buiging vs drijven, de beenhulp

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-01 13:04

misschien een domme vraag hoor (oh nee, domme vragen bestaan niet Haha! ), maar maken jullie onderscheid in een drijvende hulp of een wijkende cq buigende beenhulp?

Ik heb altijd geleerd: drijven om je bestaande tempi (stap/draf of galop) ietsje te versnellen is 2 keer achter elkaar een klein "tikje" met je been, drijven om van tempi te veranderen (dus stap-draf/ draf-galop) is je been 2 tellen tegen het paard aan drukken (overigens in beide gevallen natuurlijk met 2 benen, alleen kan het soms voorkomen dat je het met 1 been even doet!).

Buiging vragen om m'n been (en ook bv wijken), doe ik echter ook met mijn been licht drukkend op de singel, oftewel, je raad het al: soms bestaat er wel eens een misverstand tuusen Tender en mij. Met name als hij even niet lekker wil buigen en ik daar even mee aan het werk ga op een volte: ik leg been aan, paard buigt niet, klein tikje achter mijn been, paard buigt, been er weer "vanaf". etcetc. maar na 2-3 keer denk meneer: ik vindt het wel goed met jou, ik draaf wel gewoon aan!

Nu zijn er 2 mogelijkheden:
1) meneer denkt zich te kunnen onttrekken aan die buiging door aan te draven (foutje, want ten eerste neem ik hem toch terug, ten tweede zal ik ook in draf die buiging vragen)
2) hij verward mijn "buigende" beenhulp daadwerkelijk met een drijvende beenhulp.

Afgezien van het feit dat jullie dat natuurlijk niet van achter de PC kunnen beoordelen (en ik dit weekend ook wel weer les heb), maar puur zo op het verhaal afgaande, want zouden jullie zeggen?

(Overeigens speelt dit op links en ik moet toegeven dat mijn controle over mijn linkerbeen iets minder goed is dan de controle over mijn rechterbeen!)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 13:25

Pff moeilijke vraag hoor maar wel hardstikke leuk!

Ik laat mijn paard meer tempo maken door heel licht been te geven en mijn hand te openen en het belangrijkste is altijd om naar voren te blijven denken [misschien een beetje vaag]. Maar je paard moet altijd naar voren willen denken en jijzelf ook. Iet meer terug rij ik door mijn lichaam recht te maken en mijn paard op te vangen op 2 teugels.

Bij het van gang veranderen druk ik ook mijn been 1 tel heel licht tegen mijn paard aan. Van draf naar galop gebruik ik mijn buitenbeen om de goede galop aan te geven. Een overgang van galop naar draf maak ik door iets meer gewicht op het buitenachterbeen te plaatsen en een kleine ophouding op mijn buitenteugel te geven.

Ik zit me eigenlijk af te vragen of ik die wijkende hulpen hoofdzakelijk met mijn been geef. Volgens mij is dat dus niet zo. Ik gebruik veel meer mijn eigen gewichtshulp en blijf de positie van de schouder controleren. Deze week ben ik veel aan het oefenen geweest met een rechte lijn, stelling vragen, rechtuit rijden en na een pas of 6 pas een wending inzetten. Ik ben er achter dat ik de wending enkel inzet door mijn gewicht meer naar binnen te verplaatsen. In het wijken gaat dat net zo. Ik wend af, stel het paard recht, vraag stelling en blijf controleren dat de schouder iets naar buiten gesteld blijft. Mischien kan ik beter zeggen dat de schouder iets voor de massa geplaatst blijft. Dan neem ik mijn paard mee naar de hoefslag door mijn hele lichaam op een punt op de bakrand te fixeren. Zo neem ik mijn paard eigenlijk mee. Door de buitenteugel weer aan te nemen en me op het punt recht voor me op de korte zijde te richten stel ik hem weer recht.




<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-10-23 14:28 ]</font>

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 15:50

Heel leerzaam deze vraag!
Eigenlijk nooit zo over nagedacht, maar inderdaad kan het soms wat ingewikkeld overkomen op het paard wat de ruiter nou bedoelt.
Of dat ze er inderdaad onderuit wil komen, ondeugende Tendertje...
Misschien dat het bij Tender helpt als je eerst oefent met op de grote volte in stap rijden, en dan volte verkleinen en weer vergroten? Dan kun je de buitenteugel er goed bijhouden zodat Tender niet te hard gaat, stelling met de binnenteugel, en met je binnenbeen aangeven dat-ie schuin naar buiten moet...
Zodra dit goed gaat het wijken oefenen door op de korte zijde voorbij a of c af te wenden, en dan na een paar passen de schuine lijn richting hoefslag...
En wij leerden altijd 'binnenbeen op de plaats houden, buitenbeen iets naar achteren omdat toch de voorhand een fractie meer naar rechts zit dan de achterhand.
Pie kon altijd erg goed wijken, maar als-ie in galop de hoeken meer in moest, was-ie het ineens hardstikke verleerd de dondersteen!!
En als ik hem 'gewoon voorwaarts' wilde hebben, en de achterhand er goed onder, dan moest ik hem in het begin een schop geven af en toe!
Heel gevoelig voor mijn been bij het wijken, maar als zijn achterhand aan het werk moest deed hij niks... dat heb ik geweten... werken en zweten...
Sterkte *LOL* !

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-01 15:58

hai Dorine!!
op zich beheerst Tender het wijken al prima, het gaat meer om het buiging vragen "gewoon" op den volte, waar hij imo moeite mee heeft!

Ik vind het ook altijd moeilijk om aan te geven wat het is dat ik exact doe op het paard, denk net als Jippie dat ik ook zoveel mogelijk met gewichtshulpen probeer te doen!
Probleem is echter dat Tender niet altijd evengoed buigt (en die buiging zal ik toch echt moeten bereiken met mijn been, althans: mij lukt het niet buiging te verkrijgen dmv mijn gewicht...)

wellicht de volgende stap!

maar ik blijf erbij dat paardrijden welliswaar heel erg een gevoelskwestie is, maar als je het helemaal correct wilt doen, dan is het wel verschrikkelijk moeilijk!
Oftewel: ik kon voorheen alles met mijn paarden (nou ja, Ten was natuurlijk nog jong, maar met Woody kan ik lezen en schrijven), maar nu ik het voor de volle 100% goed probeer te doen merk ik pas hoe weinig ik eigenlijk weet en "kan".

*zucht*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-01 16:15

Je kunt onderscheid maken in het buigen in de hals en het buigen in het lichaam. Ik rij zelf graag de volgende oefeningen om mijn paard te laten buigen en nog belangrijker recht te richten!
Alle oefeningen worden gereden op de binnenhoefslag in alle 3 de gangen:
Stelling naar binnen en rechtrichten. Stelling naar buiten en rechtrichten [ook op de grote volte] Achterhand naar binnen/buiten plaatsen [dit doe ik trouwens wel met mijn been]. Stelling naar binnen, achterhand naar binnen en het liefst op een recht lijn. Idem voor stelling naar buiten en ook op de grote volte in galop.
Allemaal oefeningen waarmee je de positie van de schouder en achterhand bepaald en waarmee je je paard soepel maakt. Ideaal om te kijken hoe goed je je paard onder controle hebt Haha!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-10-01 19:35

thnx jip!
klinkt me nog errug moeilijk in de oren, maar is de moeite van het proberen wel eens waard, ik snap het belang ervan!

overigens wat jij noemde: het verschil tussen buiging in de hals en buiging in het lijf: ik bedoel dus echt de buiging in zijn hele lijf! Zijn nekje vouwt meneer wel graag dubbel, dat is niet zo'n probleem, maar die dikke spek-ribbenkast wil hem nog wel eens wat meer moeite kosten, grinnik!!

ik zal het heel voorzichtig (zal voornamelijkk stap-werk worden) wel een gaan proberen!!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 17:21

Ik moest eerst even voelen hoe ik dat doe voor ik een antwoord had *LOL* Maar bij mij zijn mijn voorwaarts drijvende hulpen kort en snel, en vraag ik buiging met mijn gewicht en een wakende kuit, die als hij te recht blijft, dus niet om mijn been buigt, wat langer inwerkt en minder fel. Duidelijker kqn ik het niet omschrijven, gelukkig begrijpt Jesper wel wat ik bedoel Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-01 08:54

Jesper niet alleen hoor Jasmijn!
Ik snap het ook wel!
Is dus ook ongeveer wat ik doen denk ik, dus dan weet ik wel ongeveer wat ik wil weten: dat ik op de goede weg ben...

EN dat is wat ik graag wilde weten (of als het niet goed was, wat dan wel goed was *LOL* ), dan ga ik gewoon door en dan hoop ik dat we er wel zullen komen!!!

Liefs en bedankt allemaal


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lizzy__87, OmgiliBot en 12 bezoekers