mijn paard haat een bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 12:11

Probeer eens een dubbelgebroken Happy Mouth of Nathe bit, deze zijn van kunststof.
De Happy Mouth heeft ook nog een appelsmaakje Haha!

Mosquito
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 13:43

Ok
Ik heb haar als 7 jarige gekocht, onbeleerd, geheel groen.
Ik heb haar van top tot teen na laten kijken, incl. tandarts
alles was in orde.
Ik heb haar nu 3/4 jaar onder het zadel, alles met veel geduld want het is een apparte !!!
alle bitten geprobeerd zo'n beetje
het erin hangen is geen probleem gewoon aan een lange teugel rijden ook niet, maar zodra je haar gaat vragen om nageefelijk te worden, dan wordt ze boos. Ze schuimt vreselijk goed, de klodders vliegen je rond de oren, sommige stukken gaat ze super, loopt ze als een volleerd paard, mooi gesloten, op het achtebeen enz.en een sec. later , alles weer weg.
Voor de duidelijkheid....het ligt niet aan het rijtechnische !!!!
het probleem ligt echt bij haar!!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 19:10

dan zou ik het bit nemen waar ze tot nu toe het best op reageerd
en dan gewoon het leuk maken
als ze irritant doet, blijven doorvragen, desnoods 2 uur lang
zodra ze nageeft, geef je zelf ook naa, geef je lange teugel, en stap je uit
zo associeert ze nageeflijk = einde werk
als dat goed gaat, dan vooer je de duur op
probeer je i.p.v een paar stappen een halve toer
daarna een hele toer
na ee n tijdje kun je na een rondje ofzo ook lange teugel en effe stappen, en dan terug nageeflijkheid vragen, en zo opbouwen
hou het leuk
bv, springt ze graag?
zet dan een kruisje in de piste, is ze braaf en netjes nageeflijk, spring dan het kruisje eens
en stop voor dat ze moe wordt (als het goed gaat)
dus bv ze loopt nageeflijk, ze wordt moe en gaat hangen, dat is niet goed, je moest dan gestopt hebben terwijl ze wel gewillig was
snap je?
succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 09:19

En hoe reageert ze als je haar met een bitloze optoming rijdt? Kun je haar dan wel iets meer op spanning en toch nagefelijk rijden?

Mosquito
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-04 18:28

Met een hackemore loopt ze heerlijk
heel ontspannen
maar.....daar mag je dus geen wedstrijden mee rijden

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 18:52

nog niet gedacht aan western?daar mag je geloof ik ook met hackamore rijden, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 08:49

Ook alleen maar in de Hachemoreclass en die wordt niet zo vaak uitgeschreven. Je kunt wel op een bosal starten, dat zou nog wat kunnen zijn.

Mosquito, je zit met een raar en naar probleem. Het bit op zich is het probleem niet, want hij doet het netjes in, en loopt ook aan de lange teugel netjes ermee.
De houding in hals en rug is het dus ook niet, want dan zou hij met een hackemore ook nijdig worden.
Het is dus echt het bit in de mond.
Kun je 'm wel met een bijzetje longeren? Desnoods een tijdje met zichzelf laten vechten (is namelijk niet te winnen)?
Je hebt bij dit paard volgens mij maar 2 mogelijkheden:
1. OF hij heeft toch ergens pijnklachten van het bit
2. OF hij is strontverwend.

Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 11:59

Tja, dat krijg je met die koeien, die zijn een beetje apart Haha! Schijnheilig

Ik zou het gewoon eens op een appelbitje of op een stangetje proberen. Appelbitje heb ik nog wel liggen voor je om eens te proberen.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:29

Ik had er ook zo eentje. Gekocht toen ze bijna 6 was en nog volledig "groen". De eerste keer dat ik haar een bit ingewurmd kreeg, bleef ze me met open mond afwachtend aankijken, hoe lang dat onding daar zou blijven? Ze had er een bloedhekel aan en schuurde hoofdstel en bit vrolijk uit, als ik haar er langer dan 2 minuten mee liet staan. Ook een paar keer een rubberbit geprobeerd, maar daar bleef ze zó ongenadig op kauwen, schoot ook niet op....

Ik heb haar vervolgens eerst een jaar bitloos gereden en vervolgens ben ik er met mijn instructrice opnieuw mee aan de slag gegaan. Veel "mondwerk" gedaan (Tteam: tandvlees en lippen masseren e.d.), bitje in en direct weer uit, bitje in en tijdje laten staan, bitje en bitloze optoming gecombineerd en met-bit-maar-toch-bitloos getraind, net zo lang tot ze het accepteerde.

En wat denk je nu? Ze hapt het bit inmiddels zelf op! Ze is er eigenlijk uiteindelijk gelukkiger mee, dan met de bitloze optoming. Wie is er nou gek?

Mijn probleem was weliswaar anders dan dat van jou, maar "de moraal van dit verhaal": neem de tijd, probeer het "anders dan anders" en je geduld zal beloond worden! Je kan een paard wel dwingen om het bit in te houden, maar je kan het niet dwingen om het bit leuk en prettig te vinden. Voorzichtigheid, geduld en creatieve ingevingen zullen je helpen om ook dat laatste voor elkaar te krijgen.

Succes!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 12:45

gijsenkim schreef:
een ongebroken trens, die ligt rustig in dr mond



Mijn paard wordt boos op het bit als het een vorm van gebroken of dubbelgebroken bit is. Ze kan erg slecht tegen het notenkrakereffect. Met haar westernbit liep ze prima... (een grazerbit - stang met tongboog- en shanks).

Ik ben nu voor dressuur overgestapt naar een gewoon ongebroken bit en geen enkel probleem meer.

Mosquito
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 17:25

gedult heb ik als de beste
we gaan maar gewoon door
maar als iemand de regelementen van de Federatie kan veranderen
GRAAG !!!!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:38

Volgens mij is je paard niet kwaad op je bit, maar zit het probleem ergens anders,
Als eens een fysio erbij gehad of een kraker? Zadel laten nakijken? Zit er iets mis in de rug?

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 21:54

Als het nergens anders aan ligt, en het bit zelf ook goed is.
kun je het eens proberen op temperatuur te brengen voordat je het hoofdstel indoet. Heb er nl. een gekend die het alleen prettig vond als het bit niet te koud was. Dus even opwarmen door het in je handen te wrijven, of in een bakje lauw-warm (niet heet) water te leggen.
Of een smaakje proberen, suiker in water oplossen, of appelmoes (is wat beter voor ze) en dan op het bit smeren. doet vaak wonderen. succes

secretgirl

Berichten: 37
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: stadskanaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 19:44

mischien moet je een appel bitje proberen die smaken naar appel

mischien vindt ze dit wel lkkr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 20:25

Locanda schreef:
Als het nergens anders aan ligt, en het bit zelf ook goed is.
kun je het eens proberen op temperatuur te brengen voordat je het hoofdstel indoet. Heb er nl. een gekend die het alleen prettig vond als het bit niet te koud was. Dus even opwarmen door het in je handen te wrijven, of in een bakje lauw-warm (niet heet) water te leggen.
Of een smaakje proberen, suiker in water oplossen, of appelmoes (is wat beter voor ze) en dan op het bit smeren. doet vaak wonderen. succes


Dat KAN de oplossing niet zijn, want het paard neemt het bit netjes in en vindt het ook best om aan een lange teugel te lopen. Het probleem zit 'n in de aanspanning. Dus hoe wou je dat met een andere temperatuur oplossen Verward

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 21:36

ik had nergens gezien dat het probleem pas begon bij de teugelopname, 'k dacht dat het bit indoen sowieso een probleem vormde.
Dan zou ik een veearts het paard laten nakijken, ook de mond. evt. een tandarts. Het hanarchement laten nakijken. En een onafhankelijke instructeur/trice te hulp vragen, dus eentje die je niet kent, veel ervaring heeft, en je nog nooit heeft zien rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-04 22:50

Ik denk dat het toch iets anders is. De rug of het zadel. Als het bit haar nijdig maakt, dan ga ik er van uit dat je dan niets met haar kan. Dus niet steeds even weer wel. paardenlogica: Bit maakt boos, dus doe ik niets, en ook nooit niets, want dit wil ik niet. Op het moment dat je gaat doorvragen denk ik dat je haar pijn doet, omdat dan het bit gaat in werken. Het niet kunnen uitvoeren van een houding of oefening komt denk ik van iets anders, jij vraagt door, doet haar nog meer pijn en dan wordt ze pissig.

Misschien ga je te lang door, ze is wel volwassen maar nog niet voldoende sterk in haar spieren om lang genoeg in de houding te lopen.

Het paard moet het leuk blijven vinden en het niet als een straf ervaren. Op het moment dat het moeilijk gaat worden, moet je al gestopt zijn. Steeds wat langer en verder.

Denk dat je de rug na moet laten kijken. Zelf heel lang ge-eterd met mijn paard, bleek dat er een paar ruggewervels vast zaten en dat het zadel hem niet lekker zat. Paard kan vastgelegen hebben in de stal of gevallen zijn zonder dat je dat weet. Nu zijn rug behandeld is, gaat het steeds makkelijker, nooit meer pissig paardje, alleen maar meewerkend.

allegro

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-05-03
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 19:05

Een vriendin van mij had ook dit soort problemen. Zij heeft uiteindelijk een erg duur (80 euro ofzo) Myler bit aangeschaft en sindsdien gaat het veel beter. Dat bit is zo gemaakt dat er geen notenkrakerwerking ontstaat. Het is wel iets dunner dan een "gewoon" bit dus als je wedstrijden wil gaan rijden geen optie. Maar mocht je geen ambities in die richting hebben dan kan je het misschien eens proberen. Knipoog Het bit is volgens mij te koop bij Mr Ed superstore, adverteert altijd in de BIT.

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 20:07

misschien een second opinion van een andere tandarts... klinkt naar mijn idee echt als een tand/mond probleem

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:38

Ik denk dat jullie nu allemaal eens moeten gaan kijken naar je tekstje.... ik las ergens 'nadat ik het bit erin gewumd had'. Wordt eens wakker mensen. Je vraagt je paard niet het bit in zijn mond te nemen, nee... je vraagt je paard dr mond open te doen... bijkomstigheid is dat je dan het bit in kunt schuiven... Waarschijnlijk zal daar dan ook het probleem liggen. Jouw paard heeft een geheel andere interpretatie van het bit dan jij hebt. Ik denk zelf dat je paardje gewoon een negatief gevoel heeft bij het bit, dat kan dus al komen door je foute beredenering bij het indoen van het bit. En die negativiteit dien je weg te nemen. Pas dan zal ze het bit echt accepteren en zijn de problemen verholpen.

Kijk, ik kan vanaf hier niet zien hoe je rijdt en hoe je met je paard om gaat, dus beredeneer niet dat ik je nu afkraak. Uit ervaring weet ik echter dat probleempaarden veroorzaakt worden door mensen. Als je zegt dat je paardje helemaal gekeurd is en helemaal goed is, dan kan het daar niet aan liggen. Misschien zie jij je 'fout' niet in, of is deze zo minimaal dat het moeilijk te ontdekken is, maar het kan al in de kleinste dingen zitten. Ik zou zeggen; ga je eigen werkwijze eens na. Hoe ga jij met het bit om, wat doe je bij het nageeflijk vragen? Ik weet zeker dat je dan achter je antwoord komt.

Succes