achterhand "trainen"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 14:45

Omdat Seven zo weinig bespiering heeft in zijn achterhand, moet dat getraind worden (ook i.v.m. zijn attaxie). Zijn vorige eigenaresse liet hem balkjes lopen. Maar verder stond ie daar ook de hele dag op stal. Nu staat ie op de wei, met andere jonge paarden, en zal dus nu, d.m.v. sprintjes e.d. ook meer spieren gaan kweken. Maar weten jullie nog oefeningen waarbij ik zijn achterhand beter kan trainen (dat ie ook beseft dat ie achterbenen heeft en hoe hij ze beter kan gebruiken)? Ze moeten zeker niet te zwaar zijn, het is voor een anderhalf jarige.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 15:12

Je zou hele simpele overgangen kunnen rijden. En voltes sluiten en openen.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 15:13

hmm rijden gaat lastig met een anderhalf jarige Haha!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 15:23

Misschien is TTeam iets voor je? Dat is een methode om paarden bewust te laten worden van hun voeten en andere lichaamsdelen. Er zijn boeken over geschreven, maar misschien kunnen andere bokkers je aan meer info helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 15:40

Ik ben er helemaal geen voorstander van om al te veel te gaan doen met een 1,5 jarige maar ik begrijp dat dit een geval apart is.
Misschien kun je Nimber eens vragen wat ze allemaal heeft gedaan met Lodewijk toen hij nog jong was? Zoals je denk ik wel weet heeft Lodewijk als veulen Wobbler gehad en is daar bijzonder goed overheen gekomen. Ik geloof niet dat het vergelijkbaar is met het probleem van jou paard maar in beide gevallen is er toch sprake van een zwakke achterhand [als ik het juist heb Verward ]

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 16:57

Ja, Nimber (Kim) heeft wel ervaring op dit gebied!
En inderdaad balkjes laten lopen helpt ook. Misschien kun je ernaast lopen, en dan stap, draf, stap, draf, telkens 15 passen en hup weer een overgang. Wel een actieve draf houden.
Nadeel dat je er zelf zo moe van wordt, maar met behulp van een paar vriendinnen?
Als je hem al wel longeert (ik weet niet of dit al kan met zo'n jong beestje, maar dit is een noodgeval natuurlijk) kun je die overgangen ook doen. Of zonder lijn longeren, en de overgangen met stemhulp en zweep doen?
Heel veel sterkte met de attaxie!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 17:28

Van TTeam de Bodywrap....men neme een bandage van 4 meter, elastisch...maak het vast zodat het voor rondom de hals zit en dan achterlangs zijn heupen loopt en dan weer vastmaken aan het stuk dat rond de hals zit.
Als je hem daarmee balkjes laat lopen, of gewoon een keer loszet, blijft de bandage hem herinneren aan de achterkant zodra hij die verslapt komt de bandage lichtjes strakker.
Je moet wel eerst oefenen met het achterlangs laten lopen van een bandage zodat hij niet erg schrikt Lachen

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-01 18:56

heej bedankt!! Hier kan ik wat mee, zal het ook gaan oefenen! Thnx! Haha!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 21:16

Dit is voor mij ook een intressant topic!
Want mijn Shire van anderhalf heeft ook een zeer slappe achterhand.
Advies van de dierenarts was, veel wandelen, en lange wandelingen maken. Aan de hand draven en stappen. En een groot weiland met speelmaatjes, zodat hij veel in beweging is.
Ik moet zeggen, het is al behoorlijk aan t veranderen, maar ik zou toch ook wel wat meet tips willen! Haha!
Dusse, Nonnie? Ik spiek ff mee! *LOL* Clown

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 23:13

Woon jij dicht in de buurt van bos?
In dat geval zou je met hem kunnen gaan stappen in het bos over wat heuveltjes. Bij het 'afdalen' gebruiken ze extra de achterhand. Natuurlijk wel kleine heuveltjes en niet te lang. Het is een paard met een speciaal probleem, maar het blijft een jaarling en met weidegang en spelen met maatjes wordt er al heel wat ontwikkeld. Zou het iig niet teveel gaan forceren, maar zo te lezen is hij in goede handen bij jou.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-01 10:22

Mirte: Geen bos helaas, wel een mulle zandweg, maar ik denk dat dat iets te zwaar voor hem is.
Hij staat nu bij vriendjes in de wei, en ik was van plan om 1 keer per week een oefening te gaan doen, en dan een kwartiertje ofzo. Dat moet hij aankunnen. Aangezien ik geen haast met hem heb, omdat hij toch pas later ingereden kan worden, hoeft hij ook niet per se morgen al die spieren te hebben. Snappie Haha!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 11:57

Ik heb het zelfde probleem met Dientje(van 6jaar). De coortinatie van d'r achterbenen is niet 100% en ze zijn ook helemaal niet sterk. Ze heeft 7 weken stil gestaan dus dat helpt ook niet(door ons ongeluk). Ik ben weer begonnen met rijden en doe het nog rustig aan. Ik ben gaan longeren(ook omdat de bak te nat is) met een hulpteugeltje(welke dat wisseld).
Ik denk dat wandelen wel veel zal helpen. Niet te gek maar gewoon rustig aan.
XXX
Ciska

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 12:44

dat wandelel, moet dat juist op harde of zachte grond?? Hij loopt nu de hele dag (en 's nachts) op de wei, dus zachte bodem.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 13:29

Langs de weg (op het harde het liefste,en jij zit er dan op) aan een lange teugel laten draven.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-01 13:42

uhhm mytens, het gaat om een anderhalf jarige, waarvan de spieren in de achterhand "getraind"moeten worden i.v.m. attaxie..... Haha!

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 22:11

Longeren, en inderdaad balkjes lopen als dit niet wat moeilijk is voor hem. En misschien van die gewichtjes met zand erin. Die mensen ook wel eens gebruiken. Die doe je dan aan de achterbenen en dan longeren.

Groetjes Jolanda

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-01 09:56

fietsen???

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-01 23:14

jij op de fiets en het paard ernaast.

SuperSmurf

Berichten: 7076
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: provincie noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-01 23:59

hey, ik heb een soortgelijk probleem. Ik rijd een fries en die hebben sowieso een zwakkere achterhand, maar in de lessen trainen we hem op het goed gebruiken van zijn achterhand. En dat gaat best goed! Ik weet dat jij hem nog niet rijd, maar misschien handige tip voor dennis. Drijf je paard goed voorwaarts, en dan bedoel ik ook echt goed voorwaarts en let erop dat je goed druk houdt op je teugels. Door zwaar op de achterhand te gaan zitten en veel te drijven , gaat het paard zijn achterhand goed gebruiken. Een middendraf wil ook nog al eens helpen. En dan ook weer echt een goede middendraf.
Een goede oefening is veel overgangen en schijnovergangen. Draven, doorzitten en een schijnovergang naar draf. Zit het paard bijna in draf, hup aandrijven en weer een vlotte draf. Doe dit een aantal keer en je zal merken dat het paard beter zijn bene gaat gebruiken.