Hoe paard meer bijelkaar rijden (verzameling)?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Hoe paard meer bijelkaar rijden (verzameling)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 19:32

Hey

Ik vroeg me af hoe je nu precies een paard meer bijelkaar kan rijden, dus iets meer verzameld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:41

Is een combinatie van veel dingen. Hij moet ten eerste goed aan het been zijn, ten tweede een actieve achterhand hebben, ten derde fijn naar de hand staan en goed bij elkaar gereden kunnen worden op de zit. Het si dus niet iets dat je zo kan zeggenb, zo en zo doe je dat.
Het is iets dat uit een geheel van balans voortkomt.

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 19:49

Hij is goed aan het been, goed voorwaarts en loopt aan de teugel.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:01

Schakelen, met duidelijke verschillen; dus 4 sprongen echt weg en 4 sprongen echt terug, in galop natuurlijk Knipoog met veel ondersteuning van het been. En natuurlijk vanuit je zit. Maar echt goed verzameld krijg je denk ik niet zo 1 2 3 voor elkaar hoor. Ow ja, stap - galop - stap afwissellen wil ook nog wel eens helpen Lachen

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 20:19

Ik snap ook wel dat je dat niet 1 2 3 voor elkaar krijgt. Maar het paardje kan het wel hoor, alleen ik nog he Knipoog Daarom vroeg ik me af welke hulpen je hiervoor moet geven zal maar zeggen...

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:42

Denk dat ik iets heel voor de hand liggends ga zeggen...
Maar verzamelen is iets waar je naar toe moet werken, en gezien je vraagt hoe je dat kan doen, denk ik dat je toch echt de juiste begeleiding van een instructrice daarvoor kan gebruiken. Met name als je dingen gaat doen als overgangen van stap naar galop enzo.

Wat was het ook alweer? 'Neem goede les'

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:58

Een verzameld paard is gehoorzaam en aan de hulpen. Hij maakt gebruik van geconcentreede energie zodat hij meteen en moeiteloos kan uitvoeren wat d eruiter van hem vraagt.

Wat is verzameling?
Je zou kunnen zeggen dat verzameling het ultieme doel is van het rijden omdat in de verzameling alle gewenste kwaliteiten van het rijpaard tot uiting komen. Een juiste verzameling maakt het paard extra pittig te rijden en kan de ruiter het gevoel geven dat hij echt een is met zijn paard.
waar het om gaat bij de verzameling, is dat het paard het meeste gewicht op de achterhand draagt. Verzameling heeft dus alles te maken met balans, zonder balans geen verzameling.
Door in de toenemende mate sprong-,knie-en heupgewrichten te buigen en het bekken te kantelen, wordt het paard ronder in de onderrug.
De croupe zakt en de voorhand komt omhoog.
Als je het paard van opzij bekijkt, lijkt het korter te worden. Zijn hals welft opwaarts, hij buigt in de nek zodat zijn neuslijn bijna verticaal wordt.
Hij maakt korte, verheven passen, in een mooie cadans. Hij is los door zijn hele lijf en beweegt ligt voetig.

Tot verzameling komen.

Als men tot verzameling wil komen, zal de basis van de dressuur in orde moeten zijn.
Het paard moet ontspannen en in balans lopen, rechtgericht zijn met evenveel teugelcontact links als rechts en zich met impuls en regelmaat voortbewegen.

Hulpen voor de verzameling.

Verzameling komt niet vanzelf. Er zijn ruiters die proberen het voor elkaar te krijgen door aan de teugels te trekken waardoor het paard aan de voorkant wordt.
Dat heeft geen enkele zin en gaat ten koste van de lichtheid in de voorhand. Er is geen manier om de optimale verzameling heel snel te bereiken, het kost gewoon tijd.
De ruiter houdt rustig de hand eraan om te voorkomen dat het paard sneller gaat of langer wordt en gebruikt zit- en beenhulpen om het paard zijn gewrichten nog meer te laten gebruiken en het gewicht naar de achterhand over te brengen.
Zodra het paard reageert, zorgt de ruiter dat de druk afneemt.

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 21:16

Bedankt joke20, dat is een hele duidelijk uitleg!! *LOL*
Tuurlijk snap ik wel dat je dat niet 1 2 3 kan doen... en dat je een instructrice nodig hebt daarvoor...
Ik ga ook les nemen op hem, dus het komt allemaal goed hoor Knipoog

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:32

astu *LOL*

ikdus
Berichten: 216
Geregistreerd: 19-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 15:46

Voor een meer gesloten paard is naar mijn mening de volgende voorwaarde het belangrijkst:

Je paard moet respect hebben voor je hand.

Dat betekent dat hij er niet doorheen moet trekken als jij been geeft. Dat respect bereik je niet door te rukken als hij dat wel doet, maar door het hem te leren door steeds het terugnemen te herhalen als hij er door heen loopt.
Als je zover bent dat je paard in principe nooit (dat kan natuurlijk niet, het is geen robot, maar in 95% van de gevallen) door je hand heen loopt, dan lijkt mij meer geslotenheid geen enkel probleem:
je drijft iets meer > reactie=harder > jij vangt dat op > paard gaat iets meer verzameld(want hij loopt niet door je hand)
Dan zijn oefeningen ook minder moeilijk, want als jij de hulpen geeft, trekt je paard ook niet door je hand en kun je hem sturen / begeleiden / corrigeren.

Het lijkt simpel, maar eer dat je zover bent dat je paard nooit meer door je hand trekt... Maar ik vind dat belangrijk. Nu is dat in feite het enige wat ik bij mijn verzorgpaarden wil bereiken (en die lopen er nogal vaak doorheen...)
Heel belangrijk is dat je je héél goed concentreert dat je paard zeker weten niet door je hand loopt. Echt heel goed concentreren als je dit probeert te bereiken. En je zult er altijd voor moeten blijven waken dat hij niet toch stiekem door je hand loopt!

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 10:16

Oke, heel erg bedankt!! *LOL*

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:38

Schakelen, schakelen, en o ja schakelen!
Sprong halen door m vooruit te rijden en m met behoud van die sprong en activiteit weer terugrijden op het achterbeen. Beginnen met enkele sprongen en weer vooruit gaan!

Pivanti

Berichten: 5107
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-04 22:51

Oke jij ook bedankt!! Lachen