Correctiebit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Correctiebit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 12:40

Kan je een correctiebit gebruiken wanneer een paard zijn tong NIET over het bit gooit maar alleen uitsteekt?


maaykuhhh
Berichten: 1699
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:45

ik zou niet weten waarom niet! haha, ik denk dus van wel!
Mijn paardje steekt ook zijn tong uit, ik heb dan wel geen correctiebit, maar jah!

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:56

wat voor een correctiebit zit je aan te denken, er zijn er verschillende?

Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 20:22

Ik zou niet weten welke...Iemand sugessties?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 18:47

het correctiebit is toch een bepaalde vorm van een K&K bit? Ik heb er even mee gereden, maar Pris reageerde er veel te heftig op. Ik ken ook iemand die hem wel heel fijn vond, maar wij reden er mee omdat onze paarden het bit vastpakten.

Je kan er vast wel mee rijden, maar ik weet niet dat daar het correctiebit voor bedoeld is... je moet wel van jezelf weten dat je een hele rustige stille hand hebt, gezien je veel sneller effect doorgeeft, dan met een gewoon bit.


Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:31

Ohja ik ken iemand die rijdt daar gewoon mee omdat het paard daar veel fijner op loopt dan op een gewone, niet omdat hij iets met zn tong doet oid. Als je zelf een stille hand hebt is het een heel fijn rustig bit voor het paard omdat hij gewoon stabiel in de mond ligt ipv 'wiebelscharnieren'.

Rijo
Berichten: 2670
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:58

Ik rijd ook met een K&K correctiebit. Ik vind dit gwoon een erg fijn bit en mijn paard rijdt er veel fijner op.

gr

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 13:22

door een k&k correctiebit kan een paard (als hij het nog niet zo lang doet)stiller in de mond worden.Vaak is tong uitsteken een aanleunings probleem,krijg je een stillere aanleuning dan gaat de tong ook vaak weer terug naar binnen.Uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel.

....Mama mag ik pony les geven?
-'tuurlijk kind.

oosterhoff

Berichten: 4894
Geregistreerd: 09-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:29

het naar buiten brengen van de tong is een soort van protest. Wij hebben ook zo'n paardje en die hebben we met vershillende bitten gereden. enkerl gebroken, dubbel gebroken, rubber, tonglepel. Uiteindelijk rijden we hem met een dubbelgebroken watertrens. Gewoon gewoon dus. Het duurt vaak even voordat je het effect hebt wat je wilt. uitproberen maar. Het belangrijkste is dat je het paard goed voorwaarts blijft rijden en van achter uit activeerd. aan het werk zetten. het is lastig maar als het paard eenmaal goed aan het wrek is dan gaat die tong er steeds minder uit.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 19:28

Heb je gekeken of het bit niet te dik is? Het kan namelijk ook dat het bit "klem" zit tussen de tong en het gehemelte.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:47

Je moet ook en vooral de neusriem en de sperriem goed aansnoeren, dan wordt tongstrekken al moeilijker. Dan kan je ook eventueel als het nog nodig is een correctiebit gebruiken aangepast aan de manier waarop hij zij tong uitsteekt.

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:51

alabastro schreef:
Je moet ook en vooral de neusriem en de sperriem goed aansnoeren, .

Ik hoop dat dit geen serieus antwoord is.
Ik rijd mijn paard ook met een correctiebit, omdat hij een snee in z'n tong heeft, en ook gewend was om z'n tong naar buiten te laten hangen.
Daarbij hoef ik helemaal niks extreem aan te snoere, gewoon op het normale gat.
Als je je neusriem en je sperriem erg strak aansnoert, lijkt me dat niet paardvriendelijk.
En het correctiebit hoort maar op 1 manier in de mond, bij de nieuwere bitten staat een pijltje op het mondstuk.

Goedgekeurd onderschrift :)

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 11:02

Billy schreef:
Ik hoop dat dit geen serieus antwoord is.
Ik rijd mijn paard ook met een correctiebit, omdat hij een snee in z'n tong heeft, en ook gewend was om z'n tong naar buiten te laten hangen.
Daarbij hoef ik helemaal niks extreem aan te snoere, gewoon op het normale gat.
Als je je neusriem en je sperriem erg strak aansnoert, lijkt me dat niet paardvriendelijk.
En het correctiebit hoort maar op 1 manier in de mond, bij de nieuwere bitten staat een pijltje op het mondstuk.

Met goed bedoelde ik niet dat je zijn bek moest toesnoeren maar op een correcte manier "vast" maken.
Je ziet het maar al te vaak dat, vooral hobbyruiters, de neusriem veel te los hebben.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:45

mijn paard stak zn tong ook uit, dit kwa omdat mijn hand te stil was(of ik nou met een enkel of dubbel gebroken bustresn/watertrens of D-trens reed, D trens ligt erg stil in de mond, is wel een voordeel, altijd kwa die tong eruit.)

maar ik heb het met les op kunnen lossen, beter meegaan met de beweging van de mond, terugwerken met je hand is nooit goed, maar een te stille hand is dus ook niet goed
zodra je met je hand precies de bewegingen van zn hoofd kan volgen, zal hij zijn tong ook weer in zn mond houden
een correctiebit is vaak maar een tijdelijke oplossing, als hij aan t bit is gewend zal hij ook da zn tong weer uit gaan steken, ik heb echt vanalles geprobeert, en heb het probleem alleen blijvens kunnen oplossen dmv les

ook het precies op 2 teugels en 2 benen rijden werkte hieraan mee, als hij aan 1 kant wat vaster zat, stak hij zn tong nml ook meteen weer uit.

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:49

alabastro schreef:
Je moet ook en vooral de neusriem en de sperriem goed aansnoeren, dan wordt tongstrekken al moeilijker. Dan kan je ook eventueel als het nog nodig is een correctiebit gebruiken aangepast aan de manier waarop hij zij tong uitsteekt.


sorry maar dit is vandaag al het 2e domme advies van jou wat ik lees!

eerst wil je van een kopschuw paard zn water afsluiten en hem alleen uit een emmer te laten drinken terwijl je zn oren mag aanraken, staat ie het niet toe, krijgt ie ook geen drinken

en nu dit weer!

alles dichtsnoeren zo strak mogelijk is alles behalve prettig, er zijn zelfs paarden die daardoor nog veel onrustiger worden met hun hoofd, en een correctiebit kan je niet aanpassen aan de manier van het tonduitsteken, een correctiebitkan maar op 1 manier worden gebruikt.

las laatst iets in de paard&sport over iemand die dmv een ijzerdraad constructie de tong van dr paard in zn mond hield, zou ook een advies van jou kunnen zijn zeker..... Rolleyes

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 12:53

Renske20 schreef:
sorry maar dit is vandaag al het 2e domme advies van jou wat ik lees!

eerst wil je van een kopschuw paard zn water afsluiten en hem alleen uit een emmer te laten drinken terwijl je zn oren mag aanraken, staat ie het niet toe, krijgt ie ook geen drinken

en nu dit weer!

alles dichtsnoeren zo strak mogelijk is alles behalve prettig, er zijn zelfs paarden die daardoor nog veel onrustiger worden met hun hoofd, en een correctiebit kan je niet aanpassen aan de manier van het tonduitsteken, een correctiebitkan maar op 1 manier worden gebruikt.

las laatst iets in de paard&sport over iemand die dmv een ijzerdraad constructie de tong van dr paard in zn mond hield, zou ook een advies van jou kunnen zijn zeker..... Rolleyes

Moet je misschien even verder lezen, blijkbaar heb ik het fout geformuleerd.

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 14:48

alabastro schreef:
Met goed bedoelde ik niet dat je zijn bek moest toesnoeren maar op een correcte manier "vast" maken.
Je ziet het maar al te vaak dat, vooral hobbyruiters, de neusriem veel te los hebben.


Dat is dit zeker je 3e domme antwoord voor vandaag Rolleyes

Er zijn zelfs hobbyruiters die helemaal geen neus- en sperriem gebruiken, terwijl hun paard nooit de tong over het bit gooit, nageeflijk en aan de teugel loopt en licht in de mond zijn...dit alles op een gewoon, dubbelgebroken trensje...

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

becca
Berichten: 113
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 22:18

Volgens mij ging dit topic over het rijden met een K&K correctiebit en het naar buiten brengen van de tong.Laten we dan niet geloijk weer op elkaar gaan katten.Nogmaals het naar buiten brengen van de tong is een aanleunings probleem.Zo als zovele al schreven zal met goede instructie de helft van je probleem al verminderen of zelfs weg gaan.Monden dichtsnoeren en bitten hoger hangen,ijzerdraad in de mond van je paard of een neilon kous..................het is allemaal al eens geprobeert maar ik geloof niet dat iemand daar het probleem mee weg heeft kunnen halen.

....Mama mag ik pony les geven?
-'tuurlijk kind.

germie

Berichten: 25887
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 15:43

alabastro schreef:
Je moet ook en vooral de neusriem en de sperriem goed aansnoeren, dan wordt tongstrekken al moeilijker.

Juist niet, juist alles los en het liefst de neusriem eraf, in ieder geval de sperriem. Een paard moet kauwen op het bit, je moet het bit niet vast tussen de kaken snoeren.
De tong uit de mond kan diverse oorzaken hebben, die moet je op proberen te sporen. Een correctiebit zou misschien kunnen helpen, maar een ander bit ook. Je weet het nooit, is een kwestie van proberen. Bedenk wel dat een correctiebit een andere inwerking heeft dan een gewone dubbel gebroken trens. Ze zijn niet scherper, maar werken anders in. De tongboog van het correctiebit kan te groot zijn voor de mond van het paard, hou hier ook rekening mee. Ik zou als ik jou was eens rond gaan vragen of je niet ergens een bit kunt lenen.

Zelf zou ik als eerste proberen om de oorzaak op te sporen door te longeren, eerst zonder iets aan het bit te hebben. Blijft de tong dan binnen? En als het paard bijgezet loopt? Hoe loopt het paard met een ander bit aan de longe?
Voordat je met bitten begint te prutsen moet je zeker weten dat het niet aan je rijden ligt.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers