teugel hulpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flellen

Berichten: 66
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: klazienaveen

teugel hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 12:13

Ik rijdt sinds kort een paard van iemand. Het paard is alleen verschrikkelijk sterk en reageert totaal niet op teugelhulpen. Vooral van galop naar draf.
Het paard liep eerst met een martingaal die veel te strak zat, die heb ik meteen afgedaan!
Hoe zou ik haar beter op teugel hulpen kunnen laten reageren? Verward

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:29

Misschien is ze meer op stem en zithulpen gereden?
In dat geval kan je gewoon gaan zitten en ho zeggen, hierbij een teugelhulp.
Alleen teugelhulp werkt bij een heleboel paarden niet, en daarbij ligt het er ook nog aan wat voor teugelhulp jij geeft.

Par gaat bv ook niet terug als je alleen maar aan de teugels trekt, die gaat op zit en ophoudingen.

TeamSpirit
Berichten: 5818
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: De meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:30

ook goed met je zit gaan rijden. ga zwaar zitten en klem je knieen goed vast. zet een beetje druk op je paard. als ie nie reageert zou ik wel streng zijn hoor en ff een flinke ruk geven. daarna reageert ie vast gevoeliger in zijn mond. ik zou wel streng zijn. hoe denken andere erover?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:50

De teugels zitten er alleen maar aan om richting mee aan te geven en gevoel te houden met de mond. De rest moet je imo toch echt met je zit en benen oplossen. Overgang terug naar draf: Buitenbeen lang maken, op de buitenkant gaan zitten en allebei de teugels iets naar buiten brengen en een kleine ophouding maken in je buitenteugel. (lastig weer om uit te leggen achter de PC.)

Als jij niet aan de teugels trekt heeft je paard ook niks te trekken. De kunst is op het juiste moment de ontspanning aanbieden aan je paard. Regelmatig je handen ontspannen en je paard uitnodigen om de hand te volgen.

flellen

Berichten: 66
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 13:09

Bedankt voor de tips, ze reageert inderdaad wel goed op beenhulpen.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:19

een ruk zou ik alleen niet geven. Alle korte plotselinge kracht inspanningen met de handen/teugels vind ik verkeerd omdat het oneerlijk is. Op de rem trekken klinkt heel bot, maar dan snep je wel het beste wat je wel kunt doen. Voor de rest ben ik het volkomen eens met bovengenoemde basis hulpen!
En ik ben blij dat je er al succes mee hebt!

Depny

Berichten: 768
Geregistreerd: 27-04-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:17

Ik ben het eens met annegti!!! Dus ik sluit me bij haar aan.. Schijnheilig Haha! Vingers aflikken

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:22

Amadeo schreef:
Alle korte plotselinge kracht inspanningen met de handen/teugels vind ik verkeerd omdat het oneerlijk is.

Maar wat dan als een paard (met halthouden bijv.) compleet door je hulpen heen loopt?

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:28

Citaat:
Maar wat dan als een paard (met halthouden bijv.) compleet door je hulpen heen loopt?


Als het een jong paard is laat ik hem doorlopen tegen de bakrand aan.

horseslove_1

Berichten: 0
Geregistreerd: 05-03-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 01:14

Tuegelhulpe.... put hem gwoon uit en dan zal die wel liustere

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 01:18

horseslove_1 schreef:
Tuegelhulpe.... put hem gwoon uit en dan zal die wel liustere


Volgens mij niet, hij moet het leren!:)

KayC

Berichten: 3822
Geregistreerd: 30-12-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 11:40

Ik ben ook pas weer bezig met mijn verzorgpony weer een beetje goed op de teugelhulpen te laten reageren (hij had een *verkeerd* bit in..).
Ik ga diep zitten, maak een ophouding en zeg hooo. Dit helpt bij hem heel erg goed :J.
Na een paar keer dit gedaan te hebben, laat ik het hooo weg en dan lukt het ook al goed. Lachen