommige paarden komen misschien wel ver, maar andere niet.
En het artikel ging over recreatiepaarden die na hun tiende verkocht worden als recreatiepaard, en dat de nieuwe ruiter er nog fanatiek dressuur mee wil gaan rijden. Zulke paarden hebben hun hele leven niets anders hoeven leren dan gas, remmen en sturen. En dan moet ie moeilijke motorische vaardigheden gaan leren! Een sportpaard is een ander verhaal: die zit al zijn hele leven in een leerfase, dus die kan wel nog best na zijn 10e leren.

Vergelijk het met mensen. Ik zeg echt niet dat 10+ paarden afgeschreven zijn, maar het leren zal toch moeilijker gaan, en dat stond ook in het artikel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:13

Heb ik geluk het net 2 jaar voor mijn 30ste te hebben gehaald Tong uitsteken
En kawa met de 10
anders was het er nooit meer van gekomen Huilen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 13:15

Oh dat lukt zéér zeker, mijn stiefvader is toen begonnen met rijden en heeft toen tot het M2 dressuur gereden met bijna elke keer prijs. Toen had hij geen zin meer in de wedstrijd stress en is gestopt met wedstrijden. Nu houdt hij zich al jaren alleen nog maar bezig met handel en africhting van paarden.