Dipje met rijden, slof gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 15:04

Whispers schreef:
Ik ben het met Michelle eens, het rijden met een slof is niet alleen maar slecht. Maar het resultaat is vaak maar tijdelijk. Want het paard reageert op de slof en niet op jou. Ook kan een slof in handen van een wellicht minder ervaren ruiter een gevaarlijk hulpmiddel zijn.


Mee eens!! Je kunt best met een slof rijden(ben er geen voorstander van Scheve mond ) Maar dat kan alleen als je de slof op een goeie manier gebruikt..en niet zoals jij beschrijft : "Alleen op de slof gereden" Hier schiet je dus niks mee op.. Ik zou zeggen,neem goed les,desnoods van een andere instructeur en ga gewoon is meer naar de ontspanning werken.. Als je een instructeur hebt die je niet ontspannen laat rijden,daar schiet je niet meer op
Heel veel succes ermee iig

gebruiker002
Berichten: 4620
Geregistreerd: 15-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 15:15

ik denk dat als je weet hoe je met de slof om moet gaan dat er niet vel schade aangericht word. maar dan moet je dus wel weten hoe het moet. ik ben wel een fel tegen rijden op de slof ALLEEN.

Tinka

Berichten: 3757
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-04 20:06

Mijn instructrice heeft heel veel jaren ervaring, hengsten gereden, etc. Ze heeft ook duerne gedaan.
Ik gebruik de slof niet om mijn paard in de krul te trekken. Hij hang gewoon slap, alleen als mijn paard met haar hoofd omhoog komt staat hij dus op spanning. Dat is dus juist bij oefeningen die ze moeilijk vind zoals overgangen en wijken. Als mijn paard even een paar daagjes niet lekker loopt pak ik echt niet meteen de slof erbij, nu alleen omdat het al een paar weken niet lekker gaat (met af en toe een goede dag er tussen).
Als ik mijn paard alleen op de slof rijd, dat is overigens maar 3 keer gebeurd, in totaal misschien 1 uur, dan heb ik geen spanning op de slof staan. Ik weet dat het controversieel is, maar bij mijn paard werkt het goed (en bij zeker 15 andere paarden bij mij op stal ook, en die zijn echt niet de makkelijkste), en ik kan mij niet voor stellen dat het alleen bij mij op stal gebeurd en verder nergens in heel Nederland.
Nou weet ik ook wel dat het niet de oplossing is voor de problemen die ik nu ondervind, om mijn paard alleen met een slof te rijden. Maar ik kan mij niet voorstellen dat af en toe zo rijden slecht is voor mijn paard omdat ze zo lekker ontspannen loopt op die manier.
Overigens loopt ze na een weekje met slof (en gewone teugel) rijden al veel beter, dus voor mij heeft het geholpen. En ik rij nu dus weer zonder slof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 22:38

Citaat:
hang gewoon slap, alleen als mijn paard met haar hoofd omhoog komt staat hij dus op spanning


hoe kan dat nu?
je had er geen gewone teugel aanhangen?

Je eigen nu een beetje goed proberen te l*llen vind ik niet erg netjes

maar goed, is te hopen omdat je je er nu uit probeert te l*llen dat je wat van onze verhalen opgestoken hebt Lachen

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:03

Ik vraag me eigenlijk af waarom dit topic geplaatst is, aangezien er toch niet naar de adviezen geluisterd wordt Verward

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:45

Ik kan me niet voorstellen dat je fijn rijd op een paard met alleen een slof. Lijkt mij dat je geen stelling kan vragen, geen verzameling kan vragen........ volgens mij kan je dan niks anders dan je paard in de krul rijden/ trekken

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:57

Ik snap best dat je het vervelend vind mijn een slof is echt niet de oplossing!
Ik heb nu les van gijsenkim hier;):D en mijn paardje hangt ook best wel en is niet nagevelijk. Rijd je paardje voorwaarts dat is het enige wat goed helpt. Voorwaarst rijden, voltes en stelling en niet je binnenhand vast houden op de volte. Laat je paardje maar lekker op ze eigen benen lopen.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:59

Iemand vond opeens dat ik mijn verzorgpaardje van in de 20 maar eens met een slof moest rijden... "Dan loopt te zo mooi" dus iemand anders ging haar een keer met een slof rijden, nou ze was de hele dag niet meer te genieten

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 09:18

Tinka schreef:
Als ik mijn paard alleen op de slof rijd, dat is overigens maar 3 keer gebeurd, in totaal misschien 1 uur, dan heb ik geen spanning op de slof staan. Ik weet dat het controversieel is, maar bij mijn paard werkt het goed (en bij zeker 15 andere paarden bij mij op stal ook, en die zijn echt niet de makkelijkste), en ik kan mij niet voor stellen dat het alleen bij mij op stal gebeurd en verder nergens in heel Nederland.

ik zou me heel ernstig zorgen maken als er op mijn stal 16! paarden op alleen een slof gereden moeten worden om problemen op te lossen. Ik heb het werkelijk nog nooit ergens IRL gezien en dat wil ik graag zo houden. Het doet bij mij iig behoorlijk wat vragen rijzen over het niveau van het rijden en de instructie.
Ik heb niets tegen een slofteugel maar die hoort hooguit op zoveel contact te staan als je stangteugel bij stang en trens en dat alleen bij een heel kundige ruiter, anders hoort hij gewoon los te hangen en alleen te begrenzen als je paard echt zwaar tegen de hand komt. Zonder gewone teugel krijg je dat niet voor elkaar (en als je dat wel kunt kun je ook net zo goed zonder slof rijden, dan zit het rijtechnisch wel goed) en als jouw paard idd helemaal los van de slof blijft loopt hij dus achter de teugel en heb je een nog veel groter probleem.

Flor

Berichten: 1040
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:02

Zoveel paarden op slof? Lijkt me niet dat die dat allemaal nodig hebben. Zoals al eerder gezegd, ik heb ook wel eens een periode dat het super goed gaat, en dan een periode dat het zo slecht gaat dat ik overweeg om met rijden te stoppen omdat ik bang ben dat ik hem verkl*t. Maarja, dan hang je er nog niet een slof aan. Hulpteugels zijn er om te gebruiken, maar wel als het echt nódig is en ook als je weet wat je aan het doen bent. Jouw instructrice weet misschien wel wat een slof is en waar je het voor gebruikt, maar als 16 paarden op slof lopen in 1 stal, vind ik dat nógal veel!!!!

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 10:07

Ik ga met Lielle mee, als er op 1 stal 16 paarden op de slof gereden worden, en ook nog zonder normale teugel, dan moet je als de donder zorgen dat je andere instruktie krijgt, want dan klopt er iets heel verschrikkelijk niet.
Ik rij Bill heel af en toe met slof, en alleen om te begrenzen. Geen haar op mn hoofd die eraan denkt ok de gewone teugel weg te laten

NANZA
Berichten: 738
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 11:29

Lielle schreef:
ik zou me heel ernstig zorgen maken als er op mijn stal 16! paarden op alleen een slof gereden moeten worden om problemen op te lossen. Ik heb het werkelijk nog nooit ergens IRL gezien en dat wil ik graag zo houden. Het doet bij mij iig behoorlijk wat vragen rijzen over het niveau van het rijden en de instructie.
Ik heb niets tegen een slofteugel maar die hoort hooguit op zoveel contact te staan als je stangteugel bij stang en trens en dat alleen bij een heel kundige ruiter, anders hoort hij gewoon los te hangen en alleen te begrenzen als je paard echt zwaar tegen de hand komt. Zonder gewone teugel krijg je dat niet voor elkaar (en als je dat wel kunt kun je ook net zo goed zonder slof rijden, dan zit het rijtechnisch wel goed) en als jouw paard idd helemaal los van de slof blijft loopt hij dus achter de teugel en heb je een nog veel groter probleem.


OK dan!

clavecimbel
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:12

dat is wel heel erg veel dat er 16 paarden op een stal met een slof worden gereden. Ik zou niet met een slof gaan rijden. ALs je met een slof gaat rijden en zeker een paar weken dan heb je de kans dat je straks alleen maar naar die slof gaat grijpen als je zonder die slof niet lekker rijdt. De problemen lossen zich dan niet op maar worden dan alleen maar erger. BIj mij op stal zie ik dat ook. Gaan ze met een slof rijden en dan zeggen ze dat ze lekker rijden, als ze dan zonder slof rijden en het lukt 1 twee drie niet dan hoor je ze: ,,Ik wil me slof."
Ik vind een slof dus geen oplossing

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:15

Een slof als hulpmiddel zoals jij het zegt is dan nog 1 ding (waar ik overigens ook helemaal niet voor ben, slofteugels moeten ze in het vuur gooien, tezamen met vele andere hulpteugels), maar álleen op de slof rijden, dat vind ik wel een béétje vreemd Verward , helemaal als zoveel mensen het doen op die stal!

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 15:16

Tinka schreef:
Mijn instructrice heeft heel veel jaren ervaring, hengsten gereden, etc. Ze heeft ook duerne gedaan.


Ik vraag me trouwens nog wel steeds af wat dit ermee te maken heeft..

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:20

QQQQ schreef:
Wat is het echte verschil?
Volgens mij is het in beide gevallen fout gebruik van de slof. Boos!


Hmm, QQQQ, goed gelezen! Bloos!
Maar wat ik bedoel, is dat er wel verschillende manieren zijn om met een slof te rijden. Je kunt z'n kop idd naar beneden trekken, maar je kunt er ook je teugelhulp mee verduidelijken. Als ze zich er aan de voorkant uitdrukt - in de losrijfase- komt van mijn kant de slof er even bij, zakt ze er weer in, dan is de slof ook weer weg. Op een gegeven moment zal ze dit ook op alleen teugel gaan doen, omdat ik gewend ben een paard van achter naar voor te rijden ipv andersom.
Waarom ik een jong paard met slof rijdt. Even voor de duidelijheid, ze is 5 en het is dus geen 3-jarige, maar een 5-jarige vind ik ook nog een jong paard. Ze is vrij groot en nogal lomp, en ik heb het op dit moment niet in m'n macht om haar met alleen teugel daar te krijgen waar ik haar hebben wil. Een scherper bit is voor mij ook geen optie. In de losrijfase, laat ik dat even duidelijk zeggen. Als ze er eenmaal is, en ze is geconcentreerd bezig, kan ik gerust de slof om haar hals binden. En mi kan ik beter even duidelijk zijn met de slof, zodat ze begrijpt wat ik van haar wil, als dat ik aan de teugels ga hangen, ze er toch niet inzakt, en dat we dan zo verder rijden.

En het is dus niet dat ik dat ding er elke dag week in week uit aan hang, maar af en toe een paar dagen en dan verantwoord gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 20:22

Citaat:
Ze is vrij groot en nogal lomp, en ik heb het op dit moment niet in m'n macht om haar met alleen teugel daar te krijgen waar ik haar hebben wil. Een scherper bit is voor mij ook geen optie. In de losrijfase, laat ik dat even duidelijk zeggen. Als ze er eenmaal is, en ze is geconcentreerd bezig, kan ik gerust de slof om haar hals binden. En mi kan ik beter even duidelijk zijn met de slof, zodat ze begrijpt wat ik van haar wil, als dat ik aan de teugels ga hangen, ze er toch niet inzakt, en dat we dan zo verder rijden.


dat is wat QQQQ nu vast ook weer gaat aanhalen
En waar ik hem dan ook gelijk in ga geven

Tuurlijk zakt hij zo niet

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:28

OMG, ik ga hier niet eens meer op in hoor! Verward
ik word er echt ziek van om dit te lezen.

sorry hoor, maar nogmaals wat iedereen zegt.. daar los je je problemen niet mee op!!!
maarja, ik vraag me dus ook af (wat hier al eerder gezegd is) waarom we nog verder gaan op dit toppic als er toch niet naar adviezen geluisterd word!

sorry, maar wat bezield jou instructrice om jou op alleen een slof te laten rijden, ik zou zeggen ben je wel helemaal lekker?!?
en al helemaal omdat ze zoveel 'ervaring' heeft en deurne heeft gedaan...

sorry maar dan zou zij wel beter moeten weten, dat je hiermee je paard enorm kan beschadigen, een onderhals gaat kweken en je probleem er niet mee oplost!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 22:34

Rieja schreef:
Hmm, QQQQ, goed gelezen! Bloos!
Maar wat ik bedoel, is dat er wel verschillende manieren zijn om met een slof te rijden. Je kunt z'n kop idd naar beneden trekken, maar je kunt er ook je teugelhulp mee verduidelijken. Als ze zich er aan de voorkant uitdrukt - in de losrijfase- komt van mijn kant de slof er even bij, zakt ze er weer in, dan is de slof ook weer weg. Op een gegeven moment zal ze dit ook op alleen teugel gaan doen, omdat ik gewend ben een paard van achter naar voor te rijden ipv andersom.
Waarom ik een jong paard met slof rijdt. Even voor de duidelijheid, ze is 5 en het is dus geen 3-jarige, maar een 5-jarige vind ik ook nog een jong paard. Ze is vrij groot en nogal lomp, en ik heb het op dit moment niet in m'n macht om haar met alleen teugel daar te krijgen waar ik haar hebben wil. Een scherper bit is voor mij ook geen optie. In de losrijfase, laat ik dat even duidelijk zeggen. Als ze er eenmaal is, en ze is geconcentreerd bezig, kan ik gerust de slof om haar hals binden. En mi kan ik beter even duidelijk zijn met de slof, zodat ze begrijpt wat ik van haar wil, als dat ik aan de teugels ga hangen, ze er toch niet inzakt, en dat we dan zo verder rijden.

En het is dus niet dat ik dat ding er elke dag week in week uit aan hang, maar af en toe een paar dagen en dan verantwoord gebruikt.


maar waarom hang je hem erom?
als jou paard zich er even uitdrukt, moet je dat toch rijtechnies kunnen oplossen?
sorry maarja ik vind dat in de meeste gevallen gebruik van een slof onkunde van de ruiter is, of gewoon gemakzucht

tuurlijk (laat ik t er maar even bij zeggen) er zijn genoeg mensen die de slof WEL verantwoord kunnen gebruiken, maar ik denk dus dat t in de meeste gevallen onkunde of gemakzucht is, en dat is nou het erge ervan

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 13:13

Het is gewoon een feit; waar de kennis van de ruiter eindigt beginnen de hulpteugels. En al heeft iemand 10 jaar op Deurne gezeten, dat wil nog niet zeggen dat ie het goed doet. En dat iemand hengsten heeft gereden zegt al helemaal niks. Veel mensen die hengsten hebben gereden vinden het noodzakelijk om er vreselijk over op te scheppen "dat ze een hengst hebben gereden". Da's bullshit, een hengst is geen vuurspuwende draak die je hebt getemd. Dus schrap dit soort geleuter uit het plaatje wat je van je instructrice hebt en kijk wat je overhoudt. Een slof zoals ze die bij jou op stal gebruiken met z'n allen is voor mensen die hun paard als een sportartikel zien, net als een tennisracket dat je aanspant als het niet lekker slaat. Een paard heeft gevoel hoor!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:30

Bedankt RK, ik had al zo'n vermoeden dat ik het niet persé hoefde te herhalen Tong uitsteken

Rieja: Groter en lomper dan een Shire zal je paard niet zijn, vermoed ik, en dat gaat prima zonder hulpteugels op het dikste (21mm) dubbelgebroken KK bitje Wow!

Rieja schreef:
kan ik gerust de slof om haar hals binden.

>;) Is dit aanzetten tot zelfdoding Clown ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:36

Citaat:
Is dit aanzetten tot zelfdoding ?

hahaha, ook in dit topic ga ik melig worden, hoe kom je erop Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:40

runningkawa schreef:
hahaha, ook in dit topic ga ik melig worden, hoe kom je erop Haha!

Het schijnt toch slof gerelateerd te zijn Verward

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:47

Lielle schreef:
Zonder gewone teugel krijg je dat niet voor elkaar


Toch heb ik er met longeren met touwtjes ("alleen slof") geen extra teugel bij en dan neemt hij netjes licht contact op de touwtjes, op alleen de slof dus eigenlijk (afgezette cirkel, zonder longeerlijn). In theorie (!) zou het dus ook zo moeten kunnen met een ruiter die het uiteinde in z'n handen heeft ipv vastgeknoopt aan de longeersingel.

Ik probeer niks goed te praten hoor, helemaal niet, maar ik bedacht me ineens dat er onder het zadel geen haar op m'n hoofd is die er aan denkt om het zo te doen, terwijl het met longeren heel normaal is.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:52

runningkawa schreef:
hahaha, ook in dit topic ga ik melig worden, hoe kom je erop Haha!


haha Haha! , hoe verzin je het Q