Zonder zadel een probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 18:23

En nog een tip, wat bij een vriendin van mij heel erg heeft geholpen is om er een dekje met dekensingel op te leggen.
Het ging dan bij haar vooral om het idee denk ik. Zonder iets, op de blote rug gleed ze er echt zó vanaf. Maar als dat dekje er tussen lag, dan was er niets aan de hand. Het geeft niet veel houvast, maar toch weer net dat beetje dat het tóch lukt.

En het halstertouw om de nek idd, dat heb ik er altijd om hangen, niet dat ik het zo vaak nodig heb, maar soms, bij de galop-drafovergangen wil ik nog wel eens iets te veel stuiteren en dan is dat touwtje wel handig.

Cassidy, zou jij nog antwoord willen geven op de vraag waarom zonder zadel ongezond is, want daar ben ik toch wel heel nieuwsgierig naar (ik doe namelijk niet anders dan zonder zadel rijden).

cream_1986
Berichten: 706
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Maarssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:31

Weet je waarom zonder zadel rijden meestal niet zo goed is? Je gaat je houding forceren waardoor je niet meer recht zit, en dat zit niet lekker voor het paard. Als hij dus zonder zadel dingen als gek lopen gaat doen, weet je dat je niet goed zit.
Rijden zonder zadel vind ik ook leuk, maar ik probeer wel in een goede houding te blijven zitten. Stel je voor, dat je in de auto zit terwijl je paard draaft en je moet doorzitten. De auto rijd op een hobbelige weg, en je vangt met je benen en bekken de schokken op terwijl de rest van je lichaam recht maar redelijk ontspannen is.
Ook, stel je voor dat terwijl je rijd, je geen onderbenen meer hebt, alleen je bovenbeen t/m je knie. Als je je daar op concentreert, zal je ziet dat het al veel beter gaat.
En, rijden met een barebackpad of idd met dekje en dekensingel is een goed alternatief, dat zit ook nog eens wat beter ook!
Succes er mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 10:56

Ik heb het geleerd door veel te draven zonder beugels Lachen

Nu waren we een x op het strand en daar heb ik een uur gereden met haar zonder zadel, in stap draf en galop. En als je je evenwicht dat toch verliest probeer haar terug te zetten en anders eerst weer even rechttrekken Lachen

Jule
Berichten: 35
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 10:57

in principe zit je recht op de rugwervel, het is niet voor niks dat tegenwoordig veel zadels gemaakt worden met een kussenkanaal zo breed als een vuist. Dat is dus om de rugwervel helemaal vrij te laten. Maar het lijkt me ook niet echt kwaad kunnen als je eens in de zoveel tijd zonder zadel rijd. Maar als je het iedere dag een uur zou doen dan kan je paard er misschien toch wel last van krijgen. Het scheelt denk ik ook wel per ras. Mijn paard heeft een hele hoge schoft en die loopt ook nog eens redelijk ver door, dus dat rijd niet eens fijn zonder zadel. Lachen