totale paniek...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

totale paniek...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 22:56

heeft iemand van jullie ervaring met een paard wat echt in totale paniek raakt, het is zo...

ik heb een 4 jarige ruin is licht aangereden en over het algemeen een hele koele kikker erg op zijn gemak, niet schrikkerig of wat dan ook maar.... er zijn soms momenten dat hij van iets schrikt en dan niet gewoon schrikt maar gelijk ik totale paniek is, helemaal over de rooie, en vaak zijn het dingen zoals onweer, of een hond die onverwachts gaat blaffen..enz
en een paard wat echt pure angst heeft is geen pretje, zo heeft hij een keer met onweer geprobeerd over zijn boxdeur heen te klimmen.
wie heeft hier ervaring en misschien tips voor??


gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 23:04

Zelf gewoon rustig blijven in ieder geval en in een normaal, rustig tempo door blijven ademen. Op het moment dat jouw adem stokt dan geef je je paard ook een reden om wat spanning te krijgen (waarom zou jij anders je adem in houden?). Ik heb er zelf gelukkig nog geen ervaringen mee gehad, dus zou je ook geen tips kunnen geven.

The more you know, the more you become aware of how much you DON'T know

Ik heb mijn profiel ingevuld!! Foto's volgen nog.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 23:11

zelf blijf ik ook altijd heel rustig en relaxt, en heb zoiets van....doe toch normaal man, ben dan vrij nuchter en praten tegen hem helpt dan ook niet, heb een beetje het idee dat hij niets meer hoort of ziet op zo'n moment.
ik heb hem nu 8 maanden en het is nu 3x voorgekomen dat dit gebeurde.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 08:46

probeer inderdaad rustig te blijven en door te blijven rijden. Hoe meer aandacht jij eraan geeft hoe gespannender hij raakt. Draaf anders aan, ga lichtrijden en hou hem bezig. Probeer zijn aandacht bij jou terug te krijgen.

veel succes.

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

KikiR

Berichten: 103
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: RIJSWIJK ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:09

Ik zou denk ik heel erg gaan werken aan zijn zelfvertrouwen, en - met hulp - de enge dingen gaan opzoeken. Kan bijvoorbeeld met parcoursen in grondwerk, of 'politiepaardentraining' (wordt geloof ik in Arnhem en Drente gegeven als cursus).
Doelen zijn dan én dat je steeds beter leert te reageren op zijn angst én dat zijn angstreactie door zelfvertrouwen minder heftig wordt.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 18:07

het probleem doet zich ook niet voor tijdens het rijden, want dan is hij heel erg geconsentreerd en dan reageerd hij juist nergens op, het is puur op stal of tijdens het poetsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 18:15

Dit had mijn pony die ik had vor mijn vorige paard alleen dan tijdnes het ridjen. Die had veel arabisch bloed en denk dat dat toch wel vaker voorkomt bij dat soort paarden. bij hem kwam het ook soms heele rg onverwacht, die paniek en dan rende die gewoon prikkeldraad in enzo. Maar het is iets waarmee je moet leren leven, sommige paarden doen dit.. Bij die pony heb oik wel een keer terwijl hij aan het rennen was en mij vergat een ros voor zijn hoofd gegeven en toen schrok ie zo datr ie weer bij de realitiet kwam, maar dat vind ik zelf persoonlijk geen aanrader tenzij e=cht alle remmen los zijn en je weet nooit hoe dat uitpakt. Je weet natuurlijk ook niet of het voortkomt uit mishandeling ofzo bij jou paard en dan zou eht alleen maar erger op worden.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 20:13

probeer zo rustig mogelijk te blijven. en hem op zijn gemak te stellen door bv. hoooooooo te zeggen, doe vooral niet ho ho ho (dat doet de kerstman wel) dan doe je zelf al paniekerig.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:59

Juist paarden die uiterlijk niet snel bang zijn en schikken raken van de gekste dingen geheel in paniek. Zelf was mijn paard vroeger ook zo. Die sloeg dus ook echt op hol en ging overal dwars doorheen. Ben je niet blij als je een paniesche paard terug vind met open wonden.

Grondwerk is een hele goede oplossing. Denk dan aan de NH los werken aan de schik training.
De bedoeling is dat het paard meer zelf vertrouwen krijgt en daardoor minder snel in paniek raakt. Het paard moet jouw geheel leren vertrouwen en dat bedoel ik echt voor 100%. NH oefeningen zijn sterk op dit gericht. Is het vertrouwen geheel dan kan je beginnen met de schik training. Het paard zelf dingen laten onderzoeken en leren begrijpen onder begeleiding van jouw. Ik zeg begeleiding omdat je het paard begeleid naar het enge maar niet leid zodat hij zelf weinig zelf kan doen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 15:44

het is niet dat hij dingen eng vind die hji ziet, hij loopt overal voorbij zonder aarzeling, het zijn meer de geluiden waar hij bang van is, ik heb vannaf het begin gewoon iedereen herrie laten maken en alles laten doen wat ze normaal ook doen, kidneren spelen en rennen over het terrein en hij moet er nu onderhand wel aan gewend zijn...maar nee.. nog steed totale paniek.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:10

Paniek geen pijn?

Laat zijn oren is na kijken. Het kan heel goed zijn dat hij zo reageerd omdat hij last van zijn oren heeft, misschien een kleine afwijking.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 55 bezoekers