Sporen/ zweepje/ nix?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Sporen/ zweepje/ nix?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 22:32

Ik heb een beetje een crisis- nouja, zélf weet ik t antwoord eigenlijk al maar de mensjes waar ik les van heb zeggen allemaal wat anders.
Ik heb een E-pony, ben zelf vrij lang, heb een dressuurzadel, en als ik met dat zadel rij draag ik spoortjes van 2 cm, gewoon rechte afgebogen naar beneden. Ik gebruik ze om Eldien fijn aan het been te houden, juist omdat ik vrij lange benen heb moet ik moeite doen om haar met de spoortjes te raken, dus 'per ongeluk' gebeurt je dan niet zo snel. Ik heb ze echt om haar als ze laks wordt even wakker te maken, electrisch te maken aan de hulpen.
Met springen heb ik een vzh-zadel, en hele kleine knopspoortjes of nix (ligt aan hoe ze de dagen ervoor liep- wat langzaam aan het been > spoortjes)
Het is niet zo dat ik haar niet aan het been heb als ik zónder rijd, maar na een kwartier valt het kwartje bij Eldien en dan is ze weer moeilijker flitsend aan de hulpen te krijgen (nahh, middendraf kan over een metertje of 5 ook wel... Clown Dromen )

Nou zegt instructie nr 1 dat ik zonder sporen/zweep moet rijden. De reden: Paard is al vlot genoeg van zichzelf, en fokt zich teveel op als je er wat bij hebt.

Instructie nr 2 is echter van mening dat ik er wat bij moet houden om te corrigeren- ze moet flitsend aan de hulpen zijn, en neemt anders een loopje met me (als ik haar niet aan het werk houd, half werk doet ze niet aan)

Verschil tussen 1 & 2 is dat 1 springgericht is (ex- internationaal springruiter), en 2 meer dressuurgericht (maar staart zich er niet blind op, heeft zelf ook veel gesprongen)

Ik heb dus aan 1 (waar ik op het moment regelmatig les van heb) uitgelegd wat 2 zei (jaja, volg je m nog? Bloos ) en dat ik haar op den duur niet aan de hulpen kon houden zonder spoortjes of zweepje. Heb nu een compromis, heb nu geen sporen om, alleen een dressuurzweep bij me. Tot nog toe gaat t best (week of 3) maar als het voor eldien moeilijk wordt (bv. zijgangen naar haar lastige kant) loopt ze de kantjes eraf...

Iemand suggesties? Verward

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:39

jeempie wat een verhaal! maar ik heb me erdoor geworsteld Knipoog . waarom zou je niet gewoon met een klein spoortje en zweep rijden. zeker met springen vond ik het erg handig, je hebt maar even om een hulp door te laten komen (aangezien de volgende hindernis wacht) dus deze moet duidelijk en goed over komen. als je er goed mee om gaat zie ik niet in waarom niet?! uiteraard is het zo dat ze niet dood voor je been worden door een spoortje maar je geeft zelf al aan dat je er niet altijd mee rijdt. en aan een zweep zie ik niets verkeerds. als je zonder rijdt kan je paard namelijk omder het werk uitkomen (aangezien je niet een tikje bij kan geven) dus ik zou zeggen hou het erbij.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-04 22:46

Wahaa, ik weet t, tis een verhaal. Knipoog
Maar ik vind het ook lastig, van allebij de instructie's leer ik ontzettend veel en bij allebij gaan Eldien en ik als een trein vooruit, dus ja, dat maakt t niet echt simpel Bloos

Sall

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 08:49

Als ik het goed begrijp is je paard een vlotte loper.
Dat wil alleen niet zeggen dat ze ook voor het been is (spreek uit recente ervaring)
Ik moest vorige week op de clinic mijn zweep weg leggen, ging in het begin nog redelijk (had stompe sporen om) en toen Padaula wat moe werd, werd enorm duidelijk dat ze gewoon niet voor mijn been was! En dat ik dus onbewust mijn zweep toch als hulp gebruikte.
Ook een meer springgerichte instructeur, zou toch moeten weten dat onvoorwaardelijke gehoorzaamheid voor het been, heel belangrijk is, vooral in een parcours!
Ik ga dus eigenlijk met instructeur nummer 2 mee.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 10:11

Ik kan me ook voorstellen dat je het bij dressuur en springen anders aanpakt. Met andere woorden: bij de dressuur instructrice gewoon spoortjes en zweep, bij de springinstructrice niets.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 11:58

Concorde schreef:
zélf weet ik t antwoord eigenlijk al

Wat is dan het probleem?

Al eerder gezegd: Doe je bij instructie1 wat die graag ziet, bij instructie2 wat die graag ziet.
En thuis wat je zelf graag doet.

Kun je daar niet mee leven, kun je instrucite zoeken waar je het wel eens mee kunt worden en hetzelfde denkt als jij Lachen

PartTwo

Berichten: 1349
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:58

Ik heb zelf ook een merrie die erg voorwaarts is maar ik rij wel met sporen en een zweep, ze is dan beter aan de hulpen en ik hoef alleen maar een duetje te geven voor reactie en zonder sporen moet je al gauw een schopje geven.
En de zweep gebruik ik alleen om bij te tikken. hoop dat je er wat aan hebt Lachen

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:11

ik zou voor een zweepje gaan. met een zweep zijn ze ook makkelijk actief je maken op je been en je hebt geen kans dat je paardje af gaat stompen op de spoor.
als eldien niet reageert op je beenhulp geef je een klein tikje achter de kuit. dan laat je haar een pas of 4 naar voren gaan, neem je haar terug en probeer je het opnieuw alleen op je beenhulp.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:14

ik gebruik ook een zweepje, dat werkt afdoende

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 13:32

Ik zou ook voor zweepje en spoor gaan....
Spoortje vind ik erg fijn, als je net dat kleine beetje extra reactie wil hebben. Regina reageert daarbij vaak net te fel op m'n zweep en niet genoeg op m'n been. Spoortje is op zo'n moment ideaal
En ze stompt echt niet af op m'n been, sterker nog ik kreeg pas nog van iemand een compliment dat ze zo goed aan het been was.

Curly85

Berichten: 1641
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 20:38

Ik rijd alleen met spoor omdat ian niet met zweep gereden kan worden. Vind een spoor ook beter aangezien je dan reactie op je been krijgt en niet op je zweep

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-04 21:36

LiSSy schreef:
ik zou voor een zweepje gaan. met een zweep zijn ze ook makkelijk actief je maken op je been en je hebt geen kans dat je paardje af gaat stompen op de spoor.
als eldien niet reageert op je beenhulp geef je een klein tikje achter de kuit. dan laat je haar een pas of 4 naar voren gaan, neem je haar terug en probeer je het opnieuw alleen op je beenhulp.

Op die manier rijd ik dus al, gaat goed, maar met zijgangen dus nog niet echt.
Ik heb haar trouwens een hele tijd met sporen gereden, daar is ze niet op afgestompt.