aan de teugel>leuk/fijn voor paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

aan de teugel>leuk/fijn voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-04 17:41

Wat ik me soms wel eens af vraag is of het voor paarden wel een fijne én natuurlijke houding is om aan de teugel te lopen!Het is géén natuurlijke houding van paarden om met hun hoofd zo te lopen en wij als mensjes willen dat het paard mooi aan de teugel loopt, maar is dat wel zo fijn en leuk voor het paard (die houding?)Stel jij zit steeds met je "hoofd in de krul!!!" Verward

het gaat me er dus niet om of jij ontspanning geeft met de teugels als je paard aan de teugel loopt maar het gaat me er dus om of het paard dat een fijne houding zou vinden!wij als mensjes kunnen ze wel leren dat wanneer ze aan de teugel lopen dat dat dan ontspanning in de hand betekent, maar het blijft de vraag of het paard dat nu doet omdat hij dat nou zo fijn vind lopen of omdat hij anders weer die hand van de ruiter gaat voelen!

groetjesss Knipoog

groetjes mij


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 17:58

Ik denk dat je paard liever lekker ontspannen en los door zijn lijf loopt dan dat ie altijd aan het vechten is enzo tegen de hand. Ik dnek dat iedere dag geen pretje is en daarom ben ik ook absoluut voor af en toe lekker naar buiten. Maar ja...denk dat fijn aan de hand gestet rond lopen lekker is voor het paard, want die van mij is ook echt voldaan en tevreden na het trainen.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 18:57

Ben nu paardje aan het inrijden, met hele losse teugel. Zodra hij ontspannen loopt komt hij vanzelf naar beneden. Dat heeft te maken met juist ruggebruik, als paard zijn rug ontspant loopt hij vanzelf voren ook lager (lees achterhand gaat werken waardoor voorhand vrijkomt) ingesteld. Dat zie je ook heel vaak bij ongetrainde paarden die aan het spelen zijn, die zie je ook 'aan de teugel lopen'

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 19:00

biancaaaa schreef:
Dat zie je ook heel vaak bij ongetrainde paarden die aan het spelen zijn, die zie je ook 'aan de teugel lopen'


of als ze aan het showen/rennen zijn door de wei, lopen ze ook vaak een beetje in die houding.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:12

dat wilde ik ook net zeggen...
Een paard dat echt nagevelijk aan de teugel loopt, zichzelf draagt en dus niet in elkaar getrokken is, loopt heel mooi met een bolle, niet al te hoge halslijn, met de neus iets voor de loodlijn. Als ze showen zonder te overdrijven (want dan gaan ze juist hun rug wegdrukken en dat wil je niet) dan lopen paarden los ook zo ongeveer...
Vind wel dat als er een hele hoge oprichting wordt het er onnatuurlijker gaat uitzien... Dan zie je vaak ook meer verkramping van de halspieren en spanning.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:13

biancaaaa schreef:
Ben nu paardje aan het inrijden, met hele losse teugel. Zodra hij ontspannen loopt komt hij vanzelf naar beneden. Dat heeft te maken met juist ruggebruik, als paard zijn rug ontspant loopt hij vanzelf voren ook lager (lees achterhand gaat werken waardoor voorhand vrijkomt) ingesteld. Dat zie je ook heel vaak bij ongetrainde paarden die aan het spelen zijn, die zie je ook 'aan de teugel lopen'


Idd, hier ben ik het ook mee eens. En ik zie het ook als ik longeer zonder hulpteugels. Dan gaan ze vaak ook ontspannen naar beneden lopen.

[o]

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 22:47

Om een grappig voorbeeld te geven: vanmiddag belde mijn bijrijder me op met de vraag of ik het ook goed vond als hij met een lang teugeltje reed, want dat had hij laatst ook gedaan en toen liep ze heel lekker en ontspannen en ging ze vanzelf aan de teugel lopen. Hij is nog niet zo ver met rijden en zeker de theorie is nog niet echt zijn sterkste punt, maar het geeft wel aan dat paarden na een poosje vanzelf ontspanning zoeken.

Wat is het heerlijk om 's ochtends uit je slaapkamer raam de paardjes te zien zonnebaden in de wei :)

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:28

Zoals Joelledsr zegt, aan de teugel krijg dmv. ontspanning. Als je je paard dwingt zal hij het niet leuk vinden. Maar als hij vanzelf komt dan zal het toch een punt van ontspanning zijn. Als jij dat dan ook nog bevestigs met je hand. Is dat voor je paard echt geen probleem.
Als dit een rothouding voor je paard is, hoe kan je deze dan bereiken met longeren met niets? Dan gaat het paard naar die plaats omdat hij zich ontspant.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 10:29

Paardje loopt op deze foto toch echt uit haarzelf in de krul.
'Het is zeker wel een natuurlijke houding, weliswaar niet als ze staan te suffen in de wei, maar wel als ze lekker aan het showen zijn.
Afbeelding

Nijntjuh

Berichten: 255
Geregistreerd: 24-03-03
Woonplaats: Lienden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 12:33

Ik heb verder weinig verstand van dressuur, maar ik denk dat je er vanuit moet gaan dat een paard met een ruiter op zijn rug sowieso anders loopt dan een paard zonder ruiter op zijn rug. Gegeven het feit dat er dus iemand op zit, is het voor het paard ook prettiger als de evenwichtsverdeling en het gebruik van spieren zo is dat ie lekker kan lopen. Ja jezelf maar na: met een rugzak loop je anders dan zonder.

Als mijn paard aan de teugel loopt gebruikt ze meer spieren dan als ze dat niet doet. Haar gang wordt vloeiender, gelijkmatiger en ze 'zit lekkerder'. Het lijkt me logisch dat dit voor haar ook prettiger aanvoelt dan als ze met haar hoofd in de wind door de bak scheurt met mij op haar rug. Ik merk ook dat ze (naarmate ze door heeft dat aan te teugel lopen dus prettiger is met mij op haar rug) zelf die houding al aanneemt en steun in mijn hand zoek. Geef ik die steun niet, dan reageert ze geirriteerd.

Overigens: hierbij ga ik wel uit van een ruiter die het paard via zachte hand en oefening duidelijk maakt dat ontspanning fijn trainen is, en NIET van een ruiter die het paard in de krul trekt.

Haha! Een Fries is leuk..... twee Friezen is nog leuker! Haha!
NynkeBeerYissyMachoJusty In liefdevolle herinnering aan Sam en Beau

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-04 12:47

okeej! ik zie het zelf soms ook wel eens als de paarden aan het showen zijn, maar ik wilde ff een discussie erover wat men er hier van denkt... Lachen
maar zeg nou zelf> de paarden lopen niet vaak uitzichzelf los in de wei in "de krul".
Citaat:
Ben nu paardje aan het inrijden, met hele losse teugel. Zodra hij ontspannen loopt komt hij vanzelf naar beneden. Dat heeft te maken met juist ruggebruik, als paard zijn rug ontspant loopt hij vanzelf voren ook lager (lees achterhand gaat werken waardoor voorhand vrijkomt) ingesteld.



goeie reactie!mooi uitgelegd OK dan! OK dan!

groetjes mij

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:37

Hier mijn paard.
Afbeelding
Paarden lopen uiteraard niet uit nature nagevelijk.
Maar toch onder het rijden zoeken ze toch ook je hand op.

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:39

Als Indie een tijdje aan het lopen is onder het zadel en ze komt losser, gaat ze automatisch ook lager met haar hoofdje Hyper!

Coot

Berichten: 3182
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: ergens in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:56

Als ik op Orion rijd gaat ze ook uitzichzelf naar beneden wanneer ik haar heb losgewerkt. Dan ontspant ze inderdaad en kan ik beter doorzitten enzo. Ik denk dus dat het dan fijn is voor het paard. Als iemand zijn paard in de krul trekt dmv een slofteugel. Dan is het niet fijn. (ik zeg niet dat iedereen die met slof rijdt zijn paard in de krul trekt hoor!)

Onderschrift? Nog nooit van gehoord....

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 15:55

Nou je moet het zo zien, sommige mensen gaan onwijs lopen hakken en zagen aan die mond van het paard als die niet binnen 15 seconden nageeflijk loopt.
Dus wat is nou idealer voor het paard???
Lekker niets in je mond voelen en lekker ontspannen met je koppie naar beneden lopen, of voortdurend met je hoofd in de rondte zwaaien en dat er steeds iemand in je mond hangt??

27-10-2011 * Een droom die in vervulling gaat... Casjino van Knedo <3

30-11-2013 * Onze zoon Joah is geboren! <3

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:55

Heb jij wel eens een mens zien lopen met iemand op zijn rug en een bit in zijn mond??Ik niet dus waarom zouden we dan moeten nageven??
Aan de teugel lopen is voor een paard juist vijn!!!
Zoudra hij/zij gaat ontspannen dan laat hij/zij zijn of haar rug los en dat is goed voor het paard.
Zoudra een paard met zijn hoofd in de lucht gaat lopen (sterren kijken) dan ontspand hij/zij zijn of haar rug niet en zo gaat de boel vast zitten.
En denk nou niet wat banketstaaf die nou slap want ik heb dit van de fisio van mijn paardje.
Groetjes

ik reageer omdat ik je graag help!!

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 17:59

parouscha schreef:
Hier mijn paard.
[image]
Paarden lopen uiteraard niet uit nature nagevelijk.
Maar toch onder het rijden zoeken ze toch ook je hand op.


Ja je hebt helemaal gelijk en je ziet het aan jou paard door dat hij/zij vaak na moet geven lopen ze in de wei of waar dan ook ook zo omdat ze het prettiger vinden, zij voelen ook dat dat lekkerder loopt omdat hij/zij zijn of haar rug ontspand.

Mooi paardje trouwens heeft wel wat weg van die van mij.

Groetjes

ik reageer omdat ik je graag help!!

c_alsemgeest

Berichten: 20570
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:14

als een paard op de juiste manier aan de teugel loopt (lees: niet in de krul getrokken en/of met de achterhand er ergens achteraan bungelend) Is het toch een van de beste houdingen om alle spanning ed los te kunnen laten.
Ze lopen dan dragend, en met een goed ontspannen rug.
Dan voel zo'n ruiter erop een stuk minder vervelend dan wanneer je spieren gespannen zijn en er ook nog eens iemand op zit te bonken Knipoog

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:38

FuRyoMaRLoeS schreef:
Nou je moet het zo zien, sommige mensen gaan onwijs lopen hakken en zagen aan die mond van het paard als die niet binnen 15 seconden nageeflijk loopt.

Dat is dan een hele andere discussie, dat heeft niks met aan de teugel of nageeflijk lopen te maken.

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 05:20

Nee, ze vinden het niet erg. Want zoals de rest al zegt, als je hem goed "aan de teugel rijdt" . Bepaalt hij vanzelf zijn houding.
Totdat een paard LDR gaat lopen, daar zijn de meningen hierover verdeelt of dit wel zo natuurlijk is Knipoog

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:37

Hoi! "In de krul" is niet aan de teugel maar "in de houding". Je paard moet niet in een houding gedwongen worden. Hieronder een (lang, ja sorry...) stuk van elders, waarin ik uitleg hoe ik aanleuning zie als een natuurlijke en ontspannen houding.
Ikzelf schreef:
Nou, dit wordt een wat lang stukje, dus ik hoop dat jullie de moeite willen nemen om het helemaal te volgen (bedenk: jij leest het veel sneller dan dat ik het schreef!)
Ik wil hier iets verduidelijken met wat ik bedoel met het los hangende hoofd en wat daar het grote voordeel van is met het rijden en waarom je alleen zo een echte lichte aanleuning (voor ruiter EN paard) kan verwachten.Ik concentreer hier voornamelijk op de voorkant, omdat we allemaal wel weten dat het paard van achteren actief moet zijn.
De klassieke rijkunst en FEI hebben niet zomaar de "neus voor de loodlijn" regel verzonnen omdat men het wel mooi vond staan. Er is een functionele rede. Zoals ik al eerder zei, zal een los hangend paardenhoofd (bijv bij een in de zon dommelend paard, standje centebak) altijd de neus iets voor de loodlijn hebben. Waarom? Omdat het in die houding in evenwicht hangt op het draaipunt, welke de verbinding naar de halswervels maakt. Een mens op handen en voeten die z'n hoofd laat hangen, hangt met de kin op de borst, door de andere aanhechting en volledig andere gewichtsverdeling van het hoofd.
Voor een meer passende vergelijking: Steek je arm opzij, en laat vervolgens je onderarm vanuit je elleboog losjes naar beneden bungelen.Je onderarm zal even wat pendelen en dan in z'n evenwichts positie eindigen: Loodrecht naar beneden. De onderarm speelt even voor paardehoofd (met dit verschil dat het paardehoofd in z'n evenwichts positie met de neus iets voor de loodlijn zit). De onderarm is met weinig moeite weg te duwen en bij loslaten pendelt ie weer naar z'n evenwichts positie: Dit kost geen kracht.Opmerkelijk is het, dat als er spieren aan de hand-kant van het elleboogscharnier worden aangespannen (druk je middelvinger en duim tegen elkaar) de onderarm niet meer zo los hangt: Hetzelfde is het geval als het paard z'n tanden op elkaar zet (vasthoud in de mond). Dit verteld je dus dat je niet aan de hoofdhouding alleen kunt afleiden of het hoofd ontspannen afhangt. Spieren die zich aanspannen aan de andere kant van de elleboog, hebben veel minder, tot geen effect op het pendelen en dus de losheid van de verbinding.Als je gaat rennen met je arm zo, dan bungelt ie losjes en makkelijk mee met de bewegingen, zonder dat dit enige extra energie kost. Alle energie kan voor de voortbeweging benut worden (het omhoog houden van de bovenarm merk je wel op den duur).
Breng je nu je onderarm wat meer naar je lichaam toe en hou je hem in die hoek, dan pendelt de onderarm niet meer en is de verbinding dus niet meer los. Je kan de onderarm daar "uit zichzelf" laten zitten, of met je andere hand daar houden. Om daar "uit zichzelf" te blijven, moet de arm spieren inzetten, die ie daarvoor niet nodig had. Er wordt dus energie ingezet, puur om de houding te handhaven. Zelfde effect als je de onderarm van je lichaam af in positie houdt.
Nu gaan we verbinding nemen met de hand, bijv via een touwtje. Hangt de arm los af, dan kunnen wij een heel licht contact met het touwtje aannemen. Met een minieme hulp (knijpje) voel je niet alleen het touwtje in je hand, maar je ziet de onderarm ook al bewegen (de hulp komt ook mechanisch door). In zo'n geval kan het gewicht van de teugel genoeg zijn om aanleuning te geven: dit gewicht houd de onderarm dan IETS achter z'n evenwichtspunt (arm dus IETS achter de loodlijn; paardehoofd zal de loodlijn IETS dichter naderen), waardoor subtiele teugelhulpen in beide richtingen een effect geven. In dit geval hebben zowel ruiter als paard een plezierige lichte aanleuning: als de ruiter iets geeft, volgt de mond automatisch naar voren, vraagt de hand iets, volgt ie even makkelijk weer terug. Dit omschrijft naar mijn mening, de losheid in de aanleuning die van Loon in dat artikel van SP bedoelt.
Breng je onderarm weer in een hoek, laat 'm zichzelf weer dragen. Je kan nu een even zo licht contact creeren en ook nu voel je een kneepje in je hand doorkomen. Echter, het resulteerd niet automatisch in een beweging, omdat diezelfde losheid er niet is. Dit komt overeen met het achter de loodlijn gevraagde paardehoofd, dat het paard vervolgens zelf daar houdt. De ruiter krijgt geen gewicht in de hand en kan daarmee een lichte aanleuning krijgen. Het PAARD echter moet moeite doen om het hoofd in die positie te houden en nog meer moeite om de hand soepel te kunnen blijven volgen, want door het gemis aan losheid gaat dit niet meer automatisch, maar moet ie de bewegingen coordineren met z'n spieren.
Met de lichte aanleuning voor ruiter EN paard, stelt het paard zich wat kwetsbaar op: Mocht de ruiter een fikse ruk in de mond geven, dan komt dat zwaar aan! De ruiter heeft dus een goede handvoering nodig om het paard het vertrouwen te geven dat ie nodig heeft om zich zo kwetsbaar op te stellen. Een goede handvoering is er dus een die stil staat ten opzichte van de mond. Een vastgezette hand laat het 'losse' hoofd met elke stap tegen het bit aan botsen en een onrustige hand beweegt het hoofd alle kanten uit. Als reactie hierop zal het paard z'n spieren inzetten om de klappen te dempen: weg is de lichte aanleuning.
Met het achter de loodlijn geplaatste hoofd gebruikt het paard de spieren al en dempt zo de (evt) klappen van een mindere handvoering. Het hoofd hangt echter niet ontspannen af en er wordt onnodig energie verspilt met het op een plaats houden van het hoofd. Het evenwicht is echter wat minder fragiel en zal dus minder snel verstoord worden.
Bovenstaande zal duidelijk moeten maken waarom de FEI de neus graag voor de loodlijn ziet: Omdat men een losse aanleuning van ruiter EN paard wilt zien, omdat het wederzijdse vertrouwen en de kunde van de ruiter getoont dienen te worden. Zoals van Loon al zegt, is zelfs neus op de loodlijn (toegestaan na aanpassing FEI regels) al teveel.
Ook kan je eruit afleiden waarom veel mensen hun heil achter de loodlijn zoeken: Het is voor de ruiter eenvoudiger om daar een constant licht contact te behouden.
Het kan natuurlijk nuttig zijn om tijdelijk, kort achter de loodlijn te werken (bijv. bij enorm concentratie gebrek van het paard), maar het streven moet altijd weer naar die wederzijdse lichtheid gaan.
Ook verklaard het misschien wat van het grote succes van de "achter de loodlijn rijders": zij tonen hiermee een stabielere aanleuning in de ring. Dat oogt dan gecontroleerd, en wint het van de fragielere balans van de "voor de loodlijn rijders", maar getuigd van een minder harmonische samenwerking.
Dit is dus mijn beredeneerde 'view' op dit geheel. Ik ben benieuwd wat jullie van deze redenatie vinden!
 

Denk aan je paard; rij 'm in natuurlijke houding!
Vele wegen leiden naar Rome, maar als je niet weet waar je heen gaat, maakt het niet uit welke weg je volgt. - Q
Les van David de Wispelaere bij Amsterdam? PB me.

c_alsemgeest

Berichten: 20570
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:55

zo dat is een hele lap tekst Clown
maar ik heb hem wel helemaal gelezen Lachen

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-04 07:25

ik ook!:D zit goed in elkaar!

groetjes mij


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 bezoekers