Dipje met rijden, slof gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:47

runningkawa schreef:
1 woord VERSCHRIKKELIJK!!!!

Alleen met slof rijden, ben je wel helemaal lekker?????
Enig idee hoeveel kracht je dan hebt?
ik ken wel een paarden waarmee je het mag proberen, of je dat nog na kunt vertellen is wat ander
wat heb jij een ontzettende goedzak van een paard dat hij dat pikt, verschrikkelijk!!!

Nee ik heb niks tegen een slof, als hij goed gebruikt word en dat is zeker niet zo!!!!

Je rijd namelijk gewoon op de gewone teugel en je slof hangt dan helemaal los, zonder enige inwerking.
Pas als hij met zijn hoofd erg te hoog komt, mag de slof minimaal correctie geven en als het ware vriendelijk vragen of het paard naar beneden wil met zijn hoofd.
En dat is de natuur van een paard om daar positief op te reageren.

maar zoals er hier beschreven word, walchelijk!!!
Heeft niks met paardrijden te maken, maar we zullen je wel eens je kop in je kont trekken, schoppen hem van achter nog wat de sporen in het lijf want we hebben eens gehoord dat hij van achter ook nog wat moet doen.

Bah!!!, zulke mensen moesten echt een keer een paard treffen die dat niet pikt!!!!


helemaal mee eens...

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 10:49

gijsenkim schreef:
Als je paard zijn jouw benen tegen de bakwand gooit is ie niet recht.

En natuurlijk helpt een slof, zeker als je rijtechnisch niet goed genoeg bent om het zonder op te lossen


ja zeg, als je rijtechnisch niet goed genoeg bent moet je maar gelijk met slof gaan rijden??? jeeeezus...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:03

Bollee schreef:
ja zeg, als je rijtechnisch niet goed genoeg bent moet je maar gelijk met slof gaan rijden??? jeeeezus...

Ooit van ironie gehoord bollee? want zo was het bedoeld. Lees eerdere postings van G&K.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:12

iemand wel eens een grandprix ruiter met STRAKKE slof zien rijden?

Schijnheilig

ik wel iig

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:23

Michelle77 schreef:
Ik vind de standaard mening GEEN SLOF!! zo vervelend! Sorry hoor, die teugel is er niet voor nix!

Waar ik het wel mee eens ben is dat die teugel helaas veel te vaak te pas en te onpas gebruikt wordt. En dan vooral voor problemen die je JUIST NIET oplost met deze teugel!! (bijv als je je paard niet aan de teugel kan rijden zonder, heeft een slof absoluut geen zin om dit zo te leren, dan rijd je je paard op de slof en niet op je benen en zit!)

Zoals jij beschrijft dat ie heel sterk wordt, dat je het niet op een juiste manier op kan lossen, vind ik dat dit wel kan, maar dan idd alleen op de sterke momenten. Niet er aan de voorkant aan blijven zitten, maar loslaten. Hij moet op zn eigen benen lopen en niet op jou handen!

Bij mijn paard hebben we ook een slof gebruikt en om de volgende reden:
Hij is behoorlijk groot en heeft (nu had) heeeeel veel moeite om te sluiten in de galop, op benen en zit lukte me dit niet. Ik zou wel aan de voorkant kunnen gaan klungelen, maar dat heeft geen nut, op deze manier wordt ie alleen maar sterker en bovendien win je het toch nooit.

Dus pas met de galoptraining klik ik de slofteugel vast (aan de zijkant vd singel, dus met meer vrijheid) (verder rij ik zonder)nadat ik hier 2 keer mee had gereden en op wedstrijd ging, deed ie het al zoooveel beter!!! Nu zijn we 2 maanden verder en ik rijd hem af en toe met slof, alleen wanneer hij erg sterk wordt, dat ie onder me vandaan gaat rennen. Hij loopt zn stap en draf gewoon erg goed, heel mooi in balans, goede impuls, gesloten en met een hele mooie rustige aanleuning, maar zn galop bleef gewoon op het niveau van een 4 jarige (hij is 8)(en sommige daarvan heb ik vaak beter zien galoperen)

Wanneer ik nu de galop oefen springt ie heel mooi aan en kan ie ook gewoon redelijk gesloten galoperen (we zullen dit gewoon veel moeten oefenen) krijg nu geregeld 7ens voor aanspringen en galop onderdelen (zelfs middengalop incl overgangen! terwijl hij eigenlijk min of meer in middengalop aansprong haha)ipv 4en 5en.

Wanneer jij op je instructie vertrouwt en je er goed bij voelt moet je dit doen (tenzij je alleen met een slofteugel in je hand zou moeten rijden, dit kan echt niet)

Wanneer je er geen goed gevoel bij hebt moet je dit niet doen!

Ook is het wel degelijk zo dat dit een HULPteugel is, alleen om te helpen, niet om dagelijks bij de training te gebruiken, alleen indien nodig! Is dit elke dag nodig, dan klopt er ergens toch iets niet

veel succes


Hier ben ik het helemaal mee eens. Clown Ik heb precies hetzelfde probleem in de galop als jij.Mijn paardje zou er alleen helemaal niet zo veel moeite mee hoeven hebben om in de galop te sluiten want is klein ,maar heeft het wel.Ze is ook 8.In de draf gaat alles prima(behoudens dat ze me in het doorzitten niet laat zitten)maar zo gauw ik de galop ga trainen gaat het 9 van de 10 x fout en maakt ze zich sterk.Ik heb 2 instrukteurs en die ene laat me al een tijdje aanmodderen maar de ander heeft gewoon de slof eraan laten zetten.In de galop leert ze nu veel beter sluiten en als ik daarna de draf nog een keer doorzit laat ze me wel zitten(laat dus ook de rug los)Als dit dus de oplossing is om haar dit alles te leren zie ik er ook geen kwaad in.(het is trouwens de eerste keer in mijn 30 jarige carriere Cool dat ik met slof rijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 13:29

Tinka, het kan niet altijd goed gaan en je paard wordt niet altijd alleen maar beter in het werk, soms heb je gewoon een mindere periode. Wat je dan vooral moet doen is consequent doorrijden en proberen om basisproblemen toch aan te pakken. Blijf dus werken aan het rechtrichten en aan impuls, je belangrijkste probleem is of je paard voor je been is en blijft op dit moment. Je hebt eigenlijk geen slofteugel nodig, maar wel veel geduld en een consequente aanpak, misschien kan je instructrice daarmee helpen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:16

Bollee schreef:
ja zeg, als je rijtechnisch niet goed genoeg bent moet je maar gelijk met slof gaan rijden??? jeeeezus...



was iets sarcastisch Bollee Haha! Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 22:12

Nee, zou zeker nooit met een slof gaan rijden!!!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 11:52

Naja, met een slof op zich is imo niet zoveel mis, ik rijd ook een jong paard dat ik wel met de slof rijdt, en dan pak ik hem er alleen bij als het moeilijk wordt. Met mijn lieve kleine armpjes krijg ik dat grote hoofd van haar niet zomaar naar beneden op sommige dagen, dan ziet ze alle vogeltjes en alle hertjes en blijft schreeuwen naar haar veulen (is al drie maanden, dus daar is geen reden toe, het veulen blijft al wekenlang iedere dag op stal als ik rijd). Dan vind ik het handig om haar even te laten weten wat de bedoeling is. Ik gebruik daar dus de slof om mijn hulp te verduidelijken.

Maar zoals jij begint, met alleen slof (en dus zonder teugel...) dan kun je de slof eenvoudig niet ontspannen, en dus trek je z'n kop naar beneden, dat kan niet anders, en dat is dus fout, omdat het idee is dat je van achter naar voren moet rijden. Snap je?

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:10

Rieja schreef:
Naja, met een slof op zich is imo niet zoveel mis, ik rijd ook een jong paard dat ik wel met de slof rijdt, en dan pak ik hem er alleen bij als het moeilijk wordt. Met mijn lieve kleine armpjes krijg ik dat grote hoofd van haar niet zomaar naar beneden op sommige dagen, dan ziet ze alle vogeltjes en alle hertjes en blijft schreeuwen naar haar veulen (is al drie maanden, dus daar is geen reden toe, het veulen blijft al wekenlang iedere dag op stal als ik rijd). Dan vind ik het handig om haar even te laten weten wat de bedoeling is. Ik gebruik daar dus de slof om mijn hulp te verduidelijken.

Maar zoals jij begint, met alleen slof (en dus zonder teugel...) dan kun je de slof eenvoudig niet ontspannen, en dus trek je z'n kop naar beneden, dat kan niet anders, en dat is dus fout, omdat het idee is dat je van achter naar voren moet rijden. Snap je?


maar waarom rijd je een jong paard met slof?
ik vind dat niet kunnen, dan lijkt mij dat ie niet op de goede manier is ingereden.. ik zou een jong paard nooit met slof rijden
ik heb die van ons zelf ingereden, hij loopt nu supermakkelijk en lekker ontspannen... en tuurlijk gaat het wel eens iets moeilijker, maar dan leer ik mijzelf me op die dag aan te passen,en hem dan te rijden hoe hij dan is.Maarreken maar dat daar echt geen slof omheen komt

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:12

Rieja"]
ik rijd ook een jong paard dat ik wel met de slof rijdt, en dan pak ik hem er alleen bij als het moeilijk wordt. Met mijn lieve kleine armpjes krijg ik dat grote hoofd van haar niet zomaar naar beneden
[/quote]

[quote="Rieja schreef:
Maar zoals jij begint, met alleen slof (en dus zonder teugel...) dan kun je de slof eenvoudig niet ontspannen, en dus trek je z'n kop naar beneden, dat kan niet anders, en dat is dus fout

Wat is het echte verschil?
Volgens mij is het in beide gevallen fout gebruik van de slof. Boos!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:38

QQQQ schreef:
Wat is het echte verschil?
Volgens mij is het in beide gevallen fout gebruik van de slof. Boos!


dat denk ik ook, als je niet zomaar haar 'grote' Scheve mond hoofd naar beneden krijgt betekend dat dus dat je haar er maar even doorheen trekt.. voor eigen bestwil ofzo?
nou ik vind het niet kunne, ik blijf erbij als je een paard goed inrijd heb je geen slof nodig, elk paardje heeft wel eens een slechtere dag dan normaal, dat kan toch maar dan zou ik niet meteen een slof erbij halen hoor!

Whispers
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:16

Ik ben het met Michelle eens, het rijden met een slof is niet alleen maar slecht. Maar het resultaat is vaak maar tijdelijk. Want het paard reageert op de slof en niet op jou. Ook kan een slof in handen van een wellicht minder ervaren ruiter een gevaarlijk hulpmiddel zijn. Wellicht is het nuttig om eens bij te gaan houden of er een systeem zit in de weken waarin het rijden niet zo lekker gaat. Wij hebben een merrie gehad die in bepaalde weken rond de hengstigheid veel pijn had en daardoor minder ging presteren. Zolang zo'n probleem niet wordt opgelost kun je oefenen en van instructrice veranderen tot je erbij neervalt, maar dat gaat dan niet werken. Hou ook de hengstigheids data eens bij.
Wel vind ik dat je vrij moet zijn in de keuze van je instucteur/trice. De stijl van lesgeven van de een kan nu eenmaal beter bij jouw stijl aansluiten als die van de ander.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:43

Ik vind "Sorry hoor, die teugel is er niet voor nix! " zo'n slap excuus.
Er is maar één juiste manier om de slof te gebruiken, namelijk door 'm slap te laten hangen. Ik kan me voorstellen dat als je een tikkie angstig bent bij een eerste buitenrit je een slof gebruikt. Je kan die slap laten hangen maar voelt je net iets zekerder omdat je weet dat je je paard bij een enge situatie toch iets beter onder controle hebt. Maar eerder moet je 'm ook niet opnemen.
Als je paard niet nageeflijk wil worden moet je medische en geestelijke problemen helemaal uitsluiten. Is je paard kerngezond, dan heb je 'm bij het gewone rijden echt niet nodig. Heb je 'm dan nog wel nodig dan moet je je afvragen of je (betere) instructie nodig hebt of dat je wel het juiste paard voor jezelf hebt. Niet iedereen kan de wat "moeilijkere" paarden rijden. Ik kan me in ieder geval geen enkel geval voorstellen waarin je paard in de bak dankbaar is voor je slofgebruik.

LiesBento

Berichten: 220
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Leuven (B)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 15:50

Met slof rijden is maar een tijdelijke oplossing
je lost de problemen niet op, maar maakt ze op lange termijn erger.

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 16:27

Gaaaap Ik krijg hier dejavu op dejavu. Houdt het dan nooit op? Als je een topic plaatst waarin je stelt dat je je paard (al is het maar 1 keer!) alleen op de slof rijdt kun je wachten op een stroom negatieve reacties, en imo terecht!! Beetje naief om te denken dat iedereen wel begrijpt waar je mee bezig bent... En ik kan me niet voorstellen dat je het zelf niet weet!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:35

Elk topic met het woord slof erin eindigd ja op deze manier Justy haha! Ik ga al helemaal niet meer in op deze discussies! Los het rijtechnisch goed op en gebruik je slof als hulpmiddel (mits goed gebruikt!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:37

YvonneS schreef:
Elk topic met het woord slof erin eindigd ja op deze manier Justy haha! Ik ga al helemaal niet meer in op deze discussies! Los het rijtechnisch goed op en gebruik je slof als hulpmiddel (mits goed gebruikt!)

En voor de verandering is dat hier weer eens niet het geval Huilen
En daarom eindigd het meestal zo

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:40

Idd!

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:42

En toch zijn er nog mensen die zich er niks van aantrekken en vrolijk verder gaan met het verkl*ten van hun paard... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:43

Helaas wel
En ik ben gemeen Extreme duivel , ik hoop van harte dat ze snel een paard treffen die dat niet pikt

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:47

Sadist Haha! Maar ik hoop met je mee ~~}>

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 21:59

runningkawa schreef:
Helaas wel
En ik ben gemeen Extreme duivel , ik hoop van harte dat ze snel een paard treffen die dat niet pikt


Je kan kiezen uit 2 dingen:
1.doen alsof je het allemaal niet ziet en je eigen gang gaan
2.opkomen voor de paardjes en af en toe de volle laag terug krijgen

Ondanks dat ik me elke keer voorneem om voor keuze 1 te gaan eindig ik bij 2. Schijnheilig Hoe harder iemand denkt dat ie zo vre-se-lijk goed bezig is, hoe moeilijker je erin krijgt dat ze hun paard naar de gallemiezen helpen. Ik geloof dat er inmiddels al 2 keer mensen hebben gezworen me een kopje kleiner te maken, maar ik kan het niet laten, want ik kan het niet aanzien als mensen zo dom en arrogant met hun paard bezig zijn. Vooral die ogen van een paard als het weer in de krul wordt getrokken of een onterechte tik krijgt, dan krijg ik een steek in mijn maag. Mensen moeten eens open staan voor andermans mening en toegeven dat die soms inderdaad 10x beter is als die van henzelf. UCH!

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:20

Amen! OK dan!

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:05

Justy schreef:
:O Ik krijg hier dejavu op dejavu. Houdt het dan nooit op? Als je een topic plaatst waarin je stelt dat je je paard (al is het maar 1 keer!) alleen op de slof rijdt kun je wachten op een stroom negatieve reacties, en imo terecht!! Beetje naief om te denken dat iedereen wel begrijpt waar je mee bezig bent... En ik kan me niet voorstellen dat je het zelf niet weet!



OK dan!

Ben het hier helemaal mee eens, dit is weer eens een voorbeeld van mensen die niet met paardrijden bezig zijn, maar met het verkl*ten van hun paard. Helaas gebeurt dit nog te vaak en hebben veel paarden onder de "onwetenheid" van hun baas te leiden. Snap jou instructrice ook niet echt dat ze jou zo laat rijden Verward Heeft zij eigenlijk wel een diploma of iets dergelijks. . . . . . . . Beetje vreemd!!!!!