Hoe rechter Galop weer goed aanlere?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Hoe rechter Galop weer goed aanlere?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 17:03

Mijn paardje heeft met rechtsom heel erg moeite de galop.
Tijdens het longeren springt hij 9 van de 10 keer wel goed aan, maar zodra ik er op zit springt die telkens fout aan.

Heb al van alles geprobeerd, met losse teugel aangalopperen, hele kleine voltes enz. enz. Mijn instructrice en ik zijn nu bezig om hem aan de longe aan te laten galopperen als ik erop zit. Gek genoeg doet hij het dan wel.

Heeft er misschien nog iemand tips? Alvast bedankt!!

Tinkerbell8
Berichten: 15
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: omgeving R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 18:37

Hallo,
Probeer eens voor jezelf na te gaan wat JIJ anders doet met aangaloperen aan de lijn en los.
Is het misschien mogelijk dat jezelf zo je best doet om goed aan te galoperen, dat je misschien te veel doet en dus per ongeluk je paard in de war brengt?
Kijk naar andere oorzaken: leeftijdl, type/ras (dravers hebben van nature moeite met de galop), medisch.
In principe moet in de rechtergalop het linkerachterbeen de meeste kracht leveren, mogelijk dat er iets met dat been is bv minder ontwikkeld.

Succes ermee en als je de oorzaak weet, komt de oplossing vanzelf.

boomer
Berichten: 148
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:25

Oefenen, oefenen, oefenen... Max doet dat ook, maar dan linksom. Ik ben nu bezig om zn linkerschouder vrij te houden, dus stelling naar buiten. Moet zeggen dat het wel werkt, maar je moet gewoon blijven trainen...

Dees1980

Berichten: 2236
Geregistreerd: 13-06-04
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:26

ja inderdaad oefenen ben ik het mee eens, mijn haflinger heeft het heel erg rechts en alleen in de bak buiten geen probleem nu kwam ik erachter dat ze weinig in de bak heeft gereden voor ik haar kocht dus ik neem de moeilijke kant ook altijd als eerste

Veel succes ermee

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:31

probeer in de hoek aan te springen en terwijl je aanspringt stelling vragen naar binnen, springen ze bijna altijd wel goed aan, zo heb ik het disanka ook geleerd.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:37

mijn haflinger heeft het links, springt aan de longe wel goed aan maar onder zadel niet, ben ook druk aan het oefenen: gewicht naar binnen, verkeerde been lichtrijden en dan aanspringen, stelling naar buiten ed.....
ze doet dan er veel moeite om verkeerd aan te springen, springt zo nu en dan goed aan maar valt er dan meteen weer uit.....
ben wel benieuwd of er nog meer adviezen zijn....

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 00:26

Je kan ook een balkje schuin leggen. Als je daar bent spring je aan. Je moet het balkje zo leggen dat ze het eerst met haar rechterbeen omhoog moet.
Maar toen ik met mijn merrie nog problemen met de galop had was de insrtructie er erg op gebrand om het met allerlei hulpmiddelen om te lossen. Op het laatst hing ik bijna naast mijn paard en moesten we dan pas aanspringen. Zelf had ik toen zoiets van "het is niet een probleem van de galop maar een rijkunstig probleem. Waarschijnlijk was ze scheef, niet sterk genoeg of uit balans". Uiteindelijk is het vanzelf goed gekoemn door me er niet teveel op te fixeren.

Soprano

Berichten: 2668
Geregistreerd: 27-03-04
Woonplaats: Bornem (provincie Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:48

Ik heb juist hetzelfde probleem met mijn pony. Wat wel helpt: hard draven hem uit evenwicht brengen en aanspringen helpt bijna altijd Knipoog wat ook helpt: hem in een hoek laten aanspringen waar hij bang heeft!!! Heb ik ook gedaan en ik en Twister zijn goed op weg hoor!!!