Wil niet aan de teugel!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jobiene14

Berichten: 185
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Veluwe

Wil niet aan de teugel!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 15:30

hoi, Pling
Mijn verzorghaflinger wil niet aan de teugel.
Mijn instructeur zegt dat dat komt omdat ze alle spieren die boven in de nek horen te zitten bij haar onder zitten en dat ze daardoor niet goed kan buigen maar ik weet niet of dat wel zo is dat is toch onzin?
please help ff en weet je ook een oplossing!?
liefs lautje Verward


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 15:31

Luisteren naar je instructeur en les nemen Lachen

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 16:32

Waarom wil je haar aan de teugel hebben ?
Je moet les nemen, zoals al gezegd door Manda, en niet alleen letten op het aan de teugel rijden. Gewoon aan je been rijden, zorgen dat ze goed door de rug gaat lopen en gaat ontspannen, dat aan de teugel komt dan (misschien) wel, zeker als je daarbij ook nog lessen gaat volgen.

-

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:01

Belangrijk is dat je je paard voor je been krijgt. heel duidelijk zijn in je hulpen en daar reactie op verwachten van je paard. Veel rechtte lijnen rijden, tempowisselingen maken en haar eerst los gaan maken in het lichaam daarna kan je pas gaan denken aan het aan de teugel rijden.

kijk op www.pensionstaldevink.nl... je zult de baas maar zijn Knipoog

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 17:40

jongens er staat toch dat haar instructeur iets zei? dus ze zit geloof ik al op les ? ik ga mee met Joycje, en niet teveel nadruk op het aan de teugel rijden leggen

Tinker Lowara; M1+2 eindstand, Tinker Arwen; M1+15 eindstand, Tinker Elke; M2+6/M1+11,Tinker Maeve L2+2 eindstand, Tinker Sansa te klein gebleven :+

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 18:58

ja ik ga ook mee met de rest, gewoon niet te veel letten op het aan de teugel rijden, veel stelling en buiging vragen, en je paardje laten ontspannen! als het goed is gaat ze dan vanzelf een beetje aan de teugel lopen, waarna je verder kan vragen...maar ja ,moet misschien eens les nemen van een andere instructeur, en kijken wat die erover te zeggen heeft!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 00:02

Wat je instructeur zegt kan gewoon waar zijn hoor, voor zover ik weet noemen ze dat een onderhals?
Als de spieren aan de onderkant meer ontwikkeld zijn dan aan de bovenkant, kan voor zover ik begrepen heb een aangeboren iets zijn of een aangereden iets.

Zouo dus gewoon naar je instructeur luisteren, en je er zoals boven al gezegt niet teveel op focussen, er zijn belangrijkere dingen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Sirius_

Berichten: 10945
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 00:04

als jij je erop focust rijd je onbewust je paard alleen maar meer vast. ALs jij lekker ontspannen rijdt gaat je paard vanzelf nageeflijker lopen.

mikolaiki

Berichten: 607
Geregistreerd: 14-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 10:48

wat ik altijd doe bij jonge paarden is ik speel met mijn handen en als ze dan met hun hals al een klein beetje naar beneden gaan ben ik helemaal bij en geef ik ze helemaal vrije teugel doen ze hun hoofd daarna weer omhoog dan ga je weer spelen met je handen

dus als je steeds iets verder naar beneden vraagt en steeds weer als beloning je paard de teugels vrij geeft als ze het hoofd naar beneden doet dan zal ze denekn van laat ik mijn hoofd maar beneden houden want als ik mijn hoofd omhoog doe dan zitten ze in mijn mond snap je dat een beetje
mischien onduidelijk uitgelegd als je meer wil weten mail me dan maar ff

jaimy

Berichten: 129
Geregistreerd: 03-12-01
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:31

mijn instructeur zegt altijd als je veel stelling vraagt in de hoeken en viguren dat hij dan vanzelf wel na gaat geven en als je je handen iets lager houd dus niet boven de schoft maar er naast of nog lager dan gaat die ook nageven en dan kan je rustig je handen weer wat boven de schoft zetten... succes

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:37

Sily schreef:
Wat je instructeur zegt kan gewoon waar zijn hoor, voor zover ik weet noemen ze dat een onderhals?
Als de spieren aan de onderkant meer ontwikkeld zijn dan aan de bovenkant, kan voor zover ik begrepen heb een aangeboren iets zijn of een aangereden iets.

Zouo dus gewoon naar je instructeur luisteren, en je er zoals boven al gezegt niet teveel op focussen, er zijn belangrijkere dingen.


Dat heet inderdaad een onderhals Knipoog Ik zou naar je instructeur luisteren en door blijven gaan met de lessen.. uiteindelijk komt het vanzelf wel goed als jij je paardje goed van achteren naar voren rijdt, voorwaarts neerwaarts. Ik kan het niet goed uitleggen.. is een gevoel maar er staat hier heel veel over op bokt.. zoek naar aan de teugel rijden en je vindt zo tientallen toppics met tips..

Kijk maar bij mededelingen in Rijtechnische problemen.. daar staan een heleboel toppics over het aan de teugel rijden

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Jokky

Berichten: 916
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:02

Ja, ik ben het met de rest eens. Als ze ontspant komt ze vanzelf wel!

-* Nightwish here I come... *-

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:23

Als het goed is het aan de teugel rijden of laten lopen een resultaat. Daarmee bedoel ik: als een paard goed van achter naar voren loopt, dus netjes ontspannen en over de rug, dan komt die hooft / hals houding vanzelf. Op een gegeven moment zal je pony, als ze goed voor het been is en jij netjes met een stille hand rijdt, je hand op gaan zoeken. Dan is het een kwestie van je pony het gevoel geven van 'hier loop je goed'--> dus ontspannen en eventueel een heel klein beetje vragen. Maar alles wat je van voren vraagt, moet je er van achter weer bij rijden om te zorgen dat ze netjes over de rug blijft lopen in die totale ontspanning.

Ik wens je veel succes hiermee en hier gaat echt wel tijd in zitten. Ik heb hetzelfde met mijn haflnger. We zijn nu 2 maanden bezig en het gaat al stukken beter!!!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:26


[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 19:34

'Aan de teugel' is een rotzin. Nageeflijk, dat klinkt veel beter. Je kan je paard namelijk in de krul trekken dan issie ook 'aan de teugel', maar om de dooie dood niet nageeflijk.

Als je paard goed nageeflijk is, volgt het vanzelf je hand en komt het naar beneden met hoofd en hals. En om dat te bereiken moet je dus met je benen en zit van achter naar voren rijden.

Maar geloof dat iedereen je dat al probeert duidelijk te maken Knipoog

Enne, ik zou inderdaad gewoon naar je instructeur luisteren en niet te gehaast willen met dat 'aan de teugel' rijden.

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 20:45

Effy schreef:
'Aan de teugel' is een rotzin. Nageeflijk, dat klinkt veel beter. Je kan je paard namelijk in de krul trekken dan issie ook 'aan de teugel', maar om de dooie dood niet nageeflijk.

Als je paard goed nageeflijk is, volgt het vanzelf je hand en komt het naar beneden met hoofd en hals. En om dat te bereiken moet je dus met je benen en zit van achter naar voren rijden.

Maar geloof dat iedereen je dat al probeert duidelijk te maken Knipoog

Enne, ik zou inderdaad gewoon naar je instructeur luisteren en niet te gehaast willen met dat 'aan de teugel' rijden.

Amen

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:04

gewoon zweepje erbij pakken en spoortjes in de les, goed voorwaarts rijden en handen laag houden, teugels niet te kort (hij moet leren ontspannen) maar natuurlijk ook niet te lang. gewoon contact houden met die mond. Goed doorrijden, begin het eerste halfuur in draf. zachtjes kneden maar handen stil, zodat hij je handen gaat vetrouwen. Op een gegeven moment houdt hij het echt niet meer vol om met zijn hood helemaal in de lucht te lopen hoor, maar als hij de spieren nogniet heeft natuurlijk wel, dan moet je gewoon geduld hebben. Eventueel voor de spieren te trainen 2x per week met pessoateugel longeren en dan stand LAAG, of een sloteugel tussen de benen door naar de zijkant van het zadel vastmaken, niet te kort! Het allerbeste is een halsverlenger aan de onderkant van het zadel, dan merkt hij dat als hij ontspant en naar beneden komt, dat dat ding ook ontspant en zijn hals wordt niet ingekort! Veel succes! Heb geduld!

Ik heb heeel veel spullen te koop door verkoop van mijn paard, oa lamsvellen onderlegger, prestige borsttuig, dekens, dekjes, etc. bieden vanaf 1 euro tot morgen-of dinsdagavond! viewtopic.php?f=63&t=789738&start=25

alexandra15

Berichten: 2591
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:05

gewoon zweepje erbij pakken en spoortjes in de les, goed voorwaarts rijden en handen laag houden, teugels niet te kort (hij moet leren ontspannen) maar natuurlijk ook niet te lang. gewoon contact houden met die mond. Goed doorrijden, begin het eerste halfuur in draf. zachtjes kneden maar handen stil, zodat hij je handen gaat vetrouwen. Op een gegeven moment houdt hij het echt niet meer vol om met zijn hood helemaal in de lucht te lopen hoor, maar als hij de spieren nogniet heeft natuurlijk wel, dan moet je gewoon geduld hebben. Eventueel voor de spieren te trainen 2x per week met pessoateugel longeren en dan stand LAAG, of een sloteugel tussen de benen door naar de zijkant van het zadel vastmaken, niet te kort! Het allerbeste is een halsverlenger aan de onderkant van het zadel, dan merkt hij dat als hij ontspant en naar beneden komt, dat dat ding ook ontspant en zijn hals wordt niet ingekort! Veel succes! Heb geduld!

Ik heb heeel veel spullen te koop door verkoop van mijn paard, oa lamsvellen onderlegger, prestige borsttuig, dekens, dekjes, etc. bieden vanaf 1 euro tot morgen-of dinsdagavond! viewtopic.php?f=63&t=789738&start=25

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:07

oja even vergeten.......... hang er een slof aan

Iris82

Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 22:54

Lips are sealed Het gaat lekker hier...

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:33

alexandra15"]
gewoon zweepje erbij pakken en spoortjes in de les, goed voorwaarts rijden en handen laag houden, teugels niet te kort (hij moet leren ontspannen) maar natuurlijk ook niet te lang. gewoon contact houden met die mond. Goed doorrijden, begin het eerste halfuur in draf. zachtjes kneden maar handen stil, zodat hij je handen gaat vetrouwen. Op een gegeven moment houdt hij het echt niet meer vol om met zijn hood helemaal in de lucht te lopen hoor, maar als hij de spieren nogniet heeft natuurlijk wel, dan moet je gewoon geduld hebben. Eventueel voor de spieren te trainen 2x per week met pessoateugel longeren en dan stand LAAG, of een sloteugel tussen de benen door naar de zijkant van het zadel vastmaken, niet te kort! Het allerbeste is een halsverlenger aan de onderkant van het zadel, dan merkt hij dat als hij ontspant en naar beneden komt, dat dat ding ook ontspant en zijn hals wordt niet ingekort! Veel succes! Heb geduld!
[/quote]


[quote="gijsenkim schreef:
oja even vergeten.......... hang er een slof aan



Mag hopen dat dit geintjes zijn...

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:10

De eerste ben ik bang van niet. De tweede Haha!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:15

Vonnie84 schreef:
De eerste ben ik bang van niet. De tweede Haha!


Haha ik dacht precies hetzelfde Haha!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:45

nah... G&K is toch altijd serieus Tong uitsteken:P:P

Ik zou zeggen, veel geduld env an achter naar voor rijden Knipoog

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Effy

Berichten: 1280
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:47

Vonnie84 schreef:
De eerste ben ik bang van niet. De tweede Haha!


Ja, dacht ook al dat de tweede niet erg serieus was hehe *LOL*

*Hé hallo, kijk me eens het gras zien groeien. En iedereen maar denken da 'k niets doe...*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers