De indirecte teugel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

De indirecte teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 17:13

Is dat nu de buitenteugel of het gebuík van de binnenteugel in de lengterinchting? Of is dat maar welke methode je volgt.

www.homocaballus.net


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 17:53

Wat ik altijd begrepen heb het gebruik van de binnenteuegl in de lengterichting, maar zou het inderdaad ook wel eens zeker willen weten.

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 18:51

Ik snap misschien de vraag niet helemaal, maar laat je je paard niet lopen op de buitenteugel ??? Misschien even raar neergezet, maar ik dacht dat het zo hoorde, mits ik je vraag dus niet begrijp zoals ik al zei????

Gr.Danie

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 20:42

Danie schreef:
...maar ik dacht dat het zo hoorde.

Tja, wat hóórt: op de nek sturend rij je vrijwel alleen op de buitenteugel, 'Spaans' vooral op de nek en in de hoogte variërend, 'Engels' op aanleuning op beiden, op een touwhalster ook maar afwisselend en met verschillende handposities en met een enkel touw vooral binnen of een combinatie van binnen en buiten op de nek.

Zelfs wijken voor beendruk kan 100% verschillen.

Vandaar dat het nogal handig is om te weten hoe een paard beleerd en bereden is.

Ik vraag dit opdat ik bij het lezen van een uitleg graag helder wil hebben wat bedoeld wordt wanneer niet helder is of er nu over de binnen- of buitenteugel gesproken wordt of dat deze auteur het slachtoffer van een tekstfout geworden is.

www.homocaballus.net

Iris82

Berichten: 39833
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:55

Dan heb ik dus geleerd om 'op de nek sturend' paarden nageeflijk te rijden...

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:02

Huertecilla schreef:
Tja, wat hóórt: op de nek sturend rij je vrijwel alleen op de buitenteugel, 'Spaans' vooral op de nek en in de hoogte variërend, 'Engels' op aanleuning op beiden, op een touwhalster ook maar afwisselend en met verschillende handposities en met een enkel touw vooral binnen of een combinatie van binnen en buiten op de nek.

Zelfs wijken voor beendruk kan 100% verschillen.

Vandaar dat het nogal handig is om te weten hoe een paard beleerd en bereden is.

Ik vraag dit opdat ik bij het lezen van een uitleg graag helder wil hebben wat bedoeld wordt wanneer niet helder is of er nu over de binnen- of buitenteugel gesproken wordt of dat deze auteur het slachtoffer van een tekstfout geworden is.


Oke jouw verhaal is me duidelijk!! Ik zelf kocht mijn paardje dat hij net beleerd was dus heb het verder zelf gedaan, maar ik weet niet beter dat hij uiteraard ook op eigen benen moet lopen, laat ik het anders zeggen het is mij vroeger al geleerd op de buitenteugel te rijden(klinkt heel raar zo) maar er wordt vast wel gesnapt wat ik bedoel!!!
Maar het is niet mijn topic, maar ik wil toch weten of het nu fout is ofzo??? Nee toch??? Hij loopt er in ieder geval heel lekker en goed op! Lachen
Gr.Danie

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-04 21:08

Danie schreef:
maar ik wil toch weten of het nu fout is ofzo???

Dat geef ik toch net aan Danie Verward
Als je een consequente methode volgt en jouw paard daarop beleerd is, dan is álles goed, al wil je het met vlaggetjes doen. Heeft alleen de eventuele volgende eigenaar een wat langere gebruiksaanwijzing nodig Haha!

www.homocaballus.net

Danie
Berichten: 1114
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:25

Huertecilla schreef:
Dat geef ik toch net aan Danie Verward
Als je een consequente methode volgt en jouw paard daarop beleerd is, dan is álles goed, al wil je het met vlaggetjes doen. Heeft alleen de eventuele volgende eigenaar een wat langere gebruiksaanwijzing nodig Haha!


Oke oke ik heb hem nu oke ben een beetje Blond Bloos! kan er verder ook niet aan doen!!!
Maar 1 ding scheelt hij gaat nooit niet naar een andere eigenaar toe en gelukkig hebben mijn vriendinnen die er ook wel eens op rijden meteen door hoe hij loopt!!! Niet aanvallend bedoeld, maar gewoon om te zeggen dat ik je verhaal door heb nu!! En dat er meer zijn die zo rijden!!
Nog bedankt voor je uitleg he!!! OK dan!
Gr.Danie

Auke Fan Bommelsteyn 03-05-2000-21-05-2006 RIP

http://itfryskehynder.forum2go.nl/index.php

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 08:40

Ik denk dat dat met de methode te maken heeft.
Als jij op de buitenteugel stuurt is je binnenteugel de indirecte, want die hangt tijdens bochten een beetje door.
Als jij op de binnenteugel stuurt is je buitenteugel de indirecte, want die hangt dan ook los in de bochten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rubi_ en 8 bezoekers