Hoe blijven zitten bij wegspringen ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Hoe blijven zitten bij wegspringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 09:40

heey, ik heb sinds kort een kwpn merrie van 4 1/2 jaar oud.
Ze is met rijden meestal super braaf alleen vind ze al van af het begin de grote bakdeur binnen best wel eng.
Ze heeft voor dat ik haar kreeg altijd in een buitenbak gereden.
Ik heb der al vaak gelongeerd bij de deur en dan vind ze het niet eng. Maar zodra ik ga rijden begint ze heel erg naar de deur te kijken, dus volgens mij neemt ze me gewoon in de maling Verward
Ze is al vaak weggesprongen en ben er daardoor al een paar x afgevallen.
Niet elke x maar goed. Schijnheilig
Ik voel het soms wel aan als ze het gaat doen maar ik weet dan niet hoe ik moet gaan zitten.
Ze doet het ook wel eens onverwachts.
Ik vraag me af hebben jullie ook zo'n paard, geven jullie een tik met de zweep als je paard dat doet en hoe gaan jullie dan zitten ?
Misschien een b-tje domme vraag:o maar ik hoop dat iemand me kan helpen. Lachen

Trots op Bondi (RavelxFlemmingh) :D


Ineke2

Berichten: 33042
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:04

Ik heb een merrie met dezelfde neiging, maar dan gewoon overal en wanneer het haar maar uitkomt Schijnheilig
Wat bij mij erg helpt is: Aan het werk zetten, zitten, extra (binnen)been geven en stelling naar binnen vragen. Als een paard voorwaarts is kunnen ze veel minder makkelijk wegspringen. Ga vooral niet aan de teugels zitten op zo'n moment.
Als je het voelt aankomen kun je ook tegelijk met extra been even HEY LET OP roepen en eventueel een tikje achter je kuit geven.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 10:13

Bedankt voor de tip ! ik ga straks rijden dus ik zal het proberen.

Trots op Bondi (RavelxFlemmingh) :D

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:07

Ik ga met Ineke mee, veel mensen gaan afwachten op de momenten dat ze weten dat het dier ergens van gaat schrikken.
Op die momenten kan je het paard beter lekker voorwaarts laten gaan en aan het werk zetten.

Par doet het ook....aan de longe niets aan de hand en als je erop zit is het opeens allemaal zo eng Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:09

Ineke2 schreef:
Ik heb een merrie met dezelfde neiging, maar dan gewoon overal en wanneer het haar maar uitkomt Schijnheilig
Wat bij mij erg helpt is: Aan het werk zetten, zitten, extra (binnen)been geven en stelling naar binnen vragen. Als een paard voorwaarts is kunnen ze veel minder makkelijk wegspringen. Ga vooral niet aan de teugels zitten op zo'n moment.
Als je het voelt aankomen kun je ook tegelijk met extra been even HEY LET OP roepen en eventueel een tikje achter je kuit geven.

Inderdaad, goed bezig houden. Je moet ze niet de kans geven om te schrikken.

Figuren maken langs die deur af, maar haar niet de gelegenheid geven te kijken.

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:26

Wat er hierboven gezegd wordt idd. En probeer er zelf niet te veel aan te denken. Want je paard voelt dat. Waarschijnlijk ben je een soort van bang dat ze bij die deur wegspringt. Probeer dat te vergeten en zet haar aan het werk....

Je bent niet sterker dan je paard, maar wel slimmer en sneller.

Berdien en Daphne: Zusjes en Kei hippe Yostipaardenmiepjes in hart en nieren!

Kaiya
Berichten: 4066
Geregistreerd: 19-05-04
Woonplaats: Het prachtige zuid-Limburg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:38

Hoi, inderdaad moet je goed voorwaarts drijven! En er niet aan denken, want dan wordt je zenuwachtig en dat voelt 'ie! Owjah, voor dat blijven zitten bij het wegspringen, gewoon je benen aandrukken, en op de volte sturen en als hij weer rustig is weer op de hoefslag!

snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 11:41

Thnx allemaal jullie zijn suup OK dan!
ik ga nu naar de manege dus jullie horen nog wel hoe het gegaan is
Maar volgens mij vind ze de deur niet echt eng hoor en neemt ze me gewoon in de maling.
Ik was eerst wel een beetje bang toen ik der net had omdat ze toen opzij sprong en er steeds van door ging.
ik ben der nou al een paar x afgevallen en ik moet zeggen dat ik het niet meer eng vind Haha!

Trots op Bondi (RavelxFlemmingh) :D

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:58

en goed je binnenbeen erbij houden als je er langs gaat en je paard aan het werk houden

Happy in me eigen huis met mijn 2 katjes Joris en Lana

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 13:03

Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik dan al zo ga zitten van o jee, dit is eng doet ie t of doet ie t niet?! Mijn instructrice hamert er dan ook op dat ik niet af moet wachten maar hem voor moet zijn door ff met been in te komen of iets te doen waardoor ie op jou moet letten.
Ik ken iemand die geeft haar paard altijd meteen een mep als ie schrikt, maar daardoor worden de reacties van het paard veel heftiger!

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:52

Die van mij doet het altijd en overal en als hij echt schrikt gaat het gepaard met een hoop gestuiter en gedraai om zijn as. Je went eraan Knipoog
Ik heb er eigenlijk niet zoveel erg meer in als een paard eens een meter of twee naar binnen springt Lachen

De tips hierboven zijn zeker nuttig als het paard het doet uit vervelling

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Britt

Berichten: 18880
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:00

en niet vergeten dat je niet in elkaar krimpt als ze wegschiet en niet naar beneden kijkt als je haar een tik geeft Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 09:46

YvonneS schreef:
Ik betrap mezelf er wel eens op dat ik dan al zo ga zitten van o jee, dit is eng doet ie t of doet ie t niet?! Mijn instructrice hamert er dan ook op dat ik niet af moet wachten maar hem voor moet zijn door ff met been in te komen of iets te doen waardoor ie op jou moet letten.
Ik ken iemand die geeft haar paard altijd meteen een mep als ie schrikt, maar daardoor worden de reacties van het paard veel heftiger!


Wat je dan moet gaan doen is een liedje zingen Haha! dan heeft je paard zoiets van hiuh Verward en dan ben je er al voorbij en jij kan ook een stuk relaxter gaan zitten

noekie_smile
Berichten: 524
Geregistreerd: 08-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:16

Let ook op zijn of haar oren!! Daar aan kan je het ook soms zien!

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:23

wat ook wel wil helpen om je paard bij die deur of erop te voeren...laat haar een paar keer daar eten...zo kan het zijn dat ze er minder bang voor is...pluk hooi of wat biks erop leggen...

oh en zeker niet boos worden....mijn pony heeft ook van die streken .
ik praat tegen hem alsof ie op dat moment een supergeweldige pony is...je bant knap jaa je kunt het dat soort praat...hij reageert er altijd op alsof ie een superstud is!!!

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:09

Mijn merrie doet hetzelfde ook bij een deur ,goed aan het werk houden en vooral dus goed aan je binnenbeen houden is idd het belangrijkste.
Want ze is dus ongehoorzaam voor je binnenbeen dat waarschuwen werkt bij die van mij averechtst dan gaat ze juist maar dat wil niet zeggen dat het bij die van jou niet werkt...
Ik maak haar voor ik richting de deur rij alvast goed scherp voor mijn been dmv slangenvoltes en volte openen en sluiten dit doe ik in de stap .
puur om haar scherp te maken voor de eenzijdige kuithulp, want daar zit het probleem het door je binnenbeen heenlopen.

Ik ben er mede dankzij mijn lengte (lange benen dus) nog nooit afgevallen maar wat ik wel vindt helpen om het beter en eerder te voelen (het wegspringen) is door te zitten mij viel op dat ik altijd te laat was als ik lichtreed mede doordat het contact met je paard even weg is als je staat. met doorzitten voel je de spannning eerder aankomen. Is natuurlijk wel zaak zeker met zo een jong paard dat je eerst goed losgereden hebt .

Of het helemaal overgaat weet ik niet mijn merrie heeft het zover ik terug kan kijken (vorige eigenaren) al heel lang in haar systeem zitten wat het moelijker maakt om eruit te krijgen.
Jij daarintegen hebt nog een jong paard die dit nog niet heel lang doet dus de kans dat ze ermee stopt is veel groter .
Probeer in ieder geval zelf bij de deur zo min mogelijk spanning op te bouwen hoe meer jij het benadrukt hoe erger het wordt.

veel succes

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:13

Let op je ademhaling, zodra jij je adem inhoudt denk je paard dat er iets engs is. Wanner je blijft ademen met je buik kun je ook geen spanning vasthouden.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

ellepel

Berichten: 47257
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 15:39

vandaar dat ik ook altijd zit te zingen als het eng wordt...zo houd je je ademhaling goed..Haha!

Cuddle

Berichten: 625
Geregistreerd: 24-05-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:39

Ik heb zelf een riempje aan mijn zadel...... niet dat ik me eraan vast hou maar het kan zeker wel helpen! Ik zou zeker wel een tikkie geven, geen flinke pets, want ze is schijnbaar ergens bang voor.... loop er anders met lange teugels lang en houdt er rekening mee dat ze weg kan schieten, ga goed achter over zitten! Gaat het goed, met lange teugel.. loop er dan een paar keer langs net zo lang totdat ze er niets meer van heeft! Maar vind ze het echt heel eng... forseer het niet! Als ze niet wil ga niet zitten schoppen enzo..... succes

Kon ik je maar bij me houden, gekke Abraatje.. Ik zal je ZO ontzettend missen!!

Gulpje

Berichten: 8061
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 16:18

Klinkt misschien raar, maar ik heb zaterdag een Global rijbroek gekocht met een soort fluweelachtig kunstleer. Met rijden is ze een paar keer flink weggesprongen, en ik verschoof door die broek echt geen cm!

Natuurlijk los je je problemen hiermee niet op. Je moet eigenlijk een no-nonsense houding hebben. Als je weet dat ze in een bepaalde hoek bang is er niet op gaan focussen, zet haar aan het werk, en wel zo hard dat ze gewoon geen tijd meer heeft om op iets anders dan jou te letten!

The nights are long, but the years are short when you're alive

[ITP] Ode aan onze bijna 25-jarige Daisy

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:54

los laten. Jezelf bedoel ik dan. Ontspan je, overal. Als jij je netjes ontspant en meegaat met de bewegingen van je paard, en nérgens achterblijft, kán je er gewoon niet afvallen, hoe gek je paard ook doet. Als jij van je paard afvalt, was je ergens niet geheel ontspannen met de beweging mee. Kortom, bovenbenen aan je paard (in jouw geval ik neem aan aan je zadel) en de rest ontspannen! meegaan met de beweging en passief zitten. Dan komt alles goed.

"The more I came to know the people... The more I love my horse"

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:51

snoopy_love schreef:
ik ga nu naar de manege dus jullie horen nog wel hoe het gegaan is


Dit was maandag, hoe is het gegaan? (leef je nog? Tong uitsteken Haha! )

snoopy_love

Berichten: 301
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: 't Westland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-04 16:59

heey ohw sorry me internet deed het ff niet meer maar het ging goed ze was echt super braaf Haha! ohwja en ik leef nog Tong uitsteken
maar bedankt voor de reacties

Trots op Bondi (RavelxFlemmingh) :D


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 15 bezoekers