is een goede lengtebuiging het moeilijkste dat er is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

is een goede lengtebuiging het moeilijkste dat er is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-04 09:04

Dat heb ik ooit eens ergens gelezen, en vroeg me af of dat nu idd zo is.

Wat me opvalt als ik naar andere mensen kijk die les krijgen (van onze instructrice) dan vind ik dat zij niet direct streeft naar een mooie lengtebuiging. Ik vind dat de paardjes vaak te kort in de hals lopen (en daardoor?) vrij hoog opgericht

Als er een boog(je) in de teugels komt, dan is de standaardoplossing "teugels korter" en wel zo kort dat ze op het laatst geen leertje meer over hebben bij een springteugel (om even aan te geven hoe kort). Ik vraag me echt af of dat nu wel de oplossing is. Ik dacht dat je dan meer met je benen naar je handen zou moeten rijden.

maw is lengtebuiging iets dat pas verder in de training aan de orde komt?

QQQQ

Berichten: 3730
Geregistreerd: 17-03-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 09:33

Lengtebuiging is in de hele training belangrijk. Een recht paard buigt over z'n hele lengte precies zoveel als de bocht vereist. Hoe verder je komt, hoe kleiner de voltes worden, en dus des te extremer wordt de lengtebuiging.
Veel instructie heeft alleen maar oog voor het 'boogje' in de hals. Een hoge oprichting komt juist vrij laat in de opleiding, is namelijk een gevolg van het meer op de achterhand overnemen van het gewicht. Als paarden met de hand gedwongen opgericht worden gereden, werkt dat averechts.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:12

Ik ben het helemaal met Q eens. Ik zeg niet dat dat het moeilijkste is, maar men rijd vaak meer nar het oog dan naar het paard. Dus hou je teugels lekker lang. Maak net licht contact en rij hem met je been tegen het bit aan.

Lengte buiging is het geen wat Q als onderschrift heeft. Een natuurlijke houding.

flellen

Berichten: 66
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: klazienaveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 10:15

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het paard moet je "hand kunnen volgen". Hij moet zo laag kunnen lopen als jij wilt.
Voor oprichten is ook zekere verzameling nodig. Dit kan je alleen bereiken als je paard er aan toe is.

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 16:31

ik vind lengtebuiging heel belangrijk, en ben daar ook veel met mijn jonge paard mee bezig.en goed tussen 2 benen twee benen recht kunnen lopen, opwaarts en verzamelen komt later wel..

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 20:16

Lengtebuiging is heel belangrijk. Het is een basis die goed voor elkaar moet zijn. Zonder goeie lengtebuiging kan je ook nooit goed wijken en andere zijgangen rijden. Eigenlijk rij je dan niet eens een goeie volte.
Die lengtebuiging is belangrijk, maar niet een los staand iets. Hierbij moet hij ook actief zijn voor je been/hulpen, los in zijn lijf en ontspannen in zijn hoofd (denk aan de duitse begrippen van Coby en Johann) Dit alles maakt het plaatje helemaal kloppend. Wel is het natuurlijk zo dat je nooit een goeie lengtebuiging krijgt als je paar dniet goed aan je hulpen is. Zo heeft alles in het paardrijden zijn invloeden op elkaar en dat maakt het zo leuk!!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 09:29

josien schreef:

Lengte buiging is het geen wat Q als onderschrift heeft. Een natuurlijke houding.


Verward Verward , ik altijd maar denken dat lengtebuiging de mate is waarin het paard in het horizontale vlak gebogen is dus van neus naar staart.