Het bestaan en belang van buikspieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:18

Eventjes een rechtzetting : een paar posts geleden (ik ontdekte het net zelf ook, maar toch bedankt Jantien) bedoelde ik de rectus ABDOMINIS en niet de rectus femoris (dit is een deeltje van de quadriceps spier van het achterbeen).
Kwestie van juist te zijn he...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:42

Bets schreef:
Nee maar dit is de stijl die door de Nederlandse ruiters word gehanteerd. Maar lijkt me niet goed. Nederland staat om die regels niet voor niets bekend dat paarden van 6 jaar al bij slachthuis staan. Omdat ze laag en rond "over de rug" gereden moeten worden. Ja zo krijg je wel rugproblemen. Ga zelf maar eens constant met bolle rug lopen, weet zeker dat je niet volhoud.
Je moet zorgen eerst dat achterhand zo ver onder de massa kan treden, zodat paard de buikspieren aan moet gaan spannen om de ruiter te dragen en vervolgens kan paard ondertussen juist de rugspieren ontspannen. Als je zelf 50 kg op je schouders of rug draagt, probeer je die druk niet met je rug aan te spannen, gegarandeerd krijg je rugproblemen/hernia. Je moet goed vanuit je benen en buik proberen te bewegen om je rug te ontlasten. Dat proberen we ook te doen. Antoine de Bodt doet dit aan de hand van zijn rijtechnische methode ook te volbrengen.


Dit is mij geleerd door mensen die zelf klassiek rijden. Een rug moet wel ontspannen voor je er wat mee kan. En om het achterbeen door te laten treden zal de rug moeten aanspannen. Vooral het stukje net achter het zadel ( lendenen).

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:53

QQQQ schreef:
Die zijn al uitgebreid aan bod geweest in de eerdere topics Tyrza (en daar was jij ook al bij Knipoog ).

Om er een paar te noemen:
-Neus achter de loodlijn
-Pol niet hoogste punt
-gewicht op de voorhand



Ah, op die fiets Haha!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 16:53

Tyrza schreef:
Ah, op die fiets Haha!

Yep, die oude fiets Haha!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 14:58

Deze maand staat er een stukje over Anatomie in beweging in de Bit

In eerdere topics over de buikspieren en/of LDR is weleens het beschilderde paard tersprake gekomen dat ook in de Bit staat afgebeeld.
In het artikel spelen de ketting en de cirkel van spieren een hoofdrol, vooral van toepassing op dit topic zijn een aantal uitspraken met betrekking tot de buikspieren:

"De ketting der spieren in de bovenlijn mag niet worden verstoord, maar daarmee heb je een paard nog niet aan het werk. Je zit er alleen nog maar op. Voor het aan het werk zetten, komt de cirkel van spieren om de hoek kijken. Een cirkel die begint bij de navel en via de achterhand, rug, hals, hoofd, onderhals, boeg en buik weer bij de navel uitkomt."

"De cirkel der spieren vormt de sleutel tot de door ons allemaal nagestreefde verzameling."

"Wat veel mensen niet weten, is dat er onder de singel een belangrijke spier loopt, die door te stevig aansingelen gevoelig kan worden. Dat verschilt natuurlijk per paard, maar een paard dat bijt als je aansingelt, heeft zeker last van die spier [....]"

"Net als bij mensen zijn de buikspieren van het paard essentieel om zijn rug te rechten, om zijn rug te gebruiken."


Valt Q nog steeds onder die onderstreepte veel mensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:04

Aimee schreef:
Deze maand staat er een stukje over Anatomie in beweging in de Bit


Maar moet je de Bit serieus nemen? Er stond ook in dat paarden boven de 10 jaar niets meer leren *LOL*

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:10

Pipo schreef:
Maar moet je de Bit serieus nemen?

Bloos! Haha! *LOL*

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:16

Pipo schreef:
Maar moet je de Bit serieus nemen? Er stond ook in dat paarden boven de 10 jaar niets meer leren *LOL*


Als de Bit niet serieus moet worden genomen is hun artikel over het onderzoek van dr. Weiler dus ook nonsens! OK dan!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:23

wat adviseert het bit dan, niet, of heel losjes aansingelen is beter?

Rinthoron

Berichten: 113
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:29

Ik heb een topic gemaakt over Antoine de Bodt. hij heeft een manier van rijden die mij erg aanspreekt. eerst ontspanning daarna pas verder. en idd zonder buikspieren geen rug! OK dan!

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:39

De singel gaat niet over de buikspieren, maar over het borstbeen en dus misschien borstspieren.

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:41

SuperPepeijn schreef:
wat adviseert het bit dan, niet, of heel losjes aansingelen is beter?


Volgens die Susan Harris gaat het paard het voorbeen minder goed gebruiken door toch strak aan te singelen.

"Voor het herstel van de spier, moet je weken geduld hebben, minder rijden, minder strak aansingelen en met bredere en zachtere (gel)singels werken."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:42

Aimee schreef:
Als de Bit niet serieus moet worden genomen is hun artikel over het onderzoek van dr. Weiler dus ook nonsens! OK dan!


Geen idee, ik heb dat onderzoek niet gelezen Haha! En lees de bit verder ook niet. Zonde van het geld.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 15:52

De singel loopt inderdaad over de borstspieren, de buikspieren beginnen als het goed is daar net iets achter.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:05

Aimee schreef:
Valt Q nog steeds onder die onderstreepte veel mensen?

Q schijnt dus bij de weinige mensen te horen die weet waar borst en buik zitten Tong uitsteken

Nogmaals: Ging in de betreffende discussie dus om bepaalde buikspieren, nl het "sixpack". Het belang van de wel aanwezige buikspieren is inmiddels al weer een keer of 6 besproken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:32

Paarden die bijten bij het aansingelen kunnen ook van iets anders last hebben, gekneusde rib door een (ongezien) ongeluk ofzo, of andere narigheid in de ribbenkast of de spieren die daar lopen. Het hangt allemaal af van de mate van gevoeligheid van je paard, de een is nu eenmaal iets laconieker dan de ander.

Singels met aan beide zijden elastiek zijn erg fijn!!!
(dus geen volledig elastiek en ook niet alleen aan 1 kant).

En de bit, laat me niet lachen.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:39

Zouden die aansingelproblemen (buiten wat er al genoemd is) ook soms niet psychologisch zijn? Een paard leert snel (zelfs als hij ouder is dan tien Knipoog ) en ik kan me voorstellen dat als ze een keer een slechte ervaring hebben gehad, een schop om hun buik in te trekken ofzo, ze het dan ook niet meer zo fijn zullen vinden om aangesingeld te worden.

Wat is het verschil tussen singels met aan 1 kant, beide kanten en overal elastiek? 'k Heb hier geen ervaring mee, maar zou het wel graag weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:43

De singels die helemaal van elastiek zijn, zijn het meest elastiek, rekken het meeste uit en zijn dus nergens 'stabiel'.
Een singel die maar aan 1 kant elastiek heeft, werkt eigenlijk een beetje scheef, voor het paard voelt de ene kant anders aan dan de andere kant en ik vind het beter als links en rechts hetzelfde zijn en als bijvoorbeeld de singelgespen ook evenhoog zitten. Dit is vooral belangrijk om je zadel recht te houden.
Vandaar dat ik zelf de singels met 2 kanten elastiek het fijnst vinden, geven toch wat meer stabiele steun maar dan wel weer in evenwicht Lachen.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 16:45

Net als links en rechts aansingelen, steeds een gaatje, niet meteen 'zo strak als ie toch wel moet'.
Is meestal niet alleen psychologisch: Bij goed (voorzichtig) singelgebruik leren de meeste het weer af

joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:28

Misschien een domme vraag, maar is die gevoeligheid niet van heel veel dingen afhankelijk? Mijn pard had nooit last van singlen, maar sinds ze een veulen heeft is ze er wat nukkiger mee. Maar als je na gaat singelen na een poosje stappen is er weer niets aan de hand, dus lijkt mij dat het meer is dan een spier en is het ook afhankelijk gevoeligheid van het paard door humeur en externe andere problemen.

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 22:38

Er bestaan geen domme vragen, en ik denk inderdaad dat singelproblemen door vanalles kunnen komen (zoals ik al zei, ook psychologisch)...
Paarden hebben overigens, net als mensen, verschillende pijngrenzen, het zal daar dus ook wel mee te zien hebben.

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 20:59

joelledsr schreef:
Misschien een domme vraag, maar is die gevoeligheid niet van heel veel dingen afhankelijk? Mijn pard had nooit last van singlen, maar sinds ze een veulen heeft is ze er wat nukkiger mee. Maar als je na gaat singelen na een poosje stappen is er weer niets aan de hand, dus lijkt mij dat het meer is dan een spier en is het ook afhankelijk gevoeligheid van het paard door humeur en externe andere problemen.
Na een poosje stappen heeft de singel vaak weer wat meer ruimte en is nasingelen geen probleem (trekt dan niets overdreven strak). Kan me best voorstellen dat een zogende merrie wat gevoeliger is voor dit soort zaken.
Rustig gaatje voor gaatje, en ook om en om links-rechts aansingelen, niet klemvast, maar gewoon vast en na even stappen idd controleren of er wat bij moet.
Wel oppassen met nasingelen vanuit het zadel: zo kan je veel meer kracht zetten. Ook voelt de singel aan de zijkant vaak nog vrij los, terwijl ie aan de onderkant echt heel strak vast zit (afhankelijk van de bouw van je paard). Leer dus hoe strak de zijkant moet voelen om onderaan vast genoeg te zitten