Hoe je paard van achter naar voor rijden ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Hoe je paard van achter naar voor rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 13:44

heey
nou de titel zegt het al he.
Hoe je paard van achter naar voor rijden
misschien een beetje een domme vraag maar misschien kan iemand mij helpen. Bloos
groetjuz

Trots op Bondi (RavelxFlemmingh) :D


vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:49

ja mischien wel.
een paard dat vanachteren er niet goed onder loopt gaat niet lekker uit zichzelf naar beneden lopen .
hoe je dat het beste kan doen.?
vind ik dat is bij ieder paard verschillend.
je kan veel overgangen rijden, achterwaarts, veruimen.
maar dat alles moet wel op de goede manier gedaan worden anders werkt het juist tegen ik zou zeggen neem goed les diegene kan je als hethet goed is verderhelpen OK dan!

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:53

als je een goede instucteur/ instuctrice hebt kan deze persoon je hier alles over vertellen en laten zien, dat is veel makkelijker dan uitleggen in een paar regels...

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 13:54

Bedankt !
ik heb al les maar als ik het zelf probeer moet ik eerst 3 kwartier rijden voor ze een beetje naar beneden gaat lopen.
Ik rij veel overgangen en figuren.

Trots op Bondi (RavelxFlemmingh) :D

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:55

komt vanzelf!

Die Skala der Ausbildung blijft de basis van de opleiding van ruiter en paard.
Takt, Losheid, Aanleuning, Schwung, Recht richten, Verzameling
https:www.equisabella.nl

vannie
Berichten: 362
Geregistreerd: 10-11-03
Woonplaats: aalmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 13:57

ok maar neem er de tijd voor je moet niet te snel willen.
praat er met je instructeur over over je probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 17:57

Het hele principe van je paard 'aan de teugel' rijden is gebaseerd op het idee dat je impuls opwekt aan de achterkant en dat deze beweging soepel door het hele paard naar voor vloeit waar je het opvangt met je hand. Door de ophouding aan de voorkant buigt je paard af.

Nu is dat in theorie heel erg simpel, in de praktijk zul je moeten leren om een paard ahw op zijn eigen benen te kunnen rijden. Als je teveel impuls erin stopt zal hij alleen maar heel hard naar voor willen en kun je die impuls nooit meer omzetten in een meer opwaartse beweging. Als je te weinig impuls hebt kun je eigenlijk helemaal niets beginnen aan de voorkant.

Als het goed is voel je dus alles wat je er aan de achterkant meer instopt met je been, vrijwel onmiddellijk in je hand weer terug. Om dat voor elkaar te krijgen moet je paard soepel en los zijn in zijn bovenlijn.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:07

vannie schreef:
ja mischien wel.
een paard dat vanachteren er niet goed onder loopt gaat niet lekker uit zichzelf naar beneden lopen .
hoe je dat het beste kan doen.?
vind ik dat is bij ieder paard verschillend.
je kan veel overgangen rijden, achterwaarts, veruimen.
maar dat alles moet wel op de goede manier gedaan worden anders werkt het juist tegen ik zou zeggen neem goed les diegene kan je als hethet goed is verderhelpen OK dan!


Wat vannie zeg is helemaal waar!Ga goed les nemen!
Dat is het beste die kunnen je beter helpen vanaf de pc gaat dat een beetje moeilyk he Clown

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 20:22

ja dat ben ik met je eens tobilover maar ik dacht kan het proberen he Bloos
maar toch bedankt OK dan!

Trots op Bondi (RavelxFlemmingh) :D

WinBinChes

Berichten: 6718
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:25

voorwaartse drang met je hand opvangen, oftewel: been geven en met je hand opvangen zodat het paard niet sneller gaat maar vanuit de achterhand naar voor gaat en zichzelf draagt. Je zult merken dat het paard lichter wordt in de hans als je dit doet. Zo niet doe je het niet goed enkan beter iemand erbij hebben die 'ziet' wat je fout doet.
Succes

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 22:41

Van achter naar voren rijden is iets wat je vanzelf stapje voor stapje gaat leren.

Het is zo dat een paard met de achterhand actief moet zijn en hoe verder je komt hoe meer je daarover zal leren.
Je paard moet altijd fijn aan de hulpen zijn en licht in de hand.
Je mag je ten allertijde verdiepen in de termen, natuurlijk dat is juist erg slim.
Vergeet alleen niet dat je in de lessen dit soort dingen vanzelf leert en daar mag je ook je vragen stellen. Zelf sleutelen is bij dit soort dingen niet zo'n goed plan.
Als jij er straks klaar voor bent zal jou deze term helemaal uitgelegd worden en zal je er ook mee gaan werken.

Ik zou je deze term helemaal uit kunnen leggen, maar zonder jou instucteur is dat te moelijk te snappen.
Om je toch een beetje een idee te geven van wat het betekend zou ik zeggen. Jij gaat stapje voor stapje leren hoe je jou paard de achterhand kunt laten gebruiken. Je gaat leren hoe het paard op jou hulp moet reageren, en je moet dan gaan voelen dat het achterbeen wat meer actieviteit krijgt. Die achterhand heb je nodig om je paard van voor weer netjes te kunnen rijden.
Dat is volgens mij nog steeds moeilijk om te snappen, maar dat geeft niet want je gaat het vanzelf leren en dan snap je wat er met deze term bedoelt word.

snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 18:56

ik heb vanmiddag gerede en na een kwartier werd ze ineens heel licht in de hand reageerde ze heel goed op de hulpen !
Ze was in elk geval super lief.
ik weet niet waarom ze het nou ineens wel deed.
zal vast aan mij gelegen hebben. Schijnheilig
bdnkt voor julie hulp.

Trots op Bondi (RavelxFlemmingh) :D

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:14

snoopy_love schreef:
ja dat ben ik met je eens tobilover maar ik dacht kan het proberen he Bloos
maar toch bedankt OK dan!


Tuurlijk kan je op bokt altijd advies halen!

Sommige roddels zijn te mooi om er geen realiteit van te maken

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:38

Zolang je maar blijft bedenken: voorwaarts, neerwaarts.
Dus eerst achterhand actief en dan de rest, het hoofd laten zakken komt vanzelf.
aan alle andere reacties heb ik niks meer toe te voegen. Iniedergeval super dat je les hebt, en veel succes.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 01:07

Wat je kunt doen is rijden op de achterhand. Dat wil zeggen dat je je tijdens het rijden meer richt op de achterhand van het paard, dan de voorhand. Probeer met het drijven erop te letten dat vooral de achterbenen geactiveerd worden. Ook het sturen kun je proberen vanuit de achterhand te doen. Bedenk dat de achterhand de motor is van je paard, de voorhand moet vooral los en wendbaar blijven. Veel bochtjes en hoeken rijden helpt. Beeld je in dat je niet op de rug, maar op de kont van het paard zit.

Als je tegelijkertijd wilt dat je paard nageeft (wat eigenlijk pas van later zorg is, maar helpt te voorkomen dat het paard te vlug gaat lopen), moet je heel voorzichtig zijn. Een fout die veel gemaakt wordt is het teveel achteruitwerken met de handen. Als je van achter naar voor wilt rijden, moet je niet het tegengestelde vragen met je handen! Inderdaad zoals Zep zei, de bewegingen van achter stromen door het lijf naar voren en voel je terug in je hand. Als je contact houdt op de hand, probeer dan meer opzij te werken in plaats van naar achteren, bijvoorbeeld door veel van stelling te wisselen. Hoe soepeler je paard wordt, hoe beter OK dan!

snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 08:35

heb gister les gehad ging al veel beter !
ja ben vooruit gegaan Haha!

Trots op Bondi (RavelxFlemmingh) :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 bezoekers