Wanneer is een instructeur goed?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
grid

Berichten: 8816
Geregistreerd: 10-12-03
Woonplaats: Idyllisch Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 20:46

Ja dat heb ik ook. Mijn instructrice moet me juist op twijfelmomenten over de streep trekken en zeer duidelijk zijn als ze dan in haar enthousiasme of juist omdat ik snel moet reageren, schreeuwt of "boos" wordt dan is dat alleen maar fijn!!!!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 21:03

De aanpak die iemand nodig heeft verschilt van persoon tot persoon en van paard tot paard...

Voor mij is het iemand die echt vakkennis heeft, gevoel voor paarden (dus nooit iets ten koste van het paard door willen drijven als het er lichamelijk of geestelijk niet rijp of geschikt voor is)
Zich dus aan kan passen aan niveau van ruiter en paard, en lichamelijke gezondheid/mogelijkheden
Iemand die heel goed uit kan leggen waarom iets op een bepaalde manier "moet" of goed is.
Open staat voor andere ideeën en manieren.
Positief is in de benadering en kleine stapjes kan zien.
En heel belangrijk: wat Runningkawa zei: die je het gevoel voor het echte rijden bij kan brengen...

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 21:12

Iemand met gevoel voor paarden (en het niveau van het paard) en toch ergens ook wel mensen. Uitleg kan geven met betrekking tot de theorie van het paardrijden en het je ook gevoelsmatig uit kan leggen. Voor zover dat uit te leggen is dan.

esperado
Berichten: 180
Geregistreerd: 06-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:39

als hij/zij zich kan verplaatsen in diegene die hij lesgeeft. Voor verschillende problemen oplossingen weet en die in een aantal varianten kan utileggen. Als het 1 niet lukt kan je het ander nog proberen. Ik vind dat een instructeur zich vooral aan de combinatie moet aanpassen MBT tot uitleggen, doel en manier van lesgeven.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 09:43

Ik vind een instructeur goed als:
-hij goed kan verwoorden wat hij denkt
-niet zegt: kom maar hier ik los het wel op. Maar vervolgens weet jij zelf niet hoe hij het gedaan heeft
-hij zich kan verplaatsen in jou: wat jou reactie is nadat je pony een bok gaf en hoe hij dat het beste op kan lossen bij jou
-niet bij iedereen hetzelfde doet, maar de lessen aanpast op pony/ruiter/ervaring

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 13:04

Nou dan ook mijn mening even Lachen
Ik vind een instructeur goed als hij/ zij op een eerlijke manier en met geduld de combinatie vooruit kan helpen.
En daarom ben ik zo blij met Janine (kyra) Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:21

Tyrza schreef:
Hum... dat geduld is soms zelfs bij de beste trainers ver te zoeken.

Ik ben van mening dat een ruiter soms wel eens een schup onder de kont nodig heeft, zolang men maar niet over de schreef gaat door te persoonlijk te worden.

Het ligt er ook maar net aan hoe dat schopje gegeven wordt Lachen

tussen geduld en eindelooooooos geduld zit ook nog verschil Lachen
een leerling die nooit eens echt meewerkt en passief rijd heeft idd wel eens een schopje nodig, maar dat hoeft imo niet meteen bij de eerste de beste fout Lachen

Sjef

Berichten: 156
Geregistreerd: 26-03-04
Woonplaats: ZH / NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 13:32

Richtje schreef:
wanneer vinden jullie een instructeur goed?


Wanneer hij jou wat kan leren waar jijzelf achter staat!
Zoniet of blijf je hangen... praat erover... geen verbetering = andere instructeur zoeken Haha!

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:15

Ik ga met veel van het bovenstaande mee. Ik wil nog toeveogen dat ik het ook goed vind als ik oefeningen en verbeterpunten krijg om te oefenen voor de volgende les.

En ook communicatie en overleg vind ik belangrijk.
Als ik tegen mijn instructeur een probleem vertel bijvoorbeeld mijn paard steigert.. vraagt hij .. En waarom doet je paard dat???
Dan gaan we samen bedenken waarom mijn paard omhoog komt, vast zit, of aan het drammen is o.i.d. en dan laat hij mij ook mee denken in de oplossing. Dus hij zegt niet: "Nou als hij stijgert geef je been of geef je een klap.." Hij kijkt echt eerst of het wel dwarsigheid is of dat ik zelf iets fout doe en dan komt de oplossing.

En ook brede kennis, mijn istructeur geeft ook advies voor voeding die bij onze training past en is ook erg geinteresseerd hoe de wedstrijden zijn geweest. Ik leer bij deze instructeur weel heel erg veel nieuwe dingen.

Ik houd er ook niet van als een instructeur 1 methode hanteerd. LDR is leuk voor het ene paard maar het andere paard kan weer beter VWNW gereden worden dus het kunne toepassen van verschillende technieken vind ik ook een voordeel.

Ik vind prestaties en vooruitgang niet altijd even belangrijk. Tuurlijk wil je wel het idee hebben dat je er beter van wordt jemoet geen maanden sitl blijven staan andes schiet het niet op maar soms weer even terug naar basis checken en bevestiging kan ook geen kwaad.

Iemand die in het midden staat te vertellen wat ik moet doen vind ik geen instructeur want dan kan ik niet goed rijden zonder dat ie erbij is.

En het allerbelangrijkste vind ik respect en plezier in de lessen voor zowel ruiter als paard. Ook al is je doel om GP te rijden en ben je intermediar ofzo.. er mag altijd even gelachen en paard en ruiter moeten zich happy voelen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:15

Ik ga met veel van het bovenstaande mee. Ik wil nog toeveogen dat ik het ook goed vind als ik oefeningen en verbeterpunten krijg om te oefenen voor de volgende les.

En ook communicatie en overleg vind ik belangrijk.
Als ik tegen mijn instructeur een probleem vertel bijvoorbeeld mijn paard steigert.. vraagt hij .. En waarom doet je paard dat???
Dan gaan we samen bedenken waarom mijn paard omhoog komt, vast zit, of aan het drammen is o.i.d. en dan laat hij mij ook mee denken in de oplossing. Dus hij zegt niet: "Nou als hij stijgert geef je been of geef je een klap.." Hij kijkt echt eerst of het wel dwarsigheid is of dat ik zelf iets fout doe en dan komt de oplossing.

En ook brede kennis, mijn istructeur geeft ook advies voor voeding die bij onze training past en is ook erg geinteresseerd hoe de wedstrijden zijn geweest. Ik leer bij deze instructeur weel heel erg veel nieuwe dingen.

Ik houd er ook niet van als een instructeur 1 methode hanteerd. LDR is leuk voor het ene paard maar het andere paard kan weer beter VWNW gereden worden dus het kunne toepassen van verschillende technieken vind ik ook een voordeel.

Ik vind prestaties en vooruitgang niet altijd even belangrijk. Tuurlijk wil je wel het idee hebben dat je er beter van wordt jemoet geen maanden sitl blijven staan andes schiet het niet op maar soms weer even terug naar basis checken en bevestiging kan ook geen kwaad.

Iemand die in het midden staat te vertellen wat ik moet doen vind ik geen instructeur want dan kan ik niet goed rijden zonder dat ie erbij is.

En het allerbelangrijkste vind ik respect en plezier in de lessen voor zowel ruiter als paard. Ook al is je doel om GP te rijden en ben je intermediar ofzo.. er mag altijd even gelachen en paard en ruiter moeten zich happy voelen.

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 14:19

Ik ga met veel van het bovenstaande mee. Ik wil nog toeveogen dat ik het ook goed vind als ik oefeningen en verbeterpunten krijg om te oefenen voor de volgende les.

En ook communicatie en overleg vind ik belangrijk.
Als ik tegen mijn instructeur een probleem vertel bijvoorbeeld mijn paard steigert.. vraagt hij .. En waarom doet je paard dat???
Dan gaan we samen bedenken waarom mijn paard omhoog komt, vast zit, of aan het drammen is o.i.d. en dan laat hij mij ook mee denken in de oplossing. Dus hij zegt niet: "Nou als hij stijgert geef je been of geef je een klap.." Hij kijkt echt eerst of het wel dwarsigheid is of dat ik zelf iets fout doe en dan komt de oplossing.

En ook brede kennis, mijn istructeur geeft ook advies voor voeding die bij onze training past en is ook erg geinteresseerd hoe de wedstrijden zijn geweest. Ik leer bij deze instructeur weel heel erg veel nieuwe dingen.

Ik houd er ook niet van als een instructeur 1 methode hanteerd. LDR is leuk voor het ene paard maar het andere paard kan weer beter VWNW gereden worden dus het kunne toepassen van verschillende technieken vind ik ook een voordeel.

Ik vind prestaties en vooruitgang niet altijd even belangrijk. Tuurlijk wil je wel het idee hebben dat je er beter van wordt jemoet geen maanden sitl blijven staan andes schiet het niet op maar soms weer even terug naar basis checken en bevestiging kan ook geen kwaad.

Iemand die in het midden staat te vertellen wat ik moet doen vind ik geen instructeur want dan kan ik niet goed rijden zonder dat ie erbij is.

En het allerbelangrijkste vind ik respect en plezier in de lessen voor zowel ruiter als paard. Ook al is je doel om GP te rijden en ben je intermediar ofzo.. er mag altijd even gelachen en paard en ruiter moeten zich happy voelen.

SandravdB

Berichten: 2805
Geregistreerd: 13-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 21:38

Een instructuur is goed als hij je wat kan leren en rekening houd met wat je kan en durft

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 22:02

Riant schreef:
Ik vind prestaties en vooruitgang niet altijd even belangrijk. Tuurlijk wil je wel het idee hebben dat je er beter van wordt jemoet geen maanden sitl blijven staan andes schiet het niet op maar soms weer even terug naar basis checken en bevestiging kan ook geen kwaad.

Maar ook het bevestigen van de basis heeft toch weer als doel om vooruitgang te boeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:32

Ik vind het fijn als mijn instructeur respect heeft voor degene die hij lesgeeft.
Dat hij goed kijkt naar wat ruiter en paard wel of niet kunnen,en aan de han daarvan haalbare doelen opstelt.
Ook moet hij natuurlijk zelf goed kunnen rijden,zodat hij weet waar hij over praat,maar het ook duidelijk kan zeggen.

Mijn instructeur vind ik erg prettig,ik heb soms echt faalangst en hij gaat daar precies goed mee om,door me zeker ook te "belonen"als ik het goed doe.
Maar hij kan ook goed streng zijn,en dat heb ik gewoon soms nodig Schijnheilig

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:47

Een instructeur/instructrice vind ik goed als degene goed kan uitleggen wat er bedoeld wordt en dit ook kan onderbouwen!
Dus niet zeggen: hij moet er ronder doorheen en vervolgens het erbij laten.. nee, graag uitleg over waarom hij ronder moet en hoe je dat moet doen.. !! *LOL*

Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:17

OEI daar ging duidelijk iets mis....

Beetje eigenwijze PC ..

terug naar de basis heeft inderdaad ook as doel daarna weer vooruit te gaan. Ik bedoel maar te zeggen dat je soms niet zo snel vooruit kan als je zou willen en af en toe een stapje terug moet. Vlot willen presteren is niet altijd het juiste doel.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:30

Als hij oplossingen kan vinden voor problemen waar we tegenaan lopen. Op de juiste manier uiteraard... En als hij me vooruit kan helpen

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:48

peggel schreef:
ik vind een instructeur goed als deze me verder kan helpen op een manier die zowel mij als mn paard aanstaat.
ook moet de instructeur kunnen uitleggen waarom iets moet zoals gezegt wordt, en begrijpen dat er ook paarden zijn die niet (gelijk) via het boekje gereden kunnen worden.


helemaal mee eens, het belangrijkste vind ik dat een instructeur bij jou manier van rijden past en bij je paard!! (en goed kunne uitleggen waarom je iets meot doen)
en inderdaad veel geduld hebben omdat niet ieder paard meteen volgens het boekje gereden kan worden Lachen

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 13:50

joyce B schreef:
De aanpak die iemand nodig heeft verschilt van persoon tot persoon en van paard tot paard...

Voor mij is het iemand die echt vakkennis heeft, gevoel voor paarden (dus nooit iets ten koste van het paard door willen drijven als het er lichamelijk of geestelijk niet rijp of geschikt voor is)
Zich dus aan kan passen aan niveau van ruiter en paard, en lichamelijke gezondheid/mogelijkheden
Iemand die heel goed uit kan leggen waarom iets op een bepaalde manier "moet" of goed is.
Open staat voor andere ideeën en manieren.
Positief is in de benadering en kleine stapjes kan zien.
En heel belangrijk: wat Runningkawa zei: die je het gevoel voor het echte rijden bij kan brengen...


hier ben ik het ook mee eens, ik vind dat een instructeur zich moet kunnen aanpassen aan de manier van rijden vand e ruiter en aan het paard, en niet het paard gaat 'overvragen' of dwingen om dingen te doen waar hij geestelijk of lichamelijk nog helemaal niet klaar voor is en niet aan toe is.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:30

Ik heb het nu helemaal getroffen. Ik heb nu een instructrice die mijn zit verbetert Haha! Haha! Ik ben handig zat op een paard maar mijn zit is heel belabbert....... nu krijg is les op een paard van haar, een ouwe springbok Haha! Haha! en we werken niet aan het plaatje maar aan het kantelen van mn bekken, recht op mn paard zitten, niet inknikken maar meebuigen enzovoort, enzovoort. En DAN ben je in mijn ogen een goede instrukteur, als je je lessen aan kan passen aan de wensen en idealen van je klanten met het beste in het achterhoofd voor het paard. Zij let dus niet op het plaatje, als ik op de spring manier op dat paard ga rijden heb je het dier zo in de krul, en wordt ie heet genoeg om op de minste hulp te reageren, alle knoppen zitten erop.......... alleen ik wil echt aan mn houding werken, en DAT doen we dus ook Haha! Haha! Haha!

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:05

Een instructeur vind ik goed als;

hij of zij zelf gemotiveerd is en dat ook uitstraalt
hij of zij in staat is jouw gemotiveerd te houden
de manier van lesgeven aangepast wordt aan het paard/ de ruiter/amazone
het klikt met de leerling
dingen kan onderbouwen
hij of zij er niet bij elk probleem er op stapt om even te kijken hoe het voelt of het zelf even verbeteren
je aan het aan het eind van de les denkt, het gaat beter dan aan het begin
je op een zodanige manier leert te rijden dat je ook zonder instructie je paard aan het lopen houdt
eerlijk is ten opzicht van de leerling en deze reeel laat zijn in de verwachtingen van het paard of op wedstrijd etc

Er zullen vast nog wel wat eigenschappen zijn die belangrijk zijn, maar deze vind ik de belangrijkste.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:54

ik vind een instructeur goed is als:

zij of hij zijn werk leuk maakt en er zelf zin in heeft om les te geven.
dus niet eentonig les gaan geven (en het enigste wat je hoort is bv. ronder, ronder, ronder, volt A, ronder) dit noem ik geen les geven.

als ik van diegene leer met problemen om te gaan of als ik ergens vast loopt en de instructeur helpt mij hierbij,
als de instructeur / instructrice geduldig is
en als je les is afgelopen dat je dan het gevoel hebt dat je weer iets meer hebt bereikt.. en je na verloop van tijd vooruitgang ziet

Roosch

Berichten: 36649
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: Anywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 18:14

een instructeur is goed als jij er een goed en fijn gevoel over hebt als hij/zij je les geeft! Lachen
als je steeds een onprettig gevoel hebt als hij/zij je commentaar geeft, dan werkt het gewoon niet..
dan zit je met zo'n hoofd op je paard Boos! en dat voelt je paard ook en daardoor rijdt je niet lekker..!
ik ben blij dat ik zulke goede instructeurs heb Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:44

Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat we allemaal voor ons plezier paardrijden . En dan denk is dat een instructeur/trice pas goed is wanneer je leerlingen iedere dag weer blij op hun paard zitten en er met een fijn gevoel af stappen. Dat is toch het enige waar het om draait!!!! OK dan!

Dat betekend niet dat je zelfingenomen wordt, daar is nog geen mens beter van geworden, maar wel dat de liefde/respect voor je paard altijd op de eerste plaats blijft staan. Lovers

Dat is ook precies datgene wat ik terug zie bij de paarden en combinaties die mijn instructrice traint en ik ben haar eeuwig dankbaar dat het rijden iedere dag een feest is en nooit geen worsteling meer

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 16:35

een instructeur is volgens mij goed,als hij/zij kan verwoorden wat ik voel,of hoor te voelen,en aan mijn paard al kan zien,hoe ik moet reageren,voordat ik het voel!!
kortom ,iets goed kunnen verwoorden,motiveren,en op tijd kunnen reageren.
en ik heb er zo eentje!