Instappen => meteen nageeflijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 19:22

Tyrza schreef:
Bij Coby heb ik geleerd vanaf het eerste moment wel contact te hebben met de mond, maar in die zin dat het paard het bit accepteerd en lengte opzoekt. Dus een soort uitgestrekte stap creeren.

Op die manier ontwikkel je de stap, zoekt het paard het bit op en heeft hij tijd om los te stappen. Bovendien, als je een spooky paard hebt, is het handig enige controle te hebben.


Hier ben ik het wel mee eens.
En je paard moet zeker niet TEGEN de teugel gaan lopen, of met zijn neus in de lucht. Maar het is niet de bedoeling dat je moet rukken en trekken om je paard zijn hoofd naar beneden te krijgen, dan ben je nog niet veel verder.
Je paard moet natuurlijk wel íets doen, anders heeft het instappen, behalve ontspanning, vrij weinig nut.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:50

Lielle schreef:
man 1: nageeflijkheid, altijd en overal. Maar zoals Sonja al zegt, ze kunnen ook nageeflijk zijn met een lange hals en het neusje voor de loodlijn. Als ik mijn hand sluit, moet hij meteen nageven. ja en met been erbij


joelledsr

Berichten: 1641
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: ergens ver weg...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 21:58

Ik rijd mijn paardje de eerste 10 minuten alleen maar op been en gewicht. Op die amnier krijg ik haar lekker stuurbaar zonder meteen aan de teugels te frunniken, luistert ze daar naar, in stap en draf, dan pak ik mijn teugels erbij en ga ik haar een beetje loswerken. OP die manier heb ik haar ontpannen gekregen en daar ben ik erg tevreden over.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:20

het paard waar ik in de les mee rij begin ik altijd met instappen aan lang teugel, hier en daar een volte, beetje stelling, keertje afwenden en halthoduden
keertje vernellinkje hoger, beetj trager,soms es een pasje wijken, maar allemaal aan licht contact
dan na het aansingelen nog rondje stap, van hand veranderen, en dan aandraven, we moegn praktisch zelf losrijden, en in draf doe ik hetzelfde als in stap
enkel zijn de teugels wat korter Haha!
dan de rest van de les meerijde met de rest, galopje
en dan op het einde van de les in de hand stellen, soms lukt het, meestal niet
ben dan ook nog niet zo ver met het rijden Haha!

bonnielove
Berichten: 1195
Geregistreerd: 15-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 10:31

man 2!!!

is gewoon even goed losrijden en daarna pas aan de teugel kan de pony even lekker losworden in de nek en hals en dan pas lekker aan de teugel!

ligt ook een beetje aan de pony/paard dat je hebt

joke20

Berichten: 11092
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:30

mee eens

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 13:34

Bij het laatste paard wat ik bijgereden heb was het heel simpel, die was de 1e 20 minuten niet nageeflijk. Die moest echt helemaal los komen dmv veel overgangen, voltes, links en rechts buigen... Maar meestal gebruik ik de methode van man 2, lekker rustig instappen, op de zit en benen wat voltes rijden en dan langzamerhand wat meer oppakken. Wel met contact, maar met een lange nek en het neusje eruit, en pas als ze los zijn, pak ik ze echt op.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:45

Ik rijd wat anders als de meeste van jullie hier denk ik Lachen
Ik vind niet dat een paard de eerste 10 minuten met zijn hoofd in de lcht mag lopen. Maar nagefelijkheid en aan de teugel is voor mij 2 verschillende dingen.
Een paard zal wel vanaf het begin laag moeten lopen, net onder horizontaal. Helemaal aan de teugel vind ik niet goed, dus dan ga ik alsnog met 2 mee

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 23:52

maar, om nageeflijk te zijn, moet je paard ontspannen zijn, en ik denk koud van de stal getorkken dat die niet echt ontspannen kan zijn
als ik rij heb ik liever dat ze voorwaarts neerwaarts lopen
maar toch reageren op kuit, zit , teugel
als ze dat niet doet, maak ik haar er vlug even attent op
eerst zacht, helpt het niet, dan wat grovver
maar ze moeten niet direct aan tegel lopen van mij (ik kan het trouwens maar half ook Haha!)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 00:16

Nu iki het van mezelf terug lees, loopt de mijne in het begin ook niet zo laag, maar ook niet met zijn kop helemaal in de lucht

esperado
Berichten: 180
Geregistreerd: 06-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 11:44

ligt aan vanalles.

Komt hij uit de wei en is niet zo druk (wat hij nog wel eens is ) dan moet hji wel wat sneller aan het werk.
Als hij nog druk is, kan ik wel moeilijk gaan lopen doen maar bij hem wordt het dan alleen maar erger. Ik laat hem dan even een stukje galloperen met als enigste eis dat hji stopt/ vooruit gaat waneer ik dat wil en de kant op gaat waar ik heen wil. Daarna ga ik weer over in stap en laat hem laag en rond veel bochtjes maken, halthouden etc.
Daar word hij rustig/ ontspannen van en daarna pak ik steeds meer op.~~}>

Maar dat ligt dus in dit geval echt aan mijn paard, bij een ander paard zou ik het vast weer anders doen.

Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 23:25


Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:30

Ben het met Tyrza eens, zo heb ik het ook altijd geleerd. (Komt waarschijnlijk omdat mijn instructeur ook les had van Coby Knipoog Vind het een goede manier om te beginnen. rustig loswerken, en langzaam oppakken. Vind ik zelf het ontspannends voor mij en mijn paard.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:37

het licht er een beetje aan bij mij in ieder geval, ik moet op het moment iedere dag eerst 10 min over de weg voor dat ik kan gaan rijden (hebben op het moment geen rijbak bij ons thuis dus ga ik naar mijn tante) ik heb hem dan gewoon aan een los teugltje, zodra ik de rijbaan in kom vraag ik wel meteen contact meestal in de vorm van rond en laag.

als ik op concours ben doe ik eigenlijk een beetje het zelfde, en stap ik dus met een los teugeltje naar het losrij terein en pas als ik daar ben vraag ik contact.